Wellicht is er op internet veel over te vinden

. Heb je trouwens geen foldertje van de arts mee gekregen? Meestal als je een onderzoek moet ondergaan, krijg je daar wel een foldertje over (mijn moeder had dat wel bij een mammografie).
Maar goed, volgens mij is het zo dat een mammografie een speciaal soort rontgenfoto is. Daarbij sta je rechtop, en je borst wordt dan tussen een soort ven 'klem' gezet (ik dacht twee plaatjes ofzo), zodat ze er goeie foto's van kunnen maken. Het kan een beetje pijnlijk zijn als je borsten erg gevoelig zijn, maar over het algemeen is het meer onprettig dan echt pijnlijk. Succes!
[edit] Net even op internet gevonden

. [edit]
Onderzoek
In de kleedkamer kleedt u zich van boven uit. Sieraden kunt u hier ook afdoen.
In de onderzoekkamer stelt de radiodiagnostisch laborant u enkele vragen. De antwoorden zijn belangrijk voor de radioloog bij het beoordelen van de foto's.
De radiodiagnostisch laborant onderzoekt met de handen de borsten indien u zelf een knobbeltje of verdikking heeft gevoeld.
Daarna worden er in totaal vier foto's gemaakt: twee foto’s van de linker borst en twee foto's van de rechter borst.
Bij de eerste foto legt zij uw borst op een plaat waarin de röntgenfilm zit. Met een tweede plaat die aan het apparaat vastzit wordt de borst vijf tot tien seconden zo plat mogelijk gedrukt.
Voor de tweede foto worden de oksel en de zijkant van de borst tussen de platen samengedrukt. Deze druk kan pijnlijk zijn.
Dit samendrukken van de borst is nodig om een goede foto te krijgen. De foto wordt scherper, is beter te vergelijken en te beoordelen en er is minder röntgenstraling nodig.
De radiodiagnostisch laborant kijkt of de foto’s gelukt zijn en laat ze aan een radioloog zien. U wacht ondertussen op de gang of in het kleedkamertje. Dit kan ongeveer vijftien minuten duren. Als er geen aanvullend onderzoek nodig is kunt u direct naar huis.
In totaal duurt het onderzoek ongeveer dertig minuten.