Citaat:
Hey bedankt!
Ben even gaan zoeken en kwam op het idee van het maken van een GPS systeem niet dat dit voldoet aan bovenstaand maar dit lijkt me echt vet!
Weet iemand of dit mogelijk is?
Het zou mooi zijn als ik een gps systeem oid kon maken wat ik kan aansluiten op de computer kan ik informatica er ook nog aan verbinden!
Mvg
|
GPS is een combinatie van wiskunde, fysica en informatica idd. Ook best wel een interessant onderwerp. Als je bronnen nodig hebt: in een van de Belgische wiskundehandboeken 'Van Basis Tot Limiet' staat er een stukje over GPS (het boek over ruimtemeetkunde). Een GPS-systeem zelf maken is best wel moeilijk, maar een GPS-ontvanger kan je even goed kopen. Je kan dat trouwens even goed linken aan Google Maps of iets gelijkaardigs.
Als je GPS doet, is het ook altijd handig om even te spreken over de uitbreidingen van GPS (basisstations naast de satellieten, als werkt dat enkel in de VS) of over de alternativen (het Europese 'Galileo', wat sinds enkele een jaar of 2 in testfase is). Om je toch al op weg te helpen: het fysische gedeelte omvat elektromagnetische straling (waarvan de snelheid ongeveer overeenkomt met de lichtsnelheid in de lucht), het wiskundige gedeelte heeft te maken met de doorsnede van 3 of 4 bollen (die kome overeen met het aantal sattelieten: 3: positie op aarde bepaald, 4 geeft ook direct een hoogte bij). Het gedeelte informatica lijkt me logisch, je kan er zelf aan programmeren, moest je dat willen doen, maar het lijkt me niet nodig: er zijn al genoeg programm's die GPS-coördinaten kunnen binnenhalen (en om te leren programmeren enkel voor dat, is best veel werk, hoor; natuurlijk wel perfect om een nieuwe hobby te starten).