Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-10-2004, 12:13
Honeylips
Honeylips is offline
Ik moet binnekort naar het ziekenhuis om een mammografie te laten maken omdat er een knobbel in mijn borst zit. Ik weet alleen niet precies hoe dat in zijn werk gaat, kan iemand me dat vertellen?
Oud 20-10-2004, 12:19
Thee Muts
Thee Muts is offline
Wellicht is er op internet veel over te vinden . Heb je trouwens geen foldertje van de arts mee gekregen? Meestal als je een onderzoek moet ondergaan, krijg je daar wel een foldertje over (mijn moeder had dat wel bij een mammografie).

Maar goed, volgens mij is het zo dat een mammografie een speciaal soort rontgenfoto is. Daarbij sta je rechtop, en je borst wordt dan tussen een soort ven 'klem' gezet (ik dacht twee plaatjes ofzo), zodat ze er goeie foto's van kunnen maken. Het kan een beetje pijnlijk zijn als je borsten erg gevoelig zijn, maar over het algemeen is het meer onprettig dan echt pijnlijk. Succes!

[edit] Net even op internet gevonden . [edit]

Onderzoek
In de kleedkamer kleedt u zich van boven uit. Sieraden kunt u hier ook afdoen.
In de onderzoekkamer stelt de radiodiagnostisch laborant u enkele vragen. De antwoorden zijn belangrijk voor de radioloog bij het beoordelen van de foto's.
De radiodiagnostisch laborant onderzoekt met de handen de borsten indien u zelf een knobbeltje of verdikking heeft gevoeld.
Daarna worden er in totaal vier foto's gemaakt: twee foto’s van de linker borst en twee foto's van de rechter borst.
Bij de eerste foto legt zij uw borst op een plaat waarin de röntgenfilm zit. Met een tweede plaat die aan het apparaat vastzit wordt de borst vijf tot tien seconden zo plat mogelijk gedrukt.
Voor de tweede foto worden de oksel en de zijkant van de borst tussen de platen samengedrukt. Deze druk kan pijnlijk zijn.
Dit samendrukken van de borst is nodig om een goede foto te krijgen. De foto wordt scherper, is beter te vergelijken en te beoordelen en er is minder röntgenstraling nodig.
De radiodiagnostisch laborant kijkt of de foto’s gelukt zijn en laat ze aan een radioloog zien. U wacht ondertussen op de gang of in het kleedkamertje. Dit kan ongeveer vijftien minuten duren. Als er geen aanvullend onderzoek nodig is kunt u direct naar huis.
In totaal duurt het onderzoek ongeveer dertig minuten.

Laatst gewijzigd op 20-10-2004 om 12:24.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 13:02
Gothic
Gothic is offline
Het doet geen pijn iig...

Verder hoef je je niet druk te maken over het knobbeltje. Ik heb het ook gehad, nog steeds trouwens, en het was een ophoping borstweefsel en melkaanmaakweefsel (kom ff niet op het woord). Zolang het knobbeltje redelijk glad en rond aanvoelt, is de kans heel groot dat dat het is en is het goedaardig en niets om je zorgen over te maken... Ook kan het een cyste zijn, dat is een holte met vocht, ook dat is niet ernstig...
(ik was erg bang voor kanker, dus vertel je dit uit eigen ervaring voor het geval je ook bang bent...)
Oud 21-10-2004, 14:09
sofie3
sofie3 is offline
Nou, geen pijn, dat weet ik nog niet. M'n moeder heeft ook een mammo laten maken, en je moet je borsten echt tussen twee platen laten platdrukken. Als je kleine borsten hebt, doet dit best wel wat pijn.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 14:10
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
sofie3 schreef op 21-10-2004 @ 15:09 :
Nou, geen pijn, dat weet ik nog niet. M'n moeder heeft ook een mammo laten maken, en je moet je borsten echt tussen twee platen laten platdrukken. Als je kleine borsten hebt, doet dit best wel wat pijn.
pijn is relatief... ik vond het niet echt pijn doen
Oud 22-10-2004, 12:07
Honeylips
Honeylips is offline
Ik ben idd bang voor kanker omdat ik heel zwaar erfelijk belast ben.

Ik heb dinsdag een afspraak, krijg ik meteen de uitslag te horen?
Oud 22-10-2004, 12:12
PrimRose
PrimRose is offline
mag ik vragen hoe oud je bent? (in je profiel staat dat je in 1995 geboren bent...maar dat lijkt me sterk als je nu een mammografie moet laten maken)

Bij jonge mensen is het namelijk niet vaak dat het borstkanker is. Het is vaak iets goedaardigs.

hmm, lees net dat je zwaar erfelijk belast bent. Tja, dan weet ik het ook niet eigenlijk. Ik hoop iig dat het een "kleinigheidje" blijkt te zijn. (mijn moeder heeft ook een knobbeltje in haar borst gehad, dat bleek toen een klier of zenuw oid die vastzat. Dit had ze trouwens op redelijk jonge leeftijd, toen ze 33 was geloof ik)
Oud 22-10-2004, 19:15
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
ik heb ook al een mammografie moeten laten nemen, en ik ben pas vijftien, dus het kan best

enfin, het deed bij mij behoorlijk veel pijn, dat platdrukken, vooral als ze het min of meer scheefhouden (moeilijk uit te leggen) geeft vreselijk veel druk...

leuk is anders, maar het duurt gelukkig niet erg lang!
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 19:20
Verwijderd
Het doet inderdaad geen pijn, tis alleen koud. Ze maken een echo van je borst en daarbij gebruiken ze van die gel die ze normaal op je buik doen als je zwanger bent
en die gel is dus koud
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 13:03
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
Honeylips schreef op 22-10-2004 @ 13:07 :
Ik ben idd bang voor kanker omdat ik heel zwaar erfelijk belast ben.

Ik heb dinsdag een afspraak, krijg ik meteen de uitslag te horen?
Wat ik dus vertelde, komt dus vaker voor bij jonge 'vrouwen/meisjes'... ik ben ook erfelijk belast.

Het ligt er een beetje aan of je meteen uitslag krijgt. Ik niet iig. Maar er werden bij mij ook meerdere dingen gedaan, ze hebben ook wat weefsel weggehaald en ze hebben ook nog met zo'n ding wat je normaal bij zwangerschap krijgt, foto's gemaakt zodat ze konden zien hoe het eruit zag en hoe groot het was... het was (is) bij mij 2,5 bij 2cm, dus best groot...

Regels voor berichten