Oud 25-02-2005, 11:03
Verwijderd
Hallo

na de vakantie uit Oostenrijk wil ik thuis proberen om eens Germknödel te maken, als iemand weet waar ik het over heb en er toevallig een recept van heeft...
dat zou toch wel heel wat schelen bij het maken ervan, denk ik
dus als je het ooit wel eens gemaakt hebt of iemand kent die het recept ervan heeft of het zelf hebt wil je het me dan schenken..

alvast bedankt

(goede recepten voor apfelstrudel en kaiserschmarrn zijn ook welkom natuurlijk)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2005, 11:15
YPrue
YPrue is offline
Het recept voor Germknödel:

Germknödel
Ingrediënten: 250 g bloem (Type 405), 250 g Weizenmehl; Typ 550, 15 gram gist, 2 eieren, 50 gram boter, 50 gram suiker, halve theelepel zout, melk naar gelang nodig. Pruimenmoes -- festes 50 g maanzaad; (gemahlen) 50 gram boter.

Het gist met melt en wat suiker tot gistdeeg maken. Rijzen laten en alle ingredienten tot een vast deeg maken. Deze ..... muss seidig glatt sein und beim Schlagen Blasen werfen. Kort met rust laten. Eine Rolle formen und in nahtlose Knödel teilen. Deze vlak drukken, met de pruimenmoes vullen, goed dicht maken en met de naadzijde naar beneden op een met meel bepoederde plank/bord leggen. Een derde groter latehn rijzen. De knödel in kokend zoutwater leggen, 5 tot 6 minuten afgedekt laten koken, omdraaien, elke knödel met een naald meerdere malen doorprikken en dan nog 5 minuten in een open pan koken. De knödel zijn gaar, als een 'naaldsteek droog blijft. De knödel uit de pan halen, met bruine boter besprenkelen en met zoete, gemalen maanzaad (Mohn) bestrooien. Direct opdienen.

Recept voor Kaiserschmarrn:
http://www.xs4all.nl/~sjeef/Nederlan...n/rec0588.html

En het recept voor Apfelstrudel:
http://www.vooroma.nl/receptenschrift/apfelstrudel.htm
Oud 25-02-2005, 14:05
Verwijderd
Kaiserschmarrn, Apfelstrudel, heerlijk! Dat heb ik deze vakantie in Oostenrijk ook vaker gegeten.

Wat is Germnknödel precies?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:51
Verwijderd
oeh bedankt (btje vertaald vanuit duits??)

Germknodel is een soort deegbal met iets van appelstroop ofzo in het midden en vanille saus eroverheen en het lijkt of er as over de gele bal in de gele vla is gestrooid ; het zit er verschrikkelijk uit maar het is echt heerlijk (valt id categorie kaiserschmarrn en apfelstrudel)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 21:34
Multilot
Multilot is offline
dat was echt goor! Mijn skileraar adviseerde me dat te nemen, ik kreeg het ding niet op en heb snel een groot bord schinkenrahmspäzle besteld!
Oud 25-02-2005, 23:58
YPrue
YPrue is offline
Citaat:
Jonijntje schreef op 25-02-2005 @ 19:51 :
oeh bedankt (btje vertaald vanuit duits??)

Germknodel is een soort deegbal met iets van appelstroop ofzo in het midden en vanille saus eroverheen en het lijkt of er as over de gele bal in de gele vla is gestrooid ; het zit er verschrikkelijk uit maar het is echt heerlijk (valt id categorie kaiserschmarrn en apfelstrudel)
In een Germknödel zit meestal toch iets van pruimenjam of pruimenmoes, meen ik me te herinneren? En dat wat eruit ziet als as, is Mohn (maanzaad).
En wat de Germknödel onderscheidt van de 'gewone' Knödel (dus de hartige variant), is dat een gewone Knödel meestal uit brood(jes)resten wordt gemaakt, en de Germknödel wordt uit meel, gist, boter, ei en suiker en zout gemaakt.

Laatst gewijzigd op 26-02-2005 om 00:02.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 08:56
Phlox
Phlox is offline
Oh daar heb ik de hele wintersportvakantie op geleefd
Germknödels <3
Maar ik denk dat als ik het zelf ga maken het heel vies wordt eigenlijk
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 14:41
Uice
Uice is offline
Bah. Veel te zoet van binnen, zo'n ding.

Maar best te doen na een paar uur skiën. En lang niet zo smerig als schinkenrahmspäzle en dergelijken.
Oud 05-03-2005, 20:10
Miracle
Miracle is offline
Mijn moeder (en oma) maken vaak apfelstrudel. Ik kan wel een keer vragen naar een recept. M'n moeder had een poosje geleden kaiserschmarrn gemaakt, dat was gewoon uit een pakje oid (in Duitsland te koop).
Oud 09-03-2005, 14:42
*** Sido ***
*** Sido *** is offline
mijn vader komt uit oostenrijk

en hij ook nog eens kok..

dus ik eet heeeeeeeeeeeeeeeel erg vaak dat soort oostenrijkse dingen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten