Oud 10-02-2007, 20:57
KMBA
KMBA is offline
Hey allemaal,

Ik was nieuwschierig naar acupunctuur en acupressuur. Ook al vallen ze onder de alternatieve geneeswijzen, ik hoor vaak van tv, radio en lees vaak in kranten en internetsites dat er steeds onderzoeken worden gedaan die het effect van deze methoden aantonen.

Nou is dus mijn vraag aan jullie, in hoeverre is acupunctuur en acupressuur, werkelijk wetenschappelijk bewezen? En in hoeverre kan men zeggen dat de theorie van meridianen (energiebanen) en drukpunten echt waar zijn?

Daarnaast wou ik graag weten, wie er ervaringen heeft met deze 2 geneeswijzen en waar je wellicht cursussen kunt volgen in deze geneeswijzen, of is dat slechts voorbehouden aan dokters e.d?

Ik weet dat het een slap argument is, maar in China bijv. wordt al ruim 5000 jaar gebruik gemaakt van deze geneeswijzen en het heeft vele 'wonderen' voortgebracht (terwijl de Chinezen het zelf als 'hard werken' beschouwen).

Met vriendelijke groet,

KMBA
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 08:43
Sherco
Sherco is offline
Ik heb laatst een onderzoek gezien waarbij de helft van de mensen acupunctuur kreeg en de andere helft random naaldjes op plekken in hun lichaam, en beide groepen (die beide dachten dat ze acupunctuur kregen natuurlijk) voelden zich evenveel "beter" na de behandeling.
Het is dus grotendeels het placebo effect, bleek uit dat onderzoek.
Oud 11-02-2007, 17:39
ekki
ekki is offline
Citaat:
Sherco schreef op 11-02-2007 @ 09:43 :
Ik heb laatst een onderzoek gezien waarbij de helft van de mensen acupunctuur kreeg en de andere helft random naaldjes op plekken in hun lichaam, en beide groepen (die beide dachten dat ze acupunctuur kregen natuurlijk) voelden zich evenveel "beter" na de behandeling.
Het is dus grotendeels het placebo effect, bleek uit dat onderzoek.
Of je hebt met dit onderzoek bewezen dat het steken van naaldjes in je huid een genezend effect heeft .
Oud 11-02-2007, 17:47
gewoonmax
gewoonmax is offline
neem een behandeling en je merkt zelf wel of het echt werkt. Ik heb accupressuur gehad en je merkt zeker dat het wat met je doet. Als er op zo'n punt gedrukt wordt schiet de energie door je lichaam heen, dat voelt heel onaangenaam. En als net niet op de goede plek wordt gedrukt merk je niks, maar doordat je de pijn dan voelt weten ze altijd wel de juiste plek te vinden.

Al de negatieve dingen die je hebt vastgezet in je lichaam komen vrij en dat zul je de volgende dag waarschijnlijk ook wel merken. Je voelt je beroerd enzo. Zo voel je wel dat het echt werkt.
Oud 11-02-2007, 18:05
epidemic
epidemic is offline
larie volges mij
Met citaat reageren
Oud 11-02-2007, 18:39
Poepkind
Poepkind is offline
mijn moeder helpt het tegen migraine. En of dat nu komt door een lichamelijk effect of door placebo, als je maar beter word!
Oud 12-02-2007, 17:51
Lor_Lam
Lor_Lam is offline
Verplaatsing van pijn. Knijp in je rechterbeen; knijp daarna harder in je linkerbeen. Je zult zien dat je de pijn in je rechterbeen niet meer voelt, of iig veeeel minder.
Met citaat reageren
Oud 12-02-2007, 18:01
ekki
ekki is offline
Citaat:
Lor_Lam schreef op 12-02-2007 @ 18:51 :
Verplaatsing van pijn. Knijp in je rechterbeen; knijp daarna harder in je linkerbeen. Je zult zien dat je de pijn in je rechterbeen niet meer voelt, of iig veeeel minder.
Volgens mij voel je niks van acupunctuur.

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten