Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2004, 13:27
Yaimey80
Yaimey80 is offline
Welke drie aansprakelijkheden kent de coöperatieve vereniging?
Die stomme vragen die ik allemaal niet snap en moet beantwoorden voor me stagemap, ik word er gek van!!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!!
Maar bijna klaar met school!!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-10-2004, 17:04
koelkastje
koelkastje is offline
Wettelijke, Beperkte en Uitgesloten aansprakelijkheid
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 18:52
Verwijderd
Inderdaad, met toelichting:

Wettelijke aansprakelijkheid wil zeggen dat er geen speciale regels gelden voor aansprakelijkheid van de leden van de coöperatie. De wet (titel 2 van Boek 2 BW uit het hoofd) geeft namelijk regels, in welke gevallen de leden van de coöperatie moeten bijdragen in de schulden, enz.

Uitgesloten aansprakelijkheid wil zeggen dat de afzonderlijke leden van de coöperatie nooit aansprakelijk gehouden kunnen worden voor schulden van de coöperatie. Want die coöperatie zelf is een entiteit, heeft zelf een eigen vermogen. Dat is afgescheiden van dat van de afzonderlijke leden. Bij U.A. zijn de leden nooit verplicht bij te dragen in schulden.

Beperkte aansprakelijkheid is globaal het midden hiertussen. In de praktijk komt U.A. veruit het meeste voor (denk aan de verschillende vestigingen van de Coöperatieve Rabobank, een coöperatie) die vrijwel allemaal U.A. zijn. In het zuivel- en boerenbedrijf kom je ook veel coöperaties tegen en daar kunnen ze zowel W.A., B.A. als U.A. zijn.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten