Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-10-2004, 23:27
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
Okay, ik moet volgend jaar een studie kiezen. Mijn hele leven nu draait om muziek, speel in een band, geef les, altijd bezig met opnemen/optreden/verbeteren in mijn spel blabla.
Alleen kun je met conservatorium maar heel weinig als je dat wilt gaan doen als vervolgstudie. Ik wil niet 40 jaar lang les gaan geven zegmaar. Dan heb ik nog gekeken naar de pop/rockacademie, leek me al wat interessanter, daar houden ze zich wat breder op het gebied van opnemen/producen/bandleiding et cetera.
Ik heb dus vorig jaar mijn VWO diploma gehaald (godzijdank) - met een C&M profiel. Exacte dingen kan ik voor geen meter om het maar zwak uit te drukken, wel economie als keuzevak examen in gedaan, maar walg van het vak en alles eromheen. Sonologie is bv een studie die me ook wel aardig leek, maar dit kan ik niet doen omdat je veel van natuurkunde en dan soort dingen moet afweten, en er over gaat leren. Heeft iemand nog suggesties buiten de studies die ik noemde om te gaan doen die wel met muziek te maken hebben?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-10-2004, 23:28
Briseïs
Briseïs is offline
Waarom is de pop/rockacademie dan niets?

Volgens mij is er verder trouwens niet echt iets
Oud 24-10-2004, 23:35
Nonaj
Nonaj is offline
Muziekwetenschap?

Ik weet dat ze dat op de Universiteit Utrecht hebben,maar verder zou ik het zo niet weten...
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 23:36
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 25-10-2004 @ 00:35 :
Muziekwetenschap?

Ik weet dat ze dat op de Universiteit Utrecht hebben,maar verder zou ik het zo niet weten...
Dat is echt totaaaaaaaal niet praktisch dus dat lijkt me niets voor de TS.
Oud 24-10-2004, 23:41
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
Pop/rockacademie komt het dichtste in de buurt van wat ik het liefste zou doen, alleen ben ik aan het kijken of je echt wel aan de bak komt later, die kans is toch vaak wat klein. Als ik iets kan vinden wat misschien wat beter toekomstperspectief biedt, wordt dat het. Maarja, anders zit er niets anders op dan een suffe "gewone" studie.

Muziekwetenschappen? Klinkt erg euh, dat het met exacte dingen te maken heeft onder andere?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 23:43
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
Citaat:
Mr.Gibson schreef op 25-10-2004 @ 00:41 :
Pop/rockacademie komt het dichtste in de buurt van wat ik het liefste zou doen, alleen ben ik aan het kijken of je echt wel aan de bak komt later, die kans is toch vaak wat klein. Als ik iets kan vinden wat misschien wat beter toekomstperspectief biedt, wordt dat het. Maarja, anders zit er niets anders op dan een suffe "gewone" studie.

Muziekwetenschappen? Klinkt erg euh, dat het met exacte dingen te maken heeft onder andere?
Edit: sorry voor het n00b gehalte, wat bedoel je met TS? Teringstudie?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 23:44
Briseïs
Briseïs is offline
Topicstarter. Dat ben jij dus

En editten doe je met het wijzig-knopje
Oud 24-10-2004, 23:49
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
Ja, het is al laat
Gaat wel goed hier.

Edit (nu goed)
Wat weet je over muziekwetenschappen? Kun je me dr iets wijzer over maken?
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 23:50
Briseïs
Briseïs is offline
Eh, ik weet niet zoveel, alleen dat het heel 'wetenschappelijk' is, dus geen praktijk.
Oud 24-10-2004, 23:55
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline

Wordt niks denk ik. Thnx anyway.
Echt lastig om te kiezen vind ik, dr is gewoon zo weinig wat me naast muziek maken/opnemen/optreden apparatuur en alles eromheen boeit... en de mensen die me het beste kennen zeggen dat ik het moet doen, popacademie of iets in die geest.
Ben alleen bang dat, als het je beroep is, zo'n gewoonte wordt, dat de leuke dingen nu dan meer routine worden. Dus de grens tussen hobby en je baan is dan moeilijk nu te trekken.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 23:58
Nonaj
Nonaj is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 25-10-2004 @ 00:36 :
Dat is echt totaaaaaaaal niet praktisch dus dat lijkt me niets voor de TS.
Uit het verhaaltje van de TS maakte ik ook al op dat ie liever iets praktisch zou doen,maar ik dacht:ik attendeer hem er toch maar even op.

De site van de faculteit is gehackt momenteel, dus daar word je nu ook niet veel wijzer van...
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 08:27
Vice
Vice is offline
Maar wil je een opleideng doen met instrumenten. Ik weet dat je op de kunstacademie (volgens mij HKU) ook richting hebt met muziek, maar dat is vooral met computers en het bewerken ervan.
Oud 25-10-2004, 08:50
tandenborstel
tandenborstel is offline
Een kennis van me doet Muziektechnologie aan de HKU !
Zijn leven draait ook zo ongeveer om muziek geloof ik, speelt ook in een bandje dat zich al flink aan het onderscheiden is enzo.

Je moet voor die opleiding ook een instrument spelen op toelatingsniveau van conservatorium.
Je krijgt een aantal theoretische vakken zoals sonologie e.d. Maar ook veel andere dingen.

Er zijn ook een aantal deelrichtingen waar de focus wat meer ligt op de instrumenten en minder op de techniek.

Veel afgestudeerden gaan werken als studiotechnicus, producer bij opnamestudio's, bij tv, film, reclame etc.

Daarnaast werkt ie als vrijwilliger bij een poppodium bij de techniek (daar werk ik dus ook) om bekend te worden met "live" geluidstechniek, want dat krijg je daar weer wat minder.

Maar tis in dat wereldje zowiezo dat je er met alleen een opleiding niet komt, ervaring is minstens zo belangrijk..

Je zou kunnen krijgen dat je hobby ook je werk wordt. Maar de nadruk zal hier toch vaak liggen op studio-werk. Zelf bezig zijn in bandjes kan je dan als hobby houden (tot je doorbreekt natuurlijk).

Oh ja, 20 november is er een opendag bij de HKU.

Succes!

Laatst gewijzigd op 25-10-2004 om 09:01.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 09:26
Multilot
Multilot is offline
Weet je zelf al wat je er uiteindelijk concreet mee wilt?

Als je een andere opleiding doet, komt het muziek er ook wel uit..
Als muziek er in zit, komt het er hoe dan ook uit (das mijn motto op dit moment)
Oud 25-10-2004, 10:11
Mr.Gibson
Mr.Gibson is offline
@tandenborstel- thnx voor de info, ben de site al driftig aan het bekijken en uitchecken wat je er precies mee doet en kan. Nadeeltje hiervan is dat het in Utrecht zit, ik probeer in het noorden te blijven om met mijn band bezig te kunnen tijdens mijn studieperiode, hoe moeilijk dat ook zal worden.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 10:40
tandenborstel
tandenborstel is offline
Ik geloof dat de daadwerkelijke opleiding niet in Utrecht maar in Hilversum wordt gegeven.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 10:40
Briseïs
Briseïs is offline
En moet dit niet naar studiekeuze?
Oud 27-10-2004, 22:19
engeltje
engeltje is offline
zijn ze in leeuwarden/groningen niet ook met zo'n soort studie begonnen? ik weet er niet zoveel vanaf, maar heb er wel wat over gehoord. Misschien kun je daar wat over vinden???
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 22:38
Balance
Balance is offline
Hoe zie jij jezelf? Wat hoop jij later te doen?
Voor de meeste muzikale bezigheden heb je namelijk totaal geen opleiding nodig.
En aangezien je, zo te zien, veel waarde hecht aan de kans op een baan, kun je misschien beter een studie gaan doen dat niks met muziek te maken heeft en ondertussen in je vrije tijd heel veel te gaan spelen.
Tenzij je later dus echt op een positie wil komen waarvoor een muzikale opleiding vereist is. Maar meestal is dat soort posities toch meer geïnteresseerd in talent.
Oud 28-10-2004, 12:35
HowLovely
HowLovely is offline
volgens mij is er ook een pop&media-opleiding in Leeuwarden:

http://dwp.fcroc.nl/pop-media/start.htm
Oud 28-10-2004, 14:08
Lotte
Lotte is offline
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, behalve dat ik nog zo'n 3 jaar de tijd heb om van gedachten te veranderen
Maar ik denk erover om kunst en economie te gaan studeren. Dan kan je producer, evenementorganisator enz. worden.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 17:34
engeltje
engeltje is offline
o, die opleiding die ik bedoelde in leeuwarden/groningen is op de academie voor popcultuur, via de hanzehogeschool. op www.hanze.nl kun je daar info over vinden
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 21:10
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je kunt ook gaan studeren om bijvoorbeeld geluidstechnicus te worden, zwaar werk, maar wel veel muziek...
Oud 31-10-2004, 10:37
Maurice
Maurice is offline
ik vind dat je je een beetje snotneuserig gedraagt.
je weigert om je voor iets anders dan muziek te interesseren, maar je wil wel genoeg werk hebben na je studie en ook nog afwisselend.

dream on.
Oud 31-10-2004, 10:47
Verwijderd
Citaat:
Maurice schreef op 31-10-2004 @ 11:37 :
je weigert om je voor iets anders dan muziek te interesseren, maar je wil wel genoeg werk hebben na je studie en ook nog afwisselend.

dream on.
Ik ben het wel met Maurice eens.

Als je muzikant wilt worden, kun je beter een studie doen die je interesseert en - omdat het zo belangrijk voor je is - waar veel geld mee verdient kan worden. Als je daarmee klaar bent en je hebt een goede baan, dan kun je eventuele andere studies in deeltijd gaan doen. Of je doet 'm fulltime erna. Dan heb je één diploma waar je een baan mee krijgt, en één diploma van een studie die je echt leuk vind.

Ik doe hetzelfde
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2004, 13:58
tandenborstel
tandenborstel is offline
Onzin, met een opleiding als bijv. muziektechnologie @ HKU is best een redelijke baan te krijgen.

Je moet niet verwachten dat je meteen ingehuurd wordt om de nieuwe cd van een coldplay te masteren ofso, maar in de tv/reclame/film wereld zijn ook geluidstechnici nodig, en TOCH doe je een studie die om je interesse van muziek draait.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:07
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Maurice schreef op 31-10-2004 @ 11:37 :

dream on.
Wat een bullshit, je kiest toch een studie waar je je in interesseert?
Oud 31-10-2004, 14:30
tandenborstel
tandenborstel is offline
Sommige mensen leven echt puur voor muziek, die hebben geen andere interesses.
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 21:29
Maurice
Maurice is offline
ja, maar ga dan niet zitten mierenneuken dat je natuurkunde en economie niet ziet zitten.
Oud 01-11-2004, 08:55
Verwijderd
Citaat:
tandenborstel schreef op 31-10-2004 @ 14:58 :
Onzin, met een opleiding als bijv. muziektechnologie @ HKU is best een redelijke baan te krijgen.
Tuurlijk is daar een redelijke baan mee te krijgen, maar dat is voor de TS geloof ik niet goed genoeg. Hij wil baangarantie als ik het goed begrijp.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 12:05
tandenborstel
tandenborstel is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 01-11-2004 @ 09:55 :
Tuurlijk is daar een redelijke baan mee te krijgen, maar dat is voor de TS geloof ik niet goed genoeg. Hij wil baangarantie als ik het goed begrijp.
Oh, dat had ik niet gelezen. Maarja, er zijn maar weinig opleidingen die echt een baangarantie geven..
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 14:00
Verwijderd
Het HKU lijkt me dan wel iets voor je, of INHOLLAND heeft ook een opleiding 'Music Management'.
Alleen moet je bij alletwee maar het geluk hebben dat je ingeloot wordt.

en ik ben het wel eens met de rest over je tegenstrijdige motivatie.

Zelf wilde ik ook zoiets gaan doen, ik interesseerde me nergens anders in dan Muziek. Toch ben ik uiteindelijk niet voor een specifieke opleiding gegaan, omdat je soms heel weinig kans hebt om aan een baan te komen, laat staan een goed betaalde baan...
Nu doe ik communicatiewetenschappen, zodat ik een basis heb waarmee ik de media in kan gaan als ik wil. En als ik deze studie heb voltooid betalen mijn ouders mijn prive-opleiding geluidstechnicus aan 't SAE www.sae.com

Dan heb je iig nog een ander vlak waar je op kan terugvallen als je hobby in je beroep gaat veranderen en je het niet meer leuk vindt.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 14:07
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Citaat:
Lotte schreef op 28-10-2004 @ 15:08 :
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie, behalve dat ik nog zo'n 3 jaar de tijd heb om van gedachten te veranderen
Maar ik denk erover om kunst en economie te gaan studeren. Dan kan je producer, evenementorganisator enz. worden.
Ik ken ook iemand die dat doet, maar dat is wel een lotingstudie, he. Er waren 300 aanmeldingen en maar 100 konden worden toegelaten. (ongeveer)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 10:41
Verwijderd
Wist je dat je een universitaire studie in bijv. Leiden of Utrecht ook kan combineren met een deeltijdstudie aan het conservatorium?
Ik ben zelf ook wel geinteresseerd in muziek, maar durf niet het risico te nemen daar helemaal voor te gaan... Ik bedoel you gotta eat en zo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten