Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-11-2004, 19:13
Verwijderd
Voor alle mensen die een opleiding na hun middelbare school doen (dus MBO, HBO of universiteit)

Wat studeer je?
Hoeveel tijd besteed je gemiddeld aan je tentamens?
Wat voor cijfers komen daar meestal uit en is dat een representatie voor wat je ervoor gedaan hebt?

Zou je meer of minder tijd aan je tentamens en school willen besteden?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-11-2004, 19:14
Verwijderd
topicstarter begint.

Ik studeer onderwijskunde, en omdat ik volgende week tentamenweek heb, ben ik nu al zo'n beetje begonnen met leren. Althans, eerst de laatste opdrachten inleveren en afmaken en daarna maar gaan lezen. Ik heb geen flauw idee wat mijn cijfers zullen zijn en of ik er genoeg tijd aan besteed zal hebben, dus vandaar ook een beetje dit topic. En deels uit (opleidingsgerelateerde) interesse.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:16
Briseïs
Briseïs is offline
Ik heb nog maar een tentamen gehad waarvoor ik twee boeken moest lezen waarvan ik er een niet gelezen heb en toen had ik helemaal geen zin meer dus toen heb ik maar niiks meer gedaan. Ik weet nog niet wat ik ervoor heb.
Oud 01-11-2004, 19:23
PV
PV is offline
journalistiek; uurtje of 5 gemiddeld, soms meer, soms minder (buiten lessen om dan). cijfers liggen rond de 6. Als ik meer zou leren zou ik wel hogere cijfers halen, maar dat vind ik niet echt de moeite waard
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:27
Nonaj
Nonaj is offline
Engels; aan taalvaardigheidsvakken besteed ik denk ik 15 uur ofzo, aan literatuurvakken denk ik rond de 10 uur, andere vakken een uurtje of 5,6. Mijn cijfers liggen rond de 7.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 19:38
Hawahaai
Hawahaai is offline
Pedagogiek & Onderwijskunde (major/minor).
Onderwijskunde: ik zorg dat ik alles 1x gelezen heb, maak een korte samenvatting die ik voor het tentamen nog 1x doorlees, en tot nu toe heb ik het altijd nog gehaald, soms met een 6je, soms met een ruime 8. Dat ligt aan de manier van vragen op het tentamen.
Pedagogiek: ik lees alles een keer door, en vat alles uitgebreid samen. Ik probeer dat altijd ruim van te voren te doen, maar meestal komt het er op neer dat ik de week voor het tentamen de boeken nog moet lezen en samenvatten, en de laatste dag of twee dagen leer ik de sheets en mijn samenvattingen nog. Ik heb nog steeds alle tentamens in 1x gehaald.
Maar goed, of iemand hier iets aan heeft, weet ik niet. Ik zou zelf graag wat eerder beginnen met leren, dat geeft wat meer zekerheid en minder gestress
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 20:52
Balance
Balance is offline
Voor m'n eerste tentamen begon ik op woensdag toen ik vrijdags een tentamen had. Daarvoor had ik een 6.
Voor m'n tweede tentamen begon ik op donderdag toen ik vrijdags een tentamen had. Dat cijfer weet ik nog niet, maar waarschijnlijk een voldoende.

Maar ik ben wel van plan voortaan iets eerder te gaan beginnen. Het zal naar mate het jaar vordert vast wel wat moeilijker worden en dan is mijn aanpak niet meer genoeg.
Oud 01-11-2004, 20:56
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-11-2004 @ 21:52 :
Voor m'n eerste tentamen begon ik op woensdag toen ik vrijdags een tentamen had. Daarvoor had ik een 6.
Voor m'n tweede tentamen begon ik op donderdag toen ik vrijdags een tentamen had. Dat cijfer weet ik nog niet, maar waarschijnlijk een voldoende.
En je zei dat je de boeken niet gelezen had
Oud 01-11-2004, 21:05
Verwijderd
Citaat:
PV schreef op 01-11-2004 @ 20:23 :
journalistiek; uurtje of 5 gemiddeld, soms meer, soms minder (buiten lessen om dan). cijfers liggen rond de 6. Als ik meer zou leren zou ik wel hogere cijfers halen, maar dat vind ik niet echt de moeite waard
Komt wel een beetje overeen met wat ik leer. Ik doe alleen hbo-v. 5 uur is wel gemiddeld, het ligt een beetje aan het blok waarvan ik tentamen heb. Ik vind het trouwens wel moeilijk in te schatten hoeveel uur ik echt leer, maar 5 uur komt denk ik goed in de richting.
Vaak begin ik te laat met leren, en zou ik dus eigenlijk langer moeten leren
Ik haal meestal rond de 6 ook... prima. Zou ik er harder voor werken, dan zou ik waarschijnlijk ook hogere cijfers halen. Maar er zijn zoveel andere leuke dingen in het leven !
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 22:19
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 01-11-2004 @ 21:56 :
En je zei dat je de boeken niet gelezen had
Ja dat klopt. Er staat toch ook niet dat ik m'n boeken gelezen heb?
Heb enkel de samenvatting van iemand anders geleerd.
Oud 01-11-2004, 22:20
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-11-2004 @ 23:19 :
Ja dat klopt. Er staat toch ook niet dat ik m'n boeken gelezen heb?
Heb enkel de samenvatting van iemand anders geleerd.
Maar dat zeg je er niet bij. Lijkt me toch best belangrijk
Oud 01-11-2004, 22:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 01-11-2004 @ 23:20 :
Maar dat zeg je er niet bij. Lijkt me toch best belangrijk
Toen ik het tegen jou vertelde of bedoel je voor in dit topic?
Oud 01-11-2004, 22:27
Verwijderd
Ik heb maandag tot een gruwelijk tentamen. Ik denk dat ik in totaal wel 40 uur bezig ben als het niet meer is.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 22:31
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Balance schreef op 01-11-2004 @ 23:27 :
Toen ik het tegen jou vertelde of bedoel je voor in dit topic?
In dit topic. Maar laat maar het was een grapje, niet zo belangrijk
Oud 01-11-2004, 22:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 01-11-2004 @ 23:31 :
In dit topic. Maar laat maar het was een grapje, niet zo belangrijk
sorry, niet zo alert meer rond dit tijdstip

maar iedereen in dit topic weet het inmiddels
Oud 01-11-2004, 23:01
Sprinkle
Sprinkle is offline
Grafisch Vormgeven. Tot nu toe heb ik nog geen tentamen gehad.
Oud 01-11-2004, 23:21
Verwijderd
Meestal bereid ik tentamens niet echt voor. Ik zorg er gewoon voor dat ik per collegeweek de stof vantevoren voorbereid, zodat mijn colleges erg productief zijn. Dan hoef ik in de weken voorafgaand aan de tentamens vrijwel niets meer te doen. Resultaten zijn alleen maar 8,5-en en negens voor alle mastervakken.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 23:41
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-11-2004 @ 00:21 :
Resultaten zijn alleen maar 8,5-en en negens voor alle mastervakken.
Opschepper.

Ik heb maar drie achten en twee zevens. En daar heb ik niet veel voor hoeven te doen. Hopelijk heb ik voor mijn scriptie minimaal een 8.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 09:46
Qamra
Qamra is offline
Ik doe voedingsmiddelentechnologie en ik leer niet. Zie je ook duidelijk aan mijn cijfers; 3'en en 4'en. Ik ga naar de besprekingsles, maak de opdrachten uit het tentamen nogmaals zelf en haal vervolgens 7'ens, 8'en of hoger. En ja, ik kan vééél hoger.
Oud 02-11-2004, 09:58
Verwijderd
Ik doe hbo pedagogiek, hoeveel tijd ik gemiddeld bestaat aan tentamens wisselt erg en ik houd het ook niet bij, dus het is lastig te zeggen... In de weken dat we colleges hebben lees ik zo nu en dan iets en meestal begin ik een week of twee van te voren met het boek echt goed door te lezen en dingen te markeren ed. Dan maak ik vragen en die leer ik (vanaf een week voor het tentamen oid). De cijfers die ik over het algemeen haal zijn tussen de 7 en de 9. Soms ben ik er wel tevreden mee, andere keren vind ik dat het hoger had gekunt.

Op de universiteit (pedagogische wetenschappen) probeer ik het ook op die manier te doen, of het werkt weet ik nog niet, want een dag of twee voor het eerste tentamen kwam ik in het ziekenhuis te liggen met een appendicitis en op de dag van het tentamen kwam ik er weer uit en kon ik het tentamen dus niet maken. Nu heb ik waarschijnlijk 12 november weer een tentamen, maar ik heb ivm die appendicitis al twee colleges gemist, toch ga ik het denk ik maar gewoon proberen.

Op zich zou ik wel meer tijd aan school willen besteden, maar dan moet het wel boeiend zijn. Het laatste tentamen op het hbo was enorm suf, dan heb ik er niet zoveel zin in en besteed ik er ook wat minder tijd aan.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 10:31
miro
miro is offline
Op t HBO studeerde ik +/- een uur voor een tentamen. Ik had gemiddeld een 8 op mijn eindlijst (wil niet zeggen dat ik alle tentamens zo goed had gemaakt)Er waren wel uitzonderingen bij als bedrijfseconomie, daar begon ik maanden van tevoren al mee.

Nu op de uni heb ik vandaag toevallig mijn eerste tentamen, ik ben nu zon week ah leren en ik heb nog niet alles gehad, verkeerd ingeschat dus. Ik zal nu iig veel meer tijd nodig hebben om iets fatsoenlijk te leren dan vroeger.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:06
Verwijderd
IAMCJ:

Ligt helemaal aan het vak en aan de stof en hoe je leert.

Als ik veel droge stof moest leren, deed ik dat op de volgende manier:

Tijdens het blok het boek lezen als het interessant was.

Vervolgens een avondje alle stof omzetten in vragen + ezelsbruggetjes + grafisch

En dan de avond en of ochtend van te voren de vragen uit mijn hoofd leren. Op deze manier kun je wat je moet leren flink reduceren en voorbereiden.

Wiskunde e.d is vooral begrijpen en/of oefenen.

Tis maar net hoe je bent, kan je goed stampen maak dan vragen.
Onthou je alles wat je leest, lees het dan.
Ben je een beeldenker zet dan relatieve stof in schema's met verschillende vormen. (vierkanten en circels enz)
Heb je een fotografisch geheugen neem dan de samenvatting in je op.

De meeste tijd die ik ooit heb besteedt was drie dagen voor wiskunde en toen was ik 1 van de 2 die het haalde met een 6.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 17:18
annetjuh
annetjuh is offline
ik heb 1 tentamen in de 5 weken
en op mijn eerste heb ik 3 uur geleerd
maarja denk dat ik nou maar een week van te voren begin over 2 weekjes. Had het gehaald maar niet ruim.

doe btw Ergotherapie 1ste jaars dus

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 17:21.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 17:19
MieX
MieX is offline
Ik studeer farmacie, ik heb maar 1 tentamen per 8 weken en de week daarvoor vrije dagen om te leren, dus meestal begin ik zo'n 3 dagen vantevoren maar dan ben ik ook echt hele dagen (zo'n 8-10 uur per dag) bezig. Resultaat is bij mij ook heel erg afhankelijk van de moeilijkheid van het tentamen dus lang niet altijd gelijk aan het aantal uren dat eraan besteed wordt. Voor mn meeste tentamens kom ik dan rond de 7 uit, terwijl ik er lang niet altijd evenveel tijd aan besteed
Reageren

Regels voor berichten