Oud 02-11-2005, 14:40
Experiment
Experiment is offline
Hallo,

Ik ben eigenlijk wel geinteresseerd in een typering van studentensteden, dus de sfeer die er hangt, de voor- en nadelen van elke stad. Ik ben nu namelijk geneigd om de stad op basis van praktische voordelen te kiezen - na keuze van de stude zelf natuurlijk - (niet te ver met de trein naar het vriendje bijvoorbeeld). Maargoed, als een andere stad nou veeeeel leuker is, is dat ook zonde natuurlijk. Dus kom maar op
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2005, 15:11
Verwijderd
Ik zeg Groningen Gezellige stad met veel studenten. De sfeer vind ik moeilijk te omschrijven, daarvoor moet je er gewoon een keer geweest zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 15:48
Balance
Balance is offline
De sfeer van een stad kan je helemaal niet via een forum vertellen. Dan komen vooroordelen om de hoek kijken of meningen die jij helemaal niet deelt met een ander. Als ik zeg dat, bijvoorbeeld, Amsterdam super sfeervol is, dan kan een ander komen die zegt dat het veel te groot en onpersoonlijk is. Daar heb je toch niks aan? Het gaat om wat jij ervan vindt.

Ga gewoon naar een stad toe die je aanspreekt ivm praktische voordelen en kijk of de sfeer je ook aanspreekt.
Oud 02-11-2005, 16:01
fractuur
fractuur is offline
Utrecht schijnt een behoorlijke vrouwenstad te zijn.

En verder moet je hier maar eens langskomen.. Al zijn er haast geen mensen die Utrecht níet gezellig vinden.
Oud 02-11-2005, 16:14
Verwijderd
Een korte typering van de sfeer zoals ik die ben tegengekomen:

Nijmegen: vrij 'links', relatief weinig 'echte ballen' op straat, meer wat alternatief georiënteerde antropologie-studenten en brave Neerlandici. Wel veel leuke kroegen, merkbare aanwezigheid traditionele verenigingen is klein. M/V verhouding is zoals het hoort (~50/50)

Utrecht: traditioneler. Veritas en het USC/UVSV zijn duidelijk aanwezig, er zijn superveel jonge mensen op straat in de binnenstad, de verhouding M/V is gunstig voor de heren (~45/55, zoiets?). Supergezellig met genoeg kroegen die echt de hele nacht open zijn.

Amsterdam: eigenlijk te groot om echt een studentenstad te zijn. Je ziet ze wel, maar het zijn voornamelijk wat linksere types of wollen sociologiesokken. Het uitgaansleven in de hoofdstad spreekt natuurlijk wel voor zich.

Rotterdam: studenten op straat zijn vrijwel niet te ontdekken. Wel zie je ze natuurlijk bij borrels, waar het erg gezellig is. De stad heeft ook niet echt een studentikoos karakter met zijn natuurlijk door de Duitsers gerenoveerde dus niet meer oud-traditionele binnenstad zoals de bovenste drie steden. Hangt meer een no-nonsense sfeertje, wat wel zal komen door de aangeboden studies (sterke focus op economie/management).

Leiden: dé studentenstad van Nederland natuurlijk. Op straat is het een rommeltje, maar het ademt wel eeuwenoud studentenleven. Het toegangssteegje naar de Cleveringaplaats is werkelijk geweldig hoewel de universiteitsgebouwen zelf moderne leerfabrieken van staal en glas zijn. Over het uitgaansleven kan ik weinig zeggen.

Maastricht: doet erg 'buitenlands' aan. Veel Belgen en Duitsers, de unimaas adverteert ook met haar internationale karakter. Erg aan te raden voor mensen die eens wat anders willen dan de Randstad. Mensen zijn er vriendelijk en het stappen is geweldig. Wel is het karakter van de universiteit erg anders dan gemiddeld (door het andere onderwijsysteem).

Tilburg: leuk, maar een beetje kil. Het uitgaanscentrum is niet geweldig, hoewel het aantal studenten op straat wel op een redelijk niveau is, zeker op stapavonden. Helaas zit je hier alleen met het probleem waar ook Eindhoven onder leidt: aanwezigheid van veel brabo's. Universiteit zelf is een postmodern betoncomplex waarvan je gedeprimeerd wordt.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:36
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Balance schreef op 02-11-2005 @ 16:48 :
De sfeer van een stad kan je helemaal niet via een forum vertellen. Dan komen vooroordelen om de hoek kijken of meningen die jij helemaal niet deelt met een ander. Als ik zeg dat, bijvoorbeeld, Amsterdam super sfeervol is, dan kan een ander komen die zegt dat het veel te groot en onpersoonlijk is. Daar heb je toch niks aan? Het gaat om wat jij ervan vindt.

Ga gewoon naar een stad toe die je aanspreekt ivm praktische voordelen en kijk of de sfeer je ook aanspreekt.
Ja, ik zou wel naar elke stad een keer willen maar dat laat mijn bankrekening helaas niet toe

maar wat algemene dingen kun je toch best vertellen? Zoals Nare Man: het 'studentengehalte' van de stad, vrij 'corps' of juist vrij links, traditioneel of modern, kleinschalig of anoniem, etc.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 16:46
Verwijderd
Ik heb alleen ervaring met Eindhoven. Eindhoven is een grauwe industriestad. Het uitgaanscentrum wordt voornamelijk bevolkt door hersenloze dombo's, maar hier en daar vind je ook nog wel een nerd.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:04
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-11-2005 @ 17:46 :
Ik heb alleen ervaring met Eindhoven. Eindhoven is een grauwe industriestad. Het uitgaanscentrum wordt voornamelijk bevolkt door hersenloze dombo's, maar hier en daar vind je ook nog wel een nerd.
Oud 02-11-2005, 17:18
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-11-2005 @ 17:14 :
Helaas zit je hier alleen met het probleem waar ook Eindhoven onder leidt: aanwezigheid van veel brabo's.
Argumentatie?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 17:33
duivelaartje
duivelaartje is offline
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Pierreke schreef op 02-11-2005 @ 18:18 :
Argumentatie?
Waarom zou ik? Ik hoef toch ook niet uit te beargumenteren waarom ik bananen niet lekker vind en appels wel? Ik vind ze gewoon dom, met hun 'Eintovûh de gâkstuhhhhhhhhh'. Nu is Eindhoven ook wel een plaats waar je nog niet dood gevonden wilt worden en is Den Bosch bijvoorbeeld al een stuk sympathieker, maar dat is weer geen studentenstad.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 18:07
Morri
Morri is offline
Citaat:
nare man schreef op 02-11-2005 @ 19:01 :
Waarom zou ik? Ik hoef toch ook niet uit te beargumenteren waarom ik bananen niet lekker vind en appels wel? Ik vind ze gewoon dom, met hun 'Eintovûh de gâkstuhhhhhhhhh'. Nu is Eindhoven ook wel een plaats waar je nog niet dood gevonden wilt worden en is Den Bosch bijvoorbeeld al een stuk sympathieker, maar dat is weer geen studentenstad.
Ohja, en alle brabo's roepen dat. Goh, wat grappig zeg.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 19:18
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 02-11-2005 @ 19:07 :
Hij heeft gewoon gelijk, Eindhoven is een doodsaaie stad. Gelukkig maakt mij dat geen donder uit, want ik kom toch nauwelijks de deur uit.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 19:45
Keith
Keith is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 02-11-2005 @ 17:46 :
Je hebt gelijk over het uigaansleven, maar Eindhoven is best prima om te wonen vond ik. En nare man, je mag me best dom vinden, maar volgens mij zit je dan fout. Maar met z'n allen Eindhoven de gekste roepen is tenminste een teken van verbondenheid, dat kan je van sommige steden niet zeggen waar men op straat heel voorzichtig probeert geen oogcontact te maken.

Maar Eindhoven als studentenstad ken ik niet echt omdat ik naar Delft ben gegaan om te studeren. Doe nl. een studie die niet in Eindhoven te doen is en bovendien wilde ik graag eens ergens anders heen.

Over Delft is et enige dat ik kan zeggen dat je of van corporale dingen moet houden of tolerant genoeg moet zijn om er mee te kunnen leven dat er om je heen zoveel ballen wonen. Ik voel me weinig verbonden met al dat verenigen gedoe, 't is zo nep, ze denken dat de vereniging belangrijk is en dat gezelligheid synoniem is voor goedkoop bier. Maar het is aan jou om je vrienden te kiezen natuurlijk, en er lopen hier genoeg aardige mensen rond, alleen natuurlijk veel te weinig vrouwen.

Om echt wat van Delft te weten moet je er maar eens komen, ik vind het een mooi stadje en vermaak me hier prima, maar iedereen is anders he.
Oud 02-11-2005, 20:16
maarten030
maarten030 is offline
Ik heb voor Utrecht gekozen en nog geen moment spijt van gehad. Er loopt hier een godsgruwelijke partij geile wijven rond, het is een geweldig mooie stad, het is centraal, de broodjes van Mario zijn niet te versmaden en ik voel me er nu al thuis.

Oh ja en al die andere steden hebben stoere trams enzo maar bussen blijken helemaal geen gek alternatief, voordeel is namelijk ook dat we alleen maar bussen hebben, zodoende sluit alles best goed op elkaar aan. Nou ja naar nieuwegein is er een tram maar wie wil daar heen anyway.

Laatst gewijzigd op 02-11-2005 om 20:37.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 20:20
Verwijderd
Citaat:
Lisanne schreef op 02-11-2005 @ 16:11 :
Ik zeg Groningen Gezellige stad met veel studenten.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 20:40
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik heb vorig jaar in Leuven gestudeerd, een echte studentenstad maar daar wil je vast niets over horen. Anders moet je het maar even zeggen

Ik studeer nu in Rotterdam en dat is heel anders. De stad is niet puur alleen op studenten gericht. De studenten lopen er wel rond en ik ben het niet eens met nare man dat ze echt onzichtbaar zijn. Ik vind dat je veel jongeren ziet in de stad maar niet noodzakelijk studenten. Wat mij opvalt is dat ik bijna alleen maar geneeskunde studenten tegenkomt maar dat zal wel komen doordat ik vaak in de buurt van het Erasmus MC kom en eigenlijk bijna nooit in de buurt van de Erasmusuni.

Ik vind het een leuke stad, ik voel me er wel thuis en ik zou er wel willen wonen. Ik vind heel veel steden leuk maar ik zou niet overal willen wonen. Hier dus wel. Ik vind dat in Rotterdam ook de HBO en MBO studenten bepalend zijn voor het studenten-niveau in de stad vooral omdat de Erasmusuni niet supergroot is.
Oud 02-11-2005, 20:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Morri schreef op 02-11-2005 @ 19:07 :
Het is wel zo dat het een bepaald type mensen zijn. Niet dat daar wat fout mee is hoor. (natuurlijk is niet iedereen zo) Ik merk het hier ook wel een beetje. (Studeer in Rotterdam)

Citaat:
Rotterdam: studenten op straat zijn vrijwel niet te ontdekken. Wel zie je ze natuurlijk bij borrels, waar het erg gezellig is. De stad heeft ook niet echt een studentikoos karakter met zijn natuurlijk door de Duitsers gerenoveerde dus niet meer oud-traditionele binnenstad zoals de bovenste drie steden. Hangt meer een no-nonsense sfeertje, wat wel zal komen door de aangeboden studies (sterke focus op economie/management).
Rotterdam kan je ook wel zien als een heleboel dorpjes wat samen een stad heet. (als je er woont merk je dat wel) Maar het is echt wel een grote stad, ook om die reden vallen de studenten minder op, er zijn ook gewoon veel andere mensen, verhoudingen studenten/niet studenten ligt ook anders dan bijvoorbeeld in Nijmegen.
Maar als je hier studeert (in Rotterdam dan) en je zit op kamers zit je wel tussen de studenten. Zeker als je in bepaalde gebieden woont. Je woont met een aantal studenten in een studentenhuis (de meesten dan) je gaat naar dezelfde supermarkten, dan naar de uni, evt bij een studentenvereniging, je gaat uit op de plaatsen waar studenten komen (maar die moet je weten te vinden) etc. Je kan echt de hele dag studenten zien als je dat wil.
Als je door de binnenstad loopt is het anders, daar zijn genoeg andere mensen. Maar in sommige gebieden stikt het van de studenten.

Tja, ik heb zelf een jaar in Nijmegen gezeten en nu dan in Rotterdam. Ik moet zeggen dat het mij persoonlijk hier veel beter bevalt. Dit is echt een fatsoenlijke stad (hoewel ik Rotterdam lelijk en kil vind qua stad) Hier gaat alles ook gewoon door. Je bent aangesloten op het nachtnet, dus stappen in Leiden, Amsterdam etc is geen probleem. Als ik hier bijvoorbeeld een boek zoek dan vind ik het vrij makkelijk.
Nijmgenen daarintegen is veel meer een provincistadje (hoewel best gezellig hoor). Mijn laatste trein ging om tien over 11 (woonde toen nog bij mijn ouders) Als ik daar een bepaald boek zocht kon ik het meestal nergens vinden.
Vind het heel moeilijk te beschrijven, maar ik had best wel het gevoel dat er een wereld voor me open ging toen ik in Rotterdam terecht kwam. Ik ga na mijn studie denk ik weer weg uit de stad, maar nu vind ik het echt heerlijk.
Ik zou zelf met de huidige kennis kiezen voor iig een stad in de randstad. Aan deze kant gebeurt er toch veel meer en heb je meer mogelijkheden denk ik. Groningen bijvoorbeeld heb je alleen groningen, daaromheen is verder ook niks te beleven. Heeft ook wel wat, maar vind ik persoonlijk minder.

Ik blijf Rotterdam geen superstad vinden, zoals ik al zei lelijk en kil (zo weinig oude en mooie gebouwen) Maar ik ben zeker niet ontevreden en ik denk dat ik liever hier zit dan in Nijmegen.

Denk dat het heel moeilijk is om aan de hand hiervan een goed beelt te krijgen, helemaal om hierdoor een keuze te maken. Uitendelijk krijg je het denk ik overal wel naar je zin. Ik denk dus dat je beter kan kiezen op hoe de opleidingen zelf zijn (wat is het curriculum en hoe goed zijn ze?) dan op dit soort dingen.
Oud 02-11-2005, 20:48
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 02-11-2005 @ 21:40 :
Ik studeer nu in Rotterdam en dat is heel anders. De stad is niet puur alleen op studenten gericht. De studenten lopen er wel rond en ik ben het niet eens met nare man dat ze echt onzichtbaar zijn. Ik vind dat je veel jongeren ziet in de stad maar niet noodzakelijk studenten. Wat mij opvalt is dat ik bijna alleen maar geneeskunde studenten tegenkomt maar dat zal wel komen doordat ik vaak in de buurt van het Erasmus MC kom en eigenlijk bijna nooit in de buurt van de Erasmusuni.
Dat zal zeker de reden zijn Woudenstein (waar de rest zit) is echt een behoorlijk eind weg van het erasmusmc. In de buurt van het erasmusmc is het niet meer dan logisch dat wat je tegenkomt van uni studenten bijna alleen maar geneeskunde mensen zijn.
Ik ben echt blij dat ik als geneeskundestudent bij een studentenvereniging gegaan ben. Anders leer je bijna geen studenten van een andere studie kennen. Ik kom alleen met mijn tentamens op woudenstein, maar ja, dat is ook komen en weer weg gaan.

Citaat:
Ik vind het een leuke stad, ik voel me er wel thuis en ik zou er wel willen wonen. Ik vind heel veel steden leuk maar ik zou niet overal willen wonen. Hier dus wel. Ik vind dat in Rotterdam ook de HBO en MBO studenten bepalend zijn voor het studenten-niveau in de stad vooral omdat de Erasmusuni niet supergroot is.
Ik denk dat het ook maar net is in welke groep je zelf zit. Ik heb ook het idee dat de uni hier niet al te groot is (ik weet verder van nergens aantallen, dus zeker ben ik niet) maar denk dat het er ook maar net vanaf hangt in welke groep je zelf zit.
Oud 02-11-2005, 21:18
Go
Go is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-11-2005 @ 21:42 :
(...)Denk dat het heel moeilijk is om aan de hand hiervan een goed beelt te krijgen,
(...)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 21:19
Verwijderd
Citaat:
gerwin schreef op 02-11-2005 @ 22:18 :
Dyslexie.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:17
Jones
Citaat:
Keith schreef op 02-11-2005 @ 20:45 :
Over Delft is et enige dat ik kan zeggen dat je of van corporale dingen moet houden of tolerant genoeg moet zijn om er mee te kunnen leven dat er om je heen zoveel ballen wonen. Ik voel me weinig verbonden met al dat verenigen gedoe, 't is zo nep, ze denken dat de vereniging belangrijk is en dat gezelligheid synoniem is voor goedkoop bier. Maar het is aan jou om je vrienden te kiezen natuurlijk, en er lopen hier genoeg aardige mensen rond, alleen natuurlijk veel te weinig vrouwen.

Om echt wat van Delft te weten moet je er maar eens komen, ik vind het een mooi stadje en vermaak me hier prima, maar iedereen is anders he.
Als dat het enige is wat je over Delft kan zeggen had je beter in Eindhoven kunnen blijven zitten. Delft heeft nou eenmaal een hoog percentage studenten wat lid is van een vereniging dus waarschijnlijk ook een hoger percentage "ballen" rondlopen maar je bent wel een echte heikneuter als je je daar aan gaat storen.

Delft is vooral heel klein en gezellig. Je kan niet naar de C1000 lopen zonder 3 bekenden tegen te komen en daar moet je van houden Omdat het zo klein is en zoveel vereningingen telt zijn de "normale" leuke kroegen wel op 1 hand te tellen, maar je kan natuurlijk altijd met het nachtnet naar leiden/den haag/rotterdam.

Verder ken je Delft natuurlijk wel een beetje van de begrafenissen en de trouwerijen. Het heeft een mooie markt en een stel mooie huizen en bruggetjes wat dan weer veel jappanners aantrekt maar ook daar stoor je je na een tijdje niet meer aan.

Als ik het helemaal voor het kiezen had zou ik niet in Delft willen wonen maar aangezien mijn technische studie me "dwingt" heb ik in mijn ogen zeker de beste van de 3 gekozen.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:29
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-11-2005 @ 21:48 :
Dat zal zeker de reden zijn Woudenstein (waar de rest zit) is echt een behoorlijk eind weg van het erasmusmc. In de buurt van het erasmusmc is het niet meer dan logisch dat wat je tegenkomt van uni studenten bijna alleen maar geneeskunde mensen zijn.
Ik ben echt blij dat ik als geneeskundestudent bij een studentenvereniging gegaan ben. Anders leer je bijna geen studenten van een andere studie kennen. Ik kom alleen met mijn tentamens op woudenstein, maar ja, dat is ook komen en weer weg gaan.
Dat, maar wat ook een onderdeel is is dat geneeskundestudenten over het algemeen actiever aan het studentenleven deelnemen.

Tsjah ik studeer dus in Rotterdam, en kom ook uit Rotterdam, en neem actief deel aan het studentenleven in Rotterdam. Rotterdam was altijd al mijn stad, maar sinds ik ben gaan studeren voel ik me hier helemaal thuis . Studenten zijn in het stadscentrum inderdaad niet heel prominent aanwezig, maar als ik de stad in ga dan kom ik altijd wel bekenden tegen. Wat betreft het uitgaan moet je even weten waar je moet zijn, maar wat dat betreft heeft rotterdam iedereen wel wat te bieden. Veel mensen noemen rotterdam vaak kil, maar ik vindt dat echt onzin. Tuurlijk is ons centrum weggevaagd en staan er nu allemaal nieuwere bebouwing, maar dat dat per definitie slecht is vindt ik onzin. Het stinkt niet (in tegenstelling tot amsterdam bijvoorbeeld ), en de opzet is vaak praktischer. Wat betreft de man-vrouw verhouding verschilt het heel erg per studie, bij geneeskunde is het geloof ik 30-70 (man-vrouw) terwijl het bij economie (70-30). Alle studies op een hoop gegooid denk ik dat ongeveer 50 - 50 is.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:34
Balance
Balance is offline
Citaat:
Experiment schreef op 02-11-2005 @ 17:36 :
Ja, ik zou wel naar elke stad een keer willen maar dat laat mijn bankrekening helaas niet toe

maar wat algemene dingen kun je toch best vertellen? Zoals Nare Man: het 'studentengehalte' van de stad, vrij 'corps' of juist vrij links, traditioneel of modern, kleinschalig of anoniem, etc.
Nou ja, een beetje kan het inderdaad wel, maar het blijft toch persoonlijk.

Ik studeer in Leiden. Het heeft een klein centrum en is dus niet echt te vergelijken met grote steden als Amsterdam en Rotterdam enzo. Het heeft daardoor wel een 'knus' karakter, vind ik. Ook hebben we mooie grachten, oude panden ed, waardoor ik het er echt wel heel gezellig vind.
Leiden is echt studentenstad bij uitstek; bijna alles wat je ziet lopen is wel student . We hebben erg veel studentenverenigingen en Leiden staat daarom bekend als ballenstad. Ik vind het echter wel meevallen met dat ballengehalte. De verenigingen lopen van uiterst corporaal tot ontzettend alternatief, dus voor ieder wat wils. Tuurlijk zul je 's nachts wel eens een brallende student tegenkomen die teveel op heeft, maar ik vind het absoluut niet in een mate waarin ik me er aan kan storen.
Wat betreft het uitgaan is Leiden niet heel bijzonder. Het heeft veel cafeetjes, dus als je daar van houdt kun je prima uitgaan, maar voor discotheken moet je toch echt ergens anders zijn. Het nachtnet is overigens prima.

Wat nare zegt over de faculteiten klopt wel: het zijn echt leerfabrieken. De oude gebouwen worden vooral gebruikt voor presentatiedoeleinden ed. en dus zijn het nieuwe gebouwen die gebruikt worden om in les te geven. Mooi zijn ze niet, maar ja, het is maar net hoeveel waarde je eraan hecht.
Oud 02-11-2005, 22:41
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Ieke schreef op 02-11-2005 @ 21:42 :
Rotterdam kan je ook wel zien als een heleboel dorpjes wat samen een stad heet. (als je er woont merk je dat wel) Maar het is echt wel een grote stad, ook om die reden vallen de studenten minder op, er zijn ook gewoon veel andere mensen, verhoudingen studenten/niet studenten ligt ook anders dan bijvoorbeeld in Nijmegen.
Dat is aardrijkskundig gezien niet helemaal waar, omdat zij niet uit verschillende kernen bestond. Eindhoven bijvoorbeeld wel.

Ot, Breda, is keigezellig, bourgondisch brabant, ik zit er nu ongeveer acht weken en de sfeer bevalt mij goed. Studenten kom je door het gehele centrum tegen, wat zeer compact is. Dit heeft ook haar voordelen. Alles op loopafstand.
Echter zit er geen universiteit en of je het daarom een studentenstad kan noemen is een ander verhaal...
Oud 02-11-2005, 22:48
Verwijderd
Citaat:
maarten030 schreef op 02-11-2005 @ 21:16 :
Nou ja naar nieuwegein is er een tram maar wie wil daar heen anyway.

(Daar is mijn kamer in de buurt)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2005, 22:49
Keith
Keith is offline
Citaat:
Jones schreef op 02-11-2005 @ 23:17 :
Als dat het enige is wat je over Delft kan zeggen had je beter in Eindhoven kunnen blijven zitten. Delft heeft nou eenmaal een hoog percentage studenten wat lid is van een vereniging dus waarschijnlijk ook een hoger percentage "ballen" rondlopen maar je bent wel een echte heikneuter als je je daar aan gaat storen.
Ik heb ook geen problemen met de ballen hoor, ik vind het alleen wel erg bepalend voor Delft dat het de moeite waard is om te zeggen. Zoveel bekenden kom ik overigens niet tegen in Delft, maar ik ben dan ook niet iemand met een bijzonder groot sociaal netwerk (of moet ik gewoon lopen ipv fietsen zodat het langer duurt....).
Oud 02-11-2005, 23:43
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik studeer in Groningen. Het is echt een studentenstad, geloof dat 1 op de 5 inwoners ongeveer student is. Dat merk je ook echt als je s'middags door de binnenstad loopt. Het uitgaansleven is hier erg goed geregeld. Alles zit redelijk dicht bij elkaar en er is bijna iedere avond wel wat te doen in de stad. Je hoeft dus niet bij een vereniging te zitten om het hier gezellig te hebben. Qua verenigingen is er wel een grote keus, dat kan je in de introductieweek wel goed bekijken.
Zelf heb ik college in het noorden van de stad, op het Zernike complex. Hier zitten een aantal faculteiten van de RuG en ook van de hogeschool. Ook zit hier het sportcentrum. Het is een beetje vergelijkbaar met de Uithof in Utrecht, het ziet er niet bijzonder uit maar je doet er wat je moet doen. Het grootste nadeel van Groningen is natuurlijk dat het afgelegen ligt van de Randstad. Maar de stad weet dit op het gebied van uitgaan zeker goed op te vangen. Ik ben zelf met een aantal vrienden aan het begin van dit studiejaar met de trein naar Utrecht geweest om daar het uitgaansleven eens te vergelijken met Groningen. Het viel ons vooral op dat de meeste cafe's in Utrecht een stuk eerder dicht gaan op donderdagavond. Verder is het ongeveer hetzelfde niveau, ook het meeste op loopafstand van elkaar.
Oud 02-11-2005, 23:52
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 02-11-2005 @ 23:29 :
Veel mensen noemen rotterdam vaak kil, maar ik vindt dat echt onzin. Tuurlijk is ons centrum weggevaagd en staan er nu allemaal nieuwere bebouwing, maar dat dat per definitie slecht is vindt ik onzin. Het stinkt niet (in tegenstelling tot amsterdam bijvoorbeeld ), en de opzet is vaak praktischer.
Het is kil door de uitstraling die het heeft. Als je op de lijnbaan loopt is het allemaal hetzelfde. Strak en grijs. Tja, ik vind dat kil, het straalt imo weinig uit, het mist de sfeer die andere steden wel hebben. Maar goed, ieder zijn mening natuurlijk.

Citaat:
TheRedArrow schreef op 02-11-2005 @ 23:41 :
Dat is aardrijkskundig gezien niet helemaal waar, omdat zij niet uit verschillende kernen bestond. Eindhoven bijvoorbeeld wel.
Dat is alleen maar het gevoel dat je kan krijgen
Oud 03-11-2005, 00:41
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Keith schreef op 02-11-2005 @ 20:45 :
Ik denk dat je dan eerder een beetje weinig sociale capaciteiten hebt. In Delft is het "leven buiten de verenigingen" best duidelijk aanwezig. Veel studenten kampen met het probleem dat je schetst en dat maakt het niet bij een vereniging gaan eigenlijk wel heel leuk.

Tenminste, zo heb ik het ervaren.
Oud 03-11-2005, 00:43
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Als ik het helemaal voor het kiezen had zou ik niet in Delft willen wonen maar aangezien mijn technische studie me "dwingt" heb ik in mijn ogen zeker de beste van de 3 gekozen.
Helemaal mee eens. Maar de concurrentie is dan ook om te huilen.
Oud 03-11-2005, 10:11
cagie
cagie is offline
Ik studeer in Enschede. Het centrum is behoorlijk klein en ik vind dat wel gezellig. Alle uitgaansgelegenheden liggen dicht bij elkaar. Ik vind het alleen jammer dat op donderdag alles relatief vroeg sluit.
Een groot aantal studenten woont op de campus. Ondanks dat de campus ruim is opgezet en er veel groen is trok het me niet echt om daar te gaan wonen dus heb ik dan ook een kamer gezocht in de stad zelf. Het voordeel van de campus is wel dat alle faculteiten, sportcomplexen ed dicht bij elkaar zitten.
Het is alleen jammer dat het percentage vrouwelijke studenten zo laag is.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2005, 10:32
El Kim
El Kim is offline
Citaat:

Utrecht: traditioneler. Veritas en het USC/UVSV zijn duidelijk aanwezig, er zijn superveel jonge mensen op straat in de binnenstad, de verhouding M/V is gunstig voor de heren (~45/55, zoiets?). Supergezellig met genoeg kroegen die echt de hele nacht open zijn.

Amsterdam: eigenlijk te groot om echt een studentenstad te zijn. Je ziet ze wel, maar het zijn voornamelijk wat linksere types of wollen sociologiesokken. Het uitgaansleven in de hoofdstad spreekt natuurlijk wel voor zich.

Niet waar. In het centrum zul je aardig wat studenten tegenkomen, aangezien bijna alle gebouwen van de UvA in het centrum zitten (Oudemanhuispoort, Roeterseiland, Binnengasthuis, PC Hoofthuis, Allard Pierson) Het is wel zo dat er in verhouding minder studenten zijn dan bijvoorbeeld in Utrecht. In bepaalde steegjes en straten is er wel echt studentenleven: denk aan de Lange Leidsedwarsstraat, Voetboogsteeg ed. Genoeg studentenkroegen en -disco's, en natuurlijk het reguliere uitgaansleven Er zijn zat studentenverenigingen, van corporaal tot alternatief. Conclusie: erg gezellig, maar je moet wel weten waar je 't studentenleven vindt
Oud 03-11-2005, 17:46
Guenevery
Guenevery is offline
Citaat:

Nijmegen: vrij 'links', relatief weinig 'echte ballen' op straat, meer wat alternatief georiënteerde antropologie-studenten en brave Neerlandici. Wel veel leuke kroegen, merkbare aanwezigheid traditionele verenigingen is klein. M/V verhouding is zoals het hoort (~50/50)

Bedankt, nu weet ik precies waar ik pas.
Oud 03-11-2005, 17:53
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Tilburg: leuk, maar een beetje kil. Het uitgaanscentrum is niet geweldig, hoewel het aantal studenten op straat wel op een redelijk niveau is, zeker op stapavonden. Helaas zit je hier alleen met het probleem waar ook Eindhoven onder leidt: aanwezigheid van veel brabo's. Universiteit zelf is een postmodern betoncomplex waarvan je gedeprimeerd wordt.
Kan ik me wel redelijk in vinden. Het uitgaansleven vind ik niet super, maar toch redelijk te doen. Ik ben met een of twee "vaste stamkroegen" waar je elke week een avondje zit wel tevreden. Verder niet te veel poespas, heb het altijd wel gezellig.
Oud 04-11-2005, 00:36
Rodion
Rodion is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 02-11-2005 @ 16:11 :
Ik zeg Groningen Gezellige stad met veel studenten. De sfeer vind ik moeilijk te omschrijven, daarvoor moet je er gewoon een keer geweest zijn.
Citaat:
Sultan_of_Swing schreef op 03-11-2005 @ 00:43 :
Ik studeer in Groningen. Het is echt een studentenstad, geloof dat 1 op de 5 inwoners ongeveer student is. Dat merk je ook echt als je s'middags door de binnenstad loopt. Het uitgaansleven is hier erg goed geregeld. Alles zit redelijk dicht bij elkaar en er is bijna iedere avond wel wat te doen in de stad. Je hoeft dus niet bij een vereniging te zitten om het hier gezellig te hebben. Qua verenigingen is er wel een grote keus, dat kan je in de introductieweek wel goed bekijken.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 06:52
Verwijderd
Citaat:
maarten030 schreef op 02-11-2005 @ 21:16 :
Ik heb voor Utrecht gekozen en nog geen moment spijt van gehad. Er loopt hier een godsgruwelijke partij geile wijven rond, het is een geweldig mooie stad, het is centraal, de broodjes van Mario zijn niet te versmaden en ik voel me er nu al thuis.

Oh ja en al die andere steden hebben stoere trams enzo maar bussen blijken helemaal geen gek alternatief, voordeel is namelijk ook dat we alleen maar bussen hebben, zodoende sluit alles best goed op elkaar aan. Nou ja naar nieuwegein is er een tram maar wie wil daar heen anyway.
he Nieuwegein is anders wel mijn geboorteplaats
en er gaan genoeg mensen met de sneltram.

Maar anyway. Het wordt volgend jaar waarschijnlijk Utrecht. Vind de stad van de domtoren gewoon ontzettend leuk. Super centraal gelegen natuurlijk, daarbij woon ik er op 10 minuten met de trein vanaf.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2005, 13:52
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:

Delft is vooral heel klein en gezellig. Je kan niet naar de C1000 lopen zonder 3 bekenden tegen te komen en daar moet je van houden Omdat het zo klein is en zoveel vereningingen telt zijn de "normale" leuke kroegen wel op 1 hand te tellen, maar je kan natuurlijk altijd met het nachtnet naar leiden/den haag/rotterdam.
Oud 07-11-2005, 13:38
Verwijderd
Eindhoven is wel vet als studentenstad

hoe meer mensen je kent, hoe beter, maar dit geld voor elke stad natuurlijk.
het uitgaansleven is niet meer wat 't geweest is, maar er zijn toch genoeg kroegen waar je je prima kan vermaken.

en dan is er de Effenaar natuurlijk , waar af en toe 'n geweldige artiest optreed

het is wel 'n beetje 'n grauwe stad, maja
ik kan me er altijd prima vermaken
ondanks dat Eindhoven verkozen is tot de lelijkste stad van Nederland, is 't er bijna altijd erg gezellig
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 15:25
biep
biep is offline
Citaat:

Amsterdam: eigenlijk te groot om echt een studentenstad te zijn. Je ziet ze wel, maar het zijn voornamelijk wat linksere types of wollen sociologiesokken . Het uitgaansleven in de hoofdstad spreekt natuurlijk wel voor zich.
hahaha, gelukkig heb ik nog wel lekkere katoenen sokken hoor

mijn ervaringen:

Tilburg: klein, gezellig, maar niet echt mooi. Vaak leuk om te stappen, maar af en toe ook erg leeg. Veel barbo's en die zachte G gaat na een half jaar toch echt vervelen 9ik werd er echt chaggie van!). Leuk als je zelf muziekmaakt, want veel muzikanten daar om mee te jammen in bijvoorbeeld de Cul. Openbaar vervoer daar vind ik minder, meeste bussen rijden maar om het kwartier/half uur, erg irritant.

Amsterdam: Groot. Wel fijn openbaar vervoer, veel trams rijden bijna om de 5 minuten, bussen ook om de 7/10 minuten. De uni daar vind ik ook erg gezellig. Minder aan amsterdam vind ik al die allochtonen (misschie heel politiek incorrect, maar een waarheid als een tiet) die al dan niet vanuit hun mercedes/bmw van alles naar je roepen en laatst ging het zelfs zo ver dat ik op klaarlichte dag achtervolgd werd door zo'n kerel en toen ik boos werd (hij reed mij klem op een gracht) hij mij 200m verderop opwachtte en mee wilde sleuren .
verder vind ik de toeristen erg irritant (ik loop vaak naar de uni, dan moet ik over de dam, waar 1000 toeristen langzaam waggelen, grr)
Qua stappen is Amsterdam wel weer heel gezellig, veel keuze, veel concertzalen, en leuke eettenten.
Verder is Amsterdam gewoon ontzettend mooi, ik vind het heerlijk om 's avonds met m'n vriendje over de grachten te lopen.
Ik ben er iig (ondanks de mindere kanten) verliefd op.
Oud 07-11-2005, 15:35
Verwijderd
Utrecht heeft overigens een heel goed busnetwerk, nachtbussen naar alle richtingen op zaterdag, en natuurlijk bus 11 en bus 12 die resp. om de 10 minuten en om de 5 minuten gaan. (Dat zijn dan de bussen richting de binnenstad en de Uithof .
Met citaat reageren
Oud 07-11-2005, 15:51
Verwijderd
Citaat:
Maastricht: doet erg 'buitenlands' aan. Veel Belgen en Duitsers, de unimaas adverteert ook met haar internationale karakter. Erg aan te raden voor mensen die eens wat anders willen dan de Randstad. Mensen zijn er vriendelijk en het stappen is geweldig. Wel is het karakter van de universiteit erg anders dan gemiddeld (door het andere onderwijsysteem).

Het is idd een leuke stad, maar ik heb wel eens gehoord dat mensen die geen dialect spreken toch soms minder vriendelijk behandeld worden dan mensen die het wel spreken. Ik weet niet of het waar is, aangezien ik wel dialect kan praten

En een nadeel is dat het overal zo ver van weg is. Als je een dagje naar een andere stad wil (Utrecht, Amsterdam) zit je al gauw 2,5 uur in de trein. Of een concert in zo'n stad, het is dan altijd lastig (of onmogelijk) om nog met openbaar vervoer thuis te komen..
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 18:40
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Groningen
Een niet al te grote, maar supergezellige stad. Alles wat je nodig hebt is er te vinden en je zit niet in de drukte van de randstad.

Enige nadeel kan zijn dat het in een uithoek van Nederland is. Dus ik zou in jouw geval ook naar de praktische voordelen (bijvoorbeeld vriendje) kijken. Of je moet er 4 uur reizen voor over hebben. (maar ik heb m'n vriend dan ook ontmoet toen ik hier al 2,5 jaar zat)
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 19:10
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
biep schreef op 07-11-2005 @ 16:25 :
Vaak leuk om te stappen, maar af en toe ook erg leeg.
Leeg? Kom eens in de nacht van donderdag op vrijdag rond 2 uur in Brandpunt, dat noem ik niet echt leeg.
Oud 08-11-2005, 20:33
biep
biep is offline
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 08-11-2005 @ 20:10 :
Leeg? Kom eens in de nacht van donderdag op vrijdag rond 2 uur in Brandpunt, dat noem ik niet echt leeg.
ik hou meer van de Cul de Sac, 013 of de Extase op woensdag, niet van die hos-tenten

en ik bedoel ook meer: als je in Tilburg op zondag/maandag/dinsdag gaat stappen, is het over het algemeen vrij leeg, kaal etc. Terwijl je in A'dam op bijna iedere dag van de week gezellig kunt stappen, er is altijd wel ergens iets te doen

Laatst gewijzigd op 08-11-2005 om 20:36.
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:52
Gaea
Gaea is offline
Citaat:
biep schreef op 08-11-2005 @ 21:33 :
ik hou meer van de Cul de Sac, 013 of de Extase op woensdag, niet van die hos-tenten

en ik bedoel ook meer: als je in Tilburg op zondag/maandag/dinsdag gaat stappen, is het over het algemeen vrij leeg, kaal etc. Terwijl je in A'dam op bijna iedere dag van de week gezellig kunt stappen, er is altijd wel ergens iets te doen
Groningen ook
Met citaat reageren
Oud 08-11-2005, 20:58
Verwijderd
Citaat:
Gaea schreef op 08-11-2005 @ 21:52 :
Groningen ook
Ja, alleen dan gaat alles wel vroeger dicht, da's een beetje jammer
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 09:40
Verwijderd
Citaat:
stefano schreef op 08-11-2005 @ 21:58 :
Ja, alleen dan gaat alles wel vroeger dicht, da's een beetje jammer
In Amsterdam gaan ook veel dingen rond een uur of 4-5 dicht, terwijl ik juist het idee heb dat er in Groningen wel altijd íets open is. Daar staat Groningen juist ook een beetje om bekend toch?
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 12:00
Gaea
Gaea is offline
In Groningen zijn de kroegen juist de hele nacht open! Groningen staat juist bekend om het niet hebben van sluitingstijden
Met citaat reageren
Oud 09-11-2005, 18:07
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
biep schreef op 08-11-2005 @ 21:33 :

Das waar. Maar ik ben gewoon niet iemand die op zondag, maandag of dinsdag uitgaat... nou ja ons een biosje of uiteten is wel gezellig voor die dagen maar "echt" uitgaan niet.

En mja, smaken verschillen. Niet dat ik in tenten als Brandpunt sta te hossen, maar het is gewoon gezellig en je komt veel leuke mensjes tegen. 013 ook al een paar keer geweest, dat was ook wel redelijk leuk.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten