Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-04-2005, 13:35
downtownhips
downtownhips is offline
Zo.. ik weet niet waar dit moet. En ik weet niet waar ik mee moet beginnen. Maar wat ik wel weet is dat ik met niet zo heel hoge eindcijfers het examen in ga. Ik sta voor de talen met een zesje of een zeven. Geschiedenis een zes. Wiskunde een 4,5..

En ik wil ECHT ECHT ECHT slagen, ik wil het echt. En achteraf heb ik er toch best spijt van gehad dat ik dit jaar niet zoveel heb gedaan.. Maar ja, tijd is niet terug te draaien en ik ben heel erg dom geweest, maar heb ik wel de kans om te slagen? Ik ben bang dat ik niet zoveel van de stof binnenkrijg, en het is nog maar een maandje.. Voor de talen ga ik heel veel oefenexamens oefenen.. En Geschiedenis lees ik wel heel vaak aandachtig door, maar wiskunde.. daar heb ik echt veel hulp bij nodig. Ik weet het niet.. maar ik zie het er toch best somber in. De rest van mijn klas heeft zevens en achten op hun eindlijst staan terwijl ik zowat de enige ben die laag gemiddeld sta..

(Ik doe trouwens 6vwo, maar niet dat dat veel uitmaakt..)
Ik ben zo bang en nerveus.. Hebben jullie nog tips voor me?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-04-2005, 13:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik herken echt ontzettend veel in je verhaal met als enige verschil dat ik een jaartje verder ben en dat felbegeerde papiertje al op zak heb.

Mja, tips:
- leer alle stof nog een keer grondig, dat zal wel niet echt leren worden maar meer kijken wat je nog niet snapt en daar dan veel mee oefenen. Zorg iig dat je alles nog eens een keer gezien hebt
- oefen met oude examens en dan niet alleen voor de vraagstelling maar ook om in te schatten of je echt door moet werken tijdens het examen of dat je alle tijd hebt en alles rustig op je gemak kan maken.

Mijn eigen ervaring is dat je met een soort nonchalance van 'het kan me niet zoveel schelen' het examen in gaat dat je dan betere resultaten behaalt omdat je veel relaxter bezig bent. Voor mij geldt dat iig echt. Zorg dat je niet in de stress schiet. Je hoeft niet cum laude te slagen om te slagen. Ik ben zelf ook op de slechts mogelijk manier geslaagd maar geslaagd = geslaagd. Het examen is echt niet ondoenbaar of een soort hel ofzo (kan het voor sommigen wel worden maar daar ben je deels ook zelf bij). Je moet er niet bang voor zijn. SE's zijn vaak veel moeilijker en gedetailleerder dan het CE. Je kan prima nog een aantal punten ophalen denk ik zolang je maar op tijd begint met leren/oefenen.

Succes
Oud 18-04-2005, 14:00
Balance
Balance is offline
je mag een 4 in je profieldeel hebben. laat dat je gerust stellen voor wiskunde. Dit betekent dat je voor wiskunde een 2,5 moet halen op je examen: dat is te doen nietwaar? Ga veel examens oefenen en kijk naar de aspecten die er ieder jaar wel in zitten. Ga daarop heel erg oefenen, zodat je zeker bent van die 2,5.

Voor de andere vakken is het dan inderdaad een kwestie van veel oefenen (maar vooral ook goed nakijken, want je leert het meest van je eigen antwoorden analyseren en vergelijken met de juiste antwoorden. Bekijk vooral goed voor welke delen van je antwoord je punten krijgt!). En geschiedenis inderdaad hard leren. Maak van Lancashire de oude examens en laat je verder overhoren door anderen.

Onthoud: het is te doen!! En zie je examen niet als een gigantisch moeilijk iets, want sommige examens zijn juist makkelijker dan de toetsen die je in 6vwo had!
Reageren

Regels voor berichten