Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Een koeler is dat ding dat boven op de processor zit en lijkt op een ventilator?? Wat is heatsink?? Bios update..... Dat kan dus niet, omdat ik als ik de pc opstart er komt te staan: No drive attached to FastTrak controller. [NOTE] The bios is not installed Hoe kan ik zien of iets mis is met mijn temp sensor?? greetz maradinus
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ja, de koeler is (onder andere) dat ding dat bovenop de processor zit en lijkt op een ventilator. Sterker nog, het ís een ventilator! Dus steek je vingers er niet in als hij draait ![]() Heatsink betekent koellichaam, dat is dus dat (waarschijnlijk zilverkleurige) stuk metaal waar die ventilator op bevestigd zit. Laat je PC een paar uur aanstaan, zet hem uit, wacht tot de ventilator stilstaat en voel dan meteen aan dat koellichaam. Is dat warm? |
![]() |
||
Citaat:
De nieuwste catalyst (4,9) heb ik geinstalleerd.
||
Citaat:
zijn er eventueel ook programma's die de bios automatich kunnen installeren?
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
loop gewoon vast het spel dan muis kan ik wel bewegen maar toetsen bord doet niks en dan krijg je blue screen of dead waar niks in staat dan heb ik geen keuze om heb opnieuw op te starten
||
Citaat:
Maar goed, dat heeft verder natuurlijk weinig met dit topic te maken. Ik ben het wel een beetje met Dobermann eens, het is misschien beter om er iemand met verstand van zaken naar te laten kijken (een goede computerzaak ofzo).
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
De temperatuurbeveiliging wordt verzorgd door een interne diode die de processor simpelweg "uitzet" als deze kritische grens bereikt is. Maar deze kan het totaal wegvallen van de heatsink niet opvangen omdat hierbij de temperatuur veels te snel stijgt en de temperatuursdiode een vertraging heeft bij grote temperatuurveranderingen. Een kapotte CPU fan gaat wel lukken. Maar op dit gebied heeft Intel dus nog steeds een mooiere oplossing, want Thermal Clock Throttling is gewoon veel sneller en daardoor iets meer "fool proof". Bij normaal gebruik echter geen probleem, je CPU zonder heatsink draaien is superdom. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
Bij Intel's thermal clock throttling is deze throttle echter afhankelijk van de temperatuur. Cool'N'Quiet verzorgt de throttle op basis van de gevraagde performance. Dat zijn twee verschillende functies. Bij Intel is het dus een oververhittingsbeveiliging, bij AMD is het een energiebesparende functie die er ook voor zorgt dat je systeem koeler en stiller wordt, omdat bij word etc. je processor gewoon superweinig energie verbruikt. Maar het beste zou zijn om ook thermal clock throttling te hebben, dan heb je beide dingen: oververhittingsbeveiliging en energiebespaarfunctie. Op dat gebied loopt Intel dus voor, alhoewel ik persoonlijk de energiebespaarfunctie vele malen belangrijker vind. Die functie hebben zowel Intel als AMD in hun notebook processors gebouwd, maar alleen AMD gebruikt ze nu ook voor desktop processors: de Athlon 64 vanaf een bepaalde revisie. Opterons hadden deze functie niet geloof ik, evenals de Athlon 64 FX (klopt dat?). Je zegt verder dat het BIOS de throttle ook kan verlagen zodra de temp. te hoog wordt. Dat kan, maar dat zou net zogoed een softwareprogramma of driver kunnen doen dan. En even veilig is dat ook niet: het zal niks helpen als je heatsink er spontaan vanaf vliegt. Daarvoor is de interne temperatuurdiode in de Athlon XP/64 gewoon te traag. Een kapotte fan zou hij wel kunnen opvangen. Maar dit is dan een functie van software en niet van de processor zelf! Cool'N'Quiet is niet bedoeld om bescherming tegen oververhitting te bieden.
|
Goed, goed, thermal clock throttling dan. Jij je zin
![]() Maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet zo'n goed idee. Stel dat er iets mis is met de koeling van je Pentium 4 systeempje, en hij klokt zichzelf terug. De gemiddelde gebruiker denkt dan niet "hee, er is iets mis met mijn hardware!" maar "gvd, wat is die computer traag, ik zal Windows eens opnieuw installeren!". Heb je bijv. een Athlon XP die te warm wordt, dan gaat je computer pats-boem uit en dan ga je toch eens kijken of er iets mis is ![]()
||
Citaat:
![]() Kan je maar beter je zin geven, anders krijg ik ruzie met je ![]() Btw, namen ben ik nooit goed in geweest, vergeet het altijd. ![]() Nooit een kei geweest intalen, ben niet voor niks kok ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maradinus zei ook dat zijn PC niet altijd op zo'n manier crashte, dus dan lijkt de kans dat het níet per se aan die temperatuur ligt me niet geheel nihil. Als je een instabiele PC wilt testen dan ga je natuurlijk eerst kijken of alle drivers en software gewoon goed geïnstalleerd zijn. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar maradinus, had je al aan je heatsink gevoeld van je cpu koeler?Nadat ie is uitgevallen...?
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het zijn ook altijd noobs die van die vage BSOD's en instabiliteit hebben. Ironie van het lot ofzo? Of mikt Microsoft daar bewust op? |
![]() |
|
Hehe
True, tis meestal dat de n00bs het niet kunnen oplossen. Doormiddel van updates bij houden ![]() Maar jah, zonder die gasten, hadden wij geen werk + de mensen die bij de lokale pc boer werken ![]() [Edit], snap zowizo niet dat mensen als ze er geen verstand van hebben aan zo een pc gaan klooten, haal je jezelf nog meer op je nek...Maar dat is weer wat anders
Laatst gewijzigd op 16-10-2004 om 10:51. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ja, dat is waar. Maar het is gewoon best wel frustrerend. Nu zitten er op dit forum niet zo enorm veel echt goede tweakers, maar ook als je op GoT zo'n vraag stelt als topicstarter hier doet dan kun je het echt niet zelf oplossen.
Het is gewoon te vaag, het kan aan zoveel liggen, we weten helemaal niet wat voor andere hardware hij heeft, we weten niet hoe zijn kast er van binnen uitziet, we weten niet welk merk, welke firmwares en biosversies, welke alles. Hoe moeten we dit dan fixen? Breng die PC toch gewoon naar iemand die er verstand van heeft. |
![]() |
|
en de software natuurlijk, en wat ie al heeft gebropeerd, etc.
Maar op got vind ik zelf dat ze altijd 1 dingen zeggen: Ligt aan je voeding, wordt er altijd gek van. Maar jah wat is een tweaker, die 1000 euro extra voor zijn pc gaat uitgeven voorde hoogste overlock, of iemand die met minder hardware beter kan maken. Naja voor hun is het hun hobby. [edit] lijkt wel een msn gesprek, we replyen op elkaar, steeds op een ander topic
|
Verwijderd
|
Hehe
![]() ![]() Van dat gemekker op GoT over voedingen word ik ook helemaal krankjorum. Iemand komt met een topic over instabiliteit of vastlopers en post dat hij een Q-Tec voeding heeft, meteen springen er tien van die wannabe-'deskundigen' op die gaan mekkeren over zijn voeding. Natuurlijk is het zo dat de kans dat je instabiel gedrag krijgt door zo'n voeding groter dan bij een Enermax, maar dat wil niet in dít concrete geval metéen zeggen dat dat hier ook zo is. Dat haat ik zo, sukkels die meteen gaan mekkeren dat het aan de voeding ligt. Er zijn genoeg mensen die n.a.v. dat soort 'advies' een peperdure Antec oid hebben gekocht en ontdekten dat hun probleem helemaal niet verholpen was daarmee (En dat ze die Antec helemaal niet nodig hadden). |
![]() |
|
Tja, maar er was laatst zo een topic daar over een gozer met zijn 6800gt die niet goed werkte hij had een Q-tec, ik en een vriend gingen er ff tegen in, en wat blijkte, probs met driver, en toen deed ie het gewoon.
Al die tweakers meteen, voeding probleem, dus had die gozer voor niks 80 euro uitgegeven voor een zalman voeding.
|
Verwijderd
|
Mensen redeneren vaak gewoon verkeerd. Als je een PC bouwt en je koopt een dure kwaliteitsvoeding, dan weet je zeker dat als er zich vage problemen voordoen, dat het niet aan de voeding kan liggen.
Maar andersom is het niet zo, dat wanneer iemand met een goedkope voeding vage problemen heeft, dat dan dus door die voeding veroorzaakt wordt. Dat weet je gewoon niet zonder nader onderzoek. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Maar op concrete vragen als "draait het fannetje op je CPU-HSF nog" geeft Maradinus ook niet eens antwoord. Ja jezus, ventje, wat wìl je nou? Mensen dragen hier suggesties aan en je doet er geen ene ruk mee -- althans, niet dat wij weten, ik niet tenminste.
Die temperatuurstijging lijkt me geen softwarematige reactie, Nare Man. Ik denk dat er iets ergens kapot is gegaan in z'n machine. 't Meest ligt de fan van de CPU-HSF voor de hand; maar verdomme, dat stuk onkunde weigert me daar antwoord op te geven. Heel, maar dan ook hèèl frusterend, als probleemhebbers pertinent weigeren een checklist met je af te lopen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Daar komt bij, Q-Tec is gewoon notoire bagger. Klaar. |
![]() |
||
Citaat:
Maar Maradinus voel nu eens aan je heatsink...
|
![]() |
|
|