Oud 08-05-2005, 15:04
phensicske
phensicske is offline
Ik vroeg me af of mensen die ook in het hoger onderwijs zitten (hogeschool of unif) écht zoveel blokken (studeren) als sommige beweren dat je moet doen.

Ik hoor langs alle kanten dat je toch wel minimum 8 uur per dag moet leren in de blokperiode. Er zijn vrienden van mij die beweren om 7 h op te staan, en dan in blokken van 3 à 4 uur studeren om maar even pauze te houden voor hun middagmaal en dan op die manier door te doen tot 22-23h 's avonds.

Da's volgens mij echt niet vol te houden. Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die dit konden bevestigen.

Wanneer beginnen jullie echt in gang te schieten en wat doe je dan op een dag?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-05-2005, 15:42
Miracle
Miracle is offline
Dit forum gaat over het eindexamen van het middelbaar onderwijs. Ik denk dat dit topic dus beter op School & Studie kan.
Oud 08-05-2005, 16:00
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik ben een echte stuud. Ik studeer dus ontzettend veel, maar dat komt ook omdat ik nou eenmaal alles wil leren en precies en secuur wil leren. Bovendien leer ik langzaam. Tja, dan gaat er nou eenmaal veel tijd inzitten, zeker bij een universitaire studie, die ik nu dus doe.
Hm ja de hoeveelheid tijd hangt van de soort dag af. Op vrijdag doe ik bijvoorbeeld minder i.v.m. terug naar huis reizen (zit op kamers, in het weekend thuis bij mijn ouders) en meestal op donderdag stappen. Op dagen als maandag en donderdag zit ik de hele dag (van kwart voor 9 's morgens tot ergens in de avond) op school, dus dan doe ik het meest.
Vanaf volgende week heb ik geen lessen meer, maar dan wordt het ook studeren voor de tentamens. Ik heb voor de komende weken gepland op zo'n 6 uurtjes per dag, in het weekend minder. Ja, dat is voor een gemiddelde student vrij veel denk ik.
Ik denk dat als je er minder tijd aan besteed dat je het toch best wel kunt halen. Echter, iedereen studeert nou eenmaal anders en daardoor ook meer of minder.
Sommige vrienden zeggen dat ze zoiets zelf niet zouden kunnen volhouden, maar vinden het toch knap dat ik dag in dag uit de discipline daarvoor kunnen opbrengen.
Oud 08-05-2005, 16:07
pyres
pyres is offline
ieder mens heeft zijn eigen manier van studeren
de 1 kan een bladzijde 1x doorlezen om het dan "te kennen", de ander moet misschien diezelfde bladzijde 5x lezen voordat ze het kennen.

Die minimale studieuren die je meekrijgt van je school/instelling is ook maar een gemiddelde. tuurlijk willen zij graag zien dat je zo veel mogelijk tijd aan je leerwerk besteed, maar die uren gaan dus niet voor iedereen op.

ik leer iets redelijk snel, ik hoef niet 20 keer een hoofdstuk door te lezen om iets te leren.
Oud 08-05-2005, 16:08
PV
PV is offline
Ik studeer te weinig, dus aan mij heb je niet zo veel Maar toch, het verschilt gewoon van studie tot studie en van persoon tot persoon. Bij de ene studie ben je meer in de praktijk bezig en bij de andere zit je meer in de boeken. Als je overal 8'en en 9's voor wilt halen zul je harder moeten werken dan wanneer je met een 6 of 7 tevreden bent..
voor wat jij en Mr.Oizo schetsen kan ik de discipline al niet opbrengen
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 16:43
Verwijderd
Ik denk dat ik gemiddeld uitkom op zo'n 35 uur per week, maar daarmee besteed ik wel minder tijd aan mijn studie dan mijn medestudenten.

Tijdens tentamenweken is het inderdaad wel zo'n 8 uur per dag, maar ik kien het zo uit dat ik naar één of twee tentamens niet ga en vervolgens bij de herkansing het vak (hopelijk) wel haal, zodat ik niet al te veel hoef te stressen. Het is wel even wennen na het vwo (waar ik maximaal 2 uur besteedde aan het voorbereiden van de centraal examens), maar na een tijdje lukt het prima.

Laatst gewijzigd op 08-05-2005 om 16:47.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 16:55
Wawl
Wawl is offline
Ik studeer momenteel helemaal niet. Lang leve een afstudeerstage.

Normaliter studeer ik meer dan op het eerste gezicht zou blijken omdat ik zeer onregelmatig studeer. Soms ben ik 's morgens erg goed bezig terwijl ik op andere dagen vooral 's avonds goed kan leren. Al met al schat ik dat ik ongeveer 4 tot 6 uur per dag besteed aan mijn studie.
Oud 08-05-2005, 17:25
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Hmpf, wel interessant om te lezen dit Wat Mephostophilis al zei, op de middelbare school hoefde ik bijna niet te leren. Ik werd daar ook gewoon behoorlijk lui van moet ik zeggen. Ik ben dit jaar begonnen met hbo Dans en daar hebben we ook schriftelijke tentamens (anatomie, dansanalyse, dansgeschiedenis ed) en daarvoor hoefde ik nog steeds niet veel te leren. Maar je kunt die tentamens ook niet vergelijken met die van andere hbo-opleidingen. Het gaat toch voornamelijk om het dansen en ze maken de tentamens bewust niet te moeilijk omdat je gewoon geen tijd hebt om te leren (je krijgt geen vrij om te leren en je zit van 's ochtends tot 's avonds op school zonder ook maar de kans om voor je tentamens te kunnen leren). Dus ja...

Ik weet van mijn neef dat hij zo'n 3 uurtjes leert per dag als hij tentamens heeft (doet bestuurskunde, universiteit), maar hij is ook gewoon ontzettend slim. Ik ben benieuwd hoeveel tijd ik straks kwijt zal zijn... Zeker omdat ik dat vele leren dus al een hele tijd niet meer heb gedaan (eigenlijk vrijwel nooit).
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 18:21
Verwijderd
Nee, dat is onzin. Je kunt veel beter gewoon vóór elk college de stof doornemen, dan hoef je niet een week voor het tentamen ineens 12 uur per dag te stampen.)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:02
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik ken veel mensen die de laatste week keihard blokken
moet je eens naar de universiteitsbibliotheek gaan voor de tentamenweek . vol.

zelf? Ligt eraan wat ik de rest van het trimester gedaan heb. Mijn studeren houd in: boek lezen. Samenvatting lezen. Samenvatting markeren. Markeringen lezen. Collegeaantekeningen lezen. Oud tentamen oefenen.
Als ik de boeken al gelezen heb, doe ik niet heel veel in de weken voor het tentamen (bovendien wordt er gewoon college gegeven in de laatste week). Maar als ik, zoals vorig trimester, alles nog moet doen op het laatste moment, leer ik van sochtends vroeg tot 2 uur snachts.
maar ik heb geen discipline, dus ik zit meer achter de pc dan dat ik echt wat doe
Oud 08-05-2005, 19:14
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 19:21 :
Nee, dat is onzin. Je kunt veel beter gewoon vóór elk college de stof doornemen, dan hoef je niet een week voor het tentamen ineens 12 uur per dag te stampen.)
Ik denk dat iedereen dat wel weet. Maar ja, luiheid hè.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:51
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-05-2005 @ 20:14 :
Ik denk dat iedereen dat wel weet. Maar ja, luiheid hè.
Zesjescultuur.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 19:54
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 20:51 :
Zesjescultuur.
Studenten-tien.
Oud 08-05-2005, 19:58
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 20:51 :
Zesjescultuur.
Aan de andere kant komt een 6 bij TN wel overeen met een 9 bij rechten, qua moeite die je er voor moet doen.

Maar mijn punten zijn nog best ok. Ook achten enzo.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 20:16
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-05-2005 @ 20:58 :
Aan de andere kant komt een 6 bij TN wel overeen met een 9 bij rechten, qua moeite die je er voor moet doen.
Het verbaast me dat iemand die toch goed moet zijn in rekenen zulke domme uitspraken doet. Of heb jij zelf zoveel onderzoek gedaan dat je voldoende empirisch materiaal hebt om te onderbouwen dat de cijferverhouding rechten:TN 1:1,5 is?

Want ik hoor jou continue praten over hoe gruwelijk moeilijk TN wel niet is en hoeveel hoogbegaafden daar wel niet rondlopen, maar als ik naar mijn broers jaar kijk dan zitten daar vrij veel lamballen in die alleen maar zuipen en uitslapen, echt niet meer tijd eraan besteden dan de gemiddelde rechtenstudent en toch allemaal achten halen.

Maar misschien is de gemiddelde tukkerstudent wel gewoon slimmer dan de gemiddelde brabostudent. Lijkt me niet ondenkbaar, zeker niet na vanavond televisie te hebben gekeken: EINTOVUH, EINTOVUH, EINTOVUH
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 20:33
pyres
pyres is offline
Citaat:
Wawl schreef op 08-05-2005 @ 20:54 :
Studenten-tien.
Oud 08-05-2005, 20:34
Verwijderd
Hap hap hap.

(hoewel het natuurlijk wel deels waar is)
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 21:59
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 21:16 :
Maar misschien is de gemiddelde tukkerstudent wel gewoon slimmer dan de gemiddelde brabostudent. Lijkt me niet ondenkbaar, zeker niet na vanavond televisie te hebben gekeken: EINTOVUH, EINTOVUH, EINTOVUH
Ho ho ho...
Met citaat reageren
Oud 08-05-2005, 22:13
nijmegenaar
nijmegenaar is offline
ik studeer aan een HBO opleiding en ben gemiddeld per week 15 uur aan het studeren.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 00:43
SimplyABoy19
SimplyABoy19 is offline
Helaas kan ik alleen onder tijdsdruk studeren, dus ruim van te voren beginnen in de loop van de periode lukt mij niet tot nauwelijks....uren per dag leren in de tentamenweek dus!
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 11:33
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Het licht er inderdaad aan hoe ranzig mensen zijn geweest. Veel studenten laten de boel gewoon liggen totdat het tentamen in het zicht komt. Dan moet je inderdaad nog wel veel gaan doen.

Zelf doe ik scheikunde en heb morgen een tentamen daar heb ik d laatste dagen veel te hard voor moeten leren. Maar ik heb gewoon niet echt tijd gehad om het heel erg goed bij te houden doordat ik ook stage loop. Het is gewoon echt te kut voor woorden dat ik nu acht uur per dag bezig ben met leren (effectief misschien 5 1/2 uur, maar das wat anders (ik denk dat veel studenten dat ook hebben)).

Maar als je alles goed bij houdt dan heb je echt weinig problemen hoor. Met m'n scheikunde ben ik altijd wel zo'n 40 uur per week kwijt geweest de afgelopen jaren, maar dan moet gezegd worden dat t ook best wel een heftige en intesieve studie is (in m'n eerste jaar had ik zo'n 35 contacturen en dan heb je nog niks thuis gedaan. Als ik dan naar rechtenstudenten kijk met 8 contacturen )

Maar goed, toen ik aankwam als eerstejaars kregen we een toespraak van de toenmalige rector magnificus en die vertelde ons "een week van 40 studie-lasturen moet je met 30 uur werk/leren kunnen doen". Over het algemeen genomen klopt dat ook (en dat geld voor alle universtiteiten hoor)

Dus het motto is: meer spreiden, minder stress.
Oud 09-05-2005, 11:48
Kim18
Kim18 is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 09-05-2005 @ 12:33 :

(in m'n eerste jaar had ik zo'n 35 contacturen en dan heb je nog niks thuis gedaan. Als ik dan naar rechtenstudenten kijk met 8 contacturen )
Waarom loopt iedereen toch steeds te zeuren over rechtenstudenten? Okee, inderdaad maar 8 contacturen, maar dat wil niet zeggen dat je dan ook al klaar bent met alles. Het grootste gedeelte van de studie moet je thuis doen.

'Zelfstudie' heet dat.
Oud 09-05-2005, 12:31
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik studeer biomedische wetenschappen en in het semester zelf heb ik vrij veel lessen en practica dus van echt veel studeren komt het dan niet. Dit semester lukt het al wat beter dan het vorige. Ik probeer iig alle stof een keer gezien te hebben voor de blokperiode begint. In de blok leer ik dan zeven en een half uur per dag ongeveer. (van 9.00 - 11.00, van 11.30 - 13.00, van 14.00 - 16.00 en van 16.30 - 18.30) Met deze manier van studeren heb ik het vorige semester 2 van de 3 examens gehaald dus ik ben wel redelijk tevreden.
Oud 09-05-2005, 12:57
Balance
Balance is offline
Citaat:
Ik vind m'n colleges echt slaapverwekkend als ik de stof daarvoor al gelezen heb. De docenten vertellen exact hetzelfde als wat in het boek staat: ze verzinnen niet eens hun eigen voorbeelden of grapjes.
Oud 09-05-2005, 13:28
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-05-2005 @ 13:57 :
Ik vind m'n colleges echt slaapverwekkend als ik de stof daarvoor al gelezen heb. De docenten vertellen exact hetzelfde als wat in het boek staat: ze verzinnen niet eens hun eigen voorbeelden of grapjes.
Maar dan snap je het uiteindelijk wel beter hoor!! Uit ervaring kan ik je vertellen dat er ook vakken zijn waar je zonder voorbereiding net zo goed niet naar toe kan gaan.

@Kim18 Dat weet ik, maar toch is dat een stuk relaxter. Je zou trouwens eens moeten weten hoeveel rechtenstudenten (en ook bij andere studies hoor) praktisch alleen maar naar de samenvattingen kijken. Als ik dat kon dan had ik dat ook wel gedaan hoor, maar ik hier een boek voor me liggen van 900 blz samenvatting. Dat is het boek zelf dus zeg maar en voor college's hebben we ook nog allerlei artikellen moeten bijzoeken om de stof beter te begrijpen... T kan aan mij liggen, maar volgens mij is dat toch een heel stuk zwaarder dan bijv rechten.
Oud 09-05-2005, 13:33
Verwijderd
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 09-05-2005 @ 14:28 :
Maar dan snap je het uiteindelijk wel beter hoor!!
Herhaling is minder effectief dan een goede manier van verwerken in je lange termijn geheugen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 13:49
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Balance schreef op 09-05-2005 @ 13:57 :
Dat heb ik dus ook. Ik vind het vreselijk vervelend als ik steeds van te voren al weet wat de prof gaat zeggen ofzo. Ik lees het veel liever de middag/dag na het college nog eens door om te zien of ik alles gesnapt heb.
Oud 09-05-2005, 13:55
El Kim
El Kim is offline
Ik studeer eigenlijk vrij weinig Gemiddeld zo'n 5 uur per week gok ik, exclusief colleges. Vorig semester nog minder, maar toen ben ik heel erg lang ziek geweest. Maar naarmate de tentamens dichterbij komen zal er wel meer gestudeerd worden
Oud 09-05-2005, 14:27
Balance
Balance is offline
Citaat:
teddybeer1983 schreef op 09-05-2005 @ 14:28 :
Maar dan snap je het uiteindelijk wel beter hoor!! Uit ervaring kan ik je vertellen dat er ook vakken zijn waar je zonder voorbereiding net zo goed niet naar toe kan gaan.
nou ja, ik doe het dus meestal andersom: ik ga wel naar de colleges en hoef daarna m'n boek amper meer in te kijken. Ik weet wel dat het niet de juiste instelling is, maar als je met het bezoeken van een college precies even veel leert als met het lezen van een boek, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Ik heb daarbij wel het geluk dat ik makkelijk onthoud en dat het er na 1 college dus in zit. Vlak voor een tentamen hoef ik alleen de sheets + eventuele aantekeningen maar door te lezen en ik ben klaar.
Oud 09-05-2005, 14:51
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 09-05-2005 @ 15:27 :
nou ja, ik doe het dus meestal andersom: ik ga wel naar de colleges en hoef daarna m'n boek amper meer in te kijken. Ik weet wel dat het niet de juiste instelling is, maar als je met het bezoeken van een college precies even veel leert als met het lezen van een boek, dan is voor mij de keuze snel gemaakt.
Ik heb daarbij wel het geluk dat ik makkelijk onthoud en dat het er na 1 college dus in zit. Vlak voor een tentamen hoef ik alleen de sheets + eventuele aantekeningen maar door te lezen en ik ben klaar.
Het heeft er misschien ook wel mee te maken met dat jij een eenvoudige studie doet.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:01
Verwijderd
Oh, alsjeblieft zeg. Ga dat stomme superieurtoontje van je ergens anders uitspuwen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:26
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 09-05-2005 @ 16:01 :
Oh, alsjeblieft zeg. Ga dat stomme superieurtoontje van je ergens anders uitspuwen.
Nou ja, op zichzelf is de gedachte dat de ene studie moeilijker is dan de andere niet zo merkwaardig. Of de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen bv. rechten en natuurkunde precies overeenkomt met 6:9, en of daarvoor de nodige staving voorhanden is, is niet waarom het gaat. Waar het lijkt me wel om gaat, is het inzicht dat moeilijkheidsgraad niet een aan bepaalde (onderwijs)stof inherente eigenschap is, maar een eigenschap van het menselijk verstand, die erin bestaat, dat dat verstand met bepaalde manieren van denken meer moeite heeft dan met andere, en omgekeerd. Nu lijkt mij op het eerste gezicht bepaald niet onaannemelijk -over bewijzen heb ik het nog niet- dat de manier van denken die voor natuurkunde nodig is, door meer mensen als moeilijk wordt ervaren, dan de manier van denken die nodig is voor rechten, waar het meer gaat om begrijpend lezen en gezond verstand. Indien juist, dan is natuurkunde weldegelijk moeilijker dan rechten.
Oud 09-05-2005, 15:27
MickeyV
MickeyV is offline
Maar misschien is rechten geen goed voorbeeld. 't is immers geen wetenschap in strikte zin, waarom je bij rechten ook vergeefs vakken als wetenschapsfilosofie of statistiek zult zoeken.

Om overigens de vraag te beantwoorden: ik schat dat ik, gemiddeld genomen, per week zo'n 14 uur studeer, dat is inclusief onderwijs (= 2 x 2 uur, werkgroepen. Colleges volg ik eigenlijk nooit). Dat is natuurlijk genant weinig vergeleken met de 35/40 uur die de beta's, naar eigen zeggen althans, wekelijks besteden aan de studie. Of dat iets zegt over mijn genialiteit of over het niveauverschil tussen de studies, laat ik graag aan des lezers oordeel over.

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 15:34.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:28
Schranktür
Schranktür is offline
Citaat:
phensicske schreef op 08-05-2005 @ 16:04 :
Ik vroeg me af of mensen die ook in het hoger onderwijs zitten (hogeschool of unif) écht zoveel blokken (studeren) als sommige beweren dat je moet doen.
Ik doe de pabo, dus da`s een heel ander soort studie. Ik ben de meeste tijd bezig met lessen voorbereiden en lesgeven, dan met studeren. Wij werken ook niet met toetsen, maar met een portfolio met al je werk van de afgelopen periode. Mijn situatie is nu een beetje anders, maar normaal zag mijn weekindeling er zo ongeveer uit:

Maandag: voorbereiden voor lessen
Dinsdag: lesgeven
Woensdagochtend: lesgeven
Woensdagmiddag: werken aan portfolio
Donderdag: werken aan portfolio
Vrijdag: school

Maar goed, aan mijn antwoord heb je vast niets.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:36
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 09-05-2005 @ 16:26 :
Nou ja, op zichzelf is de gedachte dat de ene studie moeilijker is dan de andere niet zo merkwaardig. Of de verhouding in moeilijkheidsgraad tussen bv. rechten en natuurkunde precies overeenkomt met 6:9, en of daarvoor de nodige staving voorhanden is, is niet waarom het gaat. Waar het lijkt me wel om gaat, is het inzicht dat moeilijkheidsgraad niet een aan bepaalde (onderwijs)stof inherente eigenschap is, maar een eigenschap van het menselijk verstand, die erin bestaat, dat dat verstand met bepaalde manieren van denken meer moeite heeft dan met andere, en omgekeerd. Nu lijkt mij op het eerste gezicht bepaald niet onaannemelijk -over bewijzen heb ik het nog niet- dat de manier van denken die voor natuurkunde nodig is, door meer mensen als moeilijk wordt ervaren, dan de manier van denken die nodig is voor rechten, waar het meer gaat om begrijpend lezen en gezond verstand. Indien juist, dan is natuurkunde weldegelijk moeilijker dan rechten.
Het gaat er niet om dat natuurkunde over het algemeen moeilijker is dan rechten, wat vast wel zo is. Het gaat erom dat hij altijd, altíjd wil laten weten hoe ongelooflijk geweldig hij wel niet is omdat hij technische natuurkunde doet. En hoe slecht/dom/zwak anderen daarom wel niet zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:38
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 09-05-2005 @ 16:36 :
Het gaat er niet om dat natuurkunde over het algemeen moeilijker is dan rechten, wat vast wel zo is. Het gaat erom dat hij altijd, altíjd wil laten weten hoe ongelooflijk geweldig hij wel niet is omdat hij technische natuurkunde doet. En hoe slecht/dom/zwak anderen daarom wel niet zijn.
Intelligentie en beminnelijkheid gaan inderdaad niet altijd samen. Maar het kan natuurlijk wel. Denk maar aan Einstein.
Oud 09-05-2005, 15:39
Verwijderd
Einstein was geweldig.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 15:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-05-2005 @ 15:51 :
Het heeft er misschien ook wel mee te maken met dat jij een eenvoudige studie doet.
klopt
maar dat doet niks af aan mijn verhaal.
de stof die ik moet leren mag dan wel makkelijk zijn: het is wel net zo veel als bij andere studies.
En als ik dan met het bezoeken van een college al die stof kan onthouden, maakt dat het lezen van studieboeken voor mij nutteloos.
Oud 09-05-2005, 15:40
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
Sylph schreef op 09-05-2005 @ 16:39 :
Einstein was geweldig.
Was iedereen maar een Einstein.
Oud 09-05-2005, 15:41
Onlyme
Onlyme is offline
De afgelopen twee weken ben ik er wel 12 uur per dag mee bezig. Maar goed, over drie weken moet ik mijn scriptie inleveren. Dat verklaart een hoop.

Het is per studie verschillend, denk ik.
Oud 09-05-2005, 16:04
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 09-05-2005 @ 16:40 :
Was iedereen maar een Einstein.
Nou nee zeg, gelukkig is niet iedereen een Einstein.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:07
Spacemonkey
Spacemonkey is offline
Ik hoef eigelijk niet te leren voor mijn opleiding dus dat scheelt, maar wel veel doen en ik denk dat ik die 8 uur per dag net wel of net niet haal.
Oud 09-05-2005, 16:11
Verwijderd
Ik studeer te weinig.
Maar als ik alles zou willen bijhouden en goed halen zou ik wel 30 uur per week eraan zitten.
Ik denk dat ik nu rond de 20 uur per week zitten, met uitschieters rond tentamenweken waar ik denk wel rond de 35 uur maak ofzoiets.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 16:15
muts8848
muts8848 is offline
Citaat:
nare man schreef op 08-05-2005 @ 21:16 :
Joehoe!! Tukkers in da house

btw... ik doe 2 uur per week... maar jah.. middelbare school he??
Oud 09-05-2005, 16:32
Keith
Keith is offline
Ik doe nu Luchtvaart- en Ruim tevaarttechniek, 1e jaar en bij eigenlijk best weinig bezig met studeren. Ik volg gewoon alle colleges en neem voor het tentamen m'n aantekeningen grondig door en kijk evt. in het boek (maar van de helft van mn boeken weet ik eigenlijk niet eens waarom ik ze heb).

Maar dit is een technische studie, dus ik krijg een probleem voorgeschoteld en moet dat oplossen. Dat maakt het niet eenvoudig ofzo, maar het betekent wel dat als jij een oud tentamen kan maken, jij het nieuwe ook kan maken, omdat er eigenlijk altijd hetzelfde wordt gevraagd. Het gaat dus meer om een vaardigheid dan een grote dosis kennis.

Verder zijn er ook persoonlijke verschillen. Ik heb redelijk wat aanleg/gevoel voor wiskunde en dit is dus een ding waar ik me geen zorgen om hoef te maken. Ook is mijn geheugen best goed en onthoud ik dingen makkelijk, terwijl dat voor anderen niet geldt, die zullen dus wsl. veel meer tijd moeten ebsteden aan leren.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 19:31
Sovereign
Sovereign is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 09-05-2005 @ 16:27 :
Maar misschien is rechten geen goed voorbeeld. 't is immers geen wetenschap in strikte zin, waarom je bij rechten ook vergeefs vakken als wetenschapsfilosofie of statistiek zult zoeken.
Daarbij vergeet je even dat "wetenschap in strikte zin" ook helemaal niet bestaat, een veelvoud aan disciplines doen in de praktijk op verschillende manieren onderzoek en er is dan ook geen één wetenschappelijke 'methode'. Dat statistiek daarbij per definitie een rol zou moeten spelen is een absurde eis; maar men pleegt nu eenmaal graag de natuurwetenschappelijke opleidingen te immiteren omdat daar (ten onrechte) tegenop wordt gekeken.

Wetenschapsfilosofie stelt daarnaast geen fuck voor, net zo min als rechtsfilosofie waarvan de insteek hetzelfde is.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:21
Verwijderd
ik studeer vlak vóór een tentamen niet méér dan normaal gesproken, juist wat minder eigenlijk normaal ben ik 6 à 8 uur per dag met mijn studie bezig, in de paar dagen voor een tentamen 4 à 6 uur per dag omdat ik dan niet moet stressen en bovendien alle stof al meerdere keren heb doorgenomen en er niet veel meer overblijft dan het overlezen van mijn samenvatting en het stampen van woordjes en normaalwaarden. In het weekend leren doe ik alleen als ik doordeweeks geen tijd had om minstens 36 uur (inclusief colleges, practica en werkgroepen) te studeren.
Ik begin meestal de 2e dag na het vorige tentamen met het volgende tentamen, ik heb 1 groot tentamen in de 4 à 5 weken.

Oh, wat ik doe is
- samenvatting maken (ong. 2 weken mee bezig)
- antwoorden zoeken bij de lijst met leerdoelen die ik krijg en die opschrijven (ong. 1 week mee bezig)
- woordenlijst maken (ong. 2 dagen mee bezig)
- schemaatjes tekenen (ong. 2 dagen mee bezig)
- samenvatting samenvatten (ong. 2 dagen mee bezig)

Laatst gewijzigd op 09-05-2005 om 20:25.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2005, 20:37
Briseïs
Briseïs is offline
Pfff, als ik dit zo lees ben ik wel blij dat ik geen tentamenweken heb zeg. Maargoed, dan nog. Ik doe zo ongeveer niets. Wat ik aan contacturen heb varieert van 2 tot 20 uur in de week, gemiddeld ligt het op 8-10. Als ik voorlopig geen tentamens heb doe ik af en toe een poging tot het lezen van boeken, maar meestal niet. Een week of twee voor het tentamen beginnen ik met het lezen van de literatuur, dan doe ik zo'n 4 tot 8 uur per dag gok ik. En mijn cijfers variëren van 3,5 tot 8, maar met herkansingen is het allemaal voldoende.

Ik kan niet zeggen dat het echt moeilijk is.
Oud 09-05-2005, 21:47
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Inderdaad, zo doe ik het ook. Nou ja, voor het college van elk vak lees ik alleen globaal wat dingen door en na het college leer ik alles wat in het college is gezegd. Zo houd je het voor elk vak van week tot week bij. Om de zoveel weken herhaal ik de stof ook nog eens. Dat maakt het allemaal wat makkelijker in de weken voor het tentamen anders heb je zo de stress te pakken als je alles voor de eerste keer nog moet doornemen.
Oud 10-05-2005, 07:09
Verwijderd
Citaat:
MickeyV schreef op 09-05-2005 @ 16:27 :
Ik doe een sociale wetenschap, maar ik heb weldegelijk wetenschapsfilosofie en statistiek.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten