Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-07-2005, 11:23
Hydrogen
Hydrogen is offline
Tiende planeet in zonnestelsel ontdekt

Uitgegeven: 30 juli 2005 07:20
Laatst gewijzigd: 30 juli 2005 07:58

WASHINGTON - Astronomen hebben een tiende planeet ontdekt die rond de zon draait. Dat heeft de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA vrijdagavond bekendgemaakt.

Wetenschappers van het California Institute of Technology in Pasadena, dat deels wordt gefinancierd door de NASA, ontdekten de planeet, die ongeveer anderhalf keer zo groot is als Pluto. Door zijn afmeting in verhouding tot de negen bekende planeten in het zonnestelsel, moet het hemellichaam een planeet worden genoemd, zei astronoom Mike Brown van het instituut.

Verst

De planeet staat 97 keer verder van de zon af dan de aarde en is daarmee de verste die bekend is in het zonnestelsel. Brown ontdekte hem samen met zijn collega's Chad Trujillo en David Rabinowitz. Zij fotografeerden de nieuwe planeet al op 31 oktober 2003, maar hij was zo ver weg dat zijn beweging pas duidelijk werd toen ze in januari van dit jaar opnieuw de gegevens bekeken. Sindsdien waren ze bezig met het nader bepalen van de afmeting en de beweging.

Hoe vaak heb ze al de tiende planeet ontdekt? Ik vind het maar raar dat elke wetenschapper claimt de tiende planeet ontdekt te hebben.
Oud 30-07-2005, 11:34
El Chupacabras
El Chupacabras is offline
Citaat:
Planeet of planetoïde?

Pluto's geringe omvang (kleiner dan onze maan) en wijde, ovale baan om de zon geven sommige astronomen twijfel of het object wel tot de planeten moet worden gerekend en geen planetoïde is, zoals die bij honderden gevonden zijn in de Kuipergordel. Pluto is tot nu toe echter verreweg het grootst waargenomen object buiten de baan van Neptunus en blijft officieel te boek staan als onze negende planeet. Echter, hoe meer grote objecten er in de Kuipergordel zullen worden gevonden, hoe meer de 'planeetstatus' van Pluto onder druk zal komen te staan.

Een andere reden om Pluto een planeet te noemen is dat het hemellichaam een eigen atmosfeer heeft en een eigen maan. Er zijn echter planetoïden bekend met manen, bv. Ida. Ook zijn er manen met atmosferen bekend, bv. Titan.

Er is niet veel over Pluto bekend, omdat er letterlijk niet veel zicht op is, en omdat Pluto nog nooit door een ruimtesonde bezocht is (de eerste staat gepland voor 2006).
wiki nl -> pluto
Voor Pluto is het al twijfelachtig dus of dit nou een planeet is of niet en dat geldt dus waarschijnlijk ook voor de tiende planeet.
Oud 30-07-2005, 11:38
T_ID
T_ID is offline
Ik kan me dit herinneren van meerdere maanden terug, Sedna heette die planeet toch?
Oud 30-07-2005, 11:44
Hydrogen
Hydrogen is offline
Citaat:
T_ID schreef op 30-07-2005 @ 12:38 :
Ik kan me dit herinneren van meerdere maanden terug, Sedna heette die planeet toch?
Dit is weer een ander planeet denk ik.
Oud 30-07-2005, 11:46
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Ik dacht dattie Planet X gedoopt was.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 11:47
T_ID
T_ID is offline
http://forum.scholieren.com/showthre...hreadid=955651

En hoppa.
Oud 30-07-2005, 11:54
Hydrogen
Hydrogen is offline
AMSTERDAM - Amerikaanse sterrenkundigen hebben naareigen zeggen de tiende planeet van het zonnestelsel ontdekt. Denieuwe planeet Sedna staat meer dan 3 miljard kilometer verder afvan de zon dan Pluto. Dit maakte NASA maandag bekend.

De nieuwe planeet staat ongeveer 10 miljard kilometer af van dezon en is daarmee de verste planeet in het zonnestelsel. Hetonderzoeksteam onder leiding van sterrenkundige Michael Brown vanhet Californische Instituut voor Technologie (Caltech) zag Sedna innovember 2003 voor het eerst.

Volgens topic bericht staat de planeet 97 keer verder af van de zon dan de aarde. Volgens bovenstaande bericht staat Sedna 10 miljard kilometer af van de zon. Een berekening en nee 2 totaal verschillende rotsen. Sedna ligt 10 miljard kilometer ver en de tiende planeet ligt 15 miljard kilometer ver.
Oud 30-07-2005, 15:43
TD
TD is offline
Of: http://www.nature.com/news/2005/0507...050725-13.html
Oud 30-07-2005, 18:55
Skilly
Skilly is offline

Plaatje van de 10de planeet
Oud 30-07-2005, 19:03
T_ID
T_ID is offline
Als je me had vertelt dat het een screenshot van Tetris was had ik het ook geloofd.

Staat trouwens wel dichtbij, te zien aan de tint.
Oud 30-07-2005, 19:40
Rohit
Rohit is offline
Er zijn elf planeten die rondom de zon draaien. Geen twijfel over mogelijk.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 20:15
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Kshatriya schreef op 30-07-2005 @ 20:40 :
Er zijn elf planeten die rondom de zon draaien. Geen twijfel over mogelijk.
We hebben net pas een tiende ontdekt, het is wel een erg gewaagde stelling om zomaar van een elfde uit te gaan.
Oud 31-07-2005, 10:50
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 30-07-2005 @ 21:15 :
We hebben net pas een tiende ontdekt, het is wel een erg gewaagde stelling om zomaar van een elfde uit te gaan.
We hadden toch ook nog het Sedna geval.

Trouwens, ze hebben nog niet echt een meetlijn wanneer iets een planeet is.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 11:06
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 31-07-2005 @ 11:50 :
We hadden toch ook nog het Sedna geval.
Daar gaat het in dit nieuwsbericht over, maar omdat de eerste waarnemingen en berichten uit 2003 stammen raken mensen in de war en denken dat dit bericht en het oude twee planeten zijn.
Oud 31-07-2005, 11:24
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 31-07-2005 @ 12:06 :
Daar gaat het in dit nieuwsbericht over, maar omdat de eerste waarnemingen en berichten uit 2003 stammen raken mensen in de war en denken dat dit bericht en het oude twee planeten zijn.
Maar dan was Sedna dus niet de echte naam?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2005, 14:01
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 31-07-2005 @ 12:24 :
Maar dan was Sedna dus niet de echte naam?
Een van de namen waarin het ding in de media is verschenen. Planeet X, Sedna en Iburu zijn allemaal namen die ik er onderhand al voor heb gehoord.

Sedna is echter de naam die de ontdekkers gaven en die door nasa zelf gebruikt schijnt te worden, dus ik ga ervan uit dat dat de officiele naam is.
Oud 14-08-2005, 14:39
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 31-07-2005 @ 15:01 :
Een van de namen waarin het ding in de media is verschenen. Planeet X, Sedna en Iburu zijn allemaal namen die ik er onderhand al voor heb gehoord.

Sedna is echter de naam die de ontdekkers gaven en die door nasa zelf gebruikt schijnt te worden, dus ik ga ervan uit dat dat de officiele naam is.
Als het over hetzelfde 'ding' gaat als waarvan ik laatst vanalles heb gehoord: het staat nog niet voor iedereen vast of het om een echte planeet gaat, en daarom is er nog geen officiele naam. De kans ik groot dat de officiële naam Xena zal worden.
Met citaat reageren
Oud 17-08-2005, 09:56
Verwijderd
Citaat:
DarkSavior schreef op 31-07-2005 @ 11:50 :
Trouwens, ze hebben nog niet echt een meetlijn wanneer iets een planeet is.
Pluto is geen eens een planeet. Pluto is net zo groot als onze maan. En das klein. Heel klein.
Met citaat reageren
Oud 18-08-2005, 21:36
Johnnie-mannuh
Johnnie-mannuh is offline
grootte heeft niets te maken met het feit dat het een planeet is...
Met citaat reageren
Oud 20-08-2005, 11:04
Orion2003
Orion2003 is offline
Citaat:
Johnnie-mannuh schreef op 18-08-2005 @ 22:36 :
grootte heeft niets te maken met het feit dat het een planeet is...
Dus elk stukje steen dat met een baan om de zon gaat is dan een 'planeet'?

Denk dat we idd de definitie van een planeet misschien maar eens moeten bijstellen anders wordt idd elk nieuw ontdekt stuk steen voor planeet aangezien.

Laatst gewijzigd op 20-08-2005 om 11:07.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten