|
Verwijderd
|
Citaat:
vedetje schreef op 21-03-2006 @ 03:28 :
In hoe verre zijn de daden van een politicus te rechtvaardigen als hij dit enkel doet om populariteit te winnen? Citaat:
Hoe ver mag men gaan? Wanneer kan men spreken van corruptie?
In dat geval is het jammer maar helaas. Staatsrecht is bijna niet afdwingbaar, een politicus kan niet door de rechter tot de orde geroepen worden om uit te voeren wat hij beloofde, alleen maar politiek, dat wil zeggen door het controlerend orgaan, het parlement. Als het parlement ook geen zin heeft om hem tot de orde te roepen dan heb je een verkeerde keuze gemaakt tijdens het stemmen en laat je het hopelijk in het vervolg.
|
||||
|
|
|||||
|
|
Jullie lijken bij de beantwoording van de topicstarter's vraag er vanuit te gaan dat ze het over het populisme heeft zoals dat in Nederland gebruikelijk is, terwijl zij in haar stuk veel extremere voorbeelden aanhaalt, zoals het geven van voedselpakketten aan mensen die voor jouw partij stemmen. Dan kan je niet meer spreken over mensen die uit vrije wil ergens voor kiezen, en is het in feite zo dat diegene die die voedselpakketten kan kopen en vervolgens weggeven zoveel stemmen heeft als dat er armen zijn die hij kan voorzien van hun basisbehoeften. Zo'n systeem is de naam democratie onwaardig, omdat daarin iedereen zou mogen stemmen, en elke stem even zwaar zou moeten tellen.
Hoe je dit zou kunnen oplossen weet ik niet. Iig is geld(boete) niet de oplossing, omdat de fraudeurs daar genoeg van hebben. De stemmen ongeldig verklaren is ook geen oplossing..moeilijk. |
||||
|
|
|
||||
|
|
Sorry, het zal wel komen door de vele Kuifje en Robbedoes-strips die ik vroeger heb gelezen, maar het beeld wat ik van Zuid-Amerikaanse landen heb, is nog steeds dat van de bananenrepubliek waar een populist of dictator met behulp van het leger het volk arm en dom houdt.
Het leek even de goede kant op te gaan met Morales in Bolivia en Chavez in Venuzuela. Maar nu komt de ware aard van Chavez alweer naar boven: in plaats van geld vrij te maken voor de armen, wil hij meer gaan spenderen aan wapens voor zijn leger, zogenaamd om een eventuele Amerikaanse invasie tegen te kunnen houden. Nou heeft Pat Robertson voorgesteld om Chavez uit de weg te ruimen, maar dat zie ik Bush nu toch ook weer niet doen. En Chavez schijnt het grote voorbeeld van Morales te zijn. Dat beloofd dus weer veel goeds... |
||||
|
|
|
||||
|
Verwijderd
|
Citaat:
Love & Peace schreef op 21-03-2006 @ 13:11 :
Jullie lijken bij de beantwoording van de topicstarter's vraag er vanuit te gaan dat ze het over het populisme heeft zoals dat in Nederland gebruikelijk is, terwijl zij in haar stuk veel extremere voorbeelden aanhaalt (...) Zo'n systeem is de naam democratie onwaardig, omdat daarin iedereen zou mogen stemmen, en elke stem even zwaar zou moeten tellen.. |
||||
|
|
|||||
|
|
Citaat:
nare man schreef op 21-03-2006 @ 15:07 :
Dat leek me geen interessante vraag. Als een of andere halve dictator de verkiezingen beïnvloedt door geld en giften of nog erger, dan is er überhaupt geen sprake van verkiezingen, dat noemen we een schijndemocratie. Lijkt me niet dat je daar een oplossing voor kunt vinden of dat je daar iets goeds over kunt zeggen. Door hier te zijn, mijn ogen en oren open te houden besef ik dat Argentinië een land is dat duizend keer rijker is dan België/Nederland, dus logischergevolg ga ik me afvragen 'hoe komt het?', ja, ze hebben veel slechte politieke situaties gehad, maar nu hebben ze toch een 'democratie', dus als er dan zo'n situaties gebeuren, ga ik me afvragen of dit wel kan en mag, hoe kan een land verder ontwikkelen als deze dingen toegelaten mogen worden? Ik wou dus even de nuchtere visie horen van Europeanen (hier lijkt iedereen me veel minder bewust van politiek dan de meerderheid in België en Nederland. In deze landen heeft 'iedereen' zijn mening min of meer gevormd, hier lijken mijn leeftijdsgenoten maar half te weten wat er aan de hand is...) |
||||
|
|
|
Citaat:
vedetje schreef op 21-03-2006 @ 17:27 :
Als buitenlandse student in Argentinië intereseert me het 'extreme' geval meer dan de situatie in West-Europa. Door hier te zijn, mijn ogen en oren open te houden besef ik dat Argentinië een land is dat duizend keer rijker is dan België/Nederland, dus logischergevolg ga ik me afvragen 'hoe komt het?', ja, ze hebben veel slechte politieke situaties gehad, maar nu hebben ze toch een 'democratie', dus als er dan zo'n situaties gebeuren, ga ik me afvragen of dit wel kan en mag, hoe kan een land verder ontwikkelen als deze dingen toegelaten mogen worden? Ik wou dus even de nuchtere visie horen van Europeanen (hier lijkt iedereen me veel minder bewust van politiek dan de meerderheid in België en Nederland. In deze landen heeft 'iedereen' zijn mening min of meer gevormd, hier lijken mijn leeftijdsgenoten maar half te weten wat er aan de hand is...) |
||||
|
|
|
||||
|
|
Citaat:
vedetje schreef op 21-03-2006 @ 03:28 :
Een ander bekend voorbeeld in Argentinië, een enorm corrupt land, is dat bij de gemeentelijke verkiezingen mensen rond gaan en zeggen: 'als je op mij stemt, komt een busje je ophalen en brengt het je ook terug' verder geven ze ook voedselpaketten. |
||||
|
|
|||||
![]() |
| Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
Soortgelijke topics
|
||||
| Topic | Auteur | Forum | Reacties | Laatste bericht |
| Boerkini-verbod | Macrador | Onzin | 29 | 29-08-2016 00:48 |
| America as the last man standing | Love & Peace | Nieuws, Achtergronden & Wetenschap | 188 | 03-11-2008 13:45 |
| Dubbele Nationaliteit III | RepsaJ Neretgun | Nieuws, Achtergronden & Wetenschap | 196 | 09-04-2007 20:52 |
| Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah" | Joostje | Nieuws, Achtergronden & Wetenschap | 500 | 22-02-2005 13:27 |
| kabinet Balkenende | Tommiev | Nieuws, Achtergronden & Wetenschap | 63 | 23-05-2004 14:24 |
| Mijn condoleances aan iedere Nederlander met verstand | waaromniet? | De Kantine | 123 | 16-05-2002 21:45 |