Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-10-2004, 16:19
Nyai
Nyai is offline
Ik ben dus 18, en wil volgend jaar graag weer beginnen met mn middelbare school, op volwassen onderwijs(want no way dat ik tussen een stel gefrustreerde pubers rond ga lopen die nog niet eens ongesteld zijn).
Maar word dat dan betaald(stufI?), of moet ik het allemaal uit eigen zak gaan doen?

Ik heb het forum afgezocht en kon er niet echt wijzer uit worden.
Misschien dat iemand me er mee kan helpen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2004, 16:29
Verwijderd
Je krijgt een tegemoetkoming in de studiekosten voor scholieren ouder dan 18 jaar.

Ik weet niet precies wat je verder nog wil weten, maar je mag me PM'en.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 16:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 17:19 :
Ik ben dus 18, en wil volgend jaar graag weer beginnen met mn middelbare school, op volwassen onderwijs(want no way dat ik tussen een stel gefrustreerde pubers rond ga lopen die nog niet eens ongesteld zijn).
Maar word dat dan betaald(stufI?), of moet ik het allemaal uit eigen zak gaan doen?

Ik heb het forum afgezocht en kon er niet echt wijzer uit worden.
Misschien dat iemand me er mee kan helpen?
Je krijgt nooit stufi voor middelbaar onderwijs. Je zal dat op dezelfde manier moeten betalen als ieder ander. Dat betekent: onder de 18 kinderbijslag, boven de 18 tegemoedkoming.
Kijk eens op de site van de IB-groep voor die tegemoedkoming.

In welk jaar moet je eigenlijk beginnen?
Oud 25-10-2004, 16:38
Nyai
Nyai is offline
ik ben in 3 havo gestopt, dus ik neem aan dat ik daar dan weer begin.

ik ga eens kijken op die site, bedankt!

tegemoedkoming betekend dus dat ik er een deel van zelf moet betalen, of zie ik dat verkeerd? (jaja ik ga al kijken op die site haha)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 16:44
Global
Global is offline
tegemoetkoming: je krijgt ongeveer 92 euro per maand.

maar volwassenonderwijs heeft geen havo 3 je zou dus moeten beginnen bij mavo 4
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 16:51
Nyai
Nyai is offline
vreemd
Dus dan word het mavo 4, dan havo 4 en 5, en dan laatste jaar vwo

Ik heb toen ik net stopte met school contact gehad met een meneer over opleidingen enzo.
Als ik ooit van gedachte veranderen, dan mocht ik hem bellen. Maar ik ben dus dat nummer kwijt nu.
Mn moeder gaat morgen bellen naar de inspecteur van onderwijs, via haar ben ik toen ook bij die meneer terecht gekomen dacht ik. Dus misschien dat hun me verder kunnen helpen
(ik heb namelijk geen idee waar ik die opleiding kan doen enzo haha. god wat voel ik me dom..)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:07
Epoc
Epoc is offline
Je kunt ook naar een privé-school gaan, dit moet wel uit eigen zak betaald worden, maar het niveau van zo'n school ligt veel hoger dan van een ROC of VAVO. Ik heb het ook geprobeerd op een VAVO, maar de zaken waren zo slecht geregeld dat ik direct ben gestopt... Het slagingspercentage van de meeste privé-scholen ligt ook erg hoog. Je krijgt les in zeer kleine klassen en als het nodig is kun je na of tijdens de schooluren privé-les krijgen van een leerkracht. Succes met je keuze!
Oud 25-10-2004, 17:11
Nyai
Nyai is offline
Privé school is geen optie omdat ik het zelf sowieso niet kan betalen, en mn moeder is ook niet bepaald rijk.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 17:57
Epoc
Epoc is offline
Ik las ook dat je eerst 4 mavo, dan 4 en 5 havo wil doen en dan nog 6 vwo. Ik kan best begrijpen dat het veel geld is om naar een privé-school te gaan, maar hier kun je hoogst waarschijnlijk wel in 4/5 havo instromen. Havo kun je dan in een jaar afsluiten en dan kun je daarna nog vwo doen, desnoods op een VAVO. Het is een investering, maar dan 'bespaar' je wel twee jaar. Ik weet niet waar je ergens woont in Noord-Holland, maar ik weet wel dat er in Haarlem zo'n school zit. Dit is namelijk een andere vestiging van mijn school. Voor meer informatie kun je kijken op www.erasmuscollege.com. Ik wil geen reclame maken of zo, ik wil je alleen helpen met het vinden van een geschikte school. Als je meer informatie wil hebben, kun je me altijd mailen.
Oud 25-10-2004, 18:06
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 17:38 :
ik ben in 3 havo gestopt, dus ik neem aan dat ik daar dan weer begin.

ik ga eens kijken op die site, bedankt!

tegemoedkoming betekend dus dat ik er een deel van zelf moet betalen, of zie ik dat verkeerd? (jaja ik ga al kijken op die site haha)
Tegemoedkoming is 94 euro per maand. Volgens mij kan je net als bij stufi nog wel een aanvullende beurs aanvragen, maar dat weet ik niet zeker. Reken er in ieder geval op dat zij nooit jouw volledige school gaan betalen en dat je dus heel wat zelf moet betalen!
En denk je dat je de zelfstandigheid van volwassen onderwijs aan kunt? Het is namelijk behoorlijk moeilijk om jezelf aan het leren te zetten op momenten dat je daar totaal geen zin in hebt. En als er dan ook geen controlerende factor is, is het helemaal makkelijk om het maar te laten zitten. Denk wel na over dat soort dingen, want anders is het weggegooid geld.
Oud 25-10-2004, 18:09
Epoc
Epoc is offline
Tegemoetkoming is wel met een t, verder ben ik het eens met Balance...
Oud 25-10-2004, 18:25
Nyai
Nyai is offline
Citaat:
En denk je dat je de zelfstandigheid van volwassen onderwijs aan kunt? Het is namelijk behoorlijk moeilijk om jezelf aan het leren te zetten op momenten dat je daar totaal geen zin in hebt. En als er dan ook geen controlerende factor is, is het helemaal makkelijk om het maar te laten zitten. Denk wel na over dat soort dingen, want anders is het weggegooid geld.
dit moet je niet lullig opvatten, ben blij dat iedereen meedenkt.
maarehm. ik ben geen 12 meer hoor?
Ik weet nu wat ik met mn leven wil, dus ja, ik kan dat wel aan ja.

Citaat:
Ik las ook dat je eerst 4 mavo, dan 4 en 5 havo wil doen en dan nog 6 vwo. Ik kan best begrijpen dat het veel geld is om naar een privé-school te gaan, maar hier kun je hoogst waarschijnlijk wel in 4/5 havo instromen. Havo kun je dan in een jaar afsluiten en dan kun je daarna nog vwo doen, desnoods op een VAVO. Het is een investering, maar dan 'bespaar' je wel twee jaar. Ik weet niet waar je ergens woont in Noord-Holland, maar ik weet wel dat er in Haarlem zo'n school zit. Dit is namelijk een andere vestiging van mijn school. Voor meer informatie kun je kijken op www.erasmuscollege.com. Ik wil geen reclame maken of zo, ik wil je alleen helpen met het vinden van een geschikte school. Als je meer informatie wil hebben, kun je me altijd mailen.
Ik doe er liever een jaartje langer over, als dat ik 4 keer zo veel (??) moet gaan betalen.
En dit word iig nog voor een deel vergoed.
Ik heb dat geld gewoon niet
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:29
Nyai
Nyai is offline
iets wat ik niet snap over die tegemoetkoming: waarom krijg je als thuiswonende minder als uitwonende?
De kosten voor je school blijven toch hetzelfde, en daar gaat die tegemoetkoming toch om?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:30
Epoc
Epoc is offline
Ik heb geen idee hoe duur het is voor jou en ik weet ook niet hoeveel je moet betalen voor dat volwassenenonderwijs. Volgens mij is een volledig pakket rond de 11.000 euro, maar je krijgt er wel de beste begeleiding voor. Maar nogmaals, ik heb geen idee hoe duur het volwassenenonderwijs is, dus ik weet niet of dit enigszins rendabel is...
Oud 25-10-2004, 18:31
Verwijderd
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:29 :
iets wat ik niet snap over die tegemoetkoming: waarom krijg je als thuiswonende minder als uitwonende?
De kosten voor je school blijven toch hetzelfde, en daar gaat die tegemoetkoming toch om?
Uitwonende studenten krijgen ook meer studiefinanciering dan thuiswonende.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:33
Verwijderd
Citaat:
Epoc schreef op 25-10-2004 @ 19:30 :
Ik heb geen idee hoe duur het is voor jou en ik weet ook niet hoeveel je moet betalen voor dat volwassenenonderwijs. Volgens mij is een volledig pakket rond de 11.000 euro, maar je krijgt er wel de beste begeleiding voor. Maar nogmaals, ik heb geen idee hoe duur het volwassenenonderwijs is, dus ik weet niet of dit enigszins rendabel is...
Verwend jong.

Vavo op een roc kost 900 euro per jaar en het hangt heel erg van de school af hoe het onderwijs is. Ik zit op een vavo met heel goede docenten en waar de klassen vrij klein zijn ( < twintig mensen).
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:33
Konijn
Konijn is offline
Over de tegemoetkoming, daar kun je inderdaad nog aanvullend bij aanvragen als je ouders weinig verdienen, ik krijg geloof ik de hoogste tegemoetkoming, en dat is zo ongeveer 140 euro.

Maar wat ik vragen wilde: waarom ga je niet gewoon naar een middelbare school? Is je enige reden dat je niet bij wat jongere mensen in de klas wil zitten?
Hoogstwaarschijnlijk kun je, eventueel als je dit jaar misschien nog even wat bijwerkt, ook daar wel in 4 havo instromen, en het is volgens mij het goedkoopste.

Die twee jaartjes kom je echt wel door hoor, zeker als je zo zelfstandig bent als je zelf ook zegt, je hoeft je niet met je klasgenoten te bemoeien, of ze buiten school om te zien.
Ik word zelf in januari 20, en zit ook tussen de mensen van 17 en zelfs enkelen van 16 in de klas. Jammer, wat minder raakvlakken, maar die twee jaartjes kom je heus wel door hoor!
Oud 25-10-2004, 18:34
Nyai
Nyai is offline
Citaat:
Uitwonende studenten krijgen ook meer studiefinanciering dan thuiswonende.
ja dat weet ik, en dat vind ik ook raar
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:34 :
Soms moeten mensen ivm hun studie wel het huis uit (ivm afstand bv).
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:36
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:34 :
Dat is voor de huur enzo. Je kunt net zo goed op je 20e het huis uit zijn, en toch nog middelbare school doen, dan heb je ook meer geld nodig.
Oud 25-10-2004, 18:37
Verwijderd
O ja, dat wilde ik nog zeggen. Als je "gefrustreerde pubers die nog niet eens ongesteld zijn" al een bezwaar vindt, moet je maar eens na gaan denken hoe graag je dat diploma wilt. Op de vavo is het gros van de leerlingen tussen de 16 en 18, met enkele uitschieters richting 20.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:37
Nyai
Nyai is offline
Citaat:
Maar wat ik vragen wilde: waarom ga je niet gewoon naar een middelbare school? Is je enige reden dat je niet bij wat jongere mensen in de klas wil zitten?
Ja.
Ik heb me nooit thuis gevoelt op de school waar ik zat, en bij de andere mensen van mijn leeftijd, en alsze nog eens een aantal jaar jonger zijn als mij zal dat vast niet mee werken.
Een fijne omgeving vind ik belangijk om te leren, en ik denk dat ik meop zo'n volwassenenonderwijs gewoon fijner voel.

Je hebt gelijk dat je niks te maken hebt met je klasgenote, maar toch. Ik voel me enigzins wat te oud om daar naast te gaan zitten..

11.000 en 900 vind ik toch wel een heel verschil. Die 900 euro kan ik op zich nog wel opbrengen.

kun je ook kiezen uit dag of avond opleiding eigenlijk? En word beide gewoon vergoed?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:38
Epoc
Epoc is offline
Citaat:
zuster schreef op 25-10-2004 @ 19:33 :
Verwend jong.

Vavo op een roc kost 900 euro per jaar en het hangt heel erg van de school af hoe het onderwijs is. Ik zit op een vavo met heel goede docenten en waar de klassen vrij klein zijn ( < twintig mensen).
Ik ben blij dat jij een goede hebt gevonden, het is mij namelijk niet gelukt (ook niet echt doorgezocht na die ene mislukking). Maar ik ben door mijn ideeën heen, dus ik zal vanaf nu mijn mond gaan houden... Succes!
Oud 25-10-2004, 18:39
Nyai
Nyai is offline
Citaat:
zuster schreef op 25-10-2004 @ 19:37 :
O ja, dat wilde ik nog zeggen. Als je "gefrustreerde pubers die nog niet eens ongesteld zijn" al een bezwaar vindt, moet je maar eens na gaan denken hoe graag je dat diploma wilt. Op de vavo is het gros van de leerlingen tussen de 16 en 18, met enkele uitschieters richting 20.
dan heb jij je zeker nog nooit echt dood ongelukkig gevoelt op school.
Ik ben altijd gepest en ik vertik het toch echt om bij dat stelletje ongeregelt op school te gaan zitten.

Denk jedat ik voor mn lol van school af ben gegaan ofzo?

*kuch* ik heb overigens weinig behoefte om mezelf te gaan verdedigen waarom ik wat wil, ik vraag gewoon om info, niet om dit soort vragen.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:39
Verwijderd
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:37 :
kun je ook kiezen uit dag of avond opleiding eigenlijk? En word beide gewoon vergoed?
Als je avondopleiding doet, kun je volgens mij geen volledig pakket volgen, maar dat weet ik niet zeker. Je krijgt in ieder geval wel minder tegemoetkoming, omdat je minder uur op school zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2004, 18:43
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:37 :
Je hebt gelijk dat je niks te maken hebt met je klasgenote, maar toch. Ik voel me enigzins wat te oud om daar naast te gaan zitten..

11.000 en 900 vind ik toch wel een heel verschil. Die 900 euro kan ik op zich nog wel opbrengen.
Ik ken dat gevoel dat je je te oud voelt en je niet thuis voelt maar al te goed, ik heb het er alleen wel voor over.. maar het is jouw keuze natuurlijk.
Ik bespaar alleen dus 900 euro daarmee.. (IB-groep betaalt het lesgeld à 936 euro, enige dat ik betaal is mn boeken en vrijwillige ouderbijdrage enzo). Of doen ze dat ook als je op volwassenenondewijs zit, dacht het niet toch?
Oud 25-10-2004, 18:43
Verwijderd
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 19:39 :
dan heb jij je zeker nog nooit echt dood ongelukkig gevoelt op school.
Ik ben altijd gepest en ik vertik het toch echt om bij dat stelletje ongeregelt op school te gaan zitten.

Denk jedat ik voor mn lol van school af ben gegaan ofzo?
Ikzeg niet dat je terug moet naar je oude school. Ik zeg alleen dat je er rekening mee moet houden dat je op de vavo ook tussen pubers zit en dat je je er overheen moet kunnen zetten als je je diploma wilt halen (waar overheen trouwens, jij was ook ooit een puber).

Het zal me worst wezen waarom je van school bent gegaan, niemand gaat voor zn lol van school halverwege de opleiding. Maar daar gaat het hier niet om, of wel?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 18:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
okee, ff wat informatie van een ervaringsdeskundige :

- op een vavo hoort de minimumleeftijd 18 jaar te zijn, maar meestal lopen er toch een paar jongere mensen rond. bij mij is 19 gemiddeld, denk ik. (maar er lopen ook wel mensen van 25 rond).

- er zitten altijd mensen die 'ff snel een vakje' willen halen : erger je daar niet teveel aan

- de meeste leerlingen zijn slechts 50% van de lessen aanwezig, behalve hun die nog onder de leerplicht gebukt gaan

- afhankelijk van de school willen ze best rekening met je persoonlijk situatie (werk, afstand, e.d.) houden

nu ff wat algemener over vavo's en zo:
- je kunt, als je een volledig pakket kiest, een tegemoetkoming van de ibg krijgen. minimum 96 euro, maximum dit jaar 146,50.
- meestal moet je een soort intake-gesprekje hebben, om te kijken of je wel zelfstandig genoeg bent
- VAVO kent GEEN ECHTE KLASSEN.
dit is als volgt : VMBO is 1 jaar
HAVO is 2 jaar of 1 jaar, afhankelijk van je
eigen wensen.
VWO is 1 jaar, havo-diploma verplicht.
je begint dus niet 'in het derde jaar' of zo : je gaat gewoon de vakken volgen die je nog niet gehaald hebt. op die manier heb ik mijn hele diploma gehaald.
- VAVO = veel vrijheid, veel eigen verantwoordelijkheid, weinig of geen controle op je inzet e.d. behalve door je mentor.
Oud 25-10-2004, 18:48
Verwijderd
Citaat:
- VAVO kent GEEN ECHTE KLASSEN.
dit is als volgt : VMBO is 1 jaar
HAVO is 2 jaar of 1 jaar, afhankelijk van je
eigen wensen.
VWO is 1 jaar, havo-diploma verplicht.
je begint dus niet 'in het derde jaar' of zo : je gaat gewoon de vakken volgen die je nog niet gehaald hebt. op die manier heb ik mijn hele diploma gehaald.
- VAVO = veel vrijheid, veel eigen verantwoordelijkheid, weinig of geen controle op je inzet e.d. behalve door je mentor.
Dat zijn geen algemene dingen, want op mijn vavo is het anders geregeld.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:10
Nyai
Nyai is offline
hoe werkt dat met de schoolboeken, moet je die zelf kopen of kun je die huren?
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
zuster schreef op 25-10-2004 @ 19:48 :
Dat zijn geen algemene dingen, want op mijn vavo is het anders geregeld.
hoe dan ?
Oud 25-10-2004, 19:22
Global
Global is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 20:10 :
hoe werkt dat met de schoolboeken, moet je die zelf kopen of kun je die huren?
das gewoon als gewone middelbare scholen
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:29
Nyai
Nyai is offline
huren dus.. bah, weer kaften
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 19:43
Global
Global is offline
ik kaft nooit en betaal ook nooit boete ofzow...dus kan zonder
Met citaat reageren
Oud 27-10-2004, 15:50
Liss
Liss is offline
Je krijgt dan tegemoetkoming scholieren en geen studiefinanciering dus ook geen ov. Ik zit nu ook op de vavo maar heb mn boeken zelf moeten kopen, huren ging niet dus het verschilt denk ik per school.
Oud 27-10-2004, 16:09
Balance
Balance is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 20:29 :
op middelbare scholen mag je meestal kiezen of je huurt of koopt, dus ik neem aan op de VAVO ook.
Oud 27-10-2004, 19:34
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Nyai schreef op 25-10-2004 @ 20:29 :
kopen is duurder over het algemeen
Oud 27-10-2004, 19:36
Copycat
Copycat is offline
Citaat:
Global schreef op 25-10-2004 @ 20:22 :
das gewoon als gewone middelbare scholen
Volgens mij moet je ze perse kopen. Dat was bij mij het geval.
Oud 28-10-2004, 06:45
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 27-10-2004 @ 17:09 :
op middelbare scholen mag je meestal kiezen of je huurt of koopt, dus ik neem aan op de VAVO ook.
bij ons moet je verplicht huren en weet je pas in oktober wat je moet betalen voor je boeken
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 21:36
Ska-nne
Ska-nne is offline
Ik doe ook soort van volwassenen onderwijs, ik leer in dienst van een ziekenhuis (dus dat moet je wel willen) en ik krijg hiervoor een aardige vergoeding per maand.
Na een half jaar ga ik fulltime werken en enkele periodes naar school en hierbij krijg ik het minimum loon maand salaris. Als ik afgestudeerd ben, ben ik anesthesiemedewerker.
Dit is een leermethode via de amstel academie wat voorheen de bigra was, het is een scholing voor medisch personeel dus alleen in die sector.

Ik ben ook 18 en het bestaat dus werkelijk!
Reageren

Regels voor berichten