Oud 25-10-2004, 17:47
Verwijderd
hoi
ik moet volgende week vrijdag een spreekbeurt houden
ik doe het over Winkeldiefstal
het moet een betoog worden.
het moet 7.5 minuten zijn dat krijg ik nooit vol
kan iemand mij hiermee helpen
en hoe krijg ik de tijd makkelijk vol?
Advertentie
Oud 25-10-2004, 18:12
Balance
Balance is offline
Wat heb je al?

Wij kunnen natuurlijk wel een heel mooi betoog gaan maken, maar ik denk dat de meesten onder ons zelf al genoeg huiswerk hebben. Dus maak eens een begin en laat dan zien waar je vast loopt.
Oud 25-10-2004, 19:11
Stephan1234
Stephan1234 is offline
Ik heb voor morgen en overmorgen geen huiswerk
Geef het maar op wat je allemaal hebt enzo
Oud 25-10-2004, 21:14
Verwijderd
ik heb dit al:

Inleiding
Rianne is 16 jaar en werkt bij de Albert Heijn. Het is vijf uur 's middags en het werk zit er bijna op voor vandaag. Een man komt binnen en hij gedraagt zich nogal vreemd. Rianne besluit om op te letten en ze ziet dat hij een aantal producten in z'n tas stopt. Als de man, zonder te betalen, de winkel uit wil lopen, stapt Rianne op hem af. Ze vraagt hem wat hij in zijn tas heeft zitten. Op dat moment trekt de man een mes uit z'n zak en waarschuwt haar dat ze niet moeilijk moet doen. Dan rent hij ineens hard weg de straat op en Rianne staat met haar mond vol tanden. Had ze die man niet vlak voor hij de winkel in ging langs de agenten zien lopen? Zij keken hem nog zo vreemd na! Maar ja, ze mogen niks doen. Preventief fouilleren behoort niet tot hun taken. Ze houden het dus maar bij kijken.

Aanduiding van het onderwerp: Winkeldiefstal is het weghalen van spullen door klanten van winkels
Aanduiding v/h middendeel: Problemen van het winkeldiefstal
Stelling: De overheid moet agenten meer bevoegdheden geven zodat agenten winkeldiefstal beter tegen kunnen gaan

Kern
Alinea 1
Er zal minder diefstal zijn als de politie meer mag doen

Alinea 2
Meer agenten zijn nodig.

Alinea 3
Winkeliers gaan zich veiliger voelen

Alinea 4
Er wordt elk jaar nog te veel gestolen

Het slot heb ik dus nog niet, ook wil ik de inleiding iets langer anders krijg ik denk ik niet de 7.5 minuten vol. verder moet ik nog de alinea uitwerken maar ik weet niet hoe ik dat moet onderbouwen ik ben ook bang dat ik te weinig argumenten heb, maar ik weet niet meer.
Oud 26-10-2004, 15:33
songeur
songeur is offline
Citaat:
Yuppie schreef op 25-10-2004 @ 22:14 :
Stelling: De overheid moet agenten meer bevoegdheden geven zodat agenten winkeldiefstal beter tegen kunnen gaan

Kern
Alinea 1
Er zal minder diefstal zijn als de politie meer mag doen

Alinea 2
Meer agenten zijn nodig.

Alinea 3
Winkeliers gaan zich veiliger voelen

Alinea 4
Er wordt elk jaar nog te veel gestolen

Het slot heb ik dus nog niet, ook wil ik de inleiding iets langer anders krijg ik denk ik niet de 7.5 minuten vol. verder moet ik nog de alinea uitwerken maar ik weet niet hoe ik dat moet onderbouwen ik ben ook bang dat ik te weinig argumenten heb, maar ik weet niet meer.
De inleiding lijkt mij prima. In de 'alinea's' kun je de kernen uitleggen met behulp van voorbeelden en je kunt wat specifieker zijn, bijvoorbeeld bij 'alinea' 1: wat moet de politie meer mogen doen? Bij alinea 2: wat moeten die extra agenten gaan doen? Wat bedoel je met winkeliers gaan zich veiliger voelen? En je laatste kern begrijp ik ook niet.

Wat jij geeft zijn eigenlijk geen argumenten. Je werkt je stelling uit, is deze niet wat te specifiek gekozen? Je kunt misschien beter iets nemen als: het moet de politie makkelijker worden gemaakt om diefstal tegen te gaan. Dan kun je de verschillende manieren noemen waarop dit zou kunnen gebeuren. En je kunt de nadelen noemen en uitleggen waarom de voordelen zwaarder wegen dan de nadelen.

Maak je inleiding niet al te lang, doe liever iets extra's als het laten zien van grafieken, tabellen enzovoort over diefstallen. Je kunt bronnen zoeken waarin informatie over dit onderwerp staat en zonodig kun je hieruit citeren.

Zoals je ziet zijn er een hele hoop dingen die je zou kunnen vertellen. Als je niets meer weet, probeer dan nog iets creatiefs of origineels te bedenken of leg uit hoe je te werk bent gegaan (bijvoorbeeld dat je hebt geprobeerd de zaak van zoveel mogelijk verschillende kanten te bekijken).
Oud 30-10-2004, 15:17
Verwijderd
ik heb nu al iets meer ik heb mun stelling verandert in: Het moet de politie makkelijker worden gemaakt om winkeldiefstal tegen te gaan.

daar heb ik de volgende argumenten voor:

De maatschappij wordt slecht beinvloed omdat politie niet alle criminaliteit tegen gaat

de politie heeft genoeg andere dingen op te lossen en vergeten hierbij ook de winkeldiefstal

Nederlandse politie veramerikaniseert en doet niets meer aan kleine vergrijpen

Nederlandse gezinnen projecteren slechte gedachtes op hun kinderen, zodat de volgende generatie niet meerin politie gelooft, of die respecteerd.

als tegen argument heb ik: dat het veel te duur is

ik heb nog meer tegen argumenten dus nodig en die moet ik dan ook weerleggen zodat de argumenten voor zwaarder wegen
Oud 31-10-2004, 13:17
Verwijderd
Iemand??
Oud 31-10-2004, 19:22
Balance
Balance is offline
Jouw 'argumenten' zijn geen argumenten. Het zijn argumenten voor de stelling 'De politie doet te weinig aan diefstal', maar niet voor 'het moet de politie makkelijker worden gemaakt om diefstal tegen te gaan.'

Wat voor bevoegdheden heb jij in gedachte? Op welke manier zou het de politie makkelijker kunnen worden gemaakt om diefstal tegen te gaan? Dat moet je wel weten om goede argumenten te kunnen verzinnen.
Oud 10-01-2007, 11:36
Muhammed
Ik Heb binnenkort ook een spreekbeurt maar ik weet niet waarover ik kan doen ? Moet een DIER OF ORGANISIZATIE

Heb je iets ..?
Stuur naar me mail muhammed1_70@hotmail.com
Oud 10-01-2007, 12:47
Belgarath
Belgarath is offline
UP

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten