![]() |
|
"Veel mensen denken; ik heb de ware gevonden, mijn wederhelft, tot de dood ons scheidt. Een romantisch idee dat je dan gelukkig wordt. Maar in essentie gaat het anders. Het grote verschil tussen vriendschap (Philia) en een liefdes relatie (Eros) is dat het in het geval van een vriendschap klikt.
Je zit op dezelfde golflengte, deelt veel interesses en kan vaak goed praten. Er zal niet snel ruzie ontstaan, en normaal gesproken is eros niet aanwezig. In de positieve zin van het woord; heel vrijblijvend. Je kunt een jaartje weg gaan en dan is er nog steeds niets aan de hand. Dit kun je het mannelijke deel van een relatie noemen; je behoudt je eigen ik. De liefde is dan het vrouwelijke stuk, dat zich wil verbinden, samen gaan. Dan is eros er zeker aanwezig; zoenen, armen om elkaar, knuffel gedrag en seks. Vaak word er alles gedaan om maar bij elkaar te zijn. Je wilt niet dat de ander weg gaat als je verliefd bent, zeker geen jaar!. Je wilt helemaal delen. Maar dan zoek je wel iemand voor uit die duidelijk anders is dan jezelf. Dat doe je (onbewust) dus niet om gelukkig te worden. Je word verliefd op iets dat je in jezelf wilt ontwikkelen, in jezelf wilt versterken... In de liefde probeer je dus eigenlijk het onmogelijke; één worden met iemand die juist heel anders is... Ik denk dat veel relaties beter stand zou houden als met van tevoren wist maar men mee bezig was; niet even gelukkig worden maar een stormachtige ontwikkelings fase door maken..." Bron hmm, interessant stukje over vriendschap en liefde.. herkent iemand zich er in?
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Vanuit de evolutie gezien zou je denken dat men juist op zoek is met eigenschappen die jij belangrijk vindt over te dragen op je nageslacht. De kans dat je kind zulke eigenschappen krijgt is groter als je die eigenschappen zelf ook hebt. Het is dus ook logisch dat je niet valt op iemand die veel van je eigen zwakheden heeft, aangezien de kans dat je kind die eigenschappen ook krijgt groot is. Wat je dus zoekt is iemand die jouw belangrijke positieve eigenschappen gemeenschappelijk heeft en jouw belangrijke (of opvallendste) negatieve eigenschappen niet.
Maar zo simpel als ik het stel zal het wel niet zijn, aangezien er een onderscheid is tussen nature en nurture.
||
Citaat:
En wat betref de OP: vind het nogal onzin. In een liefdesrelatie is het heel belangrijk dat je ook 'vrienden' bent, maar voor de rest is het toch gewoon biologische voortplantingsdrift. |
![]() |
||
Citaat:
Bovendien, je kunt elkaar misschien niet introduceren tot iets, maar je kunt wel met elkaar besluiten iets nieuws te doen.
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Voor zowel vriendschap als liefde ben ik eerder geneigd met mensen om te gaan die anders zijn dan ik. Die vind ik van nature interessanter.
Wel is het zo dat (vriendschaps)relaties veel langer stand houden als je meer op elkaar lijkt. Simpelweg omdat je minder conflicten krijgt. |
![]() |
||
Citaat:
zodat ik van hun eigenschappen kan leren. vaak zijn die individuen ook niet zo geliefd in het algemeen door bepaalde beperkingen. ik zie het dan als een interessant experiment om ze te helpen die problemen te overwinnen. daarnaast projecteer ik mijn gedachtengang graag op anderen. als dat goed lukt en de gedachten op eenzelfde lijn zitten kun je echt enorm van elkaar genieten. alsof je elkaar in alles zou kunnen vertrouwen. t liefst vind ik btw extreme mensen, bijv mensen die heel snel opgefokt zijn. ik kan daar, al zeg ik t zelf.. enorm goed mee omgaan (vooral een kwestie van massa's geduld) en als je eenmaal voorbij die agressie bent en doorgedrongen tot de gevoelige kern.. damn de vriendschap & loyaliteit die je daar uit kan halen.. en k snap t best als dit voor anderen heel onrealistisch en vaag overkomt. maarja k experimenteer al met dit soort zaken vanaf de brugklas. dat was ook een tijd waarin ik voor mezelf vaststelde dat ik niet wilde leven als, maar observeren en leren.
||
Citaat:
iemand heeft hier de Lof der Zotheid gelezen...beetje zinloze exercitie. Mooi vind ik vooral dat in de LdZ dit hele idee ook compleet word afgebrand.
||
Citaat:
ze hebben iets excentrieks, iets waar ik geen macht over heb. niet mijn gebied, te gevaarlijk, teveel risico, geen reflectie of iets van herkenning. (gabbers en skaters vallen wel mee..) donkere mensen: slechte ervaringen, moeilijk om gezichtsuitdrukkingen af te lezen, weet niet goed waar k aan toe ben, gebrek aan vertrouwen.
||
Citaat:
![]() Punkers en goths zijn inderdaad enge mensen waar je geen macht over hebt. Is maar goed ook. Welke idioot wel nou onderdanig aan jou zijn. ![]()
|
![]() |
||
Citaat:
en t zijn geen enge mensen, dat heb ik nergens gezegd. ik heb geen macht over zulke vreemde dingen, enkel logische en herkenbaar normale mensen. daarbij kun je namelijk logica en argumentatie gebruiken om te overtuigen of overhalen.
||
Citaat:
ook op uitstraling, gezichtsuidrukkingen, gebaren en andere persoonlijkheidstrekjes. verder zie in de link niet met gelovigen? geloof zie ik niet als iets dat de menselijke geest ongezond maakt, alleen de menselijke geest zelf is in staat om zichzelf middels geloof ziek te maken.
|
ik weet, ik ben een vreselijk mens.
gooi er maar een slotje op, k zit toch niet te wachten op nog meer lompe reacties van anderen
~behold my societal vision: nationstates.net/unius ~ Laatst gewijzigd op 22-12-2007 om 21:37. |
Advertentie |
|
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|