Oud 03-01-2006, 22:57
gR..
gR.. is offline
Beste iedereen die dit leest,
ik ken van het uitgaan een meisje waar ik ongeveer 2 tot 3 maanden lang bijna elke dag mee heb gesmst en gemsnt enz.. afgelopen maand hebben we ook 2 x een 'date' gehad (met oud&nieuw was de tweede en toen hadden we ook gezoend en alles) en alles leek goed te gaan en ik dacht dat ik eindelijk een leuk meisje had gevonden tot ze ineens vanaf nieuwjaarsdag vet afstandelijk begon te doen..
Normaal smste ze minstens 1 x per dag (meestal wel vaker) en wilde ze me supergraag spreken en liet ze egt merken dat ze mij ook leuk vond, maar vanaf nieuwjaarsdag ineens niet meer.. ik merkte gewoon dat ze ineens heel afstandelijk deed..
Ik zat daar best mee want ik wilde wel eens weten wat er aan de hand was.. dus ik had haar vanmiddag gesmst dat k haar een heel leuk meisje vond enzo en dat ik r na oud&nieuw niet meer egt had gesproken en dat ik dat wel graag wilde en dat ik ook graag wilde weten hoe zij over mij dacht.. toen kreeg ik als smsje terug of ik ff op msn wilde komen en daar heeft ze toen uitgelegd dat ze mij een heel aardige jongen vond maar dat ze geen relatie met me wilde.. ze zei dat ze me eerst wel heel leuk vond en dat ze egt verliefd was en met oud&nieuw had ze ook nog dat gevoel maar ineens was het gevoel over en ze heeft zelf ook geen id hoe dat komt Het gekke is dat ik dit al een x eerder heb meegemaakt met een ander meisje en die zei toen dat ze dacht dat ze een jongen gewoon leuk vond totdat hij haar ook egt leuk begon te vinden.. want dan was haar 'doel' zal ik maar zeggen bereikt.. en dan vond ze er nix meer aan en was t 'verliefde gevoel' ook weg bij haar Allebei de meisjes zeiden ook dat ze het al een x eerder hadden gehad bij een andere jongen.. Ik vind het allemaal moeilijk te begrijpen maar ik heb t id dat dat bij dit meisje hetzelfde is.. en daarom vroeg ik me af ofdat dit probleem bij jullie ook al een x is voorgekomen (jongens/meisjes) en wat je t beste er aan kan doen om bijv dat gevoel weer 'terug te krijgen' of te laten houden.. want bij mij is het gevoel voor haar nog lang niet over Ik dacht zelf dat het mss kan liggen aan de leeftijd van de meisjes maar dat weet ik ook niet.. want ik ben zelf dan pas 17 geworden en het vorige meisje was nog maar 14 en dit meisje is 15 (bijna 16), dus miss hebben ze rond die leeftijd vaker moeite met dit soort dingen ofzo.. maja.. ik hoor t graag als mensen hier meer van weten of er ook ervaring mee hebben.. Alvast bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-01-2006, 23:27
Verwijderd
Ik hebh et zo vaak gehad, dan was ik verliefd op iemand; maar dat bleek gewoon een bevlieging te zijn. Maar ook andersom. Ik was helemaal gek van iemand, en die persoon was niet verliefd op mij.

Je moet haar iig de ruimte geven. Want echt, wanneer je verplicht wordt om steeds maar aan te horen: wat vindj e van me, ben je verliefd, zullen we het weer proberen, wordt je gek.
(al moet ik stiekem toegeven dat ik het ook wel is doe)

Het ligt denk ik niet aan de leeftijd maar aan de manier van benaderen. Eerst gingen jullie misschien als vrienden met elkaar om. Ze had de ruimte en geen verplichtingen naar je toe. Na het gezoen was deze ruimte er niet meer. Dat kan een gevoel van benauwdheid geven.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 00:39
gR..
gR.. is offline
Citaat:
Anneka schreef op 04-01-2006 @ 00:27 :
Ik hebh et zo vaak gehad, dan was ik verliefd op iemand; maar dat bleek gewoon een bevlieging te zijn. Maar ook andersom. Ik was helemaal gek van iemand, en die persoon was niet verliefd op mij.

Je moet haar iig de ruimte geven. Want echt, wanneer je verplicht wordt om steeds maar aan te horen: wat vindj e van me, ben je verliefd, zullen we het weer proberen, wordt je gek.
(al moet ik stiekem toegeven dat ik het ook wel is doe)

Het ligt denk ik niet aan de leeftijd maar aan de manier van benaderen. Eerst gingen jullie misschien als vrienden met elkaar om. Ze had de ruimte en geen verplichtingen naar je toe. Na het gezoen was deze ruimte er niet meer. Dat kan een gevoel van benauwdheid geven.
Maar na de eerste date was er ook nog nix aan de hand, terwijl ik toen ook had gesmst of we miss nog een x konden afspreken enz.. en ieder1 die maar een Btje op de hoogte was van 'ons' (bijv vriendinnen van haar, vrienden van mij) waren ervan overtuigd dat t egt iets zou worden.. en dat was ik dus ook.. en nou is t ineens helemaal voorbij
Maar denk je dat als ik r gwoon een tijdje met rust laat en r alleen af en toe spreek als ze online is ofzo dat ze dan vanzelf wel weer bijdraait? Ik hoop t egt.. Ik had nog wel tegen r gezegd dat ik ook niet perse een relatie wilde, maar dat k bijv nog wel graag een x wilde afspreken ofzo.. maar daar leek ze ook niet egt interesse in te hebben Maja.. iig bedankt voor je reactie
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 08:50
Hijo de Puta
Hijo de Puta is offline
Look what you did man..
Het is de bedoeling dat je haar tevreden houd, en aandacht geeft, maar niet dat je der elke dag, uur etc spreekt voor 2/3 maanden..dan is de *magie* sowieso weg, en kom je als het mij vraagt een beetje wanhopig over, en daar is niks aantrekkelijks aan. Ik bel der wel, geef haar aandacht, maar op zn tijd, want er zijn ook nog andere dingen in het leven.

Ze was dus verliefd op je..maar nu niet meer, nou..dan is het best lastig om der weer verliefd *op je te laten worden* zegmaar..dus focus jezelf op iets anders, en let it go..als je der nog eens ziet praat je gewoon wat, maar verwacht eerder dat ze je een kusje op je wang geeft, ze heeft duidelijk laten merken dat het wss niet gaat lukken.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 11:59
gR..
gR.. is offline
Nee zo zit het niet.. tot ongeveer 2 weken geleden smste zij mij elke dag en wilde zij mij altijd spreken.. ik had al die tijd zoiets van : Ja wel leuk meisje, maar dat is t ook wel.. en sinds 2 weken ofzo begon ik r pas egt leuk te vinden en wilde ik haar ook graag vaker spreken en zien enz.. en t leek erop dat zij dat ook wel wilde tot een paar dagen geleden dan.. toen was t gevoel bij haar ineens over
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:21
xXxEvaxXx
xXxEvaxXx is offline
Ik herken dit wel, niet zozeer bij mijzelf maar bij mensen om me heen. Het lijkt wel alsof ' de jacht ' leuker is dan als de jacht voorbij is en ze hebben wat ze wilden bereiken.
Missie volbracht.

Alle spanning en vlinders en het gevoel van verliefdheid lijkt per direct weg te smelten wanneer desbetreffende jongen ( of meisje ) ook gevoelens voor de ander begint te krijgen.
Het idee van dat ze je kan krijgen kan al voldoende zijn om minder tot niet meer geintresseerd te zijn.

De leeftijd kan een rol spelen en sommige mensen zijn nu eenmaal in veel gevallen zo, de jacht is altijd het leukst in hun ogen.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:41
elledc
elledc is offline
Citaat:
xXxEvaxXx schreef op 04-01-2006 @ 13:21 :
Ik herken dit wel, niet zozeer bij mijzelf maar bij mensen om me heen. Het lijkt wel alsof ' de jacht ' leuker is dan als de jacht voorbij is en ze hebben wat ze wilden bereiken.
Missie volbracht.

Alle spanning en vlinders en het gevoel van verliefdheid lijkt per direct weg te smelten wanneer desbetreffende jongen ( of meisje ) ook gevoelens voor de ander begint te krijgen.
Het idee van dat ze je kan krijgen kan al voldoende zijn om minder tot niet meer geintresseerd te zijn.

De leeftijd kan een rol spelen en sommige mensen zijn nu eenmaal in veel gevallen zo, de jacht is altijd het leukst in hun ogen.
I agree
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 12:56
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
gR.. schreef op 03-01-2006 @ 23:57 :
Beste iedereen die dit leest,
ik ken van het uitgaan een meisje waar ik ongeveer 2 tot 3 maanden lang bijna elke dag mee heb gesmst en gemsnt enz.. afgelopen maand hebben we ook 2 x een 'date' gehad (met oud&nieuw was de tweede en toen hadden we ook gezoend en alles) en alles leek goed te gaan en ik dacht dat ik eindelijk een leuk meisje had gevonden tot ze ineens vanaf nieuwjaarsdag vet afstandelijk begon te doen..
Normaal smste ze minstens 1 x per dag (meestal wel vaker) en wilde ze me supergraag spreken en liet ze egt merken dat ze mij ook leuk vond, maar vanaf nieuwjaarsdag ineens niet meer.. ik merkte gewoon dat ze ineens heel afstandelijk deed..
Ik zat daar best mee want ik wilde wel eens weten wat er aan de hand was.. dus ik had haar vanmiddag gesmst dat k haar een heel leuk meisje vond enzo en dat ik r na oud&nieuw niet meer egt had gesproken en dat ik dat wel graag wilde en dat ik ook graag wilde weten hoe zij over mij dacht.. toen kreeg ik als smsje terug of ik ff op msn wilde komen en daar heeft ze toen uitgelegd dat ze mij een heel aardige jongen vond maar dat ze geen relatie met me wilde.. ze zei dat ze me eerst wel heel leuk vond en dat ze egt verliefd was en met oud&nieuw had ze ook nog dat gevoel maar ineens was het gevoel over en ze heeft zelf ook geen id hoe dat komt Het gekke is dat ik dit al een x eerder heb meegemaakt met een ander meisje en die zei toen dat ze dacht dat ze een jongen gewoon leuk vond totdat hij haar ook egt leuk begon te vinden.. want dan was haar 'doel' zal ik maar zeggen bereikt.. en dan vond ze er nix meer aan en was t 'verliefde gevoel' ook weg bij haar Allebei de meisjes zeiden ook dat ze het al een x eerder hadden gehad bij een andere jongen.. Ik vind het allemaal moeilijk te begrijpen maar ik heb t id dat dat bij dit meisje hetzelfde is.. en daarom vroeg ik me af ofdat dit probleem bij jullie ook al een x is voorgekomen (jongens/meisjes) en wat je t beste er aan kan doen om bijv dat gevoel weer 'terug te krijgen' of te laten houden.. want bij mij is het gevoel voor haar nog lang niet over Ik dacht zelf dat het mss kan liggen aan de leeftijd van de meisjes maar dat weet ik ook niet.. want ik ben zelf dan pas 17 geworden en het vorige meisje was nog maar 14 en dit meisje is 15 (bijna 16), dus miss hebben ze rond die leeftijd vaker moeite met dit soort dingen ofzo.. maja.. ik hoor t graag als mensen hier meer van weten of er ook ervaring mee hebben.. Alvast bedankt!
Je moet:

- afstand houden: elke dag sms-en is daarom ook helemaal niet persé een goede ontwikkeling, bellen evenmin.
- zelfverzekerd zijn, of althans zo overkomen
- het voor haar spannend houden, ze moet zich afvragen hoe het gaat tussen jullie, etc. Je moet niet je liefde woordelijk verklaren, maar je mond houden over zulke dingen.

en dat gevoel kan je nooit terug bezorgen bij haar. Je krijg altijd maar een kans als jongen, dus verneuk em niet. Dit meisje kan je op je buik schrijven, sorry vriend.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 13:08
xXxEvaxXx
xXxEvaxXx is offline
misschien bedoelen ze dat ook wel als ze als reden bijvorbeeld zeggen: je bent té lief.

dat je teveel moeite doet en té makkelijk te bereiken bent dat het sowieso niet meer interessant is omdat ze je alleen maar hoeft op te piepen en je staat voor haar neus. bewijze van...
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 15:12
marzo
marzo is offline
he kerel.. volgende keer zou ik als ik jou was eerder wat proberen af te spreken of daten enz.. want je smst en chat 2/3 maanden met elkaar en et komt tot 2 dates.. dat schiet niet echt op natuurlijk... maar dit is voor de volgende keer.. dit meisje heeft waarschijnlijk geen zin meer.. maar et kan gewoon zijn dat je iemand in 1 keer minder leuk vind, of minder leuk wordt gevonden.... shit happens..
maar volgende keer zou ik als ik jou was er dus niet teveel tijd over heen laten gaan.. laters man
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 16:05
BananaSplit
BananaSplit is offline
Dat heb ik ook gehad

Was gewoon zo vaag he. Ik had al eerder een relatie met dr gehad, maar dat ging mis en ik vond t ook neit zo gaan als ik gedacht had. Bij de tweede keer hebben we het allebei een nieuwe kans gegeven en t was bijna zoals ik wel kon/wilde dromen.

Dus ik bel haar de volgende dag op of zij naar mij toe wil komen, maar dan vraagt zij gewoon of ik over een uurtje ofzo op msn kan komen. Ik voelde de bui al hangen, en na wat vragen wist ik het al......en weer had ze het lef niet om het gewoon rechtuit te zeggen. Mensen, en naar mijn mening vooral vrouwen, zijn onbegrijpelijk.

Dat ze het na 1 date al gewoon uitmaakte was al kut, maar toen ik hoorde dat het was omdat ik verliefder op haar was als zij op mij werd ik echt pissig. Ik word normaal niet snel kwaad, en zeker niet op haar, maar als ze langer online was geblevem had ik r toch echt verrot gescholden.

Die date was trouwens ook via veel chatten enzo tot stand gekomen en er was ook precies 5 weken overheen gegaan vanaf dat ik het haar zei tot de eerste date. Als je elkaar al langer echt leuk zou vinden, doe die date dan snel.....maar dan nog blijft het afwachten of het iets wordt

@Smokin': Sommige meiden laten je denken dat dat niet zo is, maar het is dus wel zo.....zie ook mijn verhaal
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 21:17
Smokin'
Smokin' is offline
Citaat:
Skoolboy schreef op 04-01-2006 @ 17:05 :
Dat heb ik ook gehad

Was gewoon zo vaag he. Ik had al eerder een relatie met dr gehad, maar dat ging mis en ik vond t ook neit zo gaan als ik gedacht had. Bij de tweede keer hebben we het allebei een nieuwe kans gegeven en t was bijna zoals ik wel kon/wilde dromen.

Dus ik bel haar de volgende dag op of zij naar mij toe wil komen, maar dan vraagt zij gewoon of ik over een uurtje ofzo op msn kan komen. Ik voelde de bui al hangen, en na wat vragen wist ik het al......en weer had ze het lef niet om het gewoon rechtuit te zeggen. Mensen, en naar mijn mening vooral vrouwen, zijn onbegrijpelijk.

Dat ze het na 1 date al gewoon uitmaakte was al kut, maar toen ik hoorde dat het was omdat ik verliefder op haar was als zij op mij werd ik echt pissig. Ik word normaal niet snel kwaad, en zeker niet op haar, maar als ze langer online was geblevem had ik r toch echt verrot gescholden.

Die date was trouwens ook via veel chatten enzo tot stand gekomen en er was ook precies 5 weken overheen gegaan vanaf dat ik het haar zei tot de eerste date. Als je elkaar al langer echt leuk zou vinden, doe die date dan snel.....maar dan nog blijft het afwachten of het iets wordt

@Smokin': Sommige meiden laten je denken dat dat niet zo is, maar het is dus wel zo.....zie ook mijn verhaal
Het is helemaal niet vaag.Het is ook niet onbegrijpelijk. jij begrijpt het simpelweg niet. Ik wil j niet helemaal afkraken.. maar ik denk wel dat dat het geval is. Waarschijnlijk verklaarde je haar al heel snel de liefde.. Serieus vriend, waarom zou je eerst verliefd worden op een meisje en dan pas met haar gaan daten? Echt een recept voor liefdesverdriet. Jij vind haar dan namelijk al geweldig en zij voelt zich danig in het nauw gebracht door jou overweldigende liefde. Resultaat: ze word angstig en loost jou. En dat word je ook nog kwaad.. terwijl het toch echt jou fouten waren makker.

Ik lees enkel fouten.. Je belde haar de volgende dag? Jullie gingen het na een mislukte poging opnieuw proberen, dus doe een beetje rustig aan. Maar nee, je belt de volgende dag.. Waar is de brand man?

ALs zij alw eet dat je haar geweldig vind is er voor haar toch niks spannends meer aan? Er is geen uitdaging. Je werd pissig toen ze haar reden vertelde...pissig op haar maar liefst. je had jezelf voor je kop moeten slaan omdat je zo graag wilde. Te graag. Net zoals de topic starter.
Met citaat reageren
Oud 04-01-2006, 22:14
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
Tsjaa, sommige mensen vinden de spanning leuker ervoor dan de relatie zelf. En daar valt weinig aan te doen. Ze voelt niks speciaals meer voor je en daar kan je weinig aan veranderen.
Oud 06-01-2006, 09:42
WolterB
WolterB is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 04-01-2006 @ 23:14 :
Tsjaa, sommige mensen vinden de spanning leuker ervoor dan de relatie zelf. En daar valt weinig aan te doen. Ze voelt niks speciaals meer voor je en daar kan je weinig aan veranderen.
Ik denk dat het verhaal van de TS hier idd heel goed inpast. De spanning van het elkaar zien etc. zal voor haar ws erg veel betekenen, maar toen het te echt werd en te dichtbij kwam, was het over en wilde ze niet meer.
Helaas, maar het gebeurt.
Oud 06-01-2006, 11:20
Verwijderd
hij is je niet waardf
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 11:46
xXxEvaxXx
xXxEvaxXx is offline
Ik begrijp zelf alleen niet waarom dat gebeurd, als je iemand leuk vind en het begint wederzijds te worden dan is voor mij dat pas het begin van een periode die eventueel nóg veel leuker en spannender kan worden....
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 12:20
Verwijderd
Verliefdheden gaan nu eenmaal vanzelf over en bij mensen van 13-15 jaar is het vrij normaal dat ze al na 2 of 3 maanden ophouden.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:13
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je viel gewoon tegen.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 13:33
xXxEvaxXx
xXxEvaxXx is offline
Het gaat er toch juist om dat de verliefdheid overgaat OP het moment dat het wederzijds wordt, niet dat ze al iets hadden en dan na 2 of 3 maand het gevoel weggaat?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 15:59
AlienX_NL_
AlienX_NL_ is offline
Citaat:
EZBlade schreef op 06-01-2006 @ 12:20 :
hij is je niet waardf

hahaha
Met citaat reageren
Oud 06-01-2006, 17:16
RoB!N
RoB!N is offline
Heb ik ook altijd last van, ben meestal verliefd totdat ik het heb en dan gaat het weg... Maak je het met je vriendin , begin je haar alleen maar leuker te vinden damm wat kunnen gevoelens soms wispelturig zijn

Als ik jouw was zou ik recht voor haar neus met een ander meisje zoenen ofzo dan wordt ze wel weer verliefd/jaloers. Niet de beste manier maar het werkt wel
Met citaat reageren
Oud 07-01-2006, 10:43
joes
joes is offline
Ik heb dat zelf ook altijd. Ik zou gewoon stoppen want volgesn mij wordt dat niets meer met haar. Misschien is ze zelfs wel bang om egt vast te iztten. Weet ik veel. Ik heb hte zelf altijd en kan er neits aan doen.

althans, nu heb ik ook een vriend. Voor een tidj die voor iedereen kort is maar voor mij heel lang. Misschien moet ze gewoon eens doorzetten, vraag haar dat eens. Rustig.

Als je het niet probeert zul je het nooit weten. Zoiets. Laat haar weer een beetje naar je verlangen. Dat werkt vast wel
Oud 09-01-2006, 15:44
first eror
first eror is offline
Je geeft verkeerde feromonen af.
Dat is genetisch, daar kan je verder weinig aan doen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 22:12
Hijo de Puta
Hijo de Puta is offline
Citaat:
first eror schreef op 09-01-2006 @ 16:44 :
Je geeft verkeerde feromonen af.
Dat is genetisch, daar kan je verder weinig aan doen.
Ik vind de manier waarop je aandacht wilt trekken en grappig probeert te zijn zo zielig, dat ik het grappig vind.

En @ TS, Go date 10 other women.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2006, 22:36
first eror
first eror is offline
Citaat:
Hijo de Puta schreef op 09-01-2006 @ 23:12 :
Ik vind de manier waarop je aandacht wilt trekken en grappig probeert te zijn zo zielig, dat ik het grappig vind.

En @ TS, Go date 10 other women.
Dat effect heb ik altijd op 16jarige jongens.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2006, 01:00
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Er worden hier goede dingen gezegd maar ook onzinnige dingen.

Waarschijnlijk slijm en plak je gewoon veel te veel. Laat dat meisje toch eens wat vrijer. Je kan best elke dag met haar praten (dat moet ook), maar stalken door elke dag sms'jes te sturen moet je echt niet doen. Dat is de eerste twee weken leuk, maar wordt daarna als irritant ervaren. Je hebt allebij een eigen leven. Ga niet te veel achter haar aan, dan kom je wanhopig over. En ik kan het ermee eens zijn dat je het spannend moet houden. Maar als je weet dat gevoelens wederzijds zijn mag je best zeggen wat je voelt, ook al is er een kans dat ze je kwetst, so what... als het toch wel gebeurd, dan liever snel dan laat toch Maar over het algemeen moet ik wel zeggen: Relativeren jongen geef t een plaats, niet te hoog niet te laag.

Met andere woorden: je viel gewoon tegen?

Het punt is tevens: je bent jong, en jonge mensen denken irrationeler. Kom op zeg, meisjes van <16 zijn gewoon zoals ze doen. Onvoorspelbaar, wispelturig als wat, vaak niet te vertrouwen en geen relatie mee te beginnen...

Ga nou niet onzeker worden. Wees gewoon een vent, geen mietje die gaat slijmen (complimentjes strooien, goedkeuring zoeken etc) wees zoals je bent, en t komt wel goed. thumbs up

veel succes nog

Laatst gewijzigd op 10-01-2006 om 01:03.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 14:00
Hijo de Puta
Hijo de Puta is offline
Citaat:
Dat effect heb ik altijd op 16jarige jongens.
Jij ook al! Ik ook, altijd..maar ik vond jou post zo schattig dat ik er maar een uitzondering van heb gemaakt.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 14:23
first eror
first eror is offline
Citaat:
Hijo de Puta schreef op 10-01-2006 @ 15:00 :
Jij ook al! Ik ook, altijd..maar ik vond jou post zo schattig dat ik er maar een uitzondering van heb gemaakt.
Ik snap je niet.
Koop een scooter.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2006, 16:08
Hijo de Puta
Hijo de Puta is offline
Citaat:
first eror schreef op 10-01-2006 @ 15:23 :
Ik snap je niet.
Koop een scooter.
IK HEB ER AL EENTJE, DUS KOM NIET TSSSSSS.

Nee serieus, gelukkig heb ik geen scooter nodig om m`n gebrek aan aandacht te compenseren.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten