Oud 20-07-2002, 12:11
Janicha
Janicha is offline
Weet iemand toevallig hoeveel calorieen er gemiddeld in een appel zitten?

Das mijn vraagje
Oud 20-07-2002, 12:15
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
GEEN KCAL TELLEN!!!!!! gewoon op je gevoel eten, werkt veeeeel en veeeel beter.... waarom wil je dat weten????
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 12:38
mathfreak
mathfreak is offline
Om te beginnen is het zo dat men tegenwoordig niet meer in calorieën rekent (symbool cal), maar in Joules (symbool J), waarbij 1 calorie per definitie gelijk is aan 4,184 J. Zoals in tabel 6 van Binas staat aangegeven is de calorie een eenheid die niet tot het SI (het internationale systeem van eenheden) behoort en daarom niet meer mag worden gebruikt.
In tabel 74 van Binas vind je informatie over voedingsmiddelen. Het blijkt dat 100 gram appel een energiewaarde van 211 kJ heeft, wat overeenkomt met 211/4,184 kcal, ofwel ongeveer 50,43 kcal.
Oud 20-07-2002, 14:50
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~ is offline
50 calorieën toch, ga'k volledig mee akkoord

xxx
Ems
Met citaat reageren
Oud 20-07-2002, 15:20
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~ schreef:
50 calorieën toch, ga'k volledig mee akkoord

xxx
Ems
Je bent een factor 1000 vergeten. Het zijn 50 kilocalorieën. Kijk er mijn berekening in mijn vorige reply nog maar eens op na.
Oud 20-07-2002, 15:30
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~
~(¯`·.¸ Ems¸.·´¯)~ is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Je bent een factor 1000 vergeten. Het zijn 50 kilocalorieën. Kijk er mijn berekening in mijn vorige reply nog maar eens op na.
sorry sorry , maar ik praat gewoon altijd in "calorieën", vergeef me mijn foutje

xxx
Ems
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 07:07
Anne
Anne is offline
Kilo... dat klinkt zo veel

Ow, dus ik heb gisteren 50 kilocalorieën binnen gekregen..
Oud 21-07-2002, 10:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Anneee schreef:
Kilo... dat klinkt zo veel

Ow, dus ik heb gisteren 50 kilocalorieën binnen gekregen..
Alleen als het om 100 gram appel gaat, wat dus neerkomt op zo'n 0,5 kilocalorieën per gram, dus als je weet hoeveel gram die appel was kun je berekenen hoeveel kilocalorieën je binnen hebt gekregen. Als je bovendien weet dat 1 kilocalorie de hoeveelheid energie voorstelt om 1 kg water 1 graad in temperatuur te laten stijgen zou je, als je dat zou willen, kunnen berekenen met hoeveel graden 1 kg water bij die energie in temperatuur stijgt.
Oud 21-07-2002, 11:03
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Alleen als het om 100 gram appel gaat, wat dus neerkomt op zo'n 0,5 kilocalorieën per gram, dus als je weet hoeveel gram die appel was kun je berekenen hoeveel kilocalorieën je binnen hebt gekregen. Als je bovendien weet dat 1 kilocalorie de hoeveelheid energie voorstelt om 1 kg water 1 graad in temperatuur te laten stijgen zou je, als je dat zou willen, kunnen berekenen met hoeveel graden 1 kg water bij die energie in temperatuur stijgt.
*kreun* ik heb vakantie, over 5 weken ofzo ga ik wel weer met kilo's water en graden C en joules werken, maar mag ik nu eerst even vakantie?
Met citaat reageren
Oud 21-07-2002, 11:23
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

*kreun* ik heb vakantie, over 5 weken ofzo ga ik wel weer met kilo's water en graden C en joules werken, maar mag ik nu eerst even vakantie?
Ja hoor, dat mag. Misschien dat ik je dan het komend schooljaar wel weer op het exacte vakkenforum tegenkom als je toevallig weer eens met een wiskundevraagstuk vast zou zitten. Ik heb inmiddels ook vakantie, maar blijf desondanks toch iedere dag actief hier op de site.
Oud 23-07-2002, 09:54
Verwijderd
Citaat:
mathfreak schreef:

Ja hoor, dat mag. Misschien dat ik je dan het komend schooljaar wel weer op het exacte vakkenforum tegenkom als je toevallig weer eens met een wiskundevraagstuk vast zou zitten. Ik heb inmiddels ook vakantie, maar blijf desondanks toch iedere dag actief hier op de site.
gelukkig *kijkt opgelucht*
en tja, t is maar net wat je hobby's zijn he
Met citaat reageren
Oud 25-07-2002, 11:07
Anne
Anne is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Ehm... ja... dat begrijp ik dus niet, maar dat hoeft ook niet met mijn vwo-diploma c&m En voor Nederlands heb ik dat ook niet nodig. En ik ga ook niet rekenen, want daar heb ik geen zin in. Zo, klaar!
Oud 25-07-2002, 11:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Anneee schreef:

Ehm... ja... dat begrijp ik dus niet, maar dat hoeft ook niet met mijn vwo-diploma c&m En voor Nederlands heb ik dat ook niet nodig. En ik ga ook niet rekenen, want daar heb ik geen zin in. Zo, klaar!
Laat ik het even nader toelichten: de waarde van 50 kcal die ik gaf heeft volgens Binas betrekking op 100 gram appel. De calorie is een verouderde energie-eenheid die per definitie gelijk is aan de hoeveelheid benodigde energie om 1 gram water 1 graad in temperatuur te laten stijgen. Inmiddels werkt men met de energie-eenheid Joule (symbool J), waarbij 1 calorie per definitie gelijk is aan 4,184 J. De calorie behoort niet tot het SI-stelsel, vandaar dat deze eenheid niet meer mag worden gebruikt.
Oud 25-07-2002, 11:29
Anne
Anne is offline
Citaat:
mathfreak schreef:

Laat ik het even nader toelichten: de waarde van 50 kcal die ik gaf heeft volgens Binas betrekking op 100 gram appel. De calorie is een verouderde energie-eenheid die per definitie gelijk is aan de hoeveelheid benodigde energie om 1 gram water 1 graad in temperatuur te laten stijgen. Inmiddels werkt men met de energie-eenheid Joule (symbool J), waarbij 1 calorie per definitie gelijk is aan 4,184 J. De calorie behoort niet tot het SI-stelsel, vandaar dat deze eenheid niet meer mag worden gebruikt.
Argh... heb vakantie (hint!)
Oud 25-07-2002, 12:23
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Anneee schreef:

Argh... heb vakantie (hint!)
Ik ook, maar dat betekent niet dat ik me niet met dat soort zaken bezig zou kunnen houden, al was het alleen maar om me optimaal op mijn bijlessen in wis-, natuur- en scheikunde voor te kunnen bereiden die ik het komend schooljaar weer in mijn woonplaats wil gaan geven.
Even offtopic: geniet van je vakantie om je zo mentaal op je studie Nederlands voor te kunnen bereiden. Je hebt het verdiend.
Oud 25-07-2002, 23:24
snoopy
snoopy is offline
hmm... ik dacht iets van 65 ofzow... maar ik heb verder geen idee, sorry.
Oud 26-07-2002, 10:04
Verwijderd
Citaat:
snoopy/mamo schreef:
hmm... ik dacht iets van 65 ofzow... maar ik heb verder geen idee, sorry.
licht eraan hoe zwaar de appel is
eentje van 130 gram heeft idd 65 kcal
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 11:06
snoopy
snoopy is offline
Citaat:
vleermuissie schreef:

licht eraan hoe zwaar de appel is
eentje van 130 gram heeft idd 65 kcal
yeah! Ik had het goed!
Oud 26-07-2002, 14:00
Uneksia
Uneksia is offline
hangt inderdaad van de appel af.
zoek maar op www.nutri-facts.com
....wel in het engels
Oud 26-07-2002, 14:44
me-myself&anne
me-myself&anne is offline
Nuh... waren zitten we ons druk om te maken zeg... hoeveel kcal er in een APPEL zitten
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 15:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
me-myself&anne schreef:
Nuh... waren zitten we ons druk om te maken zeg... hoeveel kcal er in een APPEL zitten
Zo zie je maar hoe divers de interesse van iemand kan zijn. Eerlijk gezegd interesseert het me ook niet zo veel, maar ik zou het eventueel kunnen gebruiken in het kader van de bijlessen die ik geef.
Oud 26-07-2002, 17:42
Verwijderd
Citaat:
snoopy/mamo schreef:

yeah! Ik had het goed!
wel als jou appel 130 gram is
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten