Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-10-2004, 16:46
brittje
brittje is offline
Hey!

Ben een aantal weken gebeten door een teek, zonder dat ik het wist. Nu slik ik twee weken antibiotica om eventuele besmetting te behandelen en ik moet twee keer bloed laten prikken.

Het schijnt dat je na jaren nog iets van de ziekte van Lyme kan merken (spierpijn enz.)
Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee? Ik hoor het graag! Dankjewel!
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 16:56
[Wacko] KiP
[Wacko] KiP is offline
een tante van mijn moeder ofzo die heeft de ziekte van lyme.. dat blijft ze de rest van der leven houden geloof ik ..

Misschien kun je je huisarts vragen of hij/zij weet hoe lang je klachten kan blijven houden .. of kijk op gezondheidsplein.nl

Ik weet niet of er verschillende vormen van lyme zijn ... dat je bij de ene er langer/meer last van hebt ofzo ?

Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 16:59.
Met citaat reageren
Oud 21-10-2004, 19:57
Somebody Special
Somebody Special is offline
Slik je antibiotica uit voorzorg of omdat je Lyme hebt?
In het eerste geval, vreemde arts heb je!

Ik heb in mijn 20 jarige leven al zo'n 100 tot 150 teken in me gehad (was altijd in de bossen/tussen het gras te vinden) en heb er niets aan over gehouden.
De kans dat je in Nederland Lyme oploopt is aanwezig, maar zeer klein (al wordt ie steeds groter).

Lyme kan van vervelend tot erger worden (= je kan er aan overlijden).

Als eerste verschijnt er een rode kring (dus geen vlek of bultje, dat is heel normaal) om de bijtplek heen die steeds groter wordt.
Je kan grieperig worden (koorts, spierpijn, vermoeidheid), na een paar weken (maandne?) kan je erger ziek worden, je kan last krijgen van gezichtsproblemen, pijn, tintelingen, huidafwijkingen.

Vast nog veel meer maar dat weet ik zo niet.

Edit: Sorry, lees nu dat het uit voorzorg is..

Laatst gewijzigd op 21-10-2004 om 23:15.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 07:47
brittje
brittje is offline
Dankje!

Mijn arts is er bijna van overtuigd dat het Lyme is, vandaar de antibiotica. Ik zit namelijk al 5/6 weken met een enorme plek (zoals bij jou beschreven) op mn been en ben pas afgelopen week naar de huisarts gegaan, omdat een tekenbeet niet in me opkwam, ik dacht: het zal wel weer weg gaan.

Tuurlijk, als je de teek er meteen uithaalt, gebeurt er ook niks gelukkig, maar ik heb het dus niet gemerkt.

Maar iig bedankt.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 07:52
Kaneelstok
Kaneelstok is offline
Ik had laatst gelezen over de ziekte van Lyme en er zijn best wel een hoop nasty dingen die je er van krijgt

Het kan je zenuwen aantasten, je kan er arthritis van krjigen en het was ook slecht voor je hart soms.

De informatie er bij gezocht:

of the illness, within hours to weeks of the tick bite, the local skin develops an expanding ring of unraised redness. There may be an outer ring of brighter redness and a central area of clearing, leading to a "bulls-eye" appearance. This classic initial rash is called "erythema migrans" (formerly called erythema chronicum migrans). Patients often can't recall the tick bite (the ticks can be as small as the periods in this paragraph). Also, they may not have the identifying rash to signal the doctor. More than one in four patients never get a rash. The redness of the skin is often accompanied by generalized fatigue, muscle and joint stiffness, swollen glands and headache.

Weeks to months after the initial redness of the skin the bacterium and its effects spread throughout the body. It is then that disease in the joints, heart and nervous system occurs.

The later phases of Lyme disease can affect the heart, causing inflammation of the heart muscle. This can result in abnormal heart rhythm and heart failure. The nervous system can develop facial muscle paralysis (Bell's palsy), abnormal sensation due to disease of peripheral nerves (peripheral neuropathy), meningitis and confusion. Arthritis, or inflammation in the joints, begins with swelling, stiffness, and pain. Usually, only one or a few joints become affected, most commonly the knees. The arthritis of Lyme disease can look like many other types of arthritis and can become chronic.
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 09:38
Verwijderd
Ik heb de ziekte gehad maar bij mij was er geen rode blik zichtbaar, daar hebben we juist opgelet omdat je die in de gaten moet houden, maar hij kwam bij mij niet. En na een paar weken werd ik er moe en ziek, tintelen in het gezicht(alsof je huid slaapt en wakker wordt).

Naar de doktor geweest maar die wist eerst niet wat het was, dus pas een paar bezoeken later kwamen ze er via het bloed achter dat het dus door een teek kwam. Vervolgens antibiotica gehad en ik was er gelukkig zo van af. Alleen bleef mijn afweersysteem een beetje zwakjes, maar dat was na een paar maanden ook weer "normaal".
Met citaat reageren
Oud 22-10-2004, 14:49
Verwijderd
heej britt

Vervelend zeg! Ik hoop dat je d'r niets aan overhoudt natuurlijk zelf weet ik er weinig van maar toen ik ff op google ging kijken vond ik dit:

'Gelukkig is behandelen en genezen met antibiotica in elk stadium van de ziekte wel mogelijk. De kans op herstel is bijna 100%, maar in een later stadium groeit de kans op restverschijnselen.'
(http://www.tweevoeter.nl/teken/)

Dus dat is iig positief! Ik hoor nog wel van je of het over is he?

Sterkte en Groetjes!
Marianne

(offtopic: ik zal je morgen/zondag schrijven Berlijn was iig cool alleen eindigde 't minder (verkeers-ongeluk) zoals je waarschijnlijk op het journaal gezien hebt, maar met mij is alles oke (met de rest ook), alleen nog moe en wat hoofdpijn. We kwamen dan ook pas om half 4 thuis, en in Berlijn werd 't ook laat en 'k heb nog meer nieuws maar dat hoor je nog wel
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 16:42
doremi
doremi is offline
Als je op tijd bent met behandelen houd je er niks aan over dacht ik.

Er zijn een aantal fasen bij een tekenbeet, de 1e is de rode vlek/kring, daarna verspreid het door je lichaam en krijg je andere verschijnselen als moeheid of last van het zenuwstelsel en in verdere fasen wordt dit steeds erger.

Het gevaar is dat de 1e fase soms wordt overgeslagen. De klachten in fase 2 zijn zo algemeen en kunnen door zoveel dingen veroorzaakt worden, dat ze er lang niet altijd meteen achter zijn dat de oorzaak een tekenbeet is.
In fase 1 en ook in fase 2 heb je gewoon nog volledig herstel, dacht ik.

Pas als de ziekte zich verder ontwikkeld heb je kans dat je niet meer volledig hersteld of erger... En het gevaar is dus dat fase 1 overgeslagen kan worden en ze in de 2e fase niet optijd achter de oorzaak van de klachten komen.

Maar dat lijkt me bij jou niet het geval
Met citaat reageren
Oud 23-10-2004, 16:48
Gothic
Gothic is offline
je kunt lyme heel eenvouding in het bloed aantonen... ik snap niet dat die dokter zo niet voor zekerheid gaat?
Oud 24-10-2004, 11:22
brittje
brittje is offline
Dat doet die dokter wel hoor, ben inmiddels geprikt en wacht op de uitslag. Hij was ervan overtuigd dat het een teek is (geweest) en wilde daarom zo snel mogelijk beginnen met de kuur.
Dat lijkt mij heel verstandig, omdat fase 1 duidelijk bij mij aanwezig is!

Hij beschouwt het bloedprikken als een uitslag op schrift, dat ik later kan aantonen dat ik het heb gehad.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties!
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 16:16
Verwijderd
Citaat:
Gothic schreef op 23-10-2004 @ 17:48 :
je kunt lyme heel eenvouding in het bloed aantonen... ik snap niet dat die dokter zo niet voor zekerheid gaat?
Ik heb gelezen dat het juist niet makkelijk in het bloed is aan te tonen. De bacteriën hechten zich vast aan cellen waardoor een negatieve uitslag bij een bloedtest geen uitsluitsel geeft, een positieve klopt daarbij ook niet altijd.

Website gevonden, ik quote:
De testen zijn erg onbetrouwbaar. De uitslag is vaak vals negatief/positief. Dit komt meestal, doordat de bacterie zich zo goed kan verstoppen. Zo heeft de bacterie een zogenaamde S-laag (dit is een extra glyco-proteine laag die de bacterie omhult en zich verbergt voor het immuunsysteem) en kan de bacterie in een menselijke cel zitten. Als er maar 1 spirocheet overleefd, kan dit een terugval veroorzaken. Nog is er een probleem, waarom de testen vaak niet juist zijn. De antilichaampjes binden zich altijd ergens aan. De testen daar in tegen kunnen alleen losse antilichaampjes zien.
bron: http://www.teekcare.nl

Deze website geeft ook nog de bron http://www.saag.nl waar dit staat:
Een positieve test is slechts een aanwijzing, maar geen bewijs dat men geïnfecteerd is met Borrelia burgdorferi. Anderzijds sluit een negatieve test Lymeziekte niet altijd uit. Bij de interpretatie van de test dient rekening gehouden te worden met de duur en de aard van de klachten. Aangezien de test niet is gestandaardiseerd kunnen de testuitkomsten van verschillende laboratoria niet onderling worden vergeleken

En waarom de dokter waarschijnlijk driect naar antibiotica greep:
Bij patiënten met een karakteristieke huidafwijking, het erythema migrans , is bloedonderzoek naar antistoffen tegen Borrelia burgdorferi niet nodig voor het stellen van de diagnose.
Bij patiënten zonder erythema migrans geeft het aantonen van antistoffen in het bloed lang niet altijd een antwoord op de vraag of er sprake is van Lyme-ziekte. Soms zijn er antistoffen aantoonbaar bij mensen die vele jaren geleden een inmiddels genezen infectie hebben doorgemaakt, en soms zijn er mensen met Lyme-ziekte waarbij geen antistoffen in het bloed aantoonbaar zijn. Aangezien de test niet is gestandaardiseerd kunnen de testuitkomsten van verschillende laboratoria moeilijk onderling worden vergeleken

bron: http://www.umcn.nl

En de rode kring om de beetplek komt maar in 50% van de gevallen voor.

Laatst gewijzigd op 24-10-2004 om 16:23.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 17:19
Verwijderd
hmm ik ben wel vaker gebeten door een teek en heb nog nooit enige behandeling gehad, zelfs met medeweten van de huisarts

Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 17:20
Verwijderd
teek care
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 17:43
Verwijderd
Citaat:
per piacere schreef op 24-10-2004 @ 18:20 :
teek care
Zelfde link als ik gaf.
En als je geen klachten hebt na een tekenbeet, is onderzoek ook niet nodig he.
Met citaat reageren
Oud 24-10-2004, 18:58
Verwijderd
Citaat:
Dusjcrib schreef op 24-10-2004 @ 18:43 :
Zelfde link als ik gaf.
En als je geen klachten hebt na een tekenbeet, is onderzoek ook niet nodig he.

over het hoofd gezien
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:47
brittje
brittje is offline
dank voor je onderzoek, dusjcrib! Nuttige sites zijn het.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:14
Verwijderd
ik was ook gebeten door teek, en was zover dat ik die rode kring op mn scheenbeen had staan. Ben naar dokter geweest, peniciline- of antibioticakuur gehad of zo, en daarna nooit meer last van gehad. dokter zal wel weten wat hij/zij doet toch? en ik denk dat zoiets ookwel vaker voor zal komen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 15:30
Verwijderd
als er binnen 3 maanden niks word aangedaan
krijg je beschadiging aan spieren en verlammingsverschijnselen enz
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 18:54
Verwijderd
ja dat klopt, als je niks doet dan heeft dat wel vervelende gevolgen, maar zover is het (bij mij iig) nooit gekomen, gelukkig
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:26
Vra
Vra is offline
Mijn broer heeft het gehad, en ook vrij erg, maar hij is nu helemaal genezen door een hoop antibiotica e.d.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten