Oud 15-05-2006, 16:15
Meadow
Meadow is offline
Ik heb al eerder een topic geopend over mijn probleem met mijn toenmalige videokaart. Nu heb ik dezelfde kaart nieuw, met als enige twee verschillen dat hij van XFX is ipv ASUS en 2 DVI uitgangen heeft ipv 1. Nu heb ik een mail om hulp gestuurd naar het bedrijf waar ik hem heb gekocht, maar daar verwcaht ik niet heel veel van. Daarom post ik hier een gedeelte van die mail, om te zien of iemand hier er iets van kan maken.

Citaat:
Nu dan, wat is het probleem? Na de kaart te hebben geïnstalleerd in mijn kast, en de driver te hebben geïnstalleerd, ben ik gaan testen. Ik begon met het spel The Elderscrolls III: Morrowind. Dit spel draaide goed, op het feit na dat er af en toe kleine witte vlekjes in het scherm verschenen. Het beginfilmpje hierintegen zit vol witte strepen en loopt niet goed. Hierna de Sims 2, ook hier een hele boel witte strepen en slechte prestaties. Ditzelfde geld voor Return to Castle Wolfenstein, alleen loopt die ook nog vast. Vervolgens legde ik The Elderscrolls IV: Oblivion in het cd laatje. De beginfilmpjes liepen prima, het menu ook. Het filmpje bij "new game" stoorde gigantisch. Het spel zelf liep een hele periode prima, tot ik buiten kwam, daar begon het spel niet alleen vast te lopen, maar elke keer dat hij dat deed rebootte mijn computer zichzelf.

Nu heb ik een aantal theorieën over wat er aan de hand zou kunnen zijn, en ik wil graag dat u me zegt hoe waarschijnlijk u ze vind en of er bijvoorbeeld fouten in mijn logica zitten.

1) Ik heb wederom een defecte videokaart meegekregen.

2) De videokaart werkt niet goed samen met een van de andere stukken hardware. Dit is mijn configuratie:

Voeding:
Component Pro
Model No: ATX- 300GTF
AC input: 230V-4A-50Hz
DC output: 300W
+3,3V=20,0A(org) +5V=30,0A(red) +12V=13,0A(yel) +5Vsb=2,0A(purp) -5V=0,3A(white) -12V=0,8A(blue)
Fuse Rating: 6.3A, 250V~ (+3,3V&+5V=180W max)

Moederbord:
Asus A7N8X-X
Met nVidia nForce chipset.
AGP8x slot voor videokaart.

Geheugen:
1024 MB RAM DDR PC3200 Merkloos

Geluidskaart:
Creative Soundblaster Live! 24-Bit

Ethernetkaart:
Realtek RTL 8139 Ethernetcard PCI

Processor:
AMD Athlon XP 2800+

Varia:
DVD Lezer
DVD brander
Floppydrive

XFX nVidia GeForce 6600GT 128MB

Hierin lijkt het me onlogisch dat het bijvoorbeeld het moederbord is, omdat ze beide een chipset hebben van nVidia.

3) De kaart krijgt te weinig stroom van de voeding. De specificaties van de voeding staan onder punt 2. Dit komt op mij niet logisch over, omdat mij dunkt dat "hogere" toepassingen meer voedingscapaciteit vereisen, en het juist de oude en dus minder "moeilijke" games zijn waar hij het meeste witte vlekken geeft.

4)Mijn AGP slot is defect, of gedeeltelijk defect. Ook dit lijkt me uitermate onlogisch, aangezien mijn oude videokaart nog altijd prima functioneert bij de persoon aanwie ik hem verkocht heb. Het is een nVidia GeForce FX 5500. Zo ook de geleende kaart die ik heb gebruikt terwijl de vorige in RMA was.

5)Deze specifieke chipset sluit niet bij mijn systeem aan, in dat geval zou ik bijvoorbeeld een stukje omhoog of omlaag kunnen gaan naar een GeForce 6600 of juist 6800. Als het echter aan mijn voeding blijkt te liggen is omhoog gaan natuurlijk niet praktisch.
Please respond!
Oud 15-05-2006, 16:20
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
De voeding of temperatuur in de kast doen mij het meest logisch aan.

Zitten er meerdere HDD's in en dergelijke ongein?
Oud 15-05-2006, 16:33
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-05-2006 @ 17:20 :
De voeding of temperatuur in de kast doen mij het meest logisch aan.

Zitten er meerdere HDD's in en dergelijke ongein?
Nope, één Harde schijf van 40 gig, niet eens een grote dus. Momenteel heb ik de kast open staan, maar dat maakt geen verschil, en als het met temperatuur te maken heeft zou dat denk ik wel zo moeten zijn...?
Oud 15-05-2006, 16:36
Gimme more beer
Citaat:
Meadow schreef op 15-05-2006 @ 17:33 :
Nope, één Harde schijf van 40 gig, niet eens een grote dus. Momenteel heb ik de kast open staan, maar dat maakt geen verschil, en als het met temperatuur te maken heeft zou dat denk ik wel zo moeten zijn...?
Ja, dat zou het dan moeten oplossen. Tja, ik gok een beetje op de voeding, maar toch lijkt het me heel sterk. De videokaart past gewoon bij je systeem en het lijkt me sterk dat deze kapot is.
Oud 15-05-2006, 16:40
M@rco
M@rco is offline
Die voeding is kwalitatief gewoon een fatsoenlijk ding (Component Pro = FSP Group met een ander stickertje erop), dus het lijkt me sterk dat dat de boosdoener is.
Oud 15-05-2006, 16:46
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-05-2006 @ 17:36 :
Ja, dat zou het dan moeten oplossen. Tja, ik gok een beetje op de voeding, maar toch lijkt het me heel sterk. De videokaart past gewoon bij je systeem en het lijkt me sterk dat deze kapot is.
Enig idee wat het dan zou kunnen zijn? Buiten dus dan de videokaart wel degelijk voor de 2e keer kapot is.

En wat denk je over de rest van de opties in de mail? Ook aan jou die vraag trouwens, M@rco.

Edit: Ohja, ik heb het voor de zekerheid ook nog met een andere string aan stekkertjes uit de voeding geprobeerd, voor het geval dat stekkertje defect zou zijn, maar dat was niet het geval, hij powert nu namelijk mijn DVDspeler.
Oud 15-05-2006, 18:50
UnD34d
UnD34d is offline
als ik het goed las heb je een 180watt (piekvermogen) dat is dus echt aan de lage kant. zelfs een 6200gt (die ik heb) heeft minimaal een 300 watt voeding nodig. ik raadt je aan om een coolermaster te nemen van rond de 400 watt. dat zou het probleem moeten verhelpen.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 18:53
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
UnD34d schreef op 15-05-2006 @ 19:50 :
als ik het goed las heb je een 180watt (piekvermogen) dat is dus echt aan de lage kant. zelfs een 6200gt (die ik heb) heeft minimaal een 300 watt voeding nodig. ik raadt je aan om een coolermaster te nemen van rond de 400 watt. dat zou het probleem moeten verhelpen.
Een collermaster= een voeding? Of een extra fan? Hoe veel kost zo'n ding?
Oud 15-05-2006, 18:57
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
UnD34d schreef op 15-05-2006 @ 19:50 :
Uhm, nee.

Ten eerste: bekijk dit eens: volgens hun meetresultaten verbruikt zelfs een zwaar P4-systeem niet meer dan 200W onder volledige belasting. Een voeding van 400W zal voor de meeste mensen dus vette overkill zijn, en al helemaal voor een systeem als dat van Meadow.

Ten tweede: je hebt het niet goed gelezen, want wat staat er:

(+3.3V & +5V = 180W max.)

Het gaat dus over de +3.3V en +5V lijnen; de videokaart haalt zijn stroom voornamelijk vanaf de +12V lijn

Nogmaals, het zou me verbazen als het hier aan de voeding blijkt te liggen. Wat Meadow beschrijft lijkt nog het meest op artifacts, en dat duidt eigenlijk altijd op een defecte/te warm wordende videokaart.

Laatst gewijzigd op 15-05-2006 om 19:00.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 19:00
UnD34d
UnD34d is offline
ow oke sry verkeerd gezien dan zou ik het anders echt niet weten hoor
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 19:03
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
M@rco schreef op 15-05-2006 @ 19:57 :
Uhm, nee.

Ten eerste: bekijk dit eens: volgens hun meetresultaten verbruikt zelfs een zwaar P4-systeem niet meer dan 200W onder volledige belasting. Een voeding van 400W zal voor de meeste mensen dus vette overkill zijn, en al helemaal voor een systeem als dat van Meadow.

Ten tweede: je hebt het niet goed gelezen, want wat staat er:

(+3.3V & +5V = 180W max.)

Het gaat dus over de +3.3V en +5V lijnen; de videokaart haalt zijn stroom voornamelijk vanaf de +12V lijn

Nogmaals, het zou me verbazen als het hier aan de voeding blijkt te liggen. Wat Meadow beschrijft lijkt nog het meest op artifacts, en dat duidt eigenlijk altijd op een defecte/te warm wordende videokaart.
Defect of te warm. Momenteel tracht ik dingen toe doen met mijn kast open en twee deuren naar het balkon weid open. Mijn kaart is ongeveer 40 graden als ik speel. Dat is behoorlijk laag of niet?
Oud 15-05-2006, 19:06
J-roenn
J-roenn is offline
dat is voor een videokaart idd laag ja.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 20:55
Meadow
Meadow is offline
Mijne dames en heren,

Onder voorbehoud geef ik u deze prachtige mededeling: een vriend van mij kwam met het briljante idee om mijn mobo te reinstallen, en sinds dien heb ik geen rare vlekken meer gezien! Allen eren hem!

Meadow
Oud 15-05-2006, 21:05
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 15-05-2006 @ 17:40 :
Die voeding is kwalitatief gewoon een fatsoenlijk ding (Component Pro = FSP Group met een ander stickertje erop), dus het lijkt me sterk dat dat de boosdoener is.
Er staat dat de voeding +12V=13,0A levert.

Waarschijnlijk is dat het probleem. Tegenwoordig zegt het aantal watts dat een voeding kan leveren niet echt veel meer.

Ik denk dat zoiets de oplossing wel zou kunnen zijn
http://www.azerty.nl/producten/produ...tt-retail.html
Met citaat reageren
Oud 15-05-2006, 21:12
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Olaf90 schreef op 15-05-2006 @ 22:05 :

Waarschijnlijk is dat het probleem. Tegenwoordig zegt het aantal watts dat een voeding kan leveren niet echt veel meer.

Ik denk dat zoiets de oplossing wel zou kunnen zijn
http://www.azerty.nl/producten/produ...tt-retail.html
Thanks, maar het was het niet, zie mijn vorige post... Dit topic mag dicht wat mij betreft.
Oud 15-05-2006, 21:41
Gimme more beer
Citaat:
Olaf90 schreef op 15-05-2006 @ 22:05 :

Waarschijnlijk is dat het probleem.
Nee.
Oud 15-05-2006, 21:42
Gimme more beer
Citaat:
Meadow schreef op 15-05-2006 @ 21:55 :
Mijne dames en heren,

Onder voorbehoud geef ik u deze prachtige mededeling: een vriend van mij kwam met het briljante idee om mijn mobo te reinstallen, en sinds dien heb ik geen rare vlekken meer gezien! Allen eren hem!

Meadow
Wat bedoel je met reïnstallen? De drivers opnieuw installeren?
Oud 15-05-2006, 21:51
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 15-05-2006 @ 22:42 :
Wat bedoel je met reïnstallen? De drivers opnieuw installeren?
Jap.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten