Oud 21-09-2005, 19:13
Bumpie
Bumpie is offline
Hi lui,
er is iets precies níet gegaan zoals we dachten dat het zou gaan met een practicum Alegeme Natuur Wetenschappen. We moesten op een voedingsbodem voor bacterien een vingerveeg zetten, eerst met ongewassen handen, daarna met gewassen, dan met zeep gewassen handen en toen met dethol. We verwachtten dat het van vies naar schoner zou gaan, maar bleek dat er bij ongewassen handen gewoon bacterien waren, bij gewassen handen meer, nog meer bij het wassen met zeep en het meest bij de met dethol gewassen handen! Dat kan toch niet?!
Waarom is dat? Zou het kunnen dat het komt omdat we onze handen niet hadden afgedroogd, dus dat we de bacterien losgewreven hadden die vervolgens door het water op de vingers rondzwommen en op de voedingsbodem terechtkwamen? Ik begrijp er niks van!
-bumpie-
Oud 21-09-2005, 19:25
SCS
SCS is offline
Hmmmm. Ik zou ook verwachten dat na het wassen van je handen er minder bacterien zouden zijn. Ik weet dus ook niet waarom het er meer zijn.

Als je je handen had afgedroogd aan een handdoek had je juist weer bacterien opgepikt. Er komen namelijk weer bacterien van de handdoek op je handen. Dat het er aan ligt dat er meer bacterien zijn, omdat je je handen niet hebt afgedroogd, betwijfel ik.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 19:32
Bumpie
Bumpie is offline
Ligt er ook aan of je een steriele handdoek gebruikt natuurlijk...

Grapppig: er zit een jochie bij ons in de klas die bekend staat als luizebol en smeerlap. Zijn voedingsbodem was helemaal overwoekerd met bacterien
Oud 21-09-2005, 19:39
GrizzlyKeyboard
GrizzlyKeyboard is offline
hoi bumpie.. ik wilde net hetzelfde topic openen
Oud 21-09-2005, 19:43
Bumpie
Bumpie is offline
Lol... Ik was eerder
Oud 21-09-2005, 19:48
GrizzlyKeyboard
GrizzlyKeyboard is offline
Citaat:
Bumpie schreef op 21-09-2005 @ 20:43 :
Lol... Ik was eerder
maar ik weet het antwoord nog steeds niet
Oud 21-09-2005, 19:49
Bumpie
Bumpie is offline
nor me...
Oud 21-09-2005, 21:36
LiqqY
LiqqY is offline
Het eenige wat ik mij kan indenken is zijn twee dingen.
1. De zeep was niet schoon genoeg, en er zaten nog bacterien van klasgenoten op.

2. Iemand heeft voor de grap met zijn vieze vingers in jullie voedingsbodem liggen te roeren.

Offtopic: Of jullie hebben een bacterie soort ontdekt die zeep en dethol lekker vind
Oud 21-09-2005, 22:38
foefighter
foefighter is offline
hebben wij ook een keer gedaan. er kwam iig uit dat met zeep het schoner was. en met alcohol er ook minder groeide.
Oud 21-09-2005, 22:40
foefighter
foefighter is offline
en slech afgedroogd bleek ook weer meer te bevatten
Oud 21-09-2005, 22:47
Verwijderd
Hmm je resulaat zou als volgt moeten zijn in volgorde met de meeste bacteriën:

-dethol
- zeep
- ongewassen
- licht gewassen

Dit heeft de volgende oorzaak.
Op je handen zit een vetlaagje, als je je handen licht wast blijft deze zitten. Was je je handen intensief met zeep of dethol dan lost dit vetlaagje op en komen de bacteriën onder deze laag vrij.
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 13:20
MieX
MieX is offline
In je huid zitten ook nog bacteriën die makkelijker op je voedingsbodem komen als je huid wat meer open gaat staan, bijvoorbeeld door er lang mee in water te zitten. Ik weet dus niet hoe lang je je handen hebt gewassen, maar dat kan dus ook nog
Met citaat reageren
Oud 22-09-2005, 17:35
Bumpie
Bumpie is offline
Ja, die laatste twee opties zijn goed mogelijk. Dank!
Oud 25-09-2005, 17:25
Ici-Paris_#
Ici-Paris_# is offline
bij de voedingsbodem waar je dethol heb gebruikt. Dat je meer met je handen heb staan wrijven op de voedingsbodem. zeg maar.
Met citaat reageren
Oud 30-09-2005, 20:14
Verwijderd
Ik heb hetzelfde practicum gedaan voor m'n studie, maar ik kreeg wel uitleg.
Je vermoeden was correct, Bumpie!

Er zijn twee soorten bacteriën: Gram-negatieve en Gram-positieve (deze verdeling heeft zijn oorsprong in een soort kleuring, maar dat doet er even niet toe).
Gram-positieve hebben een flinke laag "suiker" om zich heen, buiten het celmembraan, en gram-negatieve hebben dat niet. Daardoor zijn gram-positieve veel robuuster, ze overleven makkelijker op de oppervlakte van je handen. Gram-negatieve zouden doodgaan op je handen omdat ze van zichzelf minder beschermd zijn, dus die zitten "veilig" in poriën en groeven.

Als je je handen wast, spoel je de Gram-positieve bacteriën van je handen af. De Gram-negatieve spoel je uit hun "holletjes" naar de oppervlakte. Nu heb je dus alsnog je handen vol bacteriën!! Droog je je handen nu af, dan ben je ook van de Gram-negatieve bacteriën af en zijn je handen "schoon".

Overigens zijn Gram-negatieve bacteriën niet per definitie "slappelingen", ze zijn gewoon aangepast op een andere omgeving (je ziet: ze overleven wel op je handen, ze moeten alleen meer moeite doen...)

Joost
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten