Blatter: 'komende herfst chip in bal'
Sepp Blatter heeft na het gelijkspel tussen Frankrijk en Zuid-Korea aangegeven dat er komende herfst een systeem wordt ingevoerd met een chip in de bal, zodat kan worden beoordeeld of de bal de doellijn is gepasseerd.
De kopbal van Patrick Vieira werd in deze wedstrijd door doelman Lee Won-Jae van Zuid-Korea achter de doellijn gestopt, maar dit werd niet gezien door de assistent-scheidsrechter, mede door deze beslissing eindigde de wedstrijd in een 1-1 gelijkspel.
De voorzitter van de FIFA gaf aan dat het gebruik van videobeelden wat hem betreft uitgesloten blijft: "Een partij stilleggen om een cruciale actie opnieuw te bekijken, is volgens mij niet de ideale oplossing, maar het systeem met de chip gaan we in de herfst introduceren."
- -
Hier ben ik al lange tijd een voorstander van. Een land zal maar (en dat is al eens gebeurd, ik meen Bulgarije?) uitgeschakeld worden omdat een bal die wél over de lijn was (dus feitelijk gewoon een doelpunt) niet toegekent word 'omdat de grensrechter het niet goed kon zien.' Kan natuurlijk niet in deze moderne tijd.
Meer nieuwe regels / apparaatjes / watdanook die het voetbal kunnen verbeteren?