Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-10-2004, 10:26
Diary of Dreams
Diary of Dreams is offline
Naar Gods gelijkenis

Naar Gods gelijkenis,
als pachters van Zijn aarde,
zijn wij de meesters,
van vogel, dier en vis.

Maar met als ons verstand
hebben wij er voor gekozen
om dingen te vernielen,
die komen uit Gods hand.

Wij zijn nu niet meer,
als de beesten van het veld,
maar wij vertikken het,
om te knielen voor De Heer.

Naar:
"En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt."

- Genesis 1 vers 26 (Staten vertaling)

- - - - - - - - - - - -

Ik was van plan om gedichten te schrijfen over God en de Bijbel, en dit is de eerste ^^, kvind het zelf niet zo super mooi qua dichten maar aan de andere kant vind ik het ook wel weer wat moois hebben

Om het een beetje ordelijk te houden heb ik er voor gekozen om deze gedichten op 2 plaatsen te zetten, eentje op DoP voor beoordeling van de dicht'kunst' en op de Religie afdeling van Mystiek & Religie voor de inhoud, geliefden dus commentaar op de daarvoor bestemde plaatsen te posten
Link naar gedicht op DoP: http://forum.scholieren.com/showthre...0#post13631420
Advertentie
Oud 14-10-2004, 10:29
Halogeen
Halogeen is offline
Altijd geweldig als het plebs gedichten gaat schrijven over dit soort onderwerpen
Oud 14-10-2004, 10:36
Verwijderd
Waar wil je het hier dan over hebben dan? Over de bijbel, over de tekst, of we het eens zijn met de inhoud. Verlicht me, anders gooi ik deze toch echt dicht vanwege crossposten, je doet niet eens de moeite er een andere uitleg bij te schrijven over de bedoeling.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 10:47
Diary of Dreams
Citaat:
Mutant schreef op 14-10-2004 @ 11:36 :
Waar wil je het hier dan over hebben dan? Over de bijbel, over de tekst, of we het eens zijn met de inhoud. Verlicht me, anders gooi ik deze toch echt dicht vanwege crossposten, je doet niet eens de moeite er een andere uitleg bij te schrijven over de bedoeling.
ow srry
de bedoeling is:

zijn jullie hiermee eens ?
wat vind je ervan ?
klopt het niet/wel, waarom ?
heb je er een boodschap aan, waarom wel/niet ?
wat komt er bij je op als je dit leest ?

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 10:54.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:00
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 11:47 :

zijn jullie hiermee eens ?
wat vind je ervan ?
klopt het niet/wel, waarom ?
heb je er een boodschap aan, waarom wel/niet ?
wat komt er bij je op als je dit leest ?

Eens: gedeeltelijk, ja, we slopen de boel, maar nee, geen Christelijke God.
Ik vind het wel een leuk gedicht eigenlijk.
boodschap: het heeft wel een punt...dat we beter moeten omgaan met de wereld...ben ik het mee eens dus.
wat er bij me opkomt? dat de laatste twee regels heel...Wim Kannesque zijn..
Oud 14-10-2004, 11:08
Diary of Dreams
Citaat:
Samaris schreef op 14-10-2004 @ 12:00 :
Eens: gedeeltelijk, ja, we slopen de boel, maar nee, geen Christelijke God.
Ik vind het wel een leuk gedicht eigenlijk.
boodschap: het heeft wel een punt...dat we beter moeten omgaan met de wereld...ben ik het mee eens dus.
wat er bij me opkomt? dat de laatste twee regels heel...Wim Kannesque zijn..
he he, eindelijk is een post die gaat waar het over moet gaan ^^
wie is 'Wim Kannesque' ?
Oud 14-10-2004, 11:16
Samaris
Samaris is offline
Het is meneer Wim Kan.

-nesque is moeilijkdoenerij voor achtig.

Wim Kan was een..tjah...cabaretier...maar had ook wel vaak een verhaal, gedicht of liedje dat maatschappijkritisch was, en verwoordde dat ook altijd heel mooi.
Oud 14-10-2004, 11:25
Diary of Dreams
Citaat:
Samaris schreef op 14-10-2004 @ 12:16 :
Het is meneer Wim Kan.

-nesque is moeilijkdoenerij voor achtig.

Wim Kan was een..tjah...cabaretier...maar had ook wel vaak een verhaal, gedicht of liedje dat maatschappijkritisch was, en verwoordde dat ook altijd heel mooi.
dat kan ik dus als compliment beschouwen ? wow, cool, dat komt niet vaak voor ^^
Oud 14-10-2004, 11:36
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 11:26 :
Naar Gods gelijkenis

Naar Gods gelijkenis,
zijn wij de meesters,
van vogel, dier en vis.

om dingen te vernielen,
die komen uit Gods hand.

Wij zijn nu niet meer,
maar wij vertikken het,

Naar:
"En God zeide: Laat Ons mensen maken, naar Ons beeld, naar Onze gelijkenis; en dat zij heerschappij hebben over de vissen der zee, en over het gevogelte des hemels, en over het vee, en over de gehele aarde, en over al het kruipend gedierte, dat op de aarde kruipt."
Genesis 1 vers 26 (Staten vertaling)
heyhey

MOOI... inhoudenlijk gezien vooral (de rest plaats ik wel op DoP)
en ik ben het (bijna) helemaal eens met de inhoud, alleen een beetje eenzijdig gezien... IS DAN DE HELE WERELD ZO??? kan de mens niet meer dan kapot maken??? ik denk van wel (maar miss komt dat wel in een vervolg te staan )
Oud 14-10-2004, 11:41
Verwijderd
Hoe weet je of God niet juist de bedoeling heeft dat wij sommige dingen van de aarde afbreken. Denk je dat God niet af en toe de wereld wil laten veranderen. Laten we wel zijn, hij vond het al eens eerder (denk bv aan Noach) niet goed genoeg, en besloot toen alles te vernielen. Wellicht heeft hij ons dan express de kennis gegeven om dingen te vernielen. Of probeert hij ons zelf tot inzicht te laten komen wat de effecten zijn van ons huidige leefgedrag.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 11:45
Diary of Dreams
Citaat:
geen dichter schreef op 14-10-2004 @ 12:36 :
heyhey

MOOI... inhoudenlijk gezien vooral (de rest plaats ik wel op DoP)
en ik ben het (bijna) helemaal eens met de inhoud, alleen een beetje eenzijdig gezien... IS DAN DE HELE WERELD ZO??? kan de mens niet meer dan kapot maken??? ik denk van wel (maar miss komt dat wel in een vervolg te staan )
niet de hele wereld is zo, maar veel mensen wel, iedereen eigenlijk wel in een bepaalde mate (ik ook dus... al probeer ik er tegen te 'vechten'), maar kga denk wel een vervolg schrijfen, al weet ik niet of ik ook hier ga plaatsen...
Oud 14-10-2004, 11:48
Kip187
Kip187 is offline
Fijn, hier kan ik lekker los gaan;

Ik ben het een beetje met je eens. We vernielen dingen die de natuur/God/Het al/Allah/de man met de baard, voortbrengt.

dus we zijn niet meer dan beesten omdat we bijna alleen maar naar onze behoeftes en instincten leven. En ondertussen de boel vernielen. Aan de andere kant moet je niet zo Hard zijn tenopzichte van de hollanders, omdat wij het in vergelijk tegenwoordig!!! wat beter aanpakken. Een ander punt is de enorme bevolkingsgroei, we moeten sommige dingen dus wel massaal uitvoeren. Het kan allemaal wel heel wat verantwoordelijker. Een Christelijke God is naar mijn mening niet waar. Allah dan .. en hindoes en Buddha en en en en en en
God is liefde, God is begrip, Respect, leven en laten leven en ondertussen genieten

als pachters van Zijn! aarde,

Je schrijft mooi en in die naar mijn mening bekrompen gedachtengang ook overtuigend.
Oud 14-10-2004, 12:04
T_ID
T_ID is offline
omg

wat is in godsnaam () de discussiewaarde hiervan?

het forum doodspammen met wat ik vind kan ik ook.
Oud 14-10-2004, 12:11
Verwijderd
Ja en op Dop beginnen we al discussies te hebben over God, dus ik raak in de war... Ik zou ook niet weten wat ik moet dichtgooien en wat niet en wat al is behandeld...

Maar goed. Ik zie wel.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:16
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
Kip187 schreef op 14-10-2004 @ 12:48 :
Aan de andere kant moet je niet zo Hard zijn tenopzichte van de hollanders, omdat wij het in vergelijk tegenwoordig!!! wat beter aanpakken. Een ander punt is de enorme bevolkingsgroei, we moeten sommige dingen dus wel massaal uitvoeren. Het kan allemaal wel heel wat verantwoordelijker. Een Christelijke God is naar mijn mening niet waar. Allah dan .. en hindoes en Buddha en en en en en en
God is liefde, God is begrip, Respect, leven en laten leven en ondertussen genieten

als pachters van Zijn! aarde,

Je schrijft mooi en in die naar mijn mening bekrompen gedachtengang ook overtuigend.
heyhey,

hollanders, te op zichten van WAT niet slecht??? (ps een "3" is in vergelijking met een "1" ook goed maar nog lang niet voldoende) en waar hebben we die enorme bevolkinkgs groei aan te danken denk je???
en als jij geloofd dat: "God is liefde, God is begrip en Respect". God is idd dit allenmaal maar nog veel meer!!!
"leven en laten leven en ondertussen genieten" ik denk dat als God zo is, dat de wereld er al niet meer was geweest.
Oud 14-10-2004, 12:34
Kip187
Kip187 is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 14-10-2004 @ 13:16 :
heyhey,

hollanders, te op zichten van WAT niet slecht??? (ps een "3" is in vergelijking met een "1" ook goed maar nog lang niet voldoende)
1 is weinig en 3 ook , niks goeds aan.

Je kunt beter niet zeiken maar helpen, zien dat iedereen anders is en JOUW god niet beter is. Dat is juist het mooie aan deze tijden. dat alles kan, er zoveel nieuws is. Denk je nou echt dat alles zo moest blijven als in het paradijs, waar was die appel dan voor. Je bent dan niet eens dankbaar voor je bestaan. Jouw gift, dat is je nou juist de eerste les van Jesus. Met die gift kun je iets moois/goeds. Wat is er nou erger aan deze tijden als de tijd van jesus. Hij werd notabene aan het kruisgenageld zou je hier eens moeten proberen

Kruistochten en shit. als wij de echte God hadden zouden we toen wel gewonnen hebben.

en waar hebben we die enorme bevolkinkgs groei aan te danken denk je???

Aan de piemel en de kut en de seksueele driften. wat denk jij?
en waar is je oplossing? zoals mao, 1 kind anders kapot? de meisjes doodmaken om dat je een jongen wil?

en als jij geloofd dat: "God is liefde, God is begrip en Respect". God is idd dit allenmaal maar nog veel meer!!!

JA DUH, GOD IS ALLES, HET AL<

"leven en laten leven en ondertussen genieten" ik denk dat als God zo is, dat de wereld er al niet meer was geweest.

WAAROM DENK JE DAN DAT JIJ ER BENT LAPZWANS NIET OM JESUS UIT TE HANGEN WANT HIJ IS OOK VOOR JOU ZONDEN GESTORVEN> je bent hier om Zijn pracht te aanschouwen wijsheid te vergaren en HET zien. o.a

Laatst gewijzigd op 14-10-2004 om 12:40.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 12:46
Verwijderd
Tip van de dag - schrijven schrijf je met een V!
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 13:00
Verwijderd
Wat ik er van vind?

Simpel.

Het zgn. "rentmeesterschap" is een hypothese die nergens op gebaseerd is, behalve misschien op individueel gewin van bepaalde machthebbers in het verleden. Het rentmeesterschap gebruiken als argument voor wat dan ook is dus waardeloos.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 13:10
hasseltboy
hasseltboy is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 11:26 :
Naar Gods gelijkenis

Naar Gods gelijkenis,
zijn wij de meesters,
van vogel, dier en vis.

om dingen te vernielen,
die komen uit Gods hand.

Wij zijn nu niet meer,
maar wij vertikken het,

Mooi!
Oud 14-10-2004, 14:31
Diary of Dreams
Citaat:
Mephostophilis schreef op 14-10-2004 @ 14:00 :
Wat ik er van vind?

Simpel.

Het zgn. "rentmeesterschap" is een hypothese die nergens op gebaseerd is, behalve misschien op individueel gewin van bepaalde machthebbers in het verleden. Het rentmeesterschap gebruiken als argument voor wat dan ook is dus waardeloos.
bedoel je te zeggen dat er nergens in de bijbel staat dat wij de rentmeesters zijn van de aarde ? dat staat er wel in, kweet niet meer precies waar maar kzal straks wel ff opzoeken ^^
als je er wat anders mee bedoelt moet je dat ff zeggen want ik volg je niet helemaal 100%
Oud 14-10-2004, 14:34
Verwijderd
Hij bedoelt niet te stellen dat het al dan niet in de bijbel staat want daar is het vast wel te vinden, hetzij grammaticaal, hetzij door middel van creatieve interpretatie. Waar hij op doelt is dat het concept van rentmeesterschap gewoon onzinnig is. Dat verklaart hij met een gegeven uit de historie, namelijk dat rentmeesterschap vaak gebruikt werd door potentaten voor eigen gewin, hetgeen niet onverklaarbaar is als je bedenkt dat geloof überhaupt bedoeld is als manier om de samenleving te reguleren.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 14:38
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 14-10-2004 @ 15:34 :
Dat verklaart hij met een gegeven uit de historie, namelijk dat rentmeesterschap vaak gebruikt werd door potentaten voor eigen gewin, hetgeen niet onverklaarbaar is als je bedenkt dat geloof überhaupt bedoeld is als manier om de samenleving te reguleren.
Mischien moet je het positief zien en denken dat God dergelijke praktijken afkeurde en het rentmeesterschap graag op een fatsoenlijke manier ingevuld zag.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 15:07
Halogeen
Halogeen is offline
Citaat:
geloof is bedoeld als manier om de samenleving te reguleren.
dat zou ik dan wel graag bewezen willen zien.
Oud 14-10-2004, 15:27
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 14-10-2004 @ 16:07 :
dat zou ik dan wel graag bewezen willen zien.
Nou ja, enige nuancering is wel op zijn plaats. De mens heeft een natuurlijke drang om de dingen die hij om zich heen ziet te verklaren. Aangezien holbewoners niet zo sterk waren in de natuurkunde, deden zij dit met behulp van goden en dergelijke, zodat je je daar geen zorgen over hoeft te maken en gewoon kunt gaan jagen en neuken. In de praktijk heeft dit tot gevolg dat alleen díe religie overleeft die goedgekeurd wordt door machthebbers. Immers, als het ze niet aanstaat slachten ze iedereen af die ze tegenspreekt. Het is daarom logisch dat de geloven die anno 2004 veel worden aangehangen, ook geloven zijn die bij uitstek geschikt zijn voor uitbuiting door machthebbers, iets wat in de praktijk logischerwijs ook gebeurt.
Met citaat reageren
Oud 14-10-2004, 19:24
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
geen dichter schreef op 14-10-2004 @ 13:16 :
heyhey,

hollanders, te op zichten van WAT niet slecht??? (ps een "3" is in vergelijking met een "1" ook goed maar nog lang niet voldoende) en waar hebben we die enorme bevolkinkgs groei aan te danken denk je???
Ga heen en vermenigvuldig u.

Wat ik denk bij het stukje van TS:

Ga terug naar school, leer een beetje Nederlands, en probeer het nog een keertje.
Oud 14-10-2004, 19:47
Diary of Dreams
Citaat:
Machiavelli schreef op 14-10-2004 @ 15:38 :
Mischien moet je het positief zien en denken dat God dergelijke praktijken afkeurde en het rentmeesterschap graag op een fatsoenlijke manier ingevuld zag.
precies , je kan moeilijk zeggen dat dat geen bewijs is omdat mensen het verpest hebben.... doh
Oud 14-10-2004, 20:00
Il organista
Il organista is offline
Ik vind het inhoudelijk goed.
Oud 14-10-2004, 20:00
Diary of Dreams
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 14-10-2004 @ 20:24 :
Ga heen en vermenigvuldig u.

Wat ik denk bij het stukje van TS:

Ga terug naar school, leer een beetje Nederlands, en probeer het nog een keertje.
ik zit nog steeds op school en ik heb ook nederlands , maar zoveel spelfouten staan er tog niet in ? die 'alS' die in 'al' moet veranderen heb ik al lang door (had ik al verandert op DoP maar nog niet hier ) of zit je te zeuren dat ik geen zin heb om in m'n 'gewone' post perfect nederlands te schrijfen ? er zijn talen gemaakt om elkaar te begrijpen en dat lukt ook als je een 's' teveel schrijft...
Oud 14-10-2004, 20:40
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 14-10-2004 @ 21:00 :
ik zit nog steeds op school en ik heb ook nederlands , maar zoveel spelfouten staan er tog niet in ? die 'alS' die in 'al' moet veranderen heb ik al lang door (had ik al verandert op DoP maar nog niet hier ) of zit je te zeuren dat ik geen zin heb om in m'n 'gewone' post perfect nederlands te schrijfen ? er zijn talen gemaakt om elkaar te begrijpen en dat lukt ook als je een 's' teveel schrijft...
Nee, meer over grammaticale kronkelingen waar een derderangs debiel jaloers op zou zijn.
Oud 14-10-2004, 22:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 14-10-2004 @ 15:38 :
een groot probleem bij deze theorie is dat nooit welke god dan ook zoiets heeft laten blijken.

wat dus in feite de theorie ongefundeerd maakt...
Oud 15-10-2004, 11:55
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Leuk en aardig allemaal maar wij horen gewoon bij de natuur, als een bever een dam bouwt zie je dat ook als deel van de natuur. Bovendien hebben we naast al dat 'vernielen' van jou ook vliegtuigen en piramides gebouwd dus lul niet zo slap. Verder zijn we volgens jou naar gods gelijkenis geschapen wat mij de indruk geeft dat god het in onze positie hetzelfde zou doen.

en natuurlijk knielen we niet
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 19:41
Diary of Dreams
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 15-10-2004 @ 12:55 :
Leuk en aardig allemaal maar wij horen gewoon bij de natuur, als een bever een dam bouwt zie je dat ook als deel van de natuur. Bovendien hebben we naast al dat 'vernielen' van jou ook vliegtuigen en piramides gebouwd dus lul niet zo slap. Verder zijn we volgens jou naar gods gelijkenis geschapen wat mij de indruk geeft dat god het in onze positie hetzelfde zou doen.
en natuurlijk knielen we niet
we zijn idd naar God gelijkenis geschapen, maar dat betekent niet dat we precies hetzelfde zijn als God ! dat is weer wat anders....
maar ik heb ook nergens gezecht dat we alleen maar dingen vernielen, we kunnen ook goede dingen doen, maar dat doen en willen we lang niet altijd omdat de meeste mensen vooral aanzichzelf denken,
en er zijn van die mensen: "fout ? ik heb niks fout gedaan hor, ik ben altijd tegen iedereen aardig en ik geef aan die arme bedelaars op straat ook altijd een euro", en ik heb een beetje hekel aan mensen die blind zijn
Oud 15-10-2004, 20:34
Verwijderd
Citaat:
Klein Konijntje schreef op 15-10-2004 @ 20:41 :
we zijn idd naar God gelijkenis geschapen, maar dat betekent niet dat we precies hetzelfde zijn als God ! dat is weer wat anders....
maar ik heb ook nergens gezecht dat we alleen maar dingen vernielen, we kunnen ook goede dingen doen, maar dat doen en willen we lang niet altijd omdat de meeste mensen vooral aanzichzelf denken,
en er zijn van die mensen: "fout ? ik heb niks fout gedaan hor, ik ben altijd tegen iedereen aardig en ik geef aan die arme bedelaars op straat ook altijd een euro", en ik heb een beetje hekel aan mensen die blind zijn
Jammer alleen dat "vernielen" een subjectief begrip is en het principieel onmogelijk is te weten wat een eventuele god als vernieling zou beschouwen.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2004, 20:44
T_ID
T_ID is offline
er worden inderdaad een stuk of wat onbewijsbare aanname's boven op elkaar gestapelt om het bijbelse ideaalbeeld van een mens mogelijk te maken.
Oud 16-10-2004, 18:32
geen dichter
geen dichter is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-10-2004 @ 21:44 :
er worden inderdaad een stuk of wat onbewijsbare aanname's boven op elkaar gestapelt om het bijbelse ideaalbeeld van een mens mogelijk te maken.
heyhey,

zo zou je "geloven" ook kunnen omschrijven
Oud 19-10-2004, 16:05
Outlaw
Outlaw is offline
kippenvel.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten