Wij hadden een poosje geleden een discussie in de klas over zwaartekracht enzo in de klas. Ik zal de discussie even schetsen.
De leraar (overigens geen naturrkundeleraar) stelde dat wanneer je een pen laat vallen die op de grond zou komen. (Dit is natuurlijk logisch!

) Toen legde hij die pen op de tafel, toen zei hij: wat zorgt ervoor dat de pen op de tafel blijft liggen, en niet op de grond val. (bijv. door de tafel zakt)
Het antwoord was op een gegeven moment dat de tafel als het ware de pen omhoog duwt. De zwaartkracht trekt met dezelfde kracht de pen naar beneden. Al was de duwkracht van de tafel kleiner, dan was de pen door de tafel gezakt. Dus op dat moment is de zwaartekracht en duwkracht van de tafel even groot, zodat de pen blijft liggen.
Je zou het met een ander voorbeeld duidelijk kunnen maken. Als je zit op een stoel trekt de zwaartekracht je naar beneden. Maar gelukkig is de duwkracht van de stoel even groot als de zwaartekracht. Anders was je er door heen gezakt.
Ik had nooit van duwkracht gehoord maar ik vond het wel een goede en logische redenatie. Anderen geloofden het niet en zeiden dat het niets met duwen te maken heeft. Ze zeiden zo ongeveer dat de stoel een obstakel is die als het ware de zwaartekracht tegenhoudt, ofzoiets.
Wie heeft er gelijk? Degene die zeggen dat het met duwkracht te maken heeft of degene die zeggen dat het er helemaal niet wordt geduwt? Op internet kon ik er niet veel over vinden.
Hopelijk snappen jullie het want volgens mij is het een beetje vaag.