Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-05-2002, 20:19
damaetas
damaetas is offline
in het middelbaar al freaken tijdens de examens (ik heb gisteren wel tot twee uur geleerd!!! )
en daarna universiteit gaan doen (omdat ze met al dat superveel leren toch wel goeie punten hadden dus)

zijn die wel goed bezig?

ik bedoel als je al freakt over 100 miezerige pagina's hoe ga je dan om met 700??

(en hoe maak je dat tactvool duidelijk aan zo iemand )

Laatst gewijzigd op 28-05-2002 om 20:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-05-2002, 09:01
tacidvs
tacidvs is offline
Ik denk dat je dat dan maar 'in het gezicht' moet zeggen. Als ze (we hebben het hier over personen die alleen maar door onbehoorlijk veel tijd te besteden aan het leren van dingen hoge cijfers kunnen halen, toch?) niet doorhebben dat ze verkeerd bezig zijn, zullen ze het toch een keer onder ogen moeten zien. Misschien is het ook wel goed, dat ze niets anders doen dan leren. Als ze heel het VWO ook alleen maar geleerd hebben, hebben ze toch geen vrienden en/of hobbies? Misschien overdrijf ik dat een beetje, maar het is ook maar een standpunt.
Oud 29-05-2002, 10:38
Verwijderd
Dat vind ik ook een slechte ontwikkeling. Mijn uitgangspunt is ook altijd: volg het schooltype waar je 'middenin' valt. Dus niet in de onderste regionen. Wat ik hiermee bedoel, is het volgende: er zijn best veel mensen die kéihard blokken om hun school te halen, of dat nou VMBO-p/t, HAVO of VWO is. Dat is gewoon niet goed. Als je keihard moet leren om gemiddeld voldoendes te staan, moet je een niveau lager doen. Het is veel beter om de route HAVO te volgen met gemiddeld een 8, dan keihard te blokken op het VWO om gemiddeld nét een 6 te kunnen staan. Dan kom je later geheid in de knoei.

Ik zie het nu zelf ook wel: mensen die bij mij op de middelbare school hebben gezeten en geslaagd zijn met 7's en 8'en, doordat ze werkelijk kéihard hebben gestampt. Met zo'n instelling kom je echt in de problemen. Want je redt het nog wel op de middelbare school-VWO, met redelijk simpele vragen en niet al teveel stof, maar op de universiteit kom je daar serieus mee in de problemen. Daarom wordt die mensen ook meestal aangeraden om het via de HAVO te proberen.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 13:05
Oen
Oen is offline
Ligt eraan waarvoor je zoveel leert. Ik leer namelijk gemiddeld 3 uur aan 1 miezerige bladzijde duits idioom, maar Duits is dan ook niet echt wat ik later wil doen. Verder ben ik het helemaal met je eens. Maar leren kan je ook leren.
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 13:55
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Paar vrienden van me herken ik erin, maar die zijn wel naar HAVO gegaan...zelf maakte ik me nergens druk om tijdens de examens. Voor mijn gevoel was het gewoon 1 grote toetsweek. Ik heb er eigenlijk ook niet zoveel aan gedaan en toch weet ik dat ik slaag...
Oud 29-05-2002, 15:10
Bird
Bird is offline
Ik zie het nu ook bij een ex-klasgenootje; ze blokte op het VWO keihard, en had ook altijd 8en voor 'leerdingen'. De docenten hadden hoge verwachtingen van haar. Maar nu ze universiteit doet valt ze onwijs door de mand; ze heeft helemaal geen inzicht! Dat valt niet weg te leren.

Dus; hou jezelf niet voor de gek zou ik zeggen, je weet van jezelf best wel of je het waarschijnlijk wel of niet kan. Als je daadwerkelijk dat inzicht mist kan je misschien beter HBO gaan doen.
Oud 29-05-2002, 16:59
heumen
heumen is offline
Ik ga denk ik maar met Bird mee. Het aantal pagina's hoeft niet zo een probleem te zijn als je gedurende het semester de vakken die je hebt een beetje bijhoudt. In een wetenschappelijke studie kom je er niet als je het inzicht mist.

Als je 1800 pagina's wiskundeboek moet doorwerken in een jaar (bijv. in het 1e jaar natuurkunde) moet je niet elke pagina tot in detail gaan zitten bestuderen in de 2 weken voor het tentamen (zoals je dat waarschijnlijk nu voor je examens hebt gedaan ).

Ik heb toch wel een goeie 3 tot 4 duizend pagina's doorgewerkt in mijn eerste jaar natuurkunde (15 vakken) en veel tentamens gemaakt. Na een paar tentamens heb je wel door (de meesten, niet iedereen) wat voor soort vragen je kan verwachten en dan ga je daar tijdens het leren op concentreren.
In het tweede jaar werden mijn tentamen cijfers beter (gemiddeld) terwijl de stof steeds moeilijker werdt.

Oftewel: als je enig inzicht hebt(en dat weet je nooit van tevoren; mensen met 10en op VWO kunnen hard onderuit gaan) dan leer je op de universiteit wel hoe je grote hoeveelheden info kunt verwerken.
Oud 29-05-2002, 17:55
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
heumen schreef:
[B] Als je 1800 pagina's wiskundeboek moet doorwerken in een jaar (bijv. in het 1e jaar natuurkunde) moet je niet elke pagina tot in detail gaan zitten bestuderen in de 2 weken voor het tentamen (zoals je dat waarschijnlijk nu voor je examens hebt gedaan ).
het gaat niet over mij (ik heb nooit iets gedaan in het middelbaar alleen de dag voor het examen)

en hij heeft het ondertussen zelf al wel nbtje door nu ik steeds zit te zagen over mijn hoeveelheid leerstof (brr 1800 voor één vak is gestoord, ik heb in een jaar ook iets van 3000 à 4000)
vooral grappig als je hem bezig hoort over diene gek van biologie da 100 pagina's cursus heeft. maar dat leer je idd wel die hoeveelheden.

nouja we hebben nog wat maanden om hem van gedachten te doen veranderen
Oud 29-05-2002, 18:17
Demi
Demi is offline
Ik doe nu HAVO en daar hoef ik nauwelijks iets voor te doen, daarom heb ik ook besloten om nog VWO te gaan doen. Waarschijnlijk moet ik daar wel meer gaan leren, maar ik denk dat het wel zal gaan lukken de motivatie is er in ieder geval!
En mijn sterkste punt is juist inzicht dus daardom word ik wel vrolijk van jullie berichten!
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:10
the tourist
the tourist is offline
Citaat:
Oen schreef:
Ligt eraan waarvoor je zoveel leert. Ik leer namelijk gemiddeld 3 uur aan 1 miezerige bladzijde duits idioom, maar Duits is dan ook niet echt wat ik later wil doen. Verder ben ik het helemaal met je eens. Maar leren kan je ook leren.

Ik wil niet opscheppen ofzo, maar daar doe ik 5 minuten over..... (mij kosten andere dingen weer meer tijd)
Met citaat reageren
Oud 29-05-2002, 19:52
Miess
Miess is offline
Het ligt er ook aan wat voor studie je wilt gaan doen. Eén van mijn middelbare schoolvrienden heeft 6 jaar keihard gewerkt om alles te halen. Hij wou van kinds af aan arts worden en is geslaagd met allemaal zesjes en een paar zevens maar hij is gelijk ingeloot en nu moet hij nog heel hard werken, maar hij doet het allemaal omdat hij arts wil worden. Hij is dan ook erg gemotiveerd en daarom redt hij het ook. Hij kan ook heel goed met mensen omgaan enzo en ik zie hem ook haast ieder weekend met uitgaan, maar volgens mij is het zo dat als je iets echt graag wilt worden, dat het dan wel lukt. Wat voor studie je er dan maar voor moet doen, als je maar gemotiveerd bent.

Zelf heb ik voor wiskunde op de middelbare school nooit wat gedaan, nu ik het studeer haal ik wel eens een tentamen niet.
Met citaat reageren
Oud 31-05-2002, 13:52
damaetas
damaetas is offline
Citaat:
Miess schreef:
Het ligt er ook aan wat voor studie je wilt gaan doen. Eén van mijn middelbare schoolvrienden heeft 6 jaar keihard gewerkt om alles te halen. Hij wou van kinds af aan arts worden en is geslaagd met allemaal zesjes en een paar zevens maar hij is gelijk ingeloot en nu moet hij nog heel hard werken, maar hij doet het allemaal omdat hij arts wil worden. Hij is dan ook erg gemotiveerd en daarom redt hij het ook. Hij kan ook heel goed met mensen omgaan enzo en ik zie hem ook haast ieder weekend met uitgaan, maar volgens mij is het zo dat als je iets echt graag wilt worden, dat het dan wel lukt. Wat voor studie je er dan maar voor moet doen, als je maar gemotiveerd bent.
ja das waar, motivatie helpt echt een hoop, bij mij toch iig
Citaat:
Miess schreef:

Zelf heb ik voor wiskunde op de middelbare school nooit wat gedaan, nu ik het studeer haal ik wel eens een tentamen niet.
dat zeg je alsof dat helemaal ni erg is (is het vast ook niet in nederland) WHEI waarom ben ik ni in nederland gaan studeren

zo dat vind ik wel genoeg gezeur voor een dag, doegs allemaal
Oud 31-05-2002, 23:16
Verwijderd
je kunt het ook anders bekijken.
mensen die hun best doen op de middelbare school zijn gewend te knokken voor goeie cijfers, gewend om uren lang te blokken.
je zult op de universiteit heel veel aan zulk doorzettingsvermogen hebben.

Ik heb 6 jaar geen **** uitgevoerd op de middelbare school en zelfs voor m'n examens nix gedaan (ik weet ook niet zeker of ik geslaagd ben hoor).
Dan kun je wel zeggen van goh, jij haalt het makkelijk, maar ik ben dus niet gewend om te leren, alhoewel ik het wel leuk vind om dingen te wéten, maar dan moet het me wel interesseren.
Maar het komt erop neer dat ik gewoon aso lui ben.
Ik denk dat ik het dan moeilijker zal krijgen dan iemand die gewend is te leren.
Zoals Miess hierboven zei, motivatie is heel belangrijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten