Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2004, 12:52
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
Tientallen scholen weigeren homoblad Expreszo
AMSTERDAM - Tientallen middelbare scholen in Nederland hebben het homojongerenmagazine Expreszo geweigerd. Dat heeft hoofdredacteur Merijn Henfling gezegd.

Begin oktober zijn 420.000 exemplaren van het blad verspreid op bijna alle middelbare scholen van Nederland. De uitgave is onder meer bekostigd door het ministerie van Onderwijs. Het magazine gaat over tolerantie op school en probeert homoseksualiteit op een toegankelijke manier bespreekbaar te maken.

Het blad werd volgens Henfling teruggestuurd door veel christelijke en 'zwarte' scholen. De speciale uitgave van Expreszo was juist geďnitieerd omdat twee jaar geleden uit onderzoek bleek dat meer dan 40 procent van de homo's op scholen worden gediscrimineerd.

De houding van de scholen is voor D66 aanleiding om dinsdag aan staatssecretaris Ross (Welzijn) te vragen concrete plannen voor de homo-emancipatie in Nederland te bevorderen. Dat stelt Tweede Kamerlid Van der Laan in een reactie. Ross bespreekt dinsdag in de Kamer haar voortgangsrapportage homo-emancipatie. Van der Laan noemt het " verbazingwekkend" dat Ross het goed vindt gaan met die emancipatie in Nederland. "Ze kijkt alleen naar de wetgeving en denkt dat door de komst van het homohuwelijk de emancipatie is voltooid. De praktijk wijst echter anders uit."

Van der Laan vindt het "schokkend" dat leraren de speciale editie van Expreszo weigeren te verspreiden omdat deze aanstootgevend zou zijn. " Als een schoolleiding een foto van twee zoenende jongens of meisjes aanstootgevend vindt, betwijfel ik of die leiding wel het juiste vak heeft gekozen."

Sommige scholen gooiden de magazines bij het oud papier, anderen stuurden ze met een boze brief terug naar de uitgever. "Het blijkt maar weer dat er nog veel scholen zijn waar je als leerling maar beter niet kan vertellen dat je homo bent", stelt hoofdredacteur Henfling. De scholen weigeren het magazine naar eigen zeggen uit angst voor negatieve reacties van leerlingen en ouders.

Het blad bevatte onder meer interviews met (hetero) soapsterren Joey van de Velden en Lieke van Lexmond over hoe zij tegen homoseksualiteit aankijken, een fotoreportage over zoenende stelletjes en een tolerantietest. "We hadden het allemaal erg netjes gehouden", aldus Henfling. "Juist om te voorkomen dat ook de scholen die iets strenger in de leer zijn er aanstoot aan zouden kunnen nemen."

bij mij op school kun je hem wel gewoon krijgen, en ik moet zeggen dat ik niet echt snap waarover de ophef gaat..

maar goed..

kun je het tijdschrift ook bij jouw op school krijgen en heb je hem al gelezen?
Oud 11-10-2004, 13:30
Verwijderd
Ik heb het blad gelezen op school. Vond er niet echt iets interessants instaan, maar het is wel goed dat het verspreid wordt. Dat het massaal teruggestuurd wordt is in ieder geval wel een signaal dat de acceptatie van homoseksuelen nog niet volledig is. Kan me ook echt niet voorstellen waarom scholen dat terug zouden sturen. Er stond inderdaad niets aanstootgevends in, en bovendien hoort een school wel een beetje een afspiegeling te zijn van de maatschappij...
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:41
Verwijderd
vooral stom, omdat homoseksuelen zich zelfs door de schoolleiding niet gesteund voelen Zo'n schoolleiding geeft dan echt een verkeerd signaal af!
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:51
Verwijderd
Dat homoseksualiteit helemaal niet zo 'ingeburgerd' is als sommigen wel eens doen voorkomen blijkt hier wel uit. Helaas kun je iemand niet dwingen om homo's leuk te vinden, ofzo. Een school op gelovige grondslag heeft dan ook het volste recht om die blaadjes te weigeren. Mensen hebben nou eenmaal het 'recht' om een hekel te hebben aan (of gewoon niet in contact te willen komen met) homo's, hoe dom en ongegrond dat ook is.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 18:57
Mindfields
Mindfields is offline
Snap niet dat scholen dáár moeilijk over doen. Het lag bij ons naast de Pauze en uit intresse ging ik het lezen. Op de helft dacht ik 'goh, dit is wel een erg homo georienteerd blad'. Kwam er toen pas achter dat het de Expeszo was. Nouja, geschokt, nee, geinteresseerd..Het is wel een leuk blad om te lezen.
Oud 11-10-2004, 18:57
Verwijderd
Citaat:
Mindfields schreef op 11-10-2004 @ 19:57 :
Snap niet dat scholen dáár moeilijk over doen.
Nee, maar wij smerige heidenen snappen geloof sowieso niet.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 19:01
M@rco
M@rco is offline
Dat zijn dan wel mooi onze belastingcenten die ze bij het oud papier zetten

Beetje erg lomp IMO. Als iemand het niet wil lezen dan bepaalt ie dat toch zelf wel? Al denk ik ook weer niet dat mensen zo'n blad lezen en spontaan denken "Goh... it's best okay to be gay!", maar ja. Wel triest om het maar meteen weg te lazeren.
Oud 11-10-2004, 19:04
SuperSanne
SuperSanne is offline
Wat ik tijdens kunstgeschiedenis te zien krijg is heel wat schokkender dan dit. oeh, twee mensen van dezelfde sekse die staan te zoenen! iehiehiehiehie!!!!!

Bij ons op school ligt 'ie er gewoon en niemand doet er moeilijk over
Oud 11-10-2004, 19:27
Mindfields
Mindfields is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-10-2004 @ 19:57 :
Nee, maar wij smerige heidenen snappen geloof sowieso niet.
Zoals Arnon Grunberg ooit zei op de vraag 'gelooft u in God?':
God heeft mijn geloof niet nodig.
Oud 11-10-2004, 19:34
mar87
mar87 is offline
ik vind het maar stom gezeur, dat ze daar nu zo'n ophef over moeten maken dat een groot aantal scholen dat blad niet wil. Mag je toch zeker nog wel zelf weten.

Laat ze zich druk maken over iets zinnigers.
Alsof je homo's ineens wel of niet gaat accepteren door zo'n blad......
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 19:42
Miracle
Miracle is offline
Ik heb hem niet gezien. Ik zal morgen eens kijken in de mediatheek.
Oud 11-10-2004, 20:03
Verwijderd
Hij is bij ons te krijgen.
Hij ligt er alleen nog in grote stapels omdat niemand het leest

Verder vond ik het een grappig blad om ns gelezen te hebben en hebben we de poppetjes in het blad ernstig ondergekliederd
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 21:14
Qamra
Qamra is offline
Aan de scholen zelf is een keuze gelaten en dus mogen ze er ook voor kiezen om dat ding niet uit te delen. Huillies.

Maar oké, boze brieven schrijven is ook weer overdreven.
Oud 11-10-2004, 22:44
Vice
Vice is offline
Citaat:
mar87 schreef op 11-10-2004 @ 20:34 :

Laat ze zich druk maken over iets zinnigers.
Alsof je homo's ineens wel of niet gaat accepteren door zo'n blad......
Het gaat meer om het idee dat er nog steeds homo's gedriscrimineerd worden op school en met zo'n actie het idee krijgen dat ze door de school minder gesteund worden.
Oud 12-10-2004, 21:23
alpha
alpha is offline
Citaat:
Qamra schreef op 11-10-2004 @ 22:14 :
Aan de scholen zelf is een keuze gelaten en dus mogen ze er ook voor kiezen om dat ding niet uit te delen. Huillies.

Maar oké, boze brieven schrijven is ook weer overdreven.
tja als je mensen de keus geeft moeten we naderhand natuurlijk ook niet gaan klagen dat ze niet doen wat wij willen.
Verder wil ik dat blad wel eens lezen.. Ben wel benieuwd eiglk wat er allemaal instaat..
Oud 12-10-2004, 21:36
waaromniet?
waaromniet? is offline
Citaat:
alpha schreef op 12-10-2004 @ 22:23 :
tja als je mensen de keus geeft moeten we naderhand natuurlijk ook niet gaan klagen dat ze niet doen wat wij willen.
Verder wil ik dat blad wel eens lezen.. Ben wel benieuwd eiglk wat er allemaal instaat..
Mensen (leerlingen) krijgen nu niet die keus. Die word voor ze gemaakt, nogal kwalijk.
Oud 13-10-2004, 07:39
Verwijderd
Volgens mij kan je ze hier in Almere vinden op alle middelbare scholen behalve het Baken stadscollege en het Baken park lyceum.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 07:57
Goede Fee
Goede Fee is offline
Onze school heeft het blad niet.
Dit komt niet doordat het een 'homotijdschrift' zou zijn, maar vanwege de test die erin staat.
Én vanwege het feit dat als je de humor van de redacteur niet leuk vind, je geen humor hebt, schijnt.

Ik heb het tijdschrift op TV gezien en ik vind het eigenlijk ook niet kunnen. Sorry hoor, maar als je mensen over homosexualiteit wilt informeren doe het dan goed en zonder al die 'gemaakte leuke test'.
Oud 13-10-2004, 10:05
Zaina
Zaina is offline
Wat had je anders verwacht van mensen die hun geloof overal moeten verspreiden. En dat moet andere mensen 'opleiden'.
Oud 13-10-2004, 12:23
SuperSanne
SuperSanne is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 13-10-2004 @ 08:57 :
Onze school heeft het blad niet.
Dit komt niet doordat het een 'homotijdschrift' zou zijn, maar vanwege de test die erin staat.
Én vanwege het feit dat als je de humor van de redacteur niet leuk vind, je geen humor hebt, schijnt.

Ik heb het tijdschrift op TV gezien en ik vind het eigenlijk ook niet kunnen. Sorry hoor, maar als je mensen over homosexualiteit wilt informeren doe het dan goed en zonder al die 'gemaakte leuke test'.
de voorkant is niet echt aanstootgevend en mensen kunnen helemaal elf bepalen of ze ook de binnekant willen bekijken, dat hoeft de school niet voor ze te beslissen, het zijn leerlingen, geen planten
Oud 13-10-2004, 12:51
annetjuh
annetjuh is offline
wij hadden op de middelbare school 3 a 4 homosexueele leraren en leraressen zij kwamen er ook open voor uit en als je niet wist welke geaardheid je had kon je bij hun terecht om erover te praten.
tjah zelf nog nooit contact mee gehad een vriendin van mij wel
Oud 13-10-2004, 12:56
fractuur
fractuur is offline
OP oonze school is homoseksualiteit echt goed geaccepteerd hoor, maar ik heb het hele blad niet gezien. Het schijnt uitgedeeld te zijn, maar dan niet aan ons.
Oud 13-10-2004, 15:26
Breg
Breg is offline
bij mij ligt ie al een tijd op school, heb hem vandaag doorgebladerd omdat ik na alle commotie toch wel wilde weten wat er in stond. niet veel boeiends.
Oud 13-10-2004, 15:47
steefos
steefos is offline
wij hebben hem niet gekregen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten