Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-11-2004, 15:57
Canberra
Canberra is offline
Dus: Ziektes die als (een van de) hoofdklacht(en) vermoeidheid hebben. Als een bepaalde spierziekte bijv. (bestaan er uberhaupt besmettelijke spierziektes? Nja.. 't is maar een voorbeeld) daar ook onder valt, wil ik het ook wel weten maar zeg er dan alsjeblieft even bij dat het niet bekend staat als een vermoeidheidsziekte maar als iets anders.

Welke zijn er? Ik weet: Pfeiffer natuurlijk en cytomegalie de eerste.. 6?.. weken.

Wat nog meer?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 16:17
coopergirl
coopergirl is offline
Tuberculose en geelzucht (hepatitis A) zijn besmettelijk en hebben als één van de hoofdklachten vermoeidheid. Spierziekten kunnen niet besmettelijk zijn, hooguit bijvoorbeeld genetisch bepaalt.

Joyce
Oud 05-11-2004, 16:25
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 05-11-2004 @ 17:17 :
Tuberculose en geelzucht (hepatitis A) zijn besmettelijk en hebben als één van de hoofdklachten vermoeidheid. Spierziekten kunnen niet besmettelijk zijn, hooguit bijvoorbeeld genetisch bepaalt.

Joyce
Mja, dat van de spierziekten dacht ik zelf ookal. Het leek me niet dat zoiets besmettelijk kon zijn. Maar ik heb het maar gelaten.
Verder iig bedankt.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 16:27
Verwijderd
Tsja, welke ziektes zorgen niet voor moeheid volgens mij maar weinig.

Maar uhm toxoplasmose is er nog 1 dan.

En ME maar dat is weer niet besmettelijk, is meer een samenloop van omstandigheden en meer een aandoening dan een ziekte.

Spierziektes die besmettelijk zijn, lol
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 16:33
Canberra
Canberra is offline
Tuurlijk.. veel ziektes gaan gepaard met vermoeidheid.. maar ik bedoel echt uitzonderlijke vermoeidheid. Zoals bijv. bij pfeiffer. Een griepje zorgt ook voor vermoeidheid en is ook besmettelijk, maar ligt qua vermoeidheid toch echt in een andere categorie. (en ga nou niet zeuren en zeggen dat de meeste mensen pfeiffer krijgen maar het alleen maar zien als een griepje )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 16:35
Canberra
Canberra is offline
Trouwens.. over toxoplasmose.. is dat niet voornamelijk tijdens zwangerschap? Of is het vooral dan gevaarlijk? *graaft in geheugen*
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 17:49
Fleebee
Fleebee is offline
Realiseer je goed dat vermoeidheid een klacht is die bij veel (chronische) ziekten genoemd wordt. Deze ziekten kunnen zowel lichamelijk als psychisch zijn. Wanneer er iets niet goed zit uit dit zich snel in vermoeidheid, futloos, spierpijn e.d. Besmettelijke 'vermoeidheidsziekten' kan ik je zo niet noemen, als deze vraag voor jezelf bedoeld was, neem dan eens contact op met je huisarts.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 20:34
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
Fleebee schreef op 05-11-2004 @ 18:49 :
Realiseer je goed dat vermoeidheid een klacht is die bij veel (chronische) ziekten genoemd wordt. Deze ziekten kunnen zowel lichamelijk als psychisch zijn. Wanneer er iets niet goed zit uit dit zich snel in vermoeidheid, futloos, spierpijn e.d. Besmettelijke 'vermoeidheidsziekten' kan ik je zo niet noemen, als deze vraag voor jezelf bedoeld was, neem dan eens contact op met je huisarts.
I know.. I know. Ik wil niet al te veel over mezelf kwijt. Ik zit hier ook op het forum onder een andere (meer bekende) nick. Wie deze wil weten, stuurt maar een PM maar ik wil het liever niet in dit topic duidelijk hebben.. en mede daarom blijf ik zo vaag. Laat ik het zo stellen: ik heb ME, waarvan altijd gezegd wordt dat het niet besmettelijk is. Toch vind ik het raar dat mensen dit zeggen want ME is geen diagnose maar een gebrek daaraan. (wel erkend maar geen echte diagnose imho) Dus: "hoezo niet besmettelijk? dat weten jullie helemaal niet zeker en bovendien kan het iets zijn wat wel besmettelijk is wat jullie niet zien en het dus maar ME noemen". En ik maak me over dat laatste een beetje zorgen. Niet echt heel erg en ik vind het ook onnodig om naar de huisarts te gaan.. maar ik dacht dat een topic hier misschien wat duidelijkheid zou bieden.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 21:42
Konijn
Konijn is offline
Nou ja, ik denk dat dan veel meer mensen ME zouden moeten hebben.. kijk naar Pfeiffer, wie heeft dat niet (gehad).
Bovendien ken ik maar weinig mensen met ME die dan toevallig ook nog iemand met ME in hun omgeving hebben.
Ik bedoel, als het echt besmettelijk was, zouden mensen die het al bijna hun hele leven hebben toch moeten werken dat ze iemand in hun omgeving hebben besmet?
Oud 05-11-2004, 21:48
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
Konijn schreef op 05-11-2004 @ 22:42 :
Nou ja, ik denk dat dan veel meer mensen ME zouden moeten hebben.. kijk naar Pfeiffer, wie heeft dat niet (gehad).
Bovendien ken ik maar weinig mensen met ME die dan toevallig ook nog iemand met ME in hun omgeving hebben.
Ik bedoel, als het echt besmettelijk was, zouden mensen die het al bijna hun hele leven hebben toch moeten werken dat ze iemand in hun omgeving hebben besmet?
Hm. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat ME besmettelijk is. Maar zoals iedereen weet: artsen zijn niet perfect en weten niet alles. Dat kunnen we ze ook niet kwalijk nemen. Alleen er zou dus wel een kans kunnen zijn dat iemand ME als stempeltje krijgt terwijl het eigenlijk iets anders is. Wat niet gevonden is in het bloed, bij de tests.. nja en dus niet psychisch is want dat is iha niet besmettelijk. Op zich denk ik niet dat dat bij mij het geval is.. maar het houdt me wel bezig. "What if.." In het algemeen en mbt mezelf. (en mensen in m'n omgeving)
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 21:56
rare kwast
rare kwast is offline
ME is niet besmetterlijk naar mijn weten anders zouden wij wel meer voorzorgs maatregelen moeten treffen tijdens de verzorging
Oud 05-11-2004, 22:00
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 05-11-2004 @ 22:56 :
ME is niet besmetterlijk naar mijn weten anders zouden wij wel meer voorzorgs maatregelen moeten treffen tijdens de verzorging
Nee, maar dat was de vraag niet. Het ging er juist om dat de artsen (jij bent verpleegkundige toch) en de medische wereld het niet met zekerheid kunnen zeggen.
Jij weet het dus ook niet, omdat niemand het weet .
Jij bevestigt wel precies het punt van de topicstarter trouwens, de artsen zeggen van niet, maar wat als toch..
Oud 05-11-2004, 22:05
rare kwast
rare kwast is offline
Citaat:
Konijn schreef op 05-11-2004 @ 23:00 :
Nee, maar dat was de vraag niet. Het ging er juist om dat de artsen (jij bent verpleegkundige toch) en de medische wereld het niet met zekerheid kunnen zeggen.
Jij bevestigt wel precies het punt van de topicstarter trouwens, de artsen zeggen van niet, maar wat als toch..
ja sorry ik ben er zomaar in gevallen doe ik anders nooit..sorry
maar ik denk inderdaad dat als het besmettelijk zou zijn er veel meer gevallen zullen zijn..
*ligt natuurlijk aan de manier van besmetting*
maar ik denk dat er wel voldoende onderzoek naar gedaan is om dat te weten (of het besmettelijk is)
Oud 05-11-2004, 22:07
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
Konijn schreef op 05-11-2004 @ 23:00 :
Juist.

Nou denk ik dat je op zich gelijk hebt dat er veel meer mensen ME zouden hebben als het echt altijd besmettelijk is. Dus daar ben ik niet zo bang voor. Ik ben alleen bang dat artsen kunnen zeggen 'we weten niet wat dit is, dus we noemen het ME' en dat het dan 'wel' iets blijkt te zijn (dat is een *hele* foute woordkeuze aangezien ME ook wel iets is.. maar jullie begrijpen me hopelijk wel ).. iets wat evt. ook besmettelijk zou kunnen zijn.
Nou word je gewoon op Pfeiffer en hepatitis en alles getest als je ME-klachten hebt. Dus zo simpel zal het niet zijn. Maar als ik m'n vriend of m'n moeder of zo hoor klagen over vermoeidheidsklachten.. schrik ik toch altijd even. En toevallig ('toevallig'?) ken ik vrij veel mensen die in zeer korte tijd allemaal vermoeidheidsklachten kregen.. en zeker daarvan hebben de diagnose ME gekregen. Deze mensen kennen elkaar ook allemaal. Niet altijd heel goed, maar ze kennen elkaar wel. Dat is toch niet fijn. Zeker niet als het allemaal binnen een jaar of zo gebeurt en er verder totaal geen aanwijzingen zijn dat het ook maar iets met elkaar te maken zou hebben behalve dat ze allemaal op dezelfde basisschool hebben gezeten.. allemaal meisjes zijn .. en allemaal tussen de 15 en de 18. Maar ja. Dat is veel te oppervlakkig.
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 22:09
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
rare kwast schreef op 05-11-2004 @ 23:05 :
ja sorry ik ben er zomaar in gevallen doe ik anders nooit..sorry
maar ik denk inderdaad dat als het besmettelijk zou zijn er veel meer gevallen zullen zijn..
*ligt natuurlijk aan de manier van besmetting*
maar ik denk dat er wel voldoende onderzoek naar gedaan is om dat te weten (of het besmettelijk is)
Ik bedoelde het niet zo dat jij je moet verontschuldigen hoor, vond het juist goed dat jij zo reageerde, omdat het daar juist over ging .
Over dat onderzoek, dat ligt nou juist zo moeilijk, als er onderzoek is gedaan, waarom is er dan nog steeds geen oorzaak etc gevonden? (En als men de oorzaak niet weet, kan men dan wel weten of het besmettelijk is of niet?)

[edit] ik bedoel natuurlijk niet áls er onderzoek is gedaan, want ik weet ook wel dat dat er is (geweest), maar ik bedoel, de als zonder nadruk [/edit]
Oud 05-11-2004, 22:30
rare kwast
rare kwast is offline
van zo veel dingen is er toch geen echte oorzaak?
wij hadden vandaag een presentatie over aids *ff off* en ze denken dat dat ontstaan is door een beet van een aap of besmet vlees en zo van afrika hier heen is gekomen... maar het is nooit helemaal bewezen.

*on*maar ze zijn nog bezig met de onderzoeken welke behandelingen er aan zullen slaan.
als de oorzaak niet bekend is kan je natuurlijk er achter komen of het besmettelijk is...
gewoon een paar mensen (of apen) bij elkaar met een deel ME en een deel niet als dan het andere deel er dan ook last van krijgt dan is het overdraagbaar (klinkt nu heel maar zo bedoel ik het niet, zeg het gewoon ff rechtlijnig)

en ik heb ff de symptomen gelezen van ME en ik zag toch wel wat dingen die toch anders waren dan bij pfeiffer o.i.d
dus denk dat er wel aardig verschil zit tussen de diagnose pfeiffer en ME

en ja ik ben verpleegkundige en verontschuldigde me omdat het wel beter is als je het hele topic leest
Oud 05-11-2004, 22:39
Canberra
Canberra is offline
Jazeker. ME en pfeiffer zijn erg anders. Maar ze hebben ook wel veel gemeen.

Anyway.. ik denk niet dat je zo'n overdraagbaarheids onderzoek kan doen met ME. Simpelweg omdat ME geen ziekte is. Klinkt stom.. het is een serie klachten waarvan ze niet weten wat het is en het dus ME noemen. Maar dat neemt niet weg dat mensen om verschillende redenen ME kunnen hebben. Daardoor lijkt het me dat zo'n onderzoek onbetrouwbaar wordt. Of vergis ik mij nu?
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 22:40
Canberra
Canberra is offline
(hrm... reageerde met de verkeerde nick .. nja, van jullie kan het me toch niet schelen dat je weet wie ik ben.. maar heb het wel even veranderd )
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 23:07
Balance
Balance is offline
Citaat:
Canberra schreef op 05-11-2004 @ 23:40 :
(hrm... reageerde met de verkeerde nick .. nja, van jullie kan het me toch niet schelen dat je weet wie ik ben.. maar heb het wel even veranderd )
mag ik trouwens vragen waarom je onder een andere nick dit plaatst? Het is toch niks om je voor te schamen of iets wat je geheim moet houden oid?
Oud 05-11-2004, 23:16
Canberra
Canberra is offline
Citaat:
Balance schreef op 06-11-2004 @ 00:07 :
mag ik trouwens vragen waarom je onder een andere nick dit plaatst? Het is toch niks om je voor te schamen of iets wat je geheim moet houden oid?
Ik moet eerlijk gezegd zeggen dat ik niet eens echt meer weet waarom ik dit nou zo belangrijk vond om te posten. Een soort gevoel van... paranoide . Maar ik deed het iig met een andere nick omdat er een aantal mensen op dit forum zitten die ik niet onnodig bang wil maken met verhalen over de besmettelijkheid van ME.

Edit: dat het voor mij een beetje zinloos topic is geworden, neemt verder niet weg dat ik wel vind dat het interessant is geworden.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 21:59
Verwijderd
Citaat:
Canberra schreef op 05-11-2004 @ 17:33 :
Tuurlijk.. veel ziektes gaan gepaard met vermoeidheid.. maar ik bedoel echt uitzonderlijke vermoeidheid. Zoals bijv. bij pfeiffer. Een griepje zorgt ook voor vermoeidheid en is ook besmettelijk, maar ligt qua vermoeidheid toch echt in een andere categorie. (en ga nou niet zeuren en zeggen dat de meeste mensen pfeiffer krijgen maar het alleen maar zien als een griepje )
Ik weet hoe erg pfeiffer kan zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Canberra schreef op 05-11-2004 @ 17:35 :
Trouwens.. over toxoplasmose.. is dat niet voornamelijk tijdens zwangerschap? Of is het vooral dan gevaarlijk? *graaft in geheugen*
dan is het vooral gevaarlijk, voor de baby dus.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten