de Kreutzersonate is zeker een sterk verhaal. De razernij van de hoofdpersoon is zo eerlijk, dat ik de moord aan het einde van het verhaal als een verlossing heb ervaren.
Het is een tijdje geleden dat ik het verhaal gelezen heb, maar ik kan me nog goed herinneren dat ik het boek van Magriet de Moor (ook Kreutzersonate) dat hierop gebaseerd is een stuk minder goed vond. Nu is dat natuurlijk niet zo verwonderlijk als je een schrijver van Tolstoj gaat vergelijken met De Moor. Ik kan beter zeggen: de Kreutzersonate van De Moor vond ik persoonlijk een slechte roman, met een slappe opbouw. Aan het einde van dat boek wil hoofdpersoon Marius van Vlooten ook zijn vrouw Suzanna vermoorden, maar dit laat de auteur niet gebeuren (door interruptie van een of andere onbenullige niesbui). Jammer, jammer, want het verhaal is een stuk minder 'rond' op deze manier.
Nougoed misschien heb je het al eens gelezen, dan weet je waar ik het over heb.
Het boek van Margriet de Moor is trouwens niet zozeer alleen gebaseerd op het boek van Tolstoj, maar ook op het muziekstuk 'de Kreutzersonate' (natuurlijk...) van het Janacek kwartet. Een leuke parallel als je bedenkt dat Tolstoj zijn boek ook gebaseerd heeft op een sonate en wel eentje van niemand minder Beethoven, die hij gecomponeerd had voor een vriend van hem: Kreutzer.
Kortom: een interessante kunst-reeks die de moeite waard is om eens te bestuderen. Als je het presto van de Kreutzersonate van Beethoven ergens kunt bemachtigen moet je 'm zeker eens beluisteren. Je ziet de vrouw van Pozdnyzjev(?

) helemaal voor je met die leraar van haar. Prachtig.