Oud 10-10-2006, 21:31
mij123
hoi,

kan iemand mij dit uitleggen, gaat over de hardy-weinberg wet
die overigens toch alleen werkt bij bepaalde omstandigheden,maar die moeten dan bij een vraag vernoemd staan toch...maar goed mijn vraag

PTC (= phenyl-thio-carbamide) is een stof met een bittere smaak. Het vermogen om PTC te kunnen proeven is erfelijk bepaald. Twee allelen spelen een rol : T voor proeven (dominant) en t voor niet-proeven (recessief). Deze eigenschap beïnvloedt de voortplantingskansen niet.

Het blijkt dat 70% van de wereldbevolking PTC kan proeven. Bereken de frequentie waarmee respectievelijk allel T en allel t in de wereldbevolking voorkomt. Geef je antwoord in procenten.

dus toen dacht ik, als 70% PTC wel kan proeven dan is de rest dus 30% die het niet kan proeven, die is dus recessief en heeft dus genotype tt

maar nu staat er ergens het volgende:

Dus 2pt = 0,3. Dus je weet dat pt = wortel0,3 = 0,548
pt+ pT = 1,0. Dus: pT = 1,0 - 0,548 = 0,452.

Dus genfrequentie van t = 54,8% en van T = 45,2%

maaar hoezo wortel, want 2pt is toch geen kwadraat?? en trouwens als je de wet hebt, dus p^2+2pq+q^2 dan dacht ik dan is het iets met die q^2 voor de recessieve, maar hoe reken je zoiets dan uit..

sorry voor mn beetje erg omslachtige taal enzo,, beetje veel details misschin, maar ik hoop dat iemand me kan helpen!

liefs van mij
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-10-2006, 22:05
deoxyribose
deoxyribose is offline
Je notatie is heel verwarrend . Je zou beter kunnen opschrijven:

T^2 + 2Tt + t^2 volgens de Hardy-Weinberg wet en natuurlijk is
T+t = 1

70% van de wereldbevolking kan PTC proeven. Als T dominant is, betekent dus dat de heterozygoten die eigenschap ook hebben. Je hebt dus t^2 = 30%. Hiervan moet je de wortel nemen, immers heb je twee allelen. Dan krijg je t = sqrt(0,3) = 0.548.
Omdat T+t=1, is de frequentie van T = 1-0.548 = 0.452
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 07:23
sdekivit
sdekivit is offline
nee deoxyribose. in de wet van hardy-weiberg wordt de frequentie van het dominante allel weergegeven met een p en de frequentie van het recessieve allel q.

dus je krijgt: q^2 = 30% = 0,3

--> q = sqrt 0,3 met als gevolg p = 1 - sqrt 0,3 (want p + q = 1)

Laatst gewijzigd op 11-10-2006 om 07:28.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 07:38
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 11-10-2006 @ 08:23 :
nee deoxyribose. in de wet van hardy-weiberg wordt de frequentie van het dominante allel weergegeven met een p en de frequentie van het recessieve allel q.

dus je krijgt: q^2 = 30% = 0,3

--> q = sqrt 0,3 met als gevolg p = 1 - sqrt 0,3 (want p + q = 1)
Ja dat weet ik, maar in de oorspronkelijke opdracht werd het weergegeven met T en t.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 07:41
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 11-10-2006 @ 08:38 :
Ja dat weet ik, maar in de oorspronkelijke opdracht werd het weergegeven met T en t.
dus zeg je in het antwoord: frequentie T = p en frequente t = q.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 07:44
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 11-10-2006 @ 08:41 :
dus zeg je in het antwoord: frequentie T = p en frequente t = q.
Gast, je hoeft mij dit echt niet meer allemaal uit te leggen hoor, ik studeer biologie
Het maakt geen donder uit of ik nou T en t of p en q neerzet, want er staat in principe hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 17:08
sdekivit
sdekivit is offline
en, dan studeer je biologie, ik studeer biomedische wetenschappen (veel leuker dan al die zwamvakken als ecologie en milieu en PLANTEN ..... ) na dit jaar hopelijk al B.Sc

en ja het maakt wel uit --> internationale communicatie
Met citaat reageren
Oud 11-10-2006, 21:06
deoxyribose
deoxyribose is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 11-10-2006 @ 18:08 :
en, dan studeer je biologie, ik studeer biomedische wetenschappen (veel leuker dan al die zwamvakken als ecologie en milieu en PLANTEN ..... ) na dit jaar hopelijk al B.Sc

en ja het maakt wel uit --> internationale communicatie
wat weten biomedici nou van Hardy-Weinberg, dat hoort bij de evolutiebiologie

trouwens, ik hoor vaak van biologen die stage doen dat het bij BW altijd een zooitje is, en men vaak maar wat aankloot(en daarbij ook nog eens regels overtreedt die al op de middelbare school bekend waren, zoals eten in de practicumzaal)

Laatst gewijzigd op 11-10-2006 om 21:21.
Met citaat reageren
Oud 13-10-2006, 15:25
sdekivit
sdekivit is offline
bij BMW hoort het vak vergelijkbare anatomie, waarin onder andere de evolutie van organismen te sprake komt. Wij weten dus heel wat van evolutiebiologie en nee: het is geen zooitje bij BMW (tenminste niet in utrecht)

en eten in de practicumzaal is ook bij BMW verboden en heb ook nooit iemand in de practicumzalen zien eten.

Voor je een opleiding gaat afkraken door te zeggen dat ze regels in de practicumzaal overtreden dan zou ik zelf eerst eens een kijkje gaan nemen en niet je mening vormen aan de hand van vervormde verhaaltjes die te ronde gaan tussen de verschillende studieverenigingen om de eigen opleiding te promoten.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 11:15
deoxyribose
deoxyribose is offline
Jongen, je zit zelf vol vooroordelen over de vermeende superioriteit van jouw eigen studie. Alsof biologiestudenten alleen maar les krijgen over plantjes.
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 11:53
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
deoxyribose schreef op 15-10-2006 @ 12:15 :
Jongen, je zit zelf vol vooroordelen over de vermeende superioriteit van jouw eigen studie. Alsof biologiestudenten alleen maar les krijgen over plantjes.
dat heb ik nooit gezegd. Ik zeg alleen maar dat plantjes saai zijn
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 17:07
Estar
Estar is offline
Ik heb ook moeite met de hardy weinberg wet, dus kan iemand heel simpel uitleggen hoe het nou precies werkt, los van de vraag van topic starter?
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 18:20
deoxyribose
deoxyribose is offline
Als je weet hoe dominantie bij allelen werkt is de Hardy-Weinberg wet toch prima te snappen
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 19:01
Estar
Estar is offline
In principe wel, maar zodra ik het moet gaan toepassen dan lukt het niet
Met citaat reageren
Oud 15-10-2006, 21:56
sdekivit
sdekivit is offline
je moet altijd uitgaan van: p + q = 1. Dat is de gouden regel.

je weet dat je van elk homoloog gen 2 verschillende of gelijke allelen hebt.

--> stel ik heb 100 individuen waarin ik 25 homozogoot dominanten heb, 50 heterozygoten en nog eens 25 homozygoot recessieven.

nu zeg ik dat frequentie dominant = p en frequentie recessief = q.

in totaal heb ik 200 allelen in de pool. in de pool zijn 50 + 50 = 100 allelen van het dominante type en ook 50 + 50 = 100 allelen van het recessiefe type

--> allelfrequentie p = 0,5 en q = 0,5

Heb ik nu een homozygoot dominant individu, dan heeft die het p allel van zijn vader en het p allel van zijn moeder gekregen --> dus frequentie homozygoot dominant = p x p = p2 ( = 0,5 * 0,5 = 0,25 --> in een pool van 100 zijn dus 25 individuen homozygoot dominant).

Hetzelfde geldt voor het homozygoor recessieve type.

Voor het heterozygote individu geldt dat hij of het p allel van pappie heeft en het q allel van mammie of het is net andersom. Kans = 2 * p * q (2pq)

In een pool geldt dus altijd: p^2 + 2pq + q^2 = 1. want opgeteld leveren al de frequentie de totale genenpool op.
Met citaat reageren
Oud 16-10-2006, 12:15
Estar
Estar is offline
Dank je wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten