Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2004, 14:45
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Vorige week ben ik met een nieuwe baan begonnen en heb daarbij een contract gehad voor minstens 20 uur in de week.
Op de 2e dag ging het even heel slecht me, werd ik heel erg gestresst en voelde ik me ziek etc. maar de dagen erna ging het veel beter (dat vonden zij ook). Zoals ik hun al uitlegde 'ik had toen gewoon m'n dag niet, want dat soort dingen gebeuren me anders nooit'.
Maar nu hebben ze me dus voor deze week niet ingeroosterd, omdat ze vinden dat het werk mss toch te zwaar voor me is en ze moeten zoeken naar iets anders voor me.

Maar nu is mijn vraag of ze dit eigenlijk wel mogen doen. Ik heb immers een contract voor 20 uur, dus dan lijkt het mij dat zij er voor moeten zorgen dat ik daar ook aan kom. M'n ouders zeggen dit ook en vinden het belachelijk dat ze me nu al thuis laten zitten.
Weet iemand mss hoe dit zit?
Oud 12-10-2004, 15:05
mylene
mylene is offline
hmm,
maar het lijkt me wel dat je een proeftijd hebt, dus volgens mij moeten ze dat gewoon kunnen doen...

of zeg ik nu iets heel stoms?
Oud 12-10-2004, 15:15
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik weet het niet. Daarom vroeg ik 't ook.
Oud 12-10-2004, 15:23
Verwijderd
In de proeftijd doe je afstand van je ontslagbescherming. Je kunt daar dus in principe zonder reden ontslagen worden. Maar je bent nu niet ontslagen, je bent alleen niet ingeroosterd. Je moet vragen hoe het precies zit daarmee, of ze je nog willen houden of dat ze je willen ontslaan. Zomaar iemands uren per week verminderen tot nul en verder niets melden mag niet. Je moet gewoon vragen waar je aan toe bent.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:02
blackcamel
blackcamel is offline
Als je een contract hebt voor 20 uur en je werkt er maar 10 of in dit geval 0 dan is je werkgever verplicht om je wel 20 uur uit te betalen. Ikzelf werk bij de AH en heb daar een contract van 6 uur per week waar ik altijd wel boven zit. Mochten ze mij onverhoopt toch maar 3 uurtjes inplannen oid, dan krijg ik er wel 6. Net als wanneer je ziek bent, ook dan krijg je je contract-uren uitbetaald.
Oud 20-10-2004, 22:07
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
blackcamel schreef op 20-10-2004 @ 14:02 :
Als je een contract hebt voor 20 uur en je werkt er maar 10 of in dit geval 0 dan is je werkgever verplicht om je wel 20 uur uit te betalen. Ikzelf werk bij de AH en heb daar een contract van 6 uur per week waar ik altijd wel boven zit. Mochten ze mij onverhoopt toch maar 3 uurtjes inplannen oid, dan krijg ik er wel 6. Net als wanneer je ziek bent, ook dan krijg je je contract-uren uitbetaald.
Niet gewerkt is niet uitbetalen dus dan bof je dat ze bij jou wel aanvullen tot 6 uur want dat hoeft zeker niet.
Oud 20-10-2004, 22:29
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 20-10-2004 @ 23:07 :
Niet gewerkt is niet uitbetalen dus dan bof je dat ze bij jou wel aanvullen tot 6 uur want dat hoeft zeker niet.
en jij studeert rechten ??

contract voor 20 uur = betalen voor 20 uur, ook in je proeftijd. maar ze kunnen je dan wel altijd ontslaan
Oud 20-10-2004, 22:49
Rutger
Rutger is offline
Citaat:
Trimm Trabb schreef op 12-10-2004 @ 15:45 :
Vorige week ben ik met een nieuwe baan begonnen en heb daarbij een contract gehad voor minstens 20 uur in de week.
Op de 2e dag ging het even heel slecht me, werd ik heel erg gestresst en voelde ik me ziek etc. maar de dagen erna ging het veel beter (dat vonden zij ook). Zoals ik hun al uitlegde 'ik had toen gewoon m'n dag niet, want dat soort dingen gebeuren me anders nooit'.
Maar nu hebben ze me dus voor deze week niet ingeroosterd, omdat ze vinden dat het werk mss toch te zwaar voor me is en ze moeten zoeken naar iets anders voor me.

Maar nu is mijn vraag of ze dit eigenlijk wel mogen doen. Ik heb immers een contract voor 20 uur, dus dan lijkt het mij dat zij er voor moeten zorgen dat ik daar ook aan kom. M'n ouders zeggen dit ook en vinden het belachelijk dat ze me nu al thuis laten zitten.
Weet iemand mss hoe dit zit?
ze hebben waarschijnlijk die 2de dag niet vergeten... op het punt van stressbestendigheid e.d. Weet nie of je proefperiode hebt?
Oud 21-10-2004, 00:17
Verwijderd
Citaat:
little nemo schreef op 20-10-2004 @ 23:29 :
Hehe nee, HBO accountancy
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 09:43
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
little nemo schreef op 20-10-2004 @ 23:29 :

contract voor 20 uur = betalen voor 20 uur, ook in je proeftijd. maar ze kunnen je dan wel altijd ontslaan
HBO accountancy , gelukkig studeer uik geen rechten want dat heeft me moeder al gedaan
Ik weet dat het inprinciepe verplicht is dat als ze je niet voor (je contract b.v.)16 uur inroosteren je wel voor 16 uur betaald krijgt. Echter doet 1 op de 10 bedrijven dit maar. Meer uit misbruik omdat de meeste dat niet eens weten.
Maar er staat mij ook ergens bij dat er ergens is geregeld geen arbeid geen loon. Waar dat weet ik niet meer en ook niet in welk opzicht.
Oud 21-10-2004, 12:17
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Nou, of ik betaald krijg voor die ene week betwijfel ik, maar wat nu wel duidelijk is geworden is dat zoiets dus niet mag.
M'n bazin was namelijk op vakantie en belde me ineens op en zei dat ze er van geschrokken was dat de zogenaamde 1e medewerkster (die dus de mensen inroosterd) die beslissing had genomen en dat ze er maar even serieus met haar over moest praten (Net goed, want ik mag dat mens niet.).

Inmiddels hebben ze me werk gegeven op een andere plek, en laten ze me nu meer uren werken om m'n afwezigheid van vorige week te compenseren.
Reageren

Regels voor berichten