Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-10-2004, 22:49
Vice
Vice is offline
Ik wist niet precies hoe ik de titel moest noemen en hoe ik het beste kan vertellen. Ik vond het al moeilijk om hier een topic over te openen.

Iedergeval de laatste tijd, misschien de laatste jaren, voel ik me op een of andere reden niet lekker in m'n vel. Het lijkt net of ik nergens zin in heb. Als ik van school kom, wil ik niets liever dan op bed liggen dagdromen. Ook al weet ik dat ik nog huiswerk heb.
Maar het lijkt net of me ik me dan gewoon niet goed kan concentreren. Het is niet dat ik het vervelend werk vind, want de opdrachten opzich zijn wel leuk en interessant. Dit heb ik niet alleen met huiswerk, maar ook met tv kijken, een boek lezen, uitgaan, computeren, tekenen enzo. Eigenlijk met heel veel dingen. Ik heb dan het gevoel alsof het allemaal zo zinloos is.

Zolang ik me kan herinneren ben ik altijd wel een dromer geweest. Ook al op de basisschool. Alleen vonden sommige leraren me maar raar. En dat gevoel kreeg ik ook. Daardoor heb ik ook veel last gekregen van faalangst, wat ik waarschijnlijk al had en ben best wel perfectionistisch. Ik denk erg snel zwart/wit. Alles wat maar een klein beetje fout gaat, is bij mij een drama.
Ik weet eigenlijk niet of dit stukje wel wat te maken heeft met wat ik hier boven heb getypt. Misschien zijn er mensen die hier ook ervaring mee hebben.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, aangezien ik het moeilijk vind om duidelijk over te komen.
Oud 16-10-2004, 08:34
Maija
Maija is offline
ik droom ook echt teveel, en praat en denk ook teveel in mezelf,
ik weet niet of het normaal is,
volgensmij zolang je er zelf niet gek van word is het normaal..
Oud 16-10-2004, 08:46
Quiana
Quiana is offline
Dat nergens zin in hebben en slecht kunnen concentreren komt
me best bekend voor; is ook iets wat vrijwel altijd samen met
depressie(ve gevoelens) het hoekje om komt kijken, bij mij.

Geen zin hebben in dingen, slecht kunnen concentreren enz
zijn het gevolg/sypmtonen van niet lekker in je vel zitten, en
die oorza(a)k(en) moeten dus aangepakt worden...

Zijn er dingen die je dwars zitten, die niet lopen zoals je zou
willen, en denk je dat die zo'n invloed op je uit kunnen oefenen
dat je in het algemeen niet lekker in je vel zit (en dat zich dus in
(oa?) geen zin hebben, slecht concentreren, enz uit)?

Is misschien iets om je af te vragen.
Oud 16-10-2004, 15:18
laura
laura is offline
ik sluit me bij Quiana aan
Oud 16-10-2004, 16:36
Shitonya
Shitonya is offline
Laura zeg dan niks, als je geen ander antwoord meer hebt/

TS: je hebt ook gelijk. Eigenlijk is alles zinloos, maar ja, als je daar teveel over gaat nadenken, verzuip je wel richting depressie, hangt er vanaf hoe gevoelig je daarvoor bent.

Probeer realistischer te zijn, want dromen is uiteindelijk ook zinloos.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 17:12
Iveauh
Iveauh is offline
blow je misschien veel
of heb je veel geblowd,
dat kan ook een goede oorzaak zijn
Met citaat reageren
Oud 16-10-2004, 18:35
KIET
KIET is offline
Ik kan me in ieder geval in het eerste deel van de post van de TS wel vinden. Meestal is het zo ik wel zin heb in bepaalde dingen, maar dat het op de meest onmogelijk moment pas van zich laat spreken. Zo wil ik op school werken aan dingen in mijn vrije tijd, tijdens het rondbrengen van mijn kranten wil ik weer dingen voor school doen en in mijn vrije tijd ehm... kan ik meestal niet de zin opbrengen om ook maar iets van al die dingen te doen, en als ik het wel wil dan is het er meestal te laat voor (in de vorm van te laat op de avond). Ik heb nu dus vakantie, en ik zou nu een heleboel dingen kunnen doen waar ik anders niet aan toe zou komen. Een voorbeeldje: ik heb al maanden belooft dat ik een ontwerp zou maken voor een voertuig in de RPG waar ik bij zit. Ik heb er nu de tijd voor, maar ik heb er eigenlijk weinig zin in om te doen - hoewel ik het altijd wel leuk vond. Daarintegen, toen ik op school zat kon ik niet wachten om eraan te beginnen, en heb ik ipv huiswerk een aantal schetsen gemaakt. En eenmaal (eindelijk) thuis, heb ik eigenlijk nergens meer zin in omdat het zo nutteloos over komt. En zoals de TS al zei: ik ga dan ook liever op bed liggen om te dagdromen.

Ik heb geen faalangst, of in ieder geval niet de negatieve versie, maar ik ben wel een perfectionist. Ik ben dan ook zelden tevreden over iets van mezelf. Maar ik kan me soms wel enorm druk maken over dingen die anderen helemaal niet belangrijk vonden.
Oud 16-10-2004, 21:40
Vice
Vice is offline
Dat is ook wat ik bedoel. Als hobby is het leuk, maar zodra het serieus wordt, lukt het me gewoon niet om aan te beginnen.

Iedergeval bedankt voor jullie reacties.
Oud 16-10-2004, 21:50
KIET
KIET is offline
Citaat:
Vice schreef op 16-10-2004 @ 22:40 :
Dat is ook wat ik bedoel. Als hobby is het leuk, maar zodra het serieus wordt, lukt het me gewoon niet om aan te beginnen.
Eigenlijk heb ik dat nooit zo bekeken of geformuleerd, maar nu je het zegt... dat is inderdaad precies wat ik wilde zeggen

Het probleem is dan: als je het gaat verplichten (door jezelf of iemand anders) dan krijg je het nooit op tijd af. En als je het niet gaat verplichten, dan doe je het misschien wel met plezier, maar dan ook op je eigen tempo en dat schiet in verhouding ook weinig op. En het lullige is dat een heleboel mensen zich daar niet in kunnen vinden.
Oud 24-10-2004, 12:21
JJ13
JJ13 is offline
ik heb daar de laatste tijd ook veel last van. ik heb nergens zin meer in en zit wat op mn kamer (ik woon op mezelf). dan ga ik vanzelf piekeren en nadenken over vanalles. soms heb ik er geen last van, als ik bezig ben, maar andere momenten voel ik me zo ongelukkig met alles.
Oud 24-10-2004, 12:42
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
JJ13 schreef op 24-10-2004 @ 13:21 :
dan ga ik vanzelf piekeren en nadenken over vanalles.
Piekeren? Waar pieker je dan over? Normaal gesproken doe je dat over problemen... en dan ga je nadenken hoe je ze het beste kan oplossen. Er zijn manieren om je te dwingen niet te piekeren, of in ieder geval om het uit te stellen/onder controle te hebben. Alleen zal dit je veel moeite kosten.
Ik denk dat je het beste kan beginnen met leren/hw maken wanneer je thuis komt. Even wat eten/drinken van tevoren is niet erg
Als je er niet direct aan begint, blijf je het maar uitstellen. Dat herken ik ook bij mezelf... en het werkt gewoon het beste.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 13:06
LMP
LMP is offline
Dat zijn typische indirecte gevolgen van slechte discipline/wilskracht.

DWING JEZELF OM DAT DE DOEN. Als je iets wil ondernemen maak een stappenplan, en onderneem. Als je geen zin in huiswerk heb maak het dan op school. Als je geen zin heb om je kamer op te ruimen doe het dan juist!
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 10:25
ilse
ilse is offline
ik heb het ook al jaren. nu heb ik het daar al een tijd met jeugdzorg over. die gaan me nu weer in de groep gooien omdat ze dan gaan bespreken wat ze verder met me gaan doen .

maar bij mij zijn er ook allemaal dingen gebeurd in het verleden. heeft het bij jou ook met zoiets te maken? dat dat "terug komt", dat je er nu pas last van krijgt?
Oud 25-10-2004, 12:18
godeli
godeli is offline
ik heb precies hetzelfde probleem...ik heb daar met mijn studiebegeleidster over gepraat en zelfs zij wist niet wat ze er mee moest..

ze heeft me geadviseerd om met een schoolpyscholoog te gaan praten om dat ik voortdurend veel te veel dingen in mijn hoofd heb. Ze heeft me ook geadviseerd mijn gedachten op te schrijven zodat ze even uit je hoofd zijn.

ik heb binnekort dus een safspraak met de schoolpsycholoog en hoop dat het gaat werken...

jij ook sterkte ermee
Oud 25-10-2004, 16:35
Shitonya
Shitonya is offline
Citaat:
Luka schreef op 24-10-2004 @ 14:06 :

DWING JEZELF OM DAT DE DOEN. Als je iets wil ondernemen maak een stappenplan, en onderneem. Als je geen zin in huiswerk heb maak het dan op school. Als je geen zin heb om je kamer op te ruimen doe het dan juist!
Ging alles maar zo makkelijk he
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 20:52
LMP
LMP is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 25-10-2004 @ 17:35 :
Ging alles maar zo makkelijk he
Nou bij mij in ieder geval wel. En nou niet aankomen met het argument..

"Maar ik ben veeeeeel zieliger dan jou! "
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 22:33
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Luka schreef op 25-10-2004 @ 21:52 :
Nou bij mij in ieder geval wel. En nou niet aankomen met het argument..

"Maar ik ben veeeeeel zieliger dan jou! "
Veel zieliger dan jou zal niet gaan vrees ik!

@TS: Misschien is het een goed idee om bij een counselor langs te gaan? Die kan je ook helpen met het maken van een stappenplan
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 22:37
LMP
LMP is offline
Citaat:
Ruudje schreef op 25-10-2004 @ 23:33 :
Veel zieliger dan jou zal niet gaan vrees ik!

@TS: Misschien is het een goed idee om bij een counselor langs te gaan? Die kan je ook helpen met het maken van een stappenplan
Waarom al die vijandigheid meneer ruud?? Ik breng slechts mijn mening en me tips in. En ze zijn goedbedoeld en recht uit me hart.

Een councelor zou precies hetzelfde zeggen als dat ik daar zei
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 22:52
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Luka schreef op 25-10-2004 @ 23:37 :
Waarom al die vijandigheid meneer ruud?? Ik breng slechts mijn mening en me tips in. En ze zijn goedbedoeld en recht uit me hart.

Een councelor zou precies hetzelfde zeggen als dat ik daar zei
Ik doelde even niet op hetgeen wat jij zei over de manier waarop ze hw moest maken
Meer op de manier waarop jij reageerde op Shitonya... maar daar heb ik verder eigelijk niks mee te maken
Sorry about that
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 02:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Luka schreef op 24-10-2004 @ 14:06 :
Wilskracht vergt tomeloos veel energie en houdt je niet lang vol. Beter kun je voor jezelf een goede motivatie vinden... Denk 'k
Reageren

Regels voor berichten