Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-10-2004, 15:32
Balance
Balance is offline
Voor m'n opleiding moet ik een 'snuffelstage' gaan lopen. Een eerste indruk verkrijgen van wat ons toekomstig beroep inhoudt.

Ik moet nu dus ook zo'n stagebrief schrijven en heb hier nogal moeite mee. De regels van een sollicitatiebrief gaan niet meer op (ik kan weinig vertellen over relevante werkervaring, want die heb ik niet. Ook kan ik niet zeggen dat ik op een bepaalde vacature reageer, want er is geen vacature enz. enz.)

Ik zou dus graag een paar stagebrieven willen zien om te weten hoe het er uit zou kunnen zien.
Zijn er mensen die hun brief willen posten, pm'en of mailen (balance@scholieren.com)?
In dat geval ben ik hen erg dankbaar
Oud 18-10-2004, 16:00
Verwijderd
Dat je geen werkervaring hebt, moet geen probleem zijn, want een dergelijke brief schrijf je alleen om uitgenodigd te worden.

In je cv staat je werkervaring. En gezien je nog studeert en voor een stageplaats solliciteert, zal een werkgever je niet afrekenen op je werkervaring - of afwezigheid daarvan. Daarom moeten starters (zoals jij) hun cv ook niet beginnen met werkervaring, maar met opleidingen en de vakken die je daar genoten hebt.

Met het licht op dat je niet op een vacature reageert: dat geeft niet, want je schrijft dan gewoon open sollicitatiebrief. Hier vermeldt je de aanleiding van je sollicitatie, wie je bent, wat je studeert, waarom om je bij dat bedrijf wilt stagelopen, wat je aanspreekt in dat bedrijf en wat je hen te bieden hebt.

Voor meer info over ene bedrijf bezoek je gewoon hun site, want daar staan in de meeste gevallen de jaarverslagen.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 16:24
Balance
Balance is offline
Citaat:
alluman schreef op 18-10-2004 @ 17:00 :
Voor meer info over ene bedrijf bezoek je gewoon hun site, want daar staan in de meeste gevallen de jaarverslagen.
die is er helaas niet.
Er is zelfs nergens op internet de uitleg van hun afkorting te vinden. Het is een KMD, maar dat kan een medisch kleuterdagverblijf zijn of een medisch kinderdagverblijf en het is nogal slordig als je de verkeerde term gebruikt in je stagebrief. Maar om afkortingen te gebruiken is ook niet echt gewenst.
(zelfs in het telefoonboek en de gemeentegids hebben ze het niet uitgeschreven )

En ik heb al best vaak een sollicitatiebrief gemaakt, maar het is altijd makkelijk om te beginnen met 'naar aanleiding van uw advertentie blablabla. Ik ben hierin erg geïnteresseerd.'
En dan haal ik altijd alle punten aan die zij wensen van een werknemer en vertel ik vervolgens dat ik al die punten bezit ().
Ik zou echt niet weten hoe ik dat hier moet doen.
Oud 18-10-2004, 19:36
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 18-10-2004 @ 17:24 :
[...] En ik heb al best vaak een sollicitatiebrief gemaakt, maar het is altijd makkelijk om te beginnen met 'naar aanleiding van uw advertentie blablabla. Ik ben hierin erg geïnteresseerd.'
En dan haal ik altijd alle punten aan die zij wensen van een werknemer en vertel ik vervolgens dat ik al die punten bezit ().
Ik zou echt niet weten hoe ik dat hier moet doen.
Tja je kunt ok beginnen met zoiets als 'met enthousiasme ...' - dat is weer eens wat, spontaner, er blijkt motivatie uit en is toch netjes.

Helaas heb je geen bedrijfsprofiel of jaarverslag. Dat maakt het moeilijk om je ergens voor aan te prijzen. In dat geval moet je goed bij jezelf te rade gaan, waarom dat bedrijf precies jou de stageple zou moeten geven. Wat maakt jou anders dan de anderen? Wat maakt jou interessant genoeg om je uit te nodigen voor een gesprek? Wat is de meerwaarde voor hen om jou in te huren? Dat zet je in je brief.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten