Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-10-2004, 10:54
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Mijn vader is in september vorig jaar overleden en eerlijk gezegd dacht ik dat ik 't allemaal behoorlijk goed deed met verwerken enzo. Maar begin dit jaar begon ik over hem te dromen, iets wat ik nu nog steeds regelmatig (bijna elke week) doe.

Het is vrijwel altijd dezelfde soort droom; om één of andere reden (mij onduidelijk) is mijn vader plotseling terug. Hoewel hij er op één keer na altijd helemaal normaal uitziet, durf ik hem nooit aan te raken, op geen enkele manier. Dan ga ik meestal weg en is de droom afgelopen -meestal word ik dan ook wakker.

Op zich vond ik die droom een keer niet zo erg, maar nu begint het toch ergens een beetje ongemakkelijk te worden... En ik kan er met de beste wil van de wereld niet achterkomen wat ik nou met die droom moet.

Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? 't Maakt me niet eens uit of ik weet wat ik ermee moet of alleen weet hoe ik ervanaf kom...
Oud 07-10-2004, 10:58
Miracle
Miracle is offline
Misschien kan hier iemand je helpen... http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=586969
Oud 07-10-2004, 11:00
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Ik heb er inderdaad over gedacht 't op Mystiek te plaatsen, maar eerlijk gezegd vond ik het zelf meer iets psychologisch... Ik ga er niet vanuit dat het een boodschap is van mijn vader of een poging om contact te leggen ofzo, terwijl ik verwacht dat de meeste mensen op mystiek daar toch mee aan zullen komen.
Oud 07-10-2004, 11:03
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-10-2004 @ 12:00 :
Ik heb er inderdaad over gedacht 't op Mystiek te plaatsen, maar eerlijk gezegd vond ik het zelf meer iets psychologisch... Ik ga er niet vanuit dat het een boodschap is van mijn vader of een poging om contact te leggen ofzo, terwijl ik verwacht dat de meeste mensen op mystiek daar toch mee aan zullen komen.
In het topic komen een paar mensen die veel dromen verklaren, dus ik denk dat je daar eerder een zinvol antwoord hebt dan hier.

En zo ruw is de verdeling nou ook weer niet dat daar alleen via mystiek dingen worden verklaard.
Oud 07-10-2004, 11:07
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
dreen schreef op 07-10-2004 @ 12:03 :
In het topic komen een paar mensen die veel dromen verklaren, dus ik denk dat je daar eerder een zinvol antwoord hebt dan hier.

En zo ruw is de verdeling nou ook weer niet dat daar alleen via mystiek dingen worden verklaard.
Ik heb het er ook maar bijgezet met het gevaar dat 't een crosspost is (geen idee, eigenlijk ), maar mijn ervaringen met Mystiek komen er toch op neer dat voor vrijwel alles een mystieke verklaring wordt gezocht ("Ik hoorde een deur dichtvallen, was dat misschien de geest van..."-effect, zegmaar )

En eigenlijk weet ik ook niet helemaal wat ik wil Als die dromen maar ophouden
Oud 07-10-2004, 11:12
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Heb je al geprobeerd de loop van de droom te veranderen? Bijvoorbeeld door je vader aan te spreken of aan te raken en niet weg te lopen? Het kan helpen door het voornemen voor het slapen gaan op te schrijven en/of hardop uit te spreken e.d. dat je bv. over je vader gaat dromen en dat je je hand op zijn schouder zult leggen. Zulks kan je helpen.
Dit soort advies vind je overigens wel het beste in het droomtopic op mystiek. Het is daar heus niet alleen maar gebaseert op hocus pocus. Ik zou er toch wel even gaan kijken als ik jou was.
Oud 07-10-2004, 11:20
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Zotje schreef op 07-10-2004 @ 12:12 :
Heb je al geprobeerd de loop van de droom te veranderen? Bijvoorbeeld door je vader aan te spreken of aan te raken en niet weg te lopen? Het kan helpen door het voornemen voor het slapen gaan op te schrijven en/of hardop uit te spreken e.d. dat je bv. over je vader gaat dromen en dat je je hand op zijn schouder zult leggen. Zulks kan je helpen.
Dit soort advies vind je overigens wel het beste in het droomtopic op mystiek. Het is daar heus niet alleen maar gebaseert op hocus pocus. Ik zou er toch wel even gaan kijken als ik jou was.
Ik krijg 't niet voor elkaar om de loop van m'n droom te veranderen, simpelweg omdat ik pas achteraf weer 'controle' heb over m'n acties. 't Is zo'n droom waarin je gewoon toekijkt zonder dat je je beseft dat je toekijkt, zegmaar. Maar ik zal 't toch 's proberen door 't vantevoren op te schrijven of te zeggen, thnx

edit: In alle dromen spreek ik hem wel, geloof ik. Ik heb geen idee waarover en 't is ook maar kort, maar wel komt 't er iedere keer op neer dat ik of zeg of laat merken dat ik 'm niet aan kan/wil raken. (Hij wil me als ik wegga meestal omhelzen zoals hij altijd deed toen hij nog leefde, wat ik overigens nooit onaangenaam heb gevonden ofzo) Meestal komt hij dan nogal teleurgesteld over, maar verder niets...

Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 11:23.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 19:33
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Durf je hem nou echt niet aan te raken of is dat alleen in je droom? Je kan jezelf namelijk makkelijk bemoedigen door te bedenken dat het je vader is en dat je een knuffel van hem altijd goed kan gebruiken, dunkt me. Daar ben je toch niet bang voor? Bovendien is het een droom, sterker nog: jou droom.
Oud 07-10-2004, 21:05
Lucky Duck
Lucky Duck is offline
Citaat:
Zotje schreef op 07-10-2004 @ 20:33 :
Durf je hem nou echt niet aan te raken of is dat alleen in je droom? Je kan jezelf namelijk makkelijk bemoedigen door te bedenken dat het je vader is en dat je een knuffel van hem altijd goed kan gebruiken, dunkt me. Daar ben je toch niet bang voor? Bovendien is het een droom, sterker nog: jou droom.
Ik had er echt nooit moeite mee, daarom snap ik het ook nie goed. Als ik het nou ook niet prettig had gevonden hem aan te raken toen hij nog leefde, zou het logischer geweest zijn...

Ik denk dat de reden dat die gedachte niet goed werkt is dat ik -ook in mijn droom- maar al te goed besef dat hij dood is; en een dode wil je toch liever niet knuffelen... Zelfs al is hij nog zo levend Zegmaar Nou ben ik mezelf ook kwijt
Oud 09-10-2004, 18:44
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-10-2004 @ 11:54 :
Mijn vader is in september vorig jaar overleden en eerlijk gezegd dacht ik dat ik 't allemaal behoorlijk goed deed met verwerken enzo. Maar begin dit jaar begon ik over hem te dromen, iets wat ik nu nog steeds regelmatig (bijna elke week) doe.
Mijn eigen moeder overleed op 19 maart 1994 aan de gevolgen van een inwendige bloeding, en het komt voor dat ik zelf af en toe ook nog wel eens van haar droom.

Citaat:
Lucky Duck schreef op 07-10-2004 @ 11:54 :
Iemand suggesties of soortgelijke ervaringen? 't Maakt me niet eens uit of ik weet wat ik ermee moet of alleen weet hoe ik ervanaf kom...
De enige suggestie die ik je kan geven is om je te realiseren dat het alleen maar een droom is, en dat je jezelf er verder niet al te druk over probeert te maken.
Oud 09-10-2004, 19:23
Quiana
Quiana is offline
Ik droom met vlagen heel veel (en intens) over mijn moeder,
en heb heb toch wel gemerkt dat dat extra sterk aanwezig is
op momenten dat ik er erg veel mee bezig ben of sowieso al
vrij zwak in m'n schoenen sta.

En op zich klopt dat ook wel; in je dromen verwerk je de dingen
waar je overdag (onbewust) mee bezig bent geweest.

Heb je dit 'hoofdstuk' al min of meer 'afgesloten', of ben je er
nog veel mee bezig..? (of er tussenin?)

Heb je wel de ruimte om erover te praten enz, of...?

Verder; ik laat je topic staan, oa ook omdat ik de indruk heb dat
je niet zozeer wilt weten wat de dromen betekenen of wat dan
ook... (of zie ik het nu verkeerd? )
Oud 09-10-2004, 22:54
Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Weet je dan wel zeker dat het wel goed gaat met dat verwerken en zo? Want inderdaad, zoals Quiana zei, dromen komen niet zo maar ergens vandaan.
Misschien ben je er toch overdag in je hoofd nog best wel veel mee bezig (wat overigens natuurlijk helemaal niet vreemd is...).

Hm, hier heb je misschien niet zoveel aan. Ik bedoel maar, dromen kun je niet echt 'zomaar ' afdwingen om te komen of weg te blijven, denk ik. Maar als je er in je hoofd wat minder mee bezig bent, zullen die dromen ook wel wegblijven, misschien?
Reageren

Regels voor berichten