Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-10-2004, 14:45
Verwijderd
Hi§!

Ik zoek een programma dat stukken tekst steeds de letters 1 letter opschuift zeg maar. Voorbeeld:
a wordt een b
b wordt een c
hallo wordt ibmmp

en dat zo met hele stukken tekst. Ook is het handig als dat programma de tekst waar kan omzetten naar normale woorden. Bestaat er zoiets?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-10-2004, 14:48
flamez
flamez is offline
Citaat:
aaronrdevil schreef op 11-10-2004 @ 15:45 :
Hi§!

Ik zoek een programma dat stukken tekst steeds de letters 1 letter opschuift zeg maar. Voorbeeld:
a wordt een b
b wordt een c
hallo wordt ibmmp

en dat zo met hele stukken tekst. Ook is het handig als dat programma de tekst waar kan omzetten naar normale woorden. Bestaat er zoiets?
wat is daar het nut van? wilde je stukken tekst gecodeerd gaan versturen? Zal eens even voor je zoeken, moet wel zoiets te doen zijn, anders kun je altijd een php scriptje laten draaien.
Oud 11-10-2004, 14:50
Verwijderd
Offtopic: als je zo wilt coderen kan iedereen die code kraken dmv de letterfrequentie....
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 15:05
flamez
flamez is offline
Citaat:
superduck schreef op 11-10-2004 @ 15:50 :
Offtopic: als je zo wilt coderen kan iedereen die code kraken dmv de letterfrequentie....
vandaar ook de
Oud 11-10-2004, 15:18
Verwijderd
Citaat:
wilde je stukken tekst gecodeerd gaan versturen?
Nee.

Citaat:
als je zo wilt coderen kan iedereen die code kraken dmv de letterfrequentie....
Daarvan ben ik op de hoogte.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 15:50
ILUsion
ILUsion is offline
Zo'n code is natuurlijk makkelijk te kraken, maar als het gewoon bedoeld is om informatie niet 'leesbaar' te maken, is het toch voldoende. Als je een programmeertaal machtig bent, is dit zeer makkelijk te doen, maar dan had je het waarschijnlijk al gedaan. Als je toch een taal kent en je zoekt een simpel onleesbaarheidsalgoritme, zou ik zeggen ROT-13. Aan de naam zou je zeggen dat het hoogtechnologisch is en zou kunnen tippen aan AES e.d. maar het is eigenlijk heel simpel, dit is de sleutel:
Code:
ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZ
Wat je moet doen is een A vervangen door N en omgekeerd, een B door O en omgekeerd, ...
Hierbij moet je dus maar 1 algoritme gebruiken om de tekst te coderen en om terug te coderen. Als je hierop zoekt, zal je vast en zeker wel een progje vinden. Een web-implementatie hiervan vind je op http://www.rot13.com/index.php
Ik zal wel iets voor je in elkaar steken, als het ook goed is dat ook je getallen en leestekens verschuiven (als dat niet zo is, moet je dat maar laten weten, dat is ook mogelijk maar meer werk).
Oud 11-10-2004, 15:58
Verwijderd
Dat van die getallen en leestekens maakt opzich niet zoveel uit. Het gaat er alleen maar om dat de informatie voor het blote oog onleesbaar is.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 16:14
Verwijderd
Citaat:
aaronrdevil schreef op 11-10-2004 @ 16:58 :
Dat van die getallen en leestekens maakt opzich niet zoveel uit. Het gaat er alleen maar om dat de informatie voor het blote oog onleesbaar is.
Aan gedacht wingdings ofzo te gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 11-10-2004, 16:25
Verwijderd
Citaat:
Ja, maar dat is geen optie.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 17:08
ILUsion
ILUsion is offline
Ik heb hier een beetje zitten coden, dus hier heb je eentje dat wat meer kan dan je nodig hebt. Het behandelt niet enkel letters, maar ook leestekens en cijfertjes.
De drie algoritmen die ik makkelijk kon toevoegen zijn: Caesar (dit is een uitgebreide variant van ROT13, waarbij je kan kiezen hoeveel tekens opgeschoven moet worden), dan is er Vigenere dat daarop een uitbreiding is, maar veel moeilijker om kort uit te leggen) en een XOR-cypher (dat is een stukje binaire logica).

Pas bij die Vigenere op, want blijkbaar komen er bij het decoderen 2 karakters bij, maar ik heb het algoritme niet nagekeken.
Het programma (of toch de installer) kun je downloaden van http://users.telenet.be/ilusion.be/p...nInstaller.exe
Dit installeert het programma, maar zet ook de broncode op je harde schijf. In totaal is het zo'n 4 megabyte, maar daarvan heb je eigenlijk maar 1 megabyte nodig voor het programma zelf, als die 4 wat krap is. De installatie heb ik met Inno Setup gemaakt, het programma met Delphi 7 + JVCL (voor de algoritmes).

Hoe het programma werkt:
- gewoon je tekst ingeven in het Invoer-gedeelte, een algoritme + waarde kiezen (cijfer voor XOR/Caesar, tekst voor Vigenere)
- coderen kiezen en voila in uitvoer
om versleutelde tekst terug te zetten, ook gewoon in invoer ingeven, DEZELFDE waarden kiezen voor het algoritme en decoderen klikken en voila in uitvoer.

Om het wat makkelijk te maken: het programma kan ook uit gewone tekstbestanden lezen en geëncrypteerd bestand opslaan.

Veel plezier ermee

Nogmaals wat links:
http://users.telenet.be/ilusion.be/p...nInstaller.exe > het programma
http://starbase.trincoll.edu/~crypto.../vigenere.html
http://starbase.trincoll.edu/~crypto...al/caesar.html
Oud 14-10-2004, 18:25
freyk
freyk is offline
Citaat:
********** schreef op 11-10-2004 @ 17:14 :
Is misschien een idee om kladblok (of notepad) te gebruiken?
Want dat programma heeft een uitstekende "vervang"-optie (bewerken -> vervangen)

Alleen het duurt wel lang om alle letter te gelijk te vervangen.
Nee, dan raad ik toch eerder scriptje aan.
Oud 14-10-2004, 19:49
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
freyk schreef op 14-10-2004 @ 19:25 :
Is misschien een idee om kladblok (of notepad) te gebruiken?
Want dat programma heeft een uitstekende "vervang"-optie (bewerken -> vervangen)

Alleen het duurt wel lang om alle letter te gelijk te vervangen.
Nee, dan raad ik toch eerder scriptje aan.
Met notepad (de meeste verachtelijke editor ter wereld, gebruik toch een echte editor, er zijn tig goede alternatieven vaak met Highlighting etc. ) zou ik nooit aan zoiets beginnen, dat krijg je nooit gedaan! Stel, je zou een ROT13 erop toepassan, laat ons dat eens proberen op een gestructureerd voorbeeld bv.
Code:
ABCDEFGHIJKLM
NOPQRSTUVWXYZ
daarin ga je A vervangen door N, B door O etc. maar wat gaat er nu gebeuren als je bij N komt? Ik geef even een overzicht voor hoe het bestand er tegen dan uitziet, voor mensen die het niet meteen zien:
Code:
NOPQRSTUVWXYZ
NOPQRSTUVWXYZ
Wat gebeurt er nu als je N wilt vervangen door A? Juist, je verliest informatie omdat zowel de echte N als de A die een N geworden is vervangen wordt. Op die manier geraak je dus nooit meer aan je oorspronkelijke informatie (zonder brute-force te gebruiken, bedoel ik hiermee, natuurlijk kun je de tekst wel afgaan naar letters, maar daar ben je tig keer langer mee bezig dan met manueel alles overtypen met dergelijke versleuteling). Stel dat je het gebruikt voor een Caesar met verschuivingsfactor 1 (wat het oorspronkelijke idee is van aarondevil), dan begin je dus ook met de tekst
Code:
ABCDEFGHIJKLM
OPQRSTUVWXYZ
Vervang je A door de volgende letter in het alfabet (B), dan krijg je
Code:
BBCDEFG...
, dan vervang je B door C, krijg je
Code:
CCCDEFG...
. Het vervolg heb je wel door he, een lettersoep (nl. allemaal Z). De enige mogelijkheid waarmee je de minsteschade hebt, is in omgekeerde richting vooruit te gaan (dus letters vervangen door de vorige in het alfabet of achteraan in het alfabet beginnen). Als laatste zou je dan nog een tussenstap moeten maken, want de laatste letter zal in ieder geval gelijk zijn aan het eerste. Dus moet je een extra teken kiezen dat nergens anders gebruikt wordt (iets als §) en dan in twee stappen alles omzetten.
Een grote omweg voor niets, lijkt mij dat...

Een scriptje, inderdaad, dat is mogelijk, maar een programma zal evengoed werken (scriptjes zijn aan veel mensen niet besteed, ik weet niet in hoeverre jij scipttalen gebruikt). Probeer mijn proje maar eens uit, het is wel gebruiksvriendelijk, lijkt mij (veel verkeerds kan je niet doen)
Oud 14-10-2004, 19:54
Verwijderd
Dank u wel heren. Ik denk dat het van pas gaat komen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten