Oud 29-07-2005, 18:59
Verwijderd
Even een kort onderzoekje. Zijn er hier mensen die een moederbord hebben met Realtek onboard geluid (bij voorkeur de ALC650 5.1-chip, bijv. te vinden op de Asus A7N8X, of de ALC850 7.1-chip, te vinden op o.a. de MSI K8N Neo Platinum). Ik heb namelijk eens geprobeerd hoe dat ding werkt en wat me opvalt is dat bij het luisteren van een hoofdtelefoon de bas er uit is. Lijkt een impedantieprobleem, maar dat heb ik echt nog nooit gehad bij computer-audioapparatuur. Iemand ervaring?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-07-2005, 21:05
Jolt
Jolt is offline
Ik heb hem ook op mijn DFI zitten, geen enkel probleem.

Misschien iets in je driver/bios/jumpertje of zo?
Oud 29-07-2005, 22:43
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Ik heb ook zo'n ding, maar heb'm via de SPDIF uitgang aan m'n D/A converter hangen. Geen problemen.
Oud 30-07-2005, 00:20
Verwijderd
Ja, maar het gaat me om de kwaliteit van de analoge uitgang. Waarschijnlijk is die gewoon permanent kut.

Maar goed, ik zal even duidelijk maken waar het me om gaat. Ik heb dus nogal slechte ervaringen met die Realtek ALC850 chip op een K8N Neo Platinum. Dat ding klinkt echt heel kut. Nu heeft dat bord alleen geen Soundstorm/nForce APU-gebeuren.

Het is namelijk zo dat ik goedkoop een Asus A7N8X-E Deluxe kan kopen, maar daar zit dus een Realtek ALC650 op in combinatie met dat Soundstorm-gebeuren. Ik moet dus weten of die onboard shit van de A7N8X-E een beetje redelijk klinkt.

Laatst gewijzigd op 30-07-2005 om 00:41.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 01:34
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Waarom koop je niet voor een paar rotcenten een Creative 5.1 Live oid
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 03:51
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 30-07-2005 @ 02:34 :
Waarom koop je niet voor een paar rotcenten een Creative 5.1 Live oid
Omdat het dan echt ineens rotcenten zijn geworden
Koop zo'n CMedia kaartje met goede digitale uitgang, en hang die aan een simpel d/a convertertje. Beter dan veel $$$$$ uitgeven voor een kaart die niet veel beter is.

En ik gebruik trouwens die ALC850 ook analoog, dan zit er inderdaad niet veel bas in, maar dat komt door de oordopjes.
Oud 30-07-2005, 10:56
Verwijderd
Op mijn mobo zit een realteck audio chip (weet even niet welk type).
Maar bass is gewoon normaal..

En hoe zou een geluidskaart moeten zien/herkennen of er speakers in zitten of een headset?
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 13:48
Verwijderd
Dat kan dmv. wat Realtek noemt 'jack impedance sensing' (zie de white papers). Blijkbaar stelt hij zichzelf dan nogal rottig in. Zelfs mijn redelijk audiofiele Sennheiser HD565 Ovation klinkt nog als pure shit met die Realtek, terwijl het met mijn oude Cambridge FPS1000 speakerset wel normaal werkt (op het oor zelfs iets meer definitie in het middenhoog en hoog dan mijn Live!).

Waarom ik het wil weten, dat is simpel. Ik kan nu net voor een prikkie een A7N8X-E Deluxe krijgen, met die AlC650. En dan heb ik geen zin om mijn uitgaven ineens weer te verdubbelen door weer een Live! erbij te kopen. Mijn economische motieven doen er ook niet toe, het gaat om een technische vraag.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 14:17
Patch
Patch is offline
Ik heb zelf een A7N8X Deluxe (dus met soundstorm). Het is een bekend feit dat de ALC codec een goedkoop rotding is. LET OP De SoundStorm APU zorgt voor hardware accelleratie en (als je wilt) Dolby Digital encoding, maar het geluid wordt uiteindelijk toch nog door de ALC heengestuurd om er analoog van te maken. Nou had ik vroeger een normale A7N8X, en ik kan je vertellen dat SoundStorm toch significant beter klinkt, en minder cpu gebruik is natuurlijk altijd leuk, maar je zit toch nog met de ALC als beperkende factor. Je kunt trouwens ook nog steeds direct de ALC gebruiken met de Realtek drivers, moest ik doen omdat het geluid in Far Cry anders raar deed.

Goed, als je echt beter geluid wilt kan je meerdere dingen doen.
- Externe reciever (of boxen met ingebouwde of SB Extigy aangesloten op SPDIF uitgang, niet op USB natuurlijk ) op dit bord (denk dat je dan een SPDIF aansluiting voor je bord los moet kopen). Dan aansluiten op een reciever. Op die manier heb je natuurlijk alleen stereo, tenzij je iets gebruikt met ingebouwde digitale surround, zoals een DVD. Op zich geldt hetzelfde voor iedere andere geluidskaart via SPDIF.

-SoundStorm op decoder. SoundStorm is zo bijzonder omdat deze als enige in hardware naar Dolby Digital kan encoden. Zo kan je dus ALLE surround sources digitaal versturen, zoals ook spellen. Je kunt een reciever of een Soundblaster Extigy gebruiken voor het digtaal analoog omzet werk, klinkt beter dan de ingebouwde alc. Een echt goede reciever klinkt natuurlijk beter dan iedere geluidskaart, maar je hebt er wel mee te maken dat de soundstorm niet van Creative is en dus soms een beetje moeilijk doet bij bepaalde spellen (zoals eerder genoemd).

-Geluidskaart met betere D/A codec. Zoals:
-SB Audigy 2: die heeft zowiso de beste compatibiliteit met spellen, en extra fancy-ass effecten als je daar trek in hebt. Drivers zijn wel wat rommelig. Iets meer CPU gebruik dan SoundStorm.

-Geluidskaart met Via Envy chipset: deze zijn niet duur en klinken beter dan de Audigy (hint: gebruik de rear aansluitingen voor je koptelefoon), maar geen hardware accelleratie.

Laatst gewijzigd op 30-07-2005 om 14:20.
Met citaat reageren
Oud 30-07-2005, 15:14
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Patch schreef op 30-07-2005 @ 15:17 :
-Geluidskaart met betere D/A codec. Zoals:
-SB Audigy 2: die heeft zowiso de beste compatibiliteit met spellen, en extra fancy-ass effecten als je daar trek in hebt. Drivers zijn wel wat rommelig. Iets meer CPU gebruik dan SoundStorm.
Hoezo betere compatibiliteit?

@Nare
Kan je dat jack impedance sensing niet uitzetten ofzo? Er is geloof ik ook nog zoiets dat dat gekke ding herkent wat er ongeveer aan hangt. Dus dat je je speakersetje in elke uitgang kan prikken, maar daar moet je weer een driver voor hebben ofzo. Beter dus is om dat ding in het goede gat te prikken, en die driver niet te installeren natuurlijk.
Oud 30-07-2005, 15:56
Verwijderd
Citaat:
Patch schreef op 30-07-2005 @ 15:17 :
Ik heb zelf een A7N8X Deluxe (dus met soundstorm). Het is een bekend feit dat de ALC codec een goedkoop rotding is. LET OP De SoundStorm APU zorgt voor hardware accelleratie en (als je wilt) Dolby Digital encoding, maar het geluid wordt uiteindelijk toch nog door de ALC heengestuurd om er analoog van te maken. Nou had ik vroeger een normale A7N8X, en ik kan je vertellen dat SoundStorm toch significant beter klinkt, en minder cpu gebruik is natuurlijk altijd leuk, maar je zit toch nog met de ALC als beperkende factor. Je kunt trouwens ook nog steeds direct de ALC gebruiken met de Realtek drivers, moest ik doen omdat het geluid in Far Cry anders raar deed.
Kijk, op zo'n reactie zat ik te wachten, bedankt

Het is natuurlijk zo dat Realtek gewoon ruk is. Het is de goedkoopste fabrikant van audiochips en dat ze inderdaad het analoge signaal bij Soundstorm altijd langs zo'n ALC-chipje laten lopen had ik via GoT ook al begrepen. Ik vroeg me alleen af wat de kwaliteit van het geluid, met gewone analoge luidsprekers en een gewone hoofdtelefoon, als je de analoge uitgangen van het bord zelf gebruikt, dus het D-A werk overlaat aan de Realtek.

Ik weet nl. dat de ALC850 op mijn nForce3 250 Gb-bordje echt heel rottig klinkt met hoofdtelefoon (met gewone luidsprekers wel normaal), maar de MSI Neo-plank waar ik mee werk heeft geen Soundstorm. Dus ik vroeg me af of het feit dat het digitale werk, het de- en encoden zelf, door die NVidia APU gebeurt, ook nog invloed heeft op de kwaliteit van het uiteindelijke analoge signaal.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten