Oud 12-10-2005, 11:30
Meadow
Meadow is offline
Sinds ik mijn computer heb geherinstallerd (win98SE) kraken mijn boxen als ik lang middelzware toepassingen draai (like the sims2 voor 4 uur ofzo) en bij hele zware toepassingen (like Myst IV, of Morrowind (die soms ook onder middel zwaar valt). Mijn moederbord is gewoon correct geinstalleerd, en de drivers voor geluid schijnt Windows ook prima te vinden werken. Als ik mijn boxen test is er ook neits aan de hand.
Zit de fout nu in de installatie van de drivers, of zijn mijn boxen oud aan t worden. Dat laatste kan haast niet, want als ik mijn pasgekochte headphones in mijn computer steek, kraakt het nog meer.
Hoe kom ik erachter wat voor soort aparte driver ik kan downloaden bij de fabricant van mijn moederbord? Bestaat dat uberhaupt? Of moet ik mijn moederbord opnieuw installeren? En mag ik de oude installatie dan overschrijven, of moet ik de componenten van deze installatie eerst verwijderen (wat een pokkewerk is)?

Kortom help!
Oud 12-10-2005, 11:45
Verwijderd
Op de site van de fabrikant van jouw moederbord kun je waarschijnlijk ook wel drivers vinden voor de geluidschip die erop zit, maar het kan ook dat die drivers staan op de site van de fabrikant van de chip zelf. Als jij een moederbord van merk A hebt, dan wordt vaak gewoon een geluidschip van merk B gebruikt.

Blijkbaar is er nu al geluid, dus er zijn drivers geďnstalleerd, hoogstwaarschijnlijk de drivers van Win98 zelf. Je kunt even rechts klikken op Deze computer, dan de eigenschappen opvragen en bij 'Besturing voor geluid, video en spelletjes' (oid) kijken welke namen daar staan, dan kom je al een heel eind.

Maar hou er wel rekening mee dat onboard geluid eigenlijk nooit echt goed werkt. Het is een algemeen bekend feit dat crappy onboard chipjes heel vaak last hebben van juist de dingen die jij noemt: kraken, storingen in het geluid als de PC druk aan het werk is, dat soort dingen. Als je de mogelijkheid hebt moet je eigenlijk altijd even een echte geluidskaart kopen: dat hoeft maar een tweedehands Soundblaster Live! van vijftien euro ofzo te zijn.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 11:52
Meadow
Meadow is offline
Jah, de drivers zijn van Nvidia, waar ik de chipset van heb (Aopen, mb, Nvidia cips), maar ik vind hte zo vreemd dat het voor de reinstall niet kraakte, en nu ineens wel. Maar goed misschien moet ik anders een een help-ding sturen aan de luitjes van Aopen ofzo...
Oud 12-10-2005, 12:01
Meadow
Meadow is offline
Ik hen net een driver gevonden, maar ik heb geen idee of het gaat werken. Eerst idd maar even de oude eraf pleuren, ik ben benieuwd.
Oud 12-10-2005, 12:13
Verwijderd
Da's vreemd ja. Tenminste, ik neem aan dat je vóór de reinstall dezelfde Windows-versie en dezelfde drivers gebruikte. Kraken kán drivergerelateerd zijn, je kunt daarvoor gewoon een beetje spelen met verschillende drivers (o.a. van nvidia zelf en misschien heeft A-Open ook wel een originele driver, bijv. het soort dat op een CD-Rom bij het moederbord kan staan)>
Met citaat reageren
Oud 12-10-2005, 12:29
Meadow
Meadow is offline
Die op de cd-rom van Aopen had ik eerst ja. Ook voor de reinstall. En idd ook toen dezelfde windows. Heb nu net die van NVidia getest. Niet alles is weg, maar het geluid is nu weervan een zodanige kwalitiet dat ik er tevreden mee ben en rustig kan spelen zonder me te ergeren. Tenminste op de punten waar ik er gisteren last van had, is er nu niets te horen dan zuivere muziek.
Want een digitaal kunstwerk als Myst IV, daar zet je natuurlijk alle geluid bij aan, en als het dan kraakt, dat kan natuurlijk niet .
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten