Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-09-2004, 12:50
Verwijderd
Hallo,

Voor school moet ik voor ckv () dingen uitzoeken over een tijdsperk en daaraan de verschillende kunstdisciplines toevoegen.

We hebben al heel veel (muziek, beeldende kunst en literatuur) alleen weten we niet wat we met film, theater en architectuur moeten.

Heeft iemand ideeën? We willen het eigenlijk allemaal in de sfeer doen van de WO II.

Onze werkelijke deelvraag is :

Hoe geeft kunst uit verschillende tijden jou inzicht in de werkelijkheid van toen.

Ik hoop dat iemand inspiratie heeft en ons kan helpen

Tnx!

Eef,

en Irene, Saskia en Denise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-09-2004, 14:38
Verwijderd
films: een film als soldaat van oranje kijken ofzo? En dat dan vergelijken met een andere film uit de tweede wereldoorlog.

beeldende kunst: verschillende kunstwerken over de oorlog zoeken en die vergelijken.

theater zou ik niet weten.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 17:00
Verwijderd
theater: Ik heb even geen namen voor je, maar volgens mij zijn er in de Tweede Wereldoorlog wel wat theaterstukken uitgebracht (geldt ook voor films btw).

architectuur: Checkpoint Charlie...voor hoever dat dan echt iets 'architectisch' is dan tenminste...of misschien de Berlijnse muur (stonden ook nog allerlei creatieve dingen op ) oid...?

Of: http://members.ams.chello.nl/hharrev...chitectuur.htm

(Als het ook dingen uit Duitsland mogen zijn dan tenminste... Uit Nederland weet ik daarvan dan weer minder, maar als ik tijd heb zal ik nog wel ff zoeken of ik iets kan vinden.)

Laatst gewijzigd op 27-09-2004 om 17:02.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 18:38
R-J-N
R-J-N is offline
je moet maar eens zoeken op Albert Speer, de hofarchitect van de Nazi's. Een hele monumentalistische architect die van plan was hele steden te maken voor alleen SS'ers e.d. Een geniaal man (zijn kijk op architectuur is geweldig) alleen een man op het verkeerde moment op de verkeerde plek.
Oud 27-09-2004, 20:30
Verwijderd
Tnx allemaal ik heb er echt veel aan!

Weet iemand perongeluk nog een dichter die gedichten heeft geschreven tijdens of vlak na de tweede wereld oorlog?
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 10:04
Verwijderd
Misschien heb je iets aan http://www.dbnl.org/tekst/bork001nede01/hoor009.htm .

En anders moet je zelf ff op Google of in de bieb in een dichtbundel zoeken ofzo, d'r zal ongetwijfeld zat te vinden zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-09-2004, 17:44
xineof
xineof is offline
Citaat:
Evatjuhhhh schreef op 27-09-2004 @ 21:30 :
Tnx allemaal ik heb er echt veel aan!

Weet iemand perongeluk nog een dichter die gedichten heeft geschreven tijdens of vlak na de tweede wereld oorlog?
Ah .

Degene die je uiteraard niet mag missen:

Wilfred Owen - Dulce Et Decorum Est
John McCrae - In Flanders Fields
Siegfried Sassoon - Counter-Attack
[als je de teksten niet kan vinden moet je me maar even pmen want dan stuur ik je ze]

En verder zou ik eens kijken naar kunststijlen als het sociaal realisme, russisch realisme ed. En natuurlijk naar het kunstwerk 'Guernica' van Piccaso!
Oud 29-09-2004, 08:58
Verwijderd
Er schijnt een film te zijn gemaakt door een vrouw tijdens de tweede wereldoorlog waarin je eerst een groep joden ziet en daarna een groep ratten. Om het antisemitisme maar even te benadrukken

Maar weet iemand hoe die heet?
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 17:55
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
xineof schreef op 28-09-2004 @ 18:44 :

John McCrae - In Flanders Fields
Dit is in/na WO I geschreven hoor
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 22:29
Verwijderd
Als je dan toch iets over films wilt te weten komen, dan moet je de werken van Leni Riefenstahl zien (Bv. Triumph des Willens) - de standaardwerken op dit gebied.

En van de andere kant (de VS) kun je The Great Dictator van Charlie Chaplin onder de loep nemen.

Over beide films is veel geschreven.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 06:02
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 28-10-2004 @ 23:29 :
Als je dan toch iets over films wilt te weten komen, dan moet je de werken van Leni Riefenstahl zien (Bv. Triumph des Willens) - de standaardwerken op dit gebied.

En van de andere kant (de VS) kun je The Great Dictator van Charlie Chaplin onder de loep nemen.

Over beide films is veel geschreven.
Dankje wel

Ik was al achter Leni Riefenstahl maar Charlie Chaplin is eigenlijk ook wel een goed idee
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten