Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 15:55
Essie_88
Essie_88 is offline
Hay allemaal, ik moet over 2 weken mijn definitieve profielkeuze maken. Ik doe nu de N-stroom en ga volgend jaar N&G doen, maar nu twijfel ik nog over mijn keuzevak; M&O of Eco1? Wie kan mij het grootste verschil tussen die 2 vakken vertellen en heeft er iemand een idee wat ik het beste zou kunnen kiezen? Ik weet het zelf nlk echt niet. Thnx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 16:11
TIEN
TIEN is offline
weetniet wat je doet op school, maar economie is bij mij op de havo met belastingstelsel en consumeren ed..
m&o is meer met balans opstellen volgens mij en dingen met excel, voor eigen bedrijf, marketing ed..

hoop dat je er iets aan hebt en als iets niet klopt zullen andere mij wel corrigeren

succes iig! bij mij kun je op school na een maandje nog zeggen als je van vak wil wisselen trouwens..
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 16:17
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb N&G gedaan met m&o (vwo) en ik vond dat een goede keuze. Ik ben ook blij dat ik dit gekozen heb en geen economie 1. Bij ons was het zo dat economie veel meer echt leerwerk was dan m&o, dat was meer snapwerk. Bij m&o had ik ook echt het idee waarom je iets leerde, je leert het gelijk toepassen, dat vond ik wel fijn. Ik vond het wel een goede keuze naast N&G omdat ik het soms wel eens zat was, de hele dag beta en dan is dit toch wel een leuke afwisseling.
Oud 09-03-2005, 16:25
I love stars
I love stars is offline
Met ec1 kan je meer studies doen.
Oud 09-03-2005, 16:26
soultodeny
soultodeny is offline
ik vind zelf M&O leuker dan economie (1,2), maar ik merk wel dat mensen uit mijn klas die M&O hebben, maar geen economie, soms wel moeite hebben met bepaalde onderdelen, omdat de vakken elkaar op sommige vlakken overlappen/aanvullen.

waarom kies je ze niet gewoon allebei? je kan 1 van de 2 later dan nog laten vallen (ligt er wel aan of je al een ander keuzevak hebt gekozen en hoeveel je er mag kiezen)
Oud 09-03-2005, 16:32
M-Leentje
M-Leentje is offline
Ik heb M&O gekozen in mijn vrije deel. Persoonlijk vind ik M&O niet moeilijk. Je hebt hoofdstukken die veel leerwerk zijn ( dus echt theorie..) en die zijn makkelijk te doen. Andere hoofdstukken zijn wat meer vaardigheden, je moet bepaalde berekeningen toepassen, die vaardigheid leren. ( Wij hebben het boek In Balans)

Verder heb ik Economie totaal. Dat is de leerstof van 1 en 2 bij elkaar. Van de leerstof van 1 weet ik, dat het veel meer begrijpen is en oefenen, terwijl je bij M&O de dingen goed kan leren. Ik vind Economie 1 moeilijker dan M&O, maar dat is natuurlijk persoonlijk..
Oud 09-03-2005, 16:40
Wawl
Wawl is offline
M&O is veel nuttiger voor iemand die N&G gaat doen.
Oud 09-03-2005, 17:05
Essie_88
Essie_88 is offline
Citaat:
I love stars schreef op 09-03-2005 @ 17:25 :
Met ec1 kan je meer studies doen.
Ik wil hierna geneeskunde gaan studeren, dus ik heb én eco1 én m&o toch niet echt nodig, het is meer om m'n vrije deel mee op te vullen

Maar bedankt allemaal, ik denk dat ik dan toch maar m&o ga doen...
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:09
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
eco is in ieder geval ubersimpel, m&o heb ik niet dus weet ik niet
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:11
Verwijderd
Ec1 is beter voor je algemene ontwikkeling, aangezien de basiskennis macro-economie die je er krijgt belangrijk is voor het vormen van een politieke mening.

Ec1 is in ieder geval op debielenniveau (dat heb ik gehad), M&O weet ik niet maar zal ook wel simpel zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:14
professor2
professor2 is offline
gewoon eco 1,2

geen gezeur met deel vak etc das voor mietjes
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:33
Nomen Est Omen
Nomen Est Omen is offline
Heb je plannen later een functie met management-taken te hebben of bijvoorbeeld een eigen zaak te beginnen? Dan is M&O wel handig, dat is echt bedrijfseconomisch. Economie 1 is algemener, meer 'algemene kennis'. Het is dus maar wat je wilt.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 17:47
Verwijderd
Eigenlijk maakt het niet zo heel veel uit. Ik zou als ik jouw was gewoon beide pakken, want zoveel werk is het nu ook weer niet (tenminste bij ons dan), en als 1 je dan echt niet mocht bevallen kun je het altijd laten vallen. Good luck.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 18:04
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik zou persoonlijk Economie 1 kiezen, M&O heb ik alleen op HBO gehad en de ervaring van de meeste mensen wat dat het ontzettend saai was. *GAAP*
Maar goed, das persoonlijk, weet niet hoe het op middelbaar onderwijs is... economie op de HAVO ging me redelijk af, niet super, maar desondanks vond ik dat altijd wel een interessant vak.
Oud 09-03-2005, 18:20
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
soultodeny schreef op 09-03-2005 @ 17:26 :
ik vind zelf M&O leuker dan economie (1,2), maar ik merk wel dat mensen uit mijn klas die M&O hebben, maar geen economie, soms wel moeite hebben met bepaalde onderdelen, omdat de vakken elkaar op sommige vlakken overlappen/aanvullen.

waarom kies je ze niet gewoon allebei? je kan 1 van de 2 later dan nog laten vallen (ligt er wel aan of je al een ander keuzevak hebt gekozen en hoeveel je er mag kiezen)
ja, dat heb ik dus aangezien ik al voor geen meter wiskunde kan (doe niet voor niks wiskune a1 en haal daar alleen onvoldoendes ), is m&o voor mij gewoonweg moeilijk. maar als je dat allemaal wel kunt, is het volgens mij een eitje! wat ook handig is, is dat je gelijk stuk minder studielasturen hebt!
Oud 09-03-2005, 18:28
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 18:11 :
Ec1 is in ieder geval op debielenniveau (dat heb ik gehad),
Dat is bij mij ook zo Het was zelfs eens zo dat de N-mensen aan de CM'ers moesten gaan uitleggen hoe afgeleides in elkaar zitten. Verder slaan we bijna alle leuke wiskundige modellen over.

Daarom zou ik ook zeker economie 1,2 kiezen als je daar plaats voor hebt. Ik had dat zelf niet, want ik wou ook latijn en grieks kiezen en er stonden maar 3 streepjes op het keuzeformulier
Oud 09-03-2005, 19:03
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 18:11 :
Ec1 is in ieder geval op debielenniveau (dat heb ik gehad)
Dat vond ik wel meevallen hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:15
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-03-2005 @ 20:03 :
Dat vond ik wel meevallen hoor.
Jij bent dan ook geen NT'er.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-03-2005 @ 20:15 :
Jij bent dan ook geen NT'er.
Ja, maar NT-ers zijn ook niet per definitie economiewonderen.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 19:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vond economie op zich stukken leuker
voor m&o moest je juist dingen uit je hoofd gaan leren enzo
eco was veel makkelijker
en economie 1 al helemaal denk ik , want dan heb je geen macromodellen enzo

en van beide leer je ook niet bijzonder veel hoor
Oud 09-03-2005, 19:33
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 09-03-2005 @ 20:24 :
Ja, maar NT-ers zijn ook niet per definitie economiewonderen.
Euhm in mijn klas wel

En nee ik ben niet de enige
Oud 09-03-2005, 20:03
annetjuh
annetjuh is offline
eco 1 is een eitje.
Ik deed N&G en ik mocht altijd weg omdat we met neuspeuteren ook wel een voldoende kregen. En omdat hij het sneu vond dat ik en mijn vriendin de enige N'ers. Tien keer de simpele uitleg moesten aanhoren.
Oud 09-03-2005, 20:05
annetjuh
annetjuh is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 09-03-2005 @ 20:25 :
ik vond economie op zich stukken leuker
voor m&o moest je juist dingen uit je hoofd gaan leren enzo
eco was veel makkelijker
en economie 1 al helemaal denk ik , want dan heb je geen macromodellen enzo

en van beide leer je ook niet bijzonder veel hoor
eco is ook gewoon snappen en het rekenen is zo'n logica. Als je dat niet snapt zit het niet goed daarboven

het rekenen is bijna groep 8 niveau met die procenten
Oud 09-03-2005, 20:06
Verwijderd
Citaat:
Bernero schreef op 09-03-2005 @ 20:33 :
Euhm in mijn klas wel

Dat maakt het nog niet waar of onwaar.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 20:13
Balance
Balance is offline
Citaat:
Euhm in mijn klas wel

wauw wat een bewijs

dat zegt net zo veel als wanneer ik zeg dat in mijn klas de NT doorgaans niks bakten van Economie.

Ik zou overigens voor economie 1 gaan. Je kan er veel meer (je mening kan nog wel eens veranderen over wat je wil gaan doen en bovendien kan je uitgeloot worden voor geneeskunde) en economie lijkt me ook veel leuker dan M&O, maar dat is slechts een kwestie van smaak.
Oud 09-03-2005, 20:24
Breg
Breg is offline
ik vind het best grappig om te lezen dat iedereen hier eco1 zo makkelijk vind, ik volg het zelf niet, maar ik hoor alleen maar verhalen over hoe moeilijk het wel niet is

Heb zelf voor M&O gekozen, en ben daar best blij mee, beetje rekenen, redelijk weinig theorie
Oud 09-03-2005, 21:20
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
annetjuh schreef op 09-03-2005 @ 21:05 :
eco is ook gewoon snappen en het rekenen is zo'n logica. Als je dat niet snapt zit het niet goed daarboven

het rekenen is bijna groep 8 niveau met die procenten
waarom doet iedereen hier nou zo minderwaardig over economie
er zijn ook genoeg mensen die wel moeite met economie ed hebben hoor. Hadden jullie allemaal een 10 ofzo dan?

Wiskunde komt echter wel van pas en mensen die wiskunde B volgen zijn daar mee in het voordeel.

Bij mij (economie 12 welliswaar) lag het niveau echt wel hoger dan groep 8.
Oud 09-03-2005, 21:52
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 09-03-2005 @ 22:20 :
er zijn ook genoeg mensen die wel moeite met economie ed hebben hoor. Hadden jullie allemaal een 10 ofzo dan?

Wiskunde komt echter wel van pas en mensen die wiskunde B volgen zijn daar mee in het voordeel.

Ja vind ik ook, bij ons is EC 1,2 ook niet echt heel makkelijk hoor.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 23:30
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:

Inderdaad, het is beter te vergelijken met brugklasniveau.

Economie is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Ik kom niet naar de lessen, de dag voor een schoolexamen lees ik de stof en dat is altijd genoeg voor een ruime voldoende. Vorige keer zelfs het hoogste cijfer van het niveau. Maar ik ben dan ook een NT-er.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 08:14
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Bloedpropje schreef op 10-03-2005 @ 00:30 :
Inderdaad, het is beter te vergelijken met brugklasniveau.

Economie is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Ik kom niet naar de lessen, de dag voor een schoolexamen lees ik de stof en dat is altijd genoeg voor een ruime voldoende. Vorige keer zelfs het hoogste cijfer van het niveau. Maar ik ben dan ook een NT-er.
is elk vak niet een kwestie van logisch nadenken (en nee kom nu niet met beeldende vorming ofzo)?

Ik heb ook altijd weinig uitgevoerd en de hoogste cijfers gehaald
maar ik was geen NT er hoor (wel wiskunde b-er)
Nou was het niveau bij ons ook hoger dan brugklasniveau
Het zal ook wel per school verschillen, maar bij bijv de macromodellen was toch wel iets meer inzich vereist
(wat de halve klas niet had, maar dat terzijde)
Oud 10-03-2005, 12:03
Snufje
Snufje is offline
Ik heb Ec 1 gehad, als NG'er. Was op zich goed te doen. Ik heb dit gekozen uit het toekomstperspectief; Met economie + N&G +WB2 kon je zo ongeveer alle studies doen (gs/ak wilde ik zowiezo niets mee). M&O wordt volgens mij voor geen enkele studie als verplicht gesteld. Dus als je evt. uitgeloot wordt voor geneeskunde, of je intresses veranderen ineens door de jaren heen, dan zou je met ec1 meer kanten op kunnen.

Overigens had ik de studie die ik nu doe (Bedrijfskunde) niet kunnen volgen zonder economie 1 in mijn vrije deel. Maar als jij er zeker van bent dat je riching geneeskunde / biologie etc wilt, dan heb je het inderdaad beide niet nodig. Maar de kans is dus groter dat je economie nodig hebt, dan M&O.

M&O lijkt mij trouwens wel een leuk en nuttig vak, maar dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:29
Bernero
Bernero is offline
Citaat:

Heeft men het dan niet alleen over economie 1? Dat vind ik namelijk erg flauw, als je dat niet kunt dan doe je gewoon niet goed je best. Ik kan me goed voorstellen dat economie 1,2 een stuk lastiger is, want niet iedereen met EM heeft een zodanig wiskundig inzicht dat ze al die modellen goed kunnen begrijpen.
Oud 10-03-2005, 12:53
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Bernero schreef op 10-03-2005 @ 13:29 :
Heeft men het dan niet alleen over economie 1? Dat vind ik namelijk erg flauw, als je dat niet kunt dan doe je gewoon niet goed je best.
Ja, alleen ik weet zelf niet precies wat eco 1 inhoudt
en men neemt deze houding aan tov economie in zijn geheel.

Maar geldt dat je best doen niet voor elk vak?
Oud 10-03-2005, 12:57
Verwijderd
Citaat:
Freestyler* schreef op 10-03-2005 @ 13:53 :
Maar geldt dat je best doen niet voor elk vak?
Nee, eigenlijk alleen voor wiskunde.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:00
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:17
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
eco1, m&o is alleen een goede aanvulling op eco1(2) anders is het onzinnig vind ik. met eco1 kun je tenminste nog studies gaan doen etc.

Tenzij je gewoon een extra vak wil hebben op je lijst zonder eraan te hoeven werken. want m&o = niks, niets, nada, rien, nichts... Gewoon een eitje.

Enige nadeel is dat je lesuren krijgt, dus het is wel een klein beetje tijdrovend.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:23
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Bernero schreef op 09-03-2005 @ 19:28 :
Dat is bij mij ook zo Het was zelfs eens zo dat de N-mensen aan de CM'ers moesten gaan uitleggen hoe afgeleides in elkaar zitten. Verder slaan we bijna alle leuke wiskundige modellen over.

Daarom zou ik ook zeker economie 1,2 kiezen als je daar plaats voor hebt. Ik had dat zelf niet, want ik wou ook latijn en grieks kiezen en er stonden maar 3 streepjes op het keuzeformulier
haha, Precies hetzelfde bij ons. Na 10 lessen hierover snapten ze het nog steeds niet. Het werkt echt op basisschool niveau uitgelegd...stap voor stap. Maar ja ik heb dus eco2.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:24
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Euhm in mijn klas wel

Bij ons ook.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:00
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 13:57 :
Nee, eigenlijk alleen voor wiskunde.
hoe bedoel je
is het alleen bij wiskunde een kwestie van je best doen
of alleen bij wiskunde niet?

in beide gevallen ben ik het niet met je eens overigens
Oud 10-03-2005, 14:05
Goede Fee
Goede Fee is offline
Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik nóóit M&O meer kiezen. Ik houd niet van ál die cijfertjes, perfecte berekeningen en andere wazigheden. Maar als je daar wel van houdt dan moet je M&O vooral kiezen!
Ec1 is een stuk interessanter, het gaat om meer 'wereldse' dingen. Niet alleen maar cijfertjes bepalen...
Oud 10-03-2005, 14:11
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Goede Fee schreef op 10-03-2005 @ 15:05 :
Als ik opnieuw zou mogen kiezen zou ik nóóit M&O meer kiezen. Ik houd niet van ál die cijfertjes, perfecte berekeningen en andere wazigheden. Maar als je daar wel van houdt dan moet je M&O vooral kiezen!
?? Is je wiskunde dan wel okay? Die berekeningen zijn zooo simpel. Perfecte berekeningen is bij alle vakken hoor? Als je er een tiende naast zit krijg je een hele puntaftrek...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:19
Twanos
Twanos is offline
NIET AAN M&O BEGINNEN !! het vak is extreem saai, en het is ook echt heel pittig. Het ergste is nog wel dat je er uiteindelijk zo weinig aan hebt.

kies maar voor EC 1.
Oud 10-03-2005, 14:39
Verwijderd
M&O is een heel leuk en nuttig vak. Vooral als je later je eigen onderneming op wil starten. Ik zie niet in waarom het minder nuttig zou zijn dan Eco1. Maar volgens de critici heb je met NG+eco1 een beter vakkenpakket waarbij je meerdere kanten uit kan. Economie is bij sommige studies verplicht, M&O niet.

Laatst gewijzigd op 10-03-2005 om 14:42.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:45
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Twanos schreef op 10-03-2005 @ 15:19 :
en het is ook echt heel pittig.
Niet echt?
Citaat:
Het ergste is nog wel dat je er uiteindelijk zo weinig aan hebt.

kies maar voor EC 1.
Daar heb je inderdaad wel meer aan, maar aan m&o heb je ook wel wat als aanvulling. Het leek me ook wel nutteloos, maar iemand die ik ken die econometrie studeert zegt dat je er in het eerste jaar wel wat aan hebt. En ja, het is gewoon geen werk.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 14:46
Ieke
Ieke is offline
IK heb zelf voor economie 1 gekozen. Ik was ook van plan Geneeskunde te gaan doen (en zit er nu ook). Iig vond ik het een erg leuk vak. We hadden een klas met allemaal N'ers omdat er veel waren die het erbij gekozen hadden, dus het niveau lag ook redelijk hoog. We gingen regelmatig gewoon dieper.
Ik heb economie gekozen omdat je dan nog heel erg veel mogelijkheden hebt qua studie's mocht je worden uitgelood of toch besluit dat geneeskunde het niet is voor je. Zelf denk ik dat eco toch leuker is voor zover ik het kan vergelijken via de verhalen van anderen. Ik heb het iig altijd een heel erg leuk vak gevonden en denk dat het voor je algemene kennis ook wel goed is om te hebben.
Oud 10-03-2005, 14:52
Boychatten
Boychatten is offline
Bij ons op school hebben zowat alle mensen die N&G/N&T doen +M,O een onvoldoende voor MO. IK zou dus economie doen
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 15:24
Liss
Liss is offline
M&O lijkt me een lastig vak als je geen economie hebt, onder de e&mers bij ons staat al meer dan de helft onvoldoende en die hebben allemaal verplicht economie1,2.
Zou dus voor economie1 gaan als ik jou was.
Oud 10-03-2005, 16:24
Essie_88
Essie_88 is offline
thnx allemaal, ik ga er nog maar even goed over nadenken, wel grappig om te zien dat jullie er allemaal anders over denken...
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:13
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Citaat:
Boychatten schreef op 10-03-2005 @ 15:52 :
Bij ons op school hebben zowat alle mensen die N&G/N&T doen +M,O een onvoldoende voor MO. IK zou dus economie doen
Hoe kun je daar in hemelsnaam een onvoldoende voor halen?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 21:14
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Het is wel een nogal loos zwevend vak idd, als je geen eco1(2) hebt, het is gewoon een aanvulling thats it.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten