Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik denk dat datgene wat jij het 'fysische leven' noemt ook voor een heel groot deel bepaald wordt door de factoren in je omgeving. Persoonlijk denk ik dat het aantal eigenschappen wat al vanaf je geboorte in je zit minimaal is.
Verder is het me niet helemaal duidelijk wat je nou met het Idee bedoelt? Is dat jou persoonlijk gevormde karakter wat op zichzelf uniek en onvervangbaar is?
|
Met het idee bedoel ik alles wat de mens uitgedacht heeft. Alle wiskunde, filosofie, ideeën over politiek, alles.
B.v. Pim Fortuyn werd geboren, nam het idee van de politiek op, bestudeerde het en paste dat idee aan en verspreide dat onder de bevolking. Nu hij dood is zou je kunnen zeggen dat hij nog steeds zijn idee een plek de maatschappij heeft gekregen en als het ware zo van nut is geweest in de maatschappij. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Ik ben niet erg te spreken over je tekst. Ten eerste is het vergeven van taalvauten. Ten tweede laat de structuur zeer te wensen over (stelling? conclusie? opbouw? et.cet.).
Tot slot kan ik inhoudelijk nergens uit opmaken wat je nu precies probeert te vertellen, op welke vraag je antwoord probeert te geven. Herschrijf het nog een keer, misschien dat ik dan wel inhoudelijk kan reageren. Succes. Overigens vermoed ik dat je Plato's dualisme niet volledig begrepen hebt. Misschien kunnen wij je daarbij helpen? |
![]() |
||
Citaat:
Maar da's waar, man ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
ad (2) Dat ligt aan je definitie van 'zijn'. Als jij 'zijn' defininieert als 'iets aan de maatschappij toegevoegd of veranderd hebbend', dan is dat zo. Persoonlijk denk ik dat 'zijn' nog wel wat meer behelst dan dat. ![]() Laatst gewijzigd op 25-10-2004 om 17:05. |
![]() |
||
(1) Zonder anderen ben je niets.
(2) Maar mijn vraag is dus eigenlijk of je nog kunt 'zijn' nadat je dood bent door iets aan de maatschappij te hebben toegevoegd of verandert. Citaat:
In je ééntje zou je nooit tot ontwikkeling kunnen komen of erg gemotiveerd kunnen zijn. Als je alleen op deze wereld bent zul je lijkt mij hooguit een beetje jagen, bessen plukken en op bomen rukken of iets in die richting. Als je niemand kent en niemand kent jou, ben je (er) dan? Als iedereen weet wie je bent, foto's, alles, en iedereen is zal je de eerste paar honderd jaar niet vergeten, maar desondanks dat rot je 3 meter onder de grond weg, ben je dan niet meer? @(2) Ik bekijk hier het zijn vanuit anderen, (wie maakt niet uit, je familie, de maatschappij, kenissen). |
![]() |
|||||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar zelfs als je niemand hebt, dan ben je nog steeds. Wellicht ben je niet iets dat jij waardig acht, maar je bent zeker wel. Citaat:
Zie het zo: als ik niet uitga van een zeker bestaan van dingen buiten mij om, dan vervalt alle waarheid en daarmee moraliteit, omdat niets ik niets kan toetsen. Alles zou dan kunnen, alles zou dan mogen en daarmee is een discussie over of je bent en wat goed zinloos zijn (want hoe weet je wie gelijk heeft, als er al anderen buiten jezelf bestaan?) Citaat:
Citaat:
Dat anderen jou herinneren, dat een idee van jouw in anderen zijnden is overgenomen, zegt niets over jouw 'zijn' - het zegt alleen iets over jouw idee. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Ik heb het idee dat ik me teveel aan mensen vastklamp .. Teardrop | 17 | 11-07-2010 07:59 | |
Verhalen & Gedichten |
Het Idee :) TinyDancer | 3 | 10-01-2005 16:49 | |
ARTistiek |
[fotos] dit was dus het idee van die shoot. Emoboy | 9 | 02-04-2004 17:56 | |
Liefde & Relatie |
Ik heb het idee dat het niet werkt, maar ik hou zoveel van hem... Verwijderd | 12 | 20-10-2003 20:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Een keerpunt in de geschiedenis. De val van het atheďsme... BiL@L | 62 | 17-09-2003 04:17 | |
Psychologie |
[stelling] Het idee snijden komt voor de behoefte! Verwijderd | 17 | 07-06-2002 21:20 |