Kan iemand mij een beetje duidelijk uitleggen wat deze begrippen inhouden?
Ik heb binnenkort een begrippentoets (heel simpel ja) maar ik heb voor deze twee begrippen nog geen goede uitleg gevonden.
Ik weet op zich wel wat het inhoudt, maar kan het niet goed verwoorden.
(En als het een heel erg dom verzoek is: ja, ik ben van nature blond.)
Kiesdrempel: het absolute minimum aantal stemmen dat je moet krijgen om één zetel in de Kamer te kunnen krijgen. Deze drempel is: Electoraat/kamerzetels (150)= kiesdrempel (grofweg).
Getrapte verkiezingen zijn indirecte verkiezingen. Een voorbeeld daarvan zijn de verkiezingen van de Senaat (Eerste Kamer). Deze wordt gekozen middels de leden van de leden van de Provinciale Staten. Deze brengen een stem uit. Je kunt er dus vanuit gaan dat een gekozen PvdA Staten lid voor een PvdA-senator stemt.
Levitating Nun schreef op 06-06-2005 @ 21:12 : Getrapte verkiezingen zijn indirecte verkiezingen. Een voorbeeld daarvan zijn de verkiezingen van de Senaat (Eerste Kamer). Deze wordt gekozen middels de leden van de leden van de Provinciale Staten. Deze brengen een stem uit. Je kunt er dus vanuit gaan dat een gekozen PvdA Staten lid voor een PvdA-senator stemt.
Wat ik nogsteeds een vreemd systeem vind. Als ik redenen heb om op provinciaal niveau op de pvda te stemmen wil dat niet zeggen dat ik ze ook in de eerste kamer wil. Maar goed.