Oud 06-02-2007, 18:09
Lisa :D
Lisa :D is offline
Sinds een tijdje denk ik erover na om klassieke talen te studeren.
Ik weet het nog niet zeker, maar ik twijfel er dan ook over waar ik het zou moeten studeren.
Zijn hier studenten die de verschillen goed weten, en de voor- en nadelen? (ik ga natuurlijk ook naar open dagen, maar dit helpt extra )
En natuurlijk vindt iedereen zijn eigen universiteit het beste, maar waarom dan precies?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-02-2007, 18:37
Dynamico
Dynamico is offline
Simpel: de VU vanwege het accent op taal.
Oud 06-02-2007, 21:21
Verwijderd
De UvA: ze zijn taalkundig, maar je krijgt bijvoorbeeld ook Oude Geschiedenis en Archeologie (volgens mij is dat laatste niet overal zo).
Met citaat reageren
Oud 06-02-2007, 22:48
Belgarath
Belgarath is offline
Groningen natuurlijk

Maar even serieus: er zijn het afgelopen jaar discussies geweest over locaties om GLTC te studeren. Ben nu te moe om ze op te zoeken, maar je kunt ook zelf even naar de zoekfunctie grijpen.
Oud 07-02-2007, 15:41
Morri
Morri is offline
Ik heb geen ervaring, want ik zit zelf ook nog maar in de vijfde klas, maar ik heb me er al wel wat meer in verdiept. Ik wil eigenlijk niet naar Amsterdam omdat ik de stad veel te groot vind. Groningen lijkt me heel leuk, maar dat is echt te ver voor mij. Leiden en Nijmegen blijven dan over. In Nijmegen krijg je geloof ik veel christelijk Latijn e.d. In Leiden is de opleiding groter en kun je zelfs papyrologie doen. Ik ben alleen nog in Leiden geweest, maar mij sprak de sfeer daar wel aan, ik vind het ook een leuke stad.

Trouwens, op alle universiteiten wordt gewoon Oude Geschiedenis gegeven etc, volgens mij ook over het algemeen in dezelfde verhoudingen. Alleen om sommige universiteiten krijg je meer Christelijk/middeleeuws Latijn dan op andere.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:04
Master Corax
Master Corax is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 06-02-2007 @ 19:37 :
Tuurlijk aan de VU ! Maar mijn beste Dynamico, hoewel er inderdaad de meeste aandacht aan de talen besteed wordt (al is dat volgens mij aan elke Uni zo), is het aan de VU juist zo mooi dat er zo'n goede balans is tussen het taal- en cultuuraspect van deze machtig prachtige studie !

Als je GLTC gaat studeren ligt het accent sowieso op de talen, als je de cultuur leuker vind kun je beter Oudheidkunde (aan de VU) studeren. Aan de VU is de verhouding Taal:Cultuur in ieder geval 3:1. Maar als je teksten aan het lezen/vertalen bent, ben je uiteraard ook bezig met de cultuur.

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken: wat wil je? Je woont in Amsterdam, maar wil je daar ook blijven wonen? Zoja, dan vallen Groningen en Nijmegen en misschien zelfs wel Leiden af. En blijven de VU en UvA over. Mijn indruk van de UvA was, dat ze daar veel meer het accent op de taalkunde leggen (dat is, als je het mij vraag tenminste, zeker niet negatief!!! Maar mocht jij letterkunde leuker vinden, bijvoorbeeld, dan kan dat een nadeel zijn...). Maar ik vond de sfeer, waar ik me nu verder niet over uit zal laten, aan de UvA beduidend minder dan aan de VU . Ookal heeft de UvA wel mooiere gebouwen en is het mooier/leuker gelegen (binnenstad!!!). De docenten aan de VU zijn in ieder geval werkelijk waar geweldig ! We hebben tevens een goede balans tussen taal- en letterkundigen. Er is dus voor ieder wat wils.

Tip: ga lekker meeloopdagen (masterclasses) volgen en/of ga eens naar een opendag en oordeel zelf !

PS: aan de VU krijg je ook archeologie en kun je als je dat wilt nog veel meer verschillende archeologie-colleges volgen !
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 19:49
Verwijderd
Hier een beetje de UvA tegenover de VU uitgezet (daar heb ik zelf ook nog erg tussen getwijfeld):
Op de UvA heb je ook de verhouding 3:1 qua Taal:Cultuur. Maar wat je bijvoorbeeld bij ons niet hebt is Middeleeuws en Christelijk Latijn. Je kan het wel volgen, maar officieel gezien zit dat alleen in Latijnse Taal en Cultuur (dat is een aparte opleiding bij de UvA). Ik vond eerlijk gezegd de sfeer op de VU weer minder goed dan op de UvA, maar dat is subjectief.
Het is wel waar dat het accent wel een beetje op Taalkunde ligt, maar ook wij krijgen Letterkunde. We hebben echt geweldige docenten, maar ik ken ook een aantal docenten van de VU en die zijn ook fantastisch, dus ik denk dat dat op zich niet veel uitmaakt. Ik vind persoonlijk het leuker om midden in de stad te zitten qua colleges, maar op zich maakt ook dat niet heel veel uit, want ook vanaf de VU ben je zo in de stad.
Op de UvA heb je aardig wat facultatieve vakken, zoals Myceens en Indo-Europees.
Ik heb voor de UvA gekozen omdat ik het daar gezelliger vond, omdat ik het idee had dat iedereen gewoon meer met elkaar op trok en dat er op de VU meer echte groepjes waren. We hebben bijvoorbeeld ook een hele gezellige studievereniging, waarmee we elke donderdag borrelen in een klein cafeetje. We hebben vaak activiteiten, boekenkortingen en eens per jaar (en misschien vanaf volgend jaar wel meer) gaan we naar het buitenland (vaak een lang weekend).
Maar ik heb ook veel goede verhalen van de VU gehoord.
Ik zou me als ik jou was enkel op de bachelor richten, want de master wordt aangeboden door zowel de UvA, de VU en Leiden (dus als je op de UvA zit, moet je dan sommige colleges op de VU of in Leiden volgen).
Als je meer wilt weten of een keertje wil meelopen, dan hoor ik het wel!
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 22:41
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb het in Groningen gestudeerd en het is me daar wel bevallen, al had ik achteraf gezien liever Oudheidkunde gedaan aan de VU. Niet vanwege de universiteit maar vanwege de studie, omdat ik de cultuur veel leuker vond dan de talen. Ik doe nu trouwens de master Oudheidkunde (zonder talen) Maar je kunt dus ook oudheidkunde met Grieks of Latijn doen.

Ik zou zeggen, vraag brochures aan, ga naar opendagen, ook naar meeloopdagen en proef de sfeer. Ik kan wel zeggen, ga naar Groningen, omdat ik daar zelf heb gezeten, maar de VU is ongetwijfeld ook erg leuk. De opleidingen aan de UvA, Leiden en Nijmegen ken ik verder niet, dus daar kan ik ook niks over zeggen. Ga gewoon meelopen en bepaal dan waar je de sfeer het best vond of waar je die vakken kan volgen die jij interessant vindt.
Met citaat reageren
Oud 07-02-2007, 22:48
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Dynamico schreef op 06-02-2007 @ 19:37 :
Alleen dat gebouw.....bah...communistische architectuur is er niets bij
Oud 08-02-2007, 00:07
Dynamico
Dynamico is offline
De gebruikelijke irrelevante kul.

Citaat:
Master Corax schreef op 07-02-2007 @ 20:04 :
Tuurlijk aan de VU ! Maar mijn beste Dynamico, hoewel er inderdaad de meeste aandacht aan de talen besteed wordt (al is dat volgens mij aan elke Uni zo), is het aan de VU juist zo mooi dat er zo'n goede balans is tussen het taal- en cultuuraspect van deze machtig prachtige studie !
Ik bedoelde dat dan ook in vergelijking met de andere universiteiten. De VU schijnt er, in ieder geval in Nijmegen, om bekend te staan meer aandacht aan taal te schenken dan op andere universiteiten het geval is, maar uiteraard alsnog niet disproportioneel veel. Maar dat geldt blijkbaar voor beide studies in Amsterdam. Verder wordt eigenlijk het enige verschil dat ik uit lise's post kon filteren (want natuurlijk hebben wij ook een [10-daagse] reis naar Italië/Griekenland, een studievereniging met boekenkorting, gezelligheid en wat dies meer zij) gevormd door de vakken Myceens en Indo-Europees (of überhaupt ruimte over ), maar die kan (en ga ) ik als VU-student ook gewoon meepikken. Wel lijken onze docenten me moeilijk te overtreffen.

Overigens ter informatie, aanstaande zaterdag is er op de VU een Bachelorsvoorlichtingdag (waar ik misschien de voorlichtingen zal aanvullen en bij een standje zal bivakkeren).
Oud 08-02-2007, 12:46
Missy1234567890
Citaat:
Chaucus schreef op 07-02-2007 @ 23:48 :
Alleen dat gebouw.....bah...communistische architectuur is er niets bij
Als je binnen bent, merk je er niks van. Ik vind de VU wel een gezellige universiteit, klein vergeleken met Groningen, overzichtelijk, gezellig met z'n allen in de lift
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 14:23
welle
welle is offline
Het grootste verschil tussen Amsterdam en Leiden is volgens mij dat Leiden dus meer gericht is op cultuur/geschiedenis en Amsterdam meer op taalkunde (als ik er even van uit ga dat je tussen die twee twijfelt). Verder vind ik het van de UvA leuk dat het gewoon in de binnenstad is en niet in Buitenveldert en de leraren zijn ook leuk (dat heb ik gemerkt bij het proefstuderen) (van de VU zijn ze vast ook leuk, maar die ken ik niet). Verder vond ik de studenten op de Uva ook aardig toen ik daar was en het gebouw ook (al vind ik het gebouw van de VU ook echt niet zo erg als de meeste mensen). Kortom, kom maar gezellig met mij mee naar de Uva
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 17:49
Verwijderd
Jeej, gezellig Welle!
Wanneer kom jij? Komend jaar of dat jaar erna?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 18:32
Morri
Morri is offline
@Lise_smiles: je hoort heel vaak dat de UvA organisatorisch heel slecht is, wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Op zich lijkt de opleiding me op de UvA ook wel leuk, maar Amsterdam niet. Ik zou sowieso meteen op kamers moeten dan en dat is natuurlijk ook niet zo eenvoudig. In Leiden schijnt dat wel makkelijker te zijn. Maar goed, een vriendin van me gaat volgend jaar naar Leiden, dus die mag het eerst eens uitproberen en dan kijk ik wel.

Hoe merk je dan dat in Amsterdam het accent meer op taal ligt? Want ik heb ooit alle vakken vergeleken en volgens mij lag overal de verhouding ongeveer hetzelfde: 1/3 Grieks, 1/3 Latijn en 1/3 cultuur. Alleen had je (volgens mij op de VU) ook nog algemene vakken (taalkunde en letterkunde ofzo).
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 22:43
Missy1234567890
Citaat:
Morri schreef op 08-02-2007 @ 19:32 :
Hoe merk je dan dat in Amsterdam het accent meer op taal ligt? Want ik heb ooit alle vakken vergeleken en volgens mij lag overal de verhouding ongeveer hetzelfde: 1/3 Grieks, 1/3 Latijn en 1/3 cultuur. Alleen had je (volgens mij op de VU) ook nog algemene vakken (taalkunde en letterkunde ofzo).
Volgens mij is de verhouding taal-cultuur op alle universiteiten 3:1. Want het blijft natuurlijk in eerste instantie een talenstudie. Als je meer cultuur wilt en minder taal moet je geen GLTC gaan doen, maar oudheidkunde met Grieks of Latijn.

Laatst gewijzigd op 08-02-2007 om 22:49.
Met citaat reageren
Oud 08-02-2007, 22:58
Verwijderd
Citaat:
Morri schreef op 08-02-2007 @ 19:32 :
@Lise_smiles: je hoort heel vaak dat de UvA organisatorisch heel slecht is, wat zijn jouw ervaringen daarmee?

Op zich lijkt de opleiding me op de UvA ook wel leuk, maar Amsterdam niet. Ik zou sowieso meteen op kamers moeten dan en dat is natuurlijk ook niet zo eenvoudig. In Leiden schijnt dat wel makkelijker te zijn. Maar goed, een vriendin van me gaat volgend jaar naar Leiden, dus die mag het eerst eens uitproberen en dan kijk ik wel.

Nou, ik moet zeggen dat het organisatorisch talent van de UvA niet heel goed is, maar dat ligt niet aan onze opleiding, maar meer aan allemaal andere mensen van de algemene dingen. Onze opleiding zelf is eigenlijk best goed georganiseerd. We hebben eigenlijk één iemand (die is tutor van het eerste jaar) en die regelt alles haha .
Op de UvA krijg je ook taalkunde en letterkunde. In het eerste jaar krijg je algemende taalwetenschap en inleiding griekse en latijnse taalkunde en in het tweede jaar inleiding griekse en latijnse letterkunde. In het derde jaar krijg je dan echt letterkunde en taalkunde als het ware (dan echt toegepast, eerder leer je er meer over).
Met citaat reageren
Oud 14-02-2007, 16:58
welle
welle is offline
Citaat:
lise_smiles schreef op 08-02-2007 @ 18:49 :
Jeej, gezellig Welle!
Wanneer kom jij? Komend jaar of dat jaar erna?

Na de zomervakantie als het goed is (ik denk van wel)
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten