Oud 17-10-2006, 11:08
~SmG~
~SmG~ is offline
Hoi

Op school moeten we een werkstuk maken over natuurkundige wetten in de biomedische/ diergeneeskundige wereld.
We moeten hier 4 verschillende toepassingen onderzoeken.
Heeft iemand hier een leuk idee welke toepassingen ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt iig.
Oud 17-10-2006, 12:06
DDM
DDM is offline
Ik zelf doe geneeskunde en het is natuurlijke makkelijk om dit te extrapoleren naar de diergeneeskunde. Denk aan de pompkracht van het hart. Hoe meer het hart uitzet des te meer het uitpompt. Heeft o.a. te maken met de compliantie. Daarbij komt de wet van LaPlace kijken enzo. Ook dit kan je toepassen om de bloeddruk. Dit alles heet hemodynamica en dit kan je beschouwen uit natuurkundige wetten.
Oud 17-10-2006, 20:51
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
~SmG~ schreef op 17-10-2006 @ 12:08 :
Hoi

Op school moeten we een werkstuk maken over natuurkundige wetten in de biomedische/ diergeneeskundige wereld.
We moeten hier 4 verschillende toepassingen onderzoeken.
Heeft iemand hier een leuk idee welke toepassingen ik zou kunnen doen?
Alvast bedankt iig.
biomechanica
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 20:53
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
DDM schreef op 17-10-2006 @ 13:06 :
Ik zelf doe geneeskunde en het is natuurlijke makkelijk om dit te extrapoleren naar de diergeneeskunde. Denk aan de pompkracht van het hart. Hoe meer het hart uitzet des te meer het uitpompt. Heeft o.a. te maken met de compliantie. Daarbij komt de wet van LaPlace kijken enzo. Ook dit kan je toepassen om de bloeddruk. Dit alles heet hemodynamica en dit kan je beschouwen uit natuurkundige wetten.
wet van LaPlace heeft te maken met de bloeddruk, niet met de compliantie van het hart. Compliantie geeft alleen het gemak waarmee het hart zich vervormt en weer terug kan keren naar zijn oorspronkelijke toestand (en is dus een materiaaleigenschap). Dat deze beinvloedt wordt door de bloeddruk (waar de wet van LaPlace geldt) moge duidelijk zijn, maar wet van LaPlace heeft niet direct met de compliantie te maken.

Een ander duidelijk voorbeeld waarbij cvompliantie een rol speelt is in bepaalde longaandoeningen als longemfyseem.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2006, 21:40
DDM
DDM is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 17-10-2006 @ 21:53 :
wet van LaPlace heeft te maken met de bloeddruk, niet met de compliantie van het hart. Compliantie geeft alleen het gemak waarmee het hart zich vervormt en weer terug kan keren naar zijn oorspronkelijke toestand (en is dus een materiaaleigenschap). Dat deze beinvloedt wordt door de bloeddruk (waar de wet van LaPlace geldt) moge duidelijk zijn, maar wet van LaPlace heeft niet direct met de compliantie te maken.

Een ander duidelijk voorbeeld waarbij cvompliantie een rol speelt is in bepaalde longaandoeningen als longemfyseem.
Wet van LaPlace m.b.t. tot het hart laat bijv zien dat een groot hart een grotere spierkracht moet opbouwen om dezelfde ventrikeldruk op te bouwen. Heeft dus niet alleen met de vaten te maken. Daarnaast heeft de compliantie o.a. te maken met de eind diastolische fase van het hart. En dit heeft weer te maken met de spierkracht. Ik heb ook niet gezegd dat het een direct verband heeft, maar het een is nodig om het andere te verkrijgen. Je hebt beide nodig wil je dit hemodynamisch kunnen beschouwen.
Oud 18-10-2006, 16:45
sdekivit
sdekivit is offline
@DDM: Heeft o.a. te maken met de compliantie. Daarbij komt de wet van LaPlace kijken enzo.

bij compliantie komt de wet van LaPlace helemaal niet ter sprake. LaPlace heeft te maken met weerstand die een gas of vloeistof ondervindt wanneer het door een buis stroomt.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2006, 23:15
DDM
DDM is offline
Citaat:
sdekivit schreef op 18-10-2006 @ 17:45 :
@DDM: Heeft o.a. te maken met de compliantie. Daarbij komt de wet van LaPlace kijken enzo.

bij compliantie komt de wet van LaPlace helemaal niet ter sprake. LaPlace heeft te maken met weerstand die een gas of vloeistof ondervindt wanneer het door een buis stroomt.
Het staat wat ongelukkig. Nu kopieer je juist ook dat stukje. Maar mijn bedoeling was dat bij de werking van het hart wat ik daarboven besproken heb dat o.a. komt kijken. Daarnaast geldt LaPlace wel degelijk voor het hart. Maar misschien leer jij dat niet en hou je het bij je buizen.
Oud 19-10-2006, 07:28
sdekivit
sdekivit is offline
Citaat:
DDM schreef op 19-10-2006 @ 00:15 :
Daarnaast geldt LaPlace wel degelijk voor het hart. Maar misschien leer jij dat niet en hou je het bij je buizen.
dat zeg ik toch niet. ik zeg alleen maar dat de wet van LaPlace niets te maken heeft met compliantie. Dat hjet niet geldt voor het hart, dat zeg ik niet. het hart is immers ook een 'buis'.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten