Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-11-2004, 12:29
deringmeester
deringmeester is offline
he hallow, ik weet niet of iemand van jullie Micro-biologie moet volgen maar ik heb er dus een onderzoek van. Ik zit een beetje vast, weet wel dat ik moet gaan onderzoeken op
VRBG
BKP-PCA
en MRS
maar om nou precies te zeggen WAAROM dat is me nog niet duidelijk.
hoop dat iemand kan helpen.
Oud 25-11-2004, 14:36
Rocks
Rocks is offline
Dit zijn telkens die verschillende soorten voedingsbodems waarop je je staal gaat enten. Op elke voedingsbodem gaat slechts 1 micro-organisme groeien.

VRBG: is me niet echt bekend, maar ik vermoed dat dit eigelijk hetzelfde is als VRBL (violet-red bile lactose agar) Met deze voedingsbodem bepaal je daan het aantal coli-achtigen in je filet

PCA staat voor plate count agar, met deze voedingsbodem ga het totaal kiemgetal bepalen (alle bacteriën in je filet). BKP is denk ik een verdere identificatie van de PCA (we spraken gewoon over PCA)

MRS weet ik niet. Maar bij gehakt/filet americain moeten ook Clostridia, Staphylococcus Aureus en Salmonella bepaald worden. Ik vermoed dat deze voedingsbodem een van die drie bepaald.

Wij hebben toen voor:
- Clostridia => DCR (differential Reinforced Clostridium agar)
- Staphylococcus Aureus => BPA (Baird Parker Agar)
- Salmonella => combinatie van testen met ondermeer BGA en XLD (Brillant Green Agar en Xylose Lactose Desoxycholaat agar)
gebruikt

Twee boekentips:
- Handboek microbiologie practicum van EE Van de Gehuchte
- Microbiologisch onderzoek van levensmiddelen: strategie, principes en methoden van DAA Mossel e.a.
Oud 26-11-2004, 09:06
deringmeester
deringmeester is offline
bedankt! ik zal me hier eens verder mee gaan vermaken!
Reageren

Regels voor berichten