Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Eropuit!

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-09-2004, 19:31
Romance
Romance is offline
Hey,

Ik zit nu in 6VWO en wil volgend jaar eigenlijk nog niet meteen gaan studeren.
Het lijkt me veel leuker om eerst wat van de wereld te zien en op die manier mezelf ook te leren kennen en zelfstandiger te worden, kortom een ervaring op te doen die me mijn hele leven bijblijft.

Toen ik voor de eerste keer over dit plan nadacht, dacht ik aan een jaar studeren aan een University in Amerika.Ik ben een paar keer in Amerika geweest en vind het echt eeh onwijs gaaf land, zo anders dan hier.Bovendien is het studentenleven met een campus en campusparty's enzo natuurlijk hartstikke leuk.Daar komt nog bij, dat ik al vanaf mijn 5de actrice wil worden en je in Amerika natuurlijk wel iets professionelere toneelopleidingen hebt dan hier.....(al moet je wel bij een leuke uni worden aangenomen)

Dat wil mijn "ik ben commericeel ingesteld en hou van feesten en films en feesten en leuke jongens en winkelen"kant heel graag.

Maar ik heb ook nog een andere kant.Ik ben joods en kan via mijn jeugdbeweging een jaar naar Israel, om daar een jaar met een hechte groep samen te leven in allerlei kibbuzen en jezelf heel goed te leren kennen.
Ik ben al heel lang niet meer in Israel geweest, omdat het vrij onveilig is daar -als je dat programma volgt krijg je wel heel goede bescherming- maar ik weet wel at het leven op zo'n kibbuz wat primitiever is. Ik weet niet of dat wel iets voor mij is.

at ik wel weet is dat ik het ergens wel heel eng vind om naar Amerika te gaan.Misschien is het wel super oppervlakkig, ontmoet je helemaal geen leuke mensen, zit je daar zonder vrienden en zonder feesten aan de andere kant van de wereld in je eentje...In Israel ben je met een groep die zonder twijfel wel heel erg hecht wordt en je ontmoet ook veel andere mensen, dat zou dus echt voor het groepsgevoel en "het najagen van mijn roots" gaan.( zou bijvoorbeeld daar wel weer bang zijn dat ik in een groep kom met mensen die helemaal niet leuk zijn en dat het voornamelijk uit werken bestaat zonder veel feestjes enzo)

Ik wil graag zo'n leuk en waardevol mogelijk jaar, waar ik sterker door word!

Kan iemand me enigszins adviseren?Natuurlijk moet ik uiteindelijk zelf bepalen, maar misschien heeft iemand ervaring met een van beiden ofzo....
Oud 16-09-2004, 22:41
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ja moeilijk. Ik snap je overwegingen wel, maar je zegt dat je jezelf beter wilt leren kennen enzo, dus dan zou ik als ik jou was toch naar Amerika gaan. Dat vind je volgens mij het 'engst', maar daarom is het juist beter dát te doen, zodat je jezelf in een situatie brengt die onbekend voor je is, maar je moet dan wel je eigen zaakjes regelen en je zien te redden in het onbekende.

Een jaar in een kibbuz lijkt mij echt helemaal geweldig, maar uit veiligheidsoverwegingen durf ik nu niet naar Israël, al denk ik dat je wel redelijk veilig daar zit hoor. Als je maar niet in de gevaarlijke gebieden terechtkomt. Over die hechte groep, het is een fijn idee vooraf te weten dat je in elk geval niet aan je lot wordt overgelaten, om het zo even heel cru te zeggen. Toch denk ik dat je zoiets ook wel in Amerika kunt creëren. Hoeveel mensen doen er niet zo'n jaar, dus je komt er echt wel mensen tegen met wie het klikt en dan heb je daar ook een geweldig jaar. Uit je opmerking "ik ben commericeel ingesteld en hou van feesten en films en feesten en leuke jongens en winkelen" merk ik dat je heel spontaan bent, dus contact maken is voor jou geen probleem. Op een campus met allemaal buitenlandse studenten die allemaal niemand kennen en zich misschien een beetje onzeker voelen, hoef je echt niet bang te zijn dat je alleen blijft. Ik snap wel dat je je er een beetje bang voor bent, (zou ik ook zijn) maar het komt daar vast allemaal goed.

Is het nu echt een unieke kans om naar Israël te gaan of kan dat later ook nog een keer (na je studie ofzo, ik weet niet hoe lang je bij zo'n jeugdbeweging kan blijven). Anders zou ik dat wel in overweging nemen. Misschien krijg je zo'n kans maar 1x, dan zou ik die nu wel grijpen, een jaartje Amerika kan altijd nog.

Ik hoop dat je er wat aan hebt
Oud 17-09-2004, 17:15
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Ga naar Amerika, is mijn advies daar is veel meer te zien.
Israel kan je later nog heengaan en een jaar naar Israel is ook wel erg lang.
Oud 17-09-2004, 17:22
Breg
Breg is offline
Bedenk alleen wel dat een universiteit in Amerika ontzettend veel geld kost.
Oud 08-10-2004, 17:28
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Vanuit mijn hart zeg ik ga naar Israel!!! Is echt zow cool daaro... maar als de veiligheid je dwars zit kun je denk ik beter naar amerika gaan en dan later misschien nog naar israel of misschien zelfs wel op aliyah.
Oud 08-10-2004, 19:17
RHCP_NAC
RHCP_NAC is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 08-10-2004 @ 18:28 :
aliyah.
Hmm een onbekend woord wil je dat aub uitleggen?
Oud 09-10-2004, 08:57
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Citaat:
RHCP_NAC schreef op 08-10-2004 @ 20:17 :
Hmm een onbekend woord wil je dat aub uitleggen?
Dat is als iemand van joodse afkomst naar Israel verhuisd (emigreerd). Dat wordt aliyah genoemd.
Oud 09-10-2004, 22:07
Noddy
Noddy is offline
Tsja... moeilijk
In Israel heb je een soort van zekerheid, dat je weet dat je goede vrienden krijgt enzo. Je zei dat je niet zeker weet of je wel vrienden zal krijgen in Amerika.
Waarom niet? Er zijn altijd wel ergens mensen te vinden die geïteresseerd zijn. Of dat nou is omdat je uit het buitenland komt, of om andere redenen.
In Israel is het voor jou makkelijker om contact te maken dan in Amerika. En daarom zou ik naar Amerika gaan, als ik in jouw schoenen stond.
Ik ben nog nooit geweest, dus ik weet niet hoe het is, maar misschien moet je meer moeite doen om contact te maken? En als het dan toch lukt is dat toch mooi? En doordat je er meer voor moet doen word je zeg maar ook weer zelfstandiger ofzo, wat ook weer handig is omdat je actrice wilt worden.
Natuurlijk kan ik niet zeggen wt je moet doen, maar ik zou naar Amerika gaan (maar dat is ook weer omdat ik dat zelf waarschijnlijk ook ga doen).
iig succes!
Oud 19-10-2004, 15:13
Yaimey80
Yaimey80 is offline
Ik zou voor Amerika kiezen!!!
Echt een gaaf land!!
Mijn neef is naar New York verhuist en ik ben daar voor twee weken geweest en wilde eigenlijk niet meer naar huis!!!
Advertentie

Regels voor berichten