Oud 13-05-2006, 19:39
Quantes
Quantes is offline
NS bekijkt alternatieven stations
door Maurits Sep

MIDDELBURG - De acties voor het openhouden van de stations Arnemuiden, Kapelle en Krabbendijke zijn niet voor niets geweest. De NS gaat de door Zeeland aangedragen alternatieven onderzoeken op hun haalbaarheid. „Niet ontevreden“, luidde daarom het commentaar van gedeputeerde M. le Roy na het overleg met de NS.

De NS stelt zich open voor de standpunten en argumenten van de provincie en de gemeenten, verklaarde Le Roy, die vrijdag optrad als woordvoerder namens de deelnemers aan het overleg. „Men is niet doof voor het argument van de leefbaarheid. Dat geldt ook voor de handtekeningen die zijn ingezameld. Dat zijn dus zeker geen zinloze acties geweest. Wij hebben de NS ervan weten te overtuigen dat er ook op een andere manier gedacht kan worden over de stations.“

Berekeningen

Dat heeft ertoe geleid dat de NS heeft beloofd enkele alternatieven voor sluiting van de stations te zullen onderzoeken. Volgende week laat het spoorbedrijf weten hoeveel tijd het nodig heeft om die berekeningen uit te voeren. In juni, maar zeker voor de zomervakantie, zal in elk geval weer een gesprek plaatsvinden tussen de NS en de Zeeuwse overheden.

Kaarten

Welke alternatieven de provincie en de gemeenten Middelburg, Kapelle en Reimerswaal hebben aangedragen, wilde Le Roy niet zeggen, „Ik houd onze kaarten liever even voor de borst. Het komt er natuurlijk wel op neer dat onze inspanningen erop zijn gericht de stations open te houden.“

De eigen provinciale en gemeentelijke tellingen van reizigers op de stations hebben de NS er niet van kunnen overtuigen dat moet woprden afgezien van de voorgenomen sluiting. Le Roy: „Dat heeft onvoldoende opgeleverd. We moeten elkaar dus zien te vinden op de alternatieven.“

Het risico blijft bestaan dat de stations toch dichtgaan. In dat geval moet voor de reizigers een busverbinding worden gemaakt naar het dichtstbijzijnde treinstation. De NS zal ook bekijken of in dat geval een hogere bijdrage kan worden verleend.

Net als Le Roy sprak wethouder J. Herselman van Kapelle achteraf van ’een goed gesprek’. Maar ’opgelucht’ was hij nog niet.

„Dat vind ik te voorbarig. We hebben alle argumenten kunnen doornemen en ik heb absoluut de indruk dat de NS de intentie heeft goed te onderzoeken wat mogelijk is en mee te denken in onze alternatieven.“

Le Roy bevestigde dat. „Er is sprake van een positieve houding ten aanzien van de Zeeuwse plannen.“

Bron: www.pzc.nl

Alles wat er gedaan wordt om die stations open te houden is goed natuurlijk, want ze hebben wel een belangrijke functie. Wat denken jullie hiervan??
Oud 13-05-2006, 21:02
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Niet rendabel=sluiten/bus.
Het is een bedrijf, namelijk.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 22:30
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Sympathiek, maar niet meer dan dat. Volgens mij heeft het niet zoveel om het lijf om met een taxibusje aan te vullen, laat staan de stations om en om te bedienen.
Met citaat reageren
Oud 13-05-2006, 23:32
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik reis regelmatig in Zeeland met de trein en ik heb zelf ook in Krabbendijke gewoond. Ik weet hoe kut het OV er nu al is. In Krabbendijke was er in de tijd dat ik er woonde nog een bus maar toen ik er weg ging was die bus al zover uitgekleed dat die volkomen waardeloos was. Het enige om op terug te vallen was de trein. Het lijkt me niet terecht als je die de mensen daar nu ook nog afneemt. Tuurlijk snap ik wel dat je niet alle stations open kan houden voor een paar mensen. Ik vind het alleen wel oneerlijk dat die mensen daar evenveel belasting betalen als overal maar er wel steeds minder voorzieningen over blijven. Lang niet iedereen heeft voor het kiezen waar je gaat wonen.
Oud 14-05-2006, 00:47
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Het openbaar vervoer in die streeks is van een dermate kwaliteit, dat het sluiten van genoemde stations vrijwel al het laagdrempelige* openbaar vervoer uit de streek weghaalt en dat is natuurlijk ronduit idioot, omdat hiermee het autogebruik gestimuleerd wordt. Dat laatste is opzich geen probleem, maar dan wordt er over een tijdje wel weer, terecht, gemekkerd dat 'men' teveel in de file staat en van overheidszijde/milieugroeperingen dat het milieu teveel wordt belast. Tevens hebben veel mensen niet eens de mogelijkheid om te kiezen met wat voor modaliteit zij reizen, denk hierbij aan scholieren, ouderen, gehandicapten waarvoor de trein een uitstekend alternatief is. Verder heeft Levitating Non natuurlijk wel gelijk dat de NS een zelfstandig bedrijf is geworden en dat de cijfers 'zwart' moeten blijven/worden, het zij zo.
Misschien is het een idee om op het traject Vlissingen - Roosendaal (bijvoorbeeld) andere vervoerders toe te staan, dan raast de NS intercity lekker voorbij deze stationetjes, maar kunnen andere bedrijven (bijvoorbeeld Arriva, Syntus, Connexxion en dergelijke) hier een treintje laten rijden.

Wellicht dat dit in de toekomst voorkomen kan worden door dit in concessie's op te nemen?

*, in vergelijking met het veel te dure vraagafhankelijke vervoer.
Oud 14-05-2006, 05:55
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 14-05-2006 @ 00:32 :
Ik reis regelmatig in Zeeland met de trein en ik heb zelf ook in Krabbendijke gewoond. Ik weet hoe kut het OV er nu al is. In Krabbendijke was er in de tijd dat ik er woonde nog een bus maar toen ik er weg ging was die bus al zover uitgekleed dat die volkomen waardeloos was. Het enige om op terug te vallen was de trein. Het lijkt me niet terecht als je die de mensen daar nu ook nog afneemt. Tuurlijk snap ik wel dat je niet alle stations open kan houden voor een paar mensen. Ik vind het alleen wel oneerlijk dat die mensen daar evenveel belasting betalen als overal maar er wel steeds minder voorzieningen over blijven. Lang niet iedereen heeft voor het kiezen waar je gaat wonen.
In Krabbendijke heb je geloof ik 2 bussen per dag of zo naar Goes, en 3 terug... Ik bedoel, oude mensen die nauwelijks ter been zijn, daarvoor is die trein erg welkom om niet in dat isolement te raken. Daarnaast heeft Krabbendijke ook nog eens een behoorlijk grote scholengemeenschap, waar leerlingen naar school gaan uit heel Oost-Zeeland.

Met subsidie van de gemeenten en zeker ook de provincie Zeeland (die hier gelukkig ook het nut van inzien) moet het te doen zijn die stations open te houden.
Oud 14-05-2006, 11:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 13-05-2006 @ 22:02 :
Niet rendabel=sluiten/bus.
Het is een bedrijf, namelijk.
met die redenering zou geen enkel bedrijf langer dan 25 jaar bestaan.

niet rendabel ? zorgen voor een rendabele oplossing en/of je klantenbestand vergroten.
Oud 14-05-2006, 12:35
Pierreke
Pierreke is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 14-05-2006 @ 12:02 :

niet rendabel ? zorgen voor een rendabele oplossing en/of je klantenbestand vergroten.
Dit slaat echt nergens op...leg het eens uit misschien dan wel?
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 12:39
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Sluiting van de stations levert waarschijnlijk op den duur wel weer meer busmogelijkheden op.
Oud 14-05-2006, 13:27
Verwijderd
Citaat:

Hoe kom je daarbij? Als iets niet rendabel is voor een bedrijf, dan moet er voor gezorgd worden dat het rendabel wordt, of er wordt bulten verlies op gemaakt, en of dat nou zou goed voor de balans is
Helaas is dat in Zeeland niet goed mogelijk, tenzij de regering bijspringt, en daar hebben ze niet veel oren naar.
Als een busmaatschappij het vervoer over zou nemen, dan zijn er veel meer mogelijkheden tot subsidie.
Misschien dat NS reizigers zijn concessie voor zeeland wel verkoopt aan een busmaatschappij, die er vervolgens net als in de achterhoek en twente een halfuurlijkse boemeltrein laat rijden....
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 14:07
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
deadlock schreef op 14-05-2006 @ 14:27 :
Misschien dat NS reizigers zijn concessie voor zeeland wel verkoopt aan een busmaatschappij, die er vervolgens net als in de achterhoek en twente een halfuurlijkse boemeltrein laat rijden....
Maar dat kan dan weer niet, aangezien Vlissingen - Roosendaal tot het hoofdnet van de spoorwegen behoort.

Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om er tezamen met een ander vervoersbedrijf treinen te laten rijden, dan kan er een stoptrein rijden van bedrijf X en intercity's van de NS.

Als bedrijf X dan ook het busvervoer in de streek verzorgt, heb je nog de kans dat de bus en de trein op elkaar aansluiten.
Oud 14-05-2006, 18:29
Vinony
Vinony is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 14-05-2006 @ 15:07 :
Maar dat kan dan weer niet, aangezien Vlissingen - Roosendaal tot het hoofdnet van de spoorwegen behoort.
Dat vind ik eigenlijk niet zo'n goede reden. Lovers rail moest ook over een stukje hoofdnet. En wel een van de drukst bereden stukken van Nederland...

Citaat:
Volgens mij moet het wel mogelijk zijn om er tezamen met een ander vervoersbedrijf treinen te laten rijden, dan kan er een stoptrein rijden van bedrijf X en intercity's van de NS.
Dit zou goed mogelijk kunnen zijn, NS besteedt het vervoer in de regio uit. Dus ze houden zelf de concessie en geven die door aan bijvoorbeeld BBA/Connex of Connexxion

Citaat:
Als bedrijf X dan ook het busvervoer in de streek verzorgt, heb je nog de kans dat de bus en de trein op elkaar aansluiten.
Dan zijn we er toch

Offtopic: edit: Bovenstaande was geschreven door deadlock die even bij vrienden op bezoek is
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 18:58
Quantes
Quantes is offline
Citaat:
Vinony schreef op 14-05-2006 @ 19:29 :
Dat vind ik eigenlijk niet zo'n goede reden. Lovers rail moest ook over een stukje hoofdnet. En wel een van de drukst bereden stukken van Nederland...

Dat is wat anders als een hele lijn van het hrn door een ander bedrijf als NS laten berijden.

Citaat:
Dit zou goed mogelijk kunnen zijn, NS besteedt het vervoer in de regio uit. Dus ze houden zelf de concessie en geven die door aan bijvoorbeeld BBA/Connex of Connexxion
[/b]

Dat moet een gecheiden aanbesteding worden dan.

Laatst gewijzigd op 15-05-2006 om 04:29.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 20:51
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:

Eh, in de transport gaat dat moeilijk. Noem mij één commercieel bedrijf dat grote investering binnen korte tijd (én met korte termijn resultaat) verkiest boven het saneren van enkele onderdelen die al jaren....jaaaaaren verlies draaien.
Met citaat reageren
Oud 14-05-2006, 20:51
TheRedArrow
TheRedArrow is offline
Citaat:
Vinony schreef op 14-05-2006 @ 19:29 :

Dan zijn we er toch

Offtopic: edit: Bovenstaande was geschreven door deadlock die even bij vrienden op bezoek is
Wat Quantes zegt, tuurlijk is het mogelijk, allerlei verladers hebben immers ook de mogelijkheid om over het hoofdrailnet van de ns te razen, maar ik moet het nog maar zien gebeuren.

Je kan beter doen op de Limburgse manier, daar besteden ze de Maaslijn aan tezamen met het regionale busvervoer, dat zorgt voor goede overstapverbindingen en dergelijke.

Offtopic: Ik dacht wel zoiets.
Oud 14-05-2006, 21:38
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 14-05-2006 @ 21:51 :
Eh, in de transport gaat dat moeilijk. Noem mij één commercieel bedrijf dat grote investering binnen korte tijd (én met korte termijn resultaat) verkiest boven het saneren van enkele onderdelen die al jaren....jaaaaaren verlies draaien.
NS Internationaal: Investeren in de HSL en stug vasthouden aan de verliesdraaiende ICE.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 21:49
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik wil ook dat ze open blijven, want mijn vriend woont in één van die dorpen en het is al zo'n lange reis (4,5 uur treinen, 5 uur van deur tot deur) en als ik dan ook nog eens eerst naar Goes ofzo moet

Maar misschien is hij tegen die tijd al wel verhuisd
Met citaat reageren
Oud 16-05-2006, 22:11
Bonga
Bonga is offline
Citaat:
TheRedArrow schreef op 14-05-2006 @ 15:07 :

zie ook de achterhoek, door ns reizigers ten dode opgeschreven, waar het treinvervoer weer toeneemt door regelmatige aansluitende dienstregelingen van trein en bus..
Oud 17-05-2006, 11:20
Verwijderd
Citaat:
shoebuddy schreef op 16-05-2006 @ 23:11 :
zie ook de achterhoek, door ns reizigers ten dode opgeschreven, waar het treinvervoer weer toeneemt door regelmatige aansluitende dienstregelingen van trein en bus..
En dat ene lijntje in Twente(Zutphen-Hengelo-Oldenzaal) ook.

Punt is, dat een gedeelde concessie prima mogelijk moet zijn. Wettelijk zijn er (voor zover ik weet) geen obstakels.
Dionysus zou daar misschien wel eens meer van kunnen weten, of mijn pa, ik zal hem wel een mailtje sturen.

Daarnaast lijkt het me al helemaal geen probleem om, niet een gedeelde aanbesteding te doen, maar één enkele aanbesteding. Hoe het bedrijf wat de aanbesteding wint de aanbesteding uitvoert, moeten ze zelf weten, zolang ze maar aan de voorwaarden voldoen.
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 11:32
Verwijderd
En mijn pa zou mijn pa niet zijn als hij niet al antwoord had gegeven;

Onderstaande gaat over een concessie aan meerdere bedrijven tegelijkertijd;
-----
nee
dat mag niet
mag alleen als ns bv uitbesteedt mits zij het vervoer in handen hebben
Anders wordt het als de provincie dat bepaalt
zoek op de provinciale aanbesteding van de maaslijn
daar vind je zowel de richtlijnen als de aanbesteding
------
NS mag (indien niet begrensd door de aanbesteding) wél aan meerdere bedrijven tegelijkertijd uitbesteden, maar blijven verantwoordelijk.

edit; zie ook;
http://www.verkeerskunde.nl/moxie/ar...ant-en-k.shtml
Met citaat reageren
Oud 17-05-2006, 12:23
nps
nps is offline
zeeland naar belgie doen , die zijn wat vriendelijker met het OV
nee hoor, weer een staatsbedrijf maken om dit soort dingen te voorkomen.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten