Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Op het moment dat je structueel allerlei sociale situaties (uitgaan, maar ook school/werk enz) mijdt omdat je niet onder de mensen wilt komen, ja, dan moet je jezelf idd een beetje verplichten om iets te doen ed... Maar op het moment dat het gewoon 'jouw ding' niet is, waarom jezelf dan kwellen (nouja ![]() Zolang je je maar op andere manieren kan amuseren...
|
Hey Mir,
Ik vind het zeker geen lomp verhaal. Knap dat je het hebt geschreven ![]() Als ik zo je verhaal lees, denk ik dat jij kampt met een grote onzekerheid over jezelf. Om geen verkeerde uitleg hierbij te geven, heb ik het maar even opgezocht... Onzekerheid is een bekend psychisch fenomeen. Iedereen heeft er wel eens last van. Onzekerheid kan worden veroorzaakt door lichamelijke, sociale, financiële en emotionele factoren en angst. In elk geval gaat iemand die zich onzeker voelt, twijfelen aan haar of zijn gehele zelfbeeld (competentie of eigenwaarde). Chronische onzekerheid, die zich kan uiten als depressiviteit, verlegenheid, gebrek aan zelfvertrouwen of het onvermogen tot het opbouwen van stabiele relaties, heeft niet zozeer te maken met externe gebeurtenissen, maar voornamelijk met onrealistische verwachtingen en een negatief zelfbeeld. Het kan resulteren in een minderwaardigheidscomplex. Men heeft dan het gevoel altijd tekort te schieten en minder te kunnen dan anderen. De persoon lijdt onder dit besef en onder schaamte- en schuldgevoelens over het eigen falen. De oorzaak van neurotische minderwaardigheidsgevoelens ligt niet zozeer in wat anderen van iemand verwachten, maar meer in de hoge verwachtingen die iemand aan zichzelf stelt. Deze hoge eisen kunnen een gevolg zijn van de hoge verwachtingen die door opvoeders tijdens de jeugd zijn gesteld, of van onvoldoende verwerkte kinderlijke grootheidsfantasieën. Als het minderwaardigheidscomplex dusdanig problematisch en verstorend werkt op het dagelijkse leven, kan (psycho)therapie worden aangeraden. bron Samen met jou en vast nog heleboel andere mensen herken ik hier ook vrij veel van, dus zo raar is het niet ![]() Het afgelopen jaar heb ik redelijk veel psychische dingen verwerkt, waardoor ik ook de kans had om aan die onzekerheid te werken. Deze is naar mijn idee een stuk minder geworden ![]() Ik denk dat de oorzaak van deze onzekerheid de moeilijke periode is geweest voordat je uit huis ging. Op het moment gaat het nog niet zoals je het graag zou willen, maar je woont grotendeels iig op jezelf en je bent nu hard aan jezelf aan het werken. Ik wil nu niet gelijk gaan zeggen dat die onzekerheid weg zal zijn als die oorzaak weggenomen wordt. Dat is iets wat gegroeid is in je puberteit. Maar het zal makkelijker gaan als er iets aan die oorzaak gedaan zal worden. Je kunt natuurlijk niet alles tegelijkertijd, maar je bent goed op weg ![]() Doe het rustig aan, stapje voor stapje ![]() Ik denk dat jij best wel wat tijd voor jezelf kan gebruiken... even rustig zonder al die mensen om je heen... dat is helemaal niet erg ![]() Liefs, Ruud (f) |
![]() |
||
Citaat:
En ontopic: Ik ben het met alle forummers hier eens: je mag heus wel een keertje afzeggen, maar als je t te vaak doet breng je je vriendschappen in gevaar. En om je meteen dan anders te voelen dan de rest... Doel je dan op je karakter, uiterlijk of geestelijk/mentaal of zo iets? Dat is niet echt duidelijk voor mij hoor... ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar het wat warrig overgekomen zijn. Het is gewoon dat ik het herken, het geen zin hebben en zo. Maar uiteindelijk vroeg niemand het meer, omdat ze toch wisten dat ik het aanbod ging afslaan. Ik deed het niet omdat ik zo gezellig een avondje wou thuisblijven, ik deed het omdat ik te onzeker was en me niet meer goed in mijn vel voelde. Uiteindelijk heb ik mezelf er totaal niet mee geholpen. Ik zat alleen thuis en voelde me slecht en mijn angst om buiten te komen werd er alleen groter op. Ik denk nu gewoon: 'ah ja, valt het niet mee, dan keer ik terug naar huis.' Dan heb ik er geen spijt van dat ik niet geweest ben. Ik geef het een kans (meerdere zelfs) en lijkt het me niets, dan heb ik toch nog mijn rustig avondje thuis. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhalenwedstrijd] Anders dan eergister flyaway | 0 | 14-11-2008 13:05 | |
Liefde & Relatie |
Niet deze relatie; heel ander leven? Verwijderd | 30 | 01-11-2005 14:19 | |