Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-10-2004, 17:26
girly18
girly18 is offline
hallo allemaaal

Sommige mensen zeggen dat teveel zonnebanken slecht voor je gezondheid is wat waarschijnlijk ook wel zo is maar wat vinden jullie ervan?Kan het veel kwaad?
Ik ga meestal wel 2 x in de week een uurtje want het is onwijs lekker als je rugpijn hebt.Gaan jullie vaak onder de zonnebank?

groeten nathalie
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 17:29
Qamra
Qamra is offline
Ach, wat is slecht. Wat dat betreft mag je ook nooit van je leven in de zon, want voor je het weet heb je kanker.

Je kunt nooit voorspellen wat je, als individueel persoon, kan krijgen van het zonnebanken. Plus dat het blijkbaar enorm ontspant bij jou, dus wat is erger? De kans dat je misschien ooit eens iets van dat ding krijgt of dat geen rugpijn meer hebt en heerlijk ontspant zodat je iig niet over een jaar compleet gestressed op de bank zit. Right?
Oud 09-10-2004, 18:11
Firefly182
Firefly182 is offline
ik ga niet zo heel erg vaak.
Maar inderdaad, te veel onder de zonnebank gaat tast je huid enorm aan. Het is dan wel bruiner, maar je cellen zijn 'gemuteerd' als het ware. Onder een speciale lamp (ik dacht UV) zie je dan een gitzwart gezicht door de stralen van de zonnebank. In normaal licht zie je echter niets hoor

Maar dan moet je meer denken aan 4 keer of meer per week.
2 keer een uurtje per week is trouwens echt lang! Als je onder
de zonnebank gaat is 20/25 min, echt het maximale!!!!!!! Dat is wel slecht voor je. Het fijne weet ik er niet van, maar vraag het aan een medewerker van een zonnestudio.
Oud 09-10-2004, 18:59
coldplayfan
coldplayfan is offline
2x per week is wel echt heel erg veel! En vooral als je dr een uur onder gaat!
Kheb er weinig verstand van, maar heb wel eens gelezen dat een kuur van 10 x per jaar (en dan ong. half uur per keer) geen kwaad kan. Maar daar zit jij nu dus wel boven...
Oud 09-10-2004, 19:02
Verwijderd
Ik ga een keer in de week, 45 minuten. Ik geloof dat dat wel normaal is. Maar hoe vaker je gaat hoe korter je eronder moet blijven liggen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 19:44
MightyDuck
MightyDuck is offline
10x per jaar een half uur ? das geen kuur man, 10 per maand toch wel minimaal wil je als blanke westerling een beetje flink bruin wezen.

*gaat toch wel 2 a 3x per week 20/25 minuten*

Overigens scheelt het ook of je een eigen bank hebt thuis waar je een uur onder moet liggen, of bij een studio gaat waar je met amper een half uur klaar bent.
Oud 09-10-2004, 19:57
Balance
Balance is offline
2 uur per week vind ik persoonlijk wel veel, maar dat komt ook omdat ik geen zonnebank gewend ben (we hebben er geen).
En ja, het is slecht, maar dat zijn veel meer dingen, dus de vraag is of dat je weerhoudt om het toch te doen.
Oud 09-10-2004, 20:06
DG
DG is offline
wij hebben er thuis 1 en ik ga meestal 1 x per week 30 min voor 30 min achter is dit teveel, en 2 x in de week 30 voor,30 achter is dat te veel?
Oud 10-10-2004, 18:40
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
DG schreef op 09-10-2004 @ 21:06 :
wij hebben er thuis 1 en ik ga meestal 1 x per week 30 min voor 30 min achter is dit teveel, en 2 x in de week 30 voor,30 achter is dat te veel?
2 keer in de week 30 min, voor en achter vind ik vrij veel. Dan kan je beter 2 keer per week een kwartier voor en een kwartier achter. Maar dat is mijn mening.

1 keer per week 30 min. voor en 30 achter is nog wel redelijk. Al zou ik weer een kwartier doen ipv 30 min.
Oud 11-10-2004, 09:05
Verwijderd
Citaat:
girly18 schreef op 09-10-2004 @ 18:26 :
hallo allemaaal

Sommige mensen zeggen dat teveel zonnebanken slecht voor je gezondheid is wat waarschijnlijk ook wel zo is maar wat vinden jullie ervan?Kan het veel kwaad?
Ik ga meestal wel 2 x in de week een uurtje want het is onwijs lekker als je rugpijn hebt.Gaan jullie vaak onder de zonnebank?

groeten nathalie
Kunt bij overmatig gebruik eerder huidkanker krijgen, maar heb je in normale zon ook, maarja je krijgt tegenwoordig overal kanker van.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 11:57
Auntie M
Auntie M is offline
Ooit eens een zonnehemel gehad maar volgens mij werkte dat ding voor geen meter (hoewel er wel nieuwe lampen in zaten). Lag er makkelijk een uur onder zonder ook maar 1 tintje bruiner te worden (was wel altijd lekker warm in de winter). Ik heb hem uiteindelijk het huis uit gepleurd.
Oud 11-10-2004, 15:15
Verwijderd
Citaat:
Firefly182 schreef op 09-10-2004 @ 19:11 :
Onder een speciale lamp (ik dacht UV) zie je dan een gitzwart gezicht door de stralen van de zonnebank. In normaal licht zie je echter niets hoor

Dat komt omdat je de diepere huidlaag aantast, (moet ff het artikel weer opzoeken wat ik erover gelezen had)
Meestal is het erger als je bv als kind flink verbrand bent in je gezicht, maar ook als je dus veel in de zon bent, je hui dwordt minder elastisch etc. etc. etc. Je kunt dit process geloof ik nog tegenhouden door een of andere behandeling als je nog vrij jong bent... maar daarna wordt het steeds moeilijker om de huid weer te repareren.

2 keer in een week een uur is hartstikke lang, het ligt er ook aan wat voor zonnebank je hebt... die ze bij sportscholen hebben is de max meestal 20 a 25 minuten als je in het laatste van je kuur zit
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 19:26
Firefly182
Firefly182 is offline
kijk, dat geeft een goede reden om niet te vaak onder de zonnebank tegaan.
Oud 11-10-2004, 20:53
Verwijderd
ff offtopic
als je last van je rug hebt en de warmte van de zonnebank helpt, kun je misschien ook een warmte lamp (zo'n rode) gebruiken
misschien dat dat beter is (maar ik heb daar zelf geen ervaring mee)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 11:43
Punkygirl
Punkygirl is offline
Ik ga meestal 1 a 2 keer per week.
En dan een half uurtje per kant.
Oud 12-10-2004, 15:54
EaSy-M3
EaSy-M3 is offline
Je moet het rustig opbouwen. De eerste keer 10 minuten, na een week kun je 20 minuten, na 2 weken 30 enz. Zolang je 't rustig opbouwt tot max. 40 minuten en er niet meer dan 3x per week onder ligt is 't vrijwel 'veilig' (= waar krijg je tegenwoordig nou geen kanker van?).
Oud 16-10-2004, 20:08
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Zonnebank is ongezond, mensen die onder de zonnebank gaan vind ik dom.

Voor de mensen die het gezond verstand missen om tot dezelfde conclusie te komen zal ik het even toelichten:

Je hebt UV-straling nodig om vitamine D aan te maken, maar de blootstelling aan de zon in het dagelijks leven is al genoeg voor ruim voldoende vitamine D. Verder heeft UV-straling ook veel nadelige effecten, bijvoorbeeld huidkanker en het sneller verouderen van de huid. Bruin worden gebeurt omdat de huid zichzelf probeert te beschermen tegen UV-straling.

meer info
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten