Oud 31-01-2008, 16:27
Thanatios
Thanatios is offline
Vandaag kreeg ik dus een aantal cijfers terug van mijn tentamen week. En het lijkt erop dat ik bijna nergens meer voor voldoende sta.

Mijn eerste tentamen week was:
Wiskunde 3,2
Nederlands 5,2
Engels 5,3
Economie 5,5
Biologie 5,6
Geschiedenis 6,2
Aardrijkskunde 6,4

Mijn tweede tentamen week is:
Wiskunde ??
Nederlands 4,8
Engels ??
Economie 4
Biologie ??
Geschiedenis 5
Aardrijkskunde 4,6

Wij krijgen nu nog:
Wiskunde 2 cijfers
Nederlands 2 cijfers
Engels 2 cijfers
Economie 3 cijfers
Biologie 3 cijfers
Geschiedenis 3 cijfers
Aardrijkskunde 2 cijfers

Als ik meerder cijfers terug krijg laat ik het nog weten.

Mijn vraag is:
Nu heb ik de kans nog om voor een MBO school in te schrijven. Dus moet ik nu het besluit gaan maken of ik moet stoppen met HAVO en gewoon MBO gaan doen. Of dat ik verder moet gaan.
Sinds ik zo mijn cijfers heb gehoord ben ik totaal mijn motivatie kwijt om ook nog maar iets te doen voor school.
Ik weet niet hoe ik de volgende periode moet gaan aanpakken. Moet ik een plan gaan maken? Of wat? Moet ik echt iedere dag 5 uur aan huiswerk besteden? Hoe laat moet ik beginnen met huiswerk? Hoe moet ik ermee beginnen?
Ik weet er gewoon geen raad meer mee.

Enige waar ik dan enorm mee zit als ik dit jaar niet haal, is dat ik bijna 18 ben, en dus pas op mijn 22ste naar HBO kan ipv 19e.
Daarbij dat ik van het VMBO af kom. En dat ik dus 1 jaar voor niks naar het HAVO ben gegaan, ik heb er helemaal niks mee bereikt.

Kan iemand voor mij dit allemaal ophelderen. Wat zou het verstandigst zijn om te doen?

Alvast bedankt.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2008, 17:46
remy476
remy476 is offline
Je moet doen wat je zelf wilt.

Er zijn sommige opleidingen waarbij je in februari kun starten (is een beetje laat, maar het proberen waard)
maak je niet druk over je leeftijd, er zijn genoeg oudere studenten dan jij!

Maar als ik het goed begrijp zit je dus in je eindexamenjaar....dus ik zou proberen het zeker af te maken. Je krijgt ook nog een examen dat 100% meetelt.
Oud 31-01-2008, 17:53
Thanatios
Thanatios is offline
nee nee, ik doe 4 HAVO
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 18:49
T_ID
T_ID is offline
De eerste tentamenweek had je toch meer dan de helft voldoende? Dat lukt je niet als je het niveau niet aankunt. Met een beetje inhalen moet dat prima lukken.

Naar het MBO gaan voordat je absoluut honderd procent zeker weet dat je de havo nooit (nb: 'nooit' is iets anders dan dit jaar niet) gaat halen, want daarmee sluiten er deuren die je de rest van je leven niet meer kunt openen.

Iedereen die ik ken die halverwege een uitdaging een lagere vorm van scholing is gaan volgen heeft er later spijt van als haren op hun hoofd.
Oud 31-01-2008, 20:14
Mara
Mara is offline
Je kan ook een jaar blijven zitten (als dat nodig is) ipv meteen naar 't MBO te gaan?
Met citaat reageren
Oud 31-01-2008, 21:58
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Volgens mij mag je als vmbo'er niet op het havo blijven zitten MeelFriek . Ik denk dat het aan iets anders ligt. Ik las in een andere post dat je op het vmbo niets hoefde te doen, en toen dacht je zeker, op het havo moet ik af en toe wel leren. Wat ik (hopelijk als toekomstig havist ) heb meegekregen van mijn decaan is dat ik me goed moet voorbereiden. Het is echt heel anders dan het vmbo. Ik zou (als ik jou was) vragen of je op een MBO-opleiding kan instromen want met de cijfers die je nu hebt (Nederlands vooral) denk ik dat het heel moeilijk zal worden om dat op te krikken. Zie maar zelf, maar schrijf je voor de zekerheid toch in op een februari-instroom MBO-opleiding voor het geval de nog te krijgen cijfers bagger zijn.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 08:18
duivelaartje
duivelaartje is offline
Citaat:
De eerste tentamenweek had je toch meer dan de helft voldoende? Dat lukt je niet als je het niveau niet aankunt. Met een beetje inhalen moet dat prima lukken.
Een 6,4 als hoogste cijfer vind ik niet bijzonder goed hoor. De helft voldoende met allemaal 5,6 enz. is niet erg sterk en daarmee kun je idd ongelooflijk hard blijven zitten. Maar ik zou de ts aanraden te plannen en hard te gaan werken. Vraag aan de docenten hulp. Ik zou namelijk proberen dit jaar af te maken, nu nog overstappen op een MBO opleiding is ook een beetje onhandig. Wie weet red je met wat extra werk dit jaar wel met leuke voldoendes en dan zou ik de havo gewoon proberen af te maken. Je hebt er niets voor niets voor gekozen toch? (En idd, dan kun je ook veel sneller op het HBO zitten dan via de MBO weg.)
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 11:06
Iduna
Iduna is offline
Volgens mij hoef je echt niet 5 uur per dag aan je huiswerk te zitten hoor. Als je alles goed bijhoudt en oefent (opgaven maken bij wiskunde) kom je al een heel eind.
Het is misschien ook handig om te kijken of je wel op de goede manier leert. En weet jij wat je kunt verwachten bij een proefwerk? Zo ja, dan kun je het leren daar op inspelen.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 15:52
Gunkan
Gunkan is offline
Serieus: geef niet midden in het jaar op. Als je nu naar het MBO zou gaan, dan zit je daar ook middenin het schooljaar en voel je je alsnog verloren.

HAVO is inderdaad heel anders dan VMBO. Een van de belangrijkste verschillen die je ziet tussen verschillende niveaus, is de hoeveelheid eigen inzet die nodig is.

Je zal inderdaad, zoals je zelf suggereert, een plan moeten maken. Je kan niet zomaar even aan je huiswerk gaan zitten, in de hoop dat je het afkrijgt. Aan het einde van de week weet je wat je volgende week allemaal af moet hebben en wanneer. Maak daar een lijstje van en ga per dag bepalen wat je allemaal gaat doen. Op die manier houdt je het voor jezelf overzichtelijk en stel je doelen voor jezelf. Er voelt niets beter dan een aantal doelen van je lijstje af kunnen schrappen aan het einde van de dag!

Ja, je cijfers zijn laag, maar ze zijn geen ramp! Met wat hard werken en een koel hoofd kom je er doorheen, als je maar wilt. En inderdaad, misschien moet je HAVO4 een keertje overdoen, maar onthoudt dat dat geen schande is! Je bent jezelf nu een niveau hoger aan het werken en dat is heel wat waard. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je CV.

Het is overigens ook geen schande om iemand om hulp te vragen bij het maken van zo'n planning. Vraag je ouders, klasgenoten, mentor, of bij iemand anders die je vertrouwt om hulp. Dat geeft je meteen een steuntje in de rug
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 17:38
Evil-milkshake
Evil-milkshake is offline
Herhaling: Volgens mij mag je als doorstromer vanuit de TL-leerweg niet blijven zitten in havo 4! Dus havo4 mag je niet overdoen als vmbo'er en je wordt gewoon van het havo getrapt.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 18:57
Gunkan
Gunkan is offline
Ik vraag me af waar je dat vandaan haalt.

Voordat Thanatios helemaal in paniek raakt, zou ik eerst'ns voorstellen dat ie met zijn school gaat praten hoe dat zit. Misschien is dat helemaal niet zo en zou ie zich nu druk maken om niks.

Rustig aan
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 19:33
Verwijderd
Citaat:
Herhaling: Volgens mij mag je als doorstromer vanuit de TL-leerweg niet blijven zitten in havo 4! Dus havo4 mag je niet overdoen als vmbo'er en je wordt gewoon van het havo getrapt.
Volgens mij ligt dat aan de regels van de school, het is naar mijn weten iig geen algemene regel oid...

@TS: Misschien kan je hulp krijgen bij het (leren) leren?
Met citaat reageren
Oud 01-02-2008, 23:34
Thanatios
Thanatios is offline
Ik stress zo veel vooral omdat ik dit jaar dus inderdaad niet over mag doen. Ik heb nu dus nog zo ongeveer 2-3 cijfers voor ieder vak over, en ik heb 2 cijfers al gehad. Ik heb de plan gemaakt om iedere dag van 7 t/m 8 (soms 9) huiswerk te gaan maken. En maar zien tot hoe ver ik het af krijg die dag. Want het moet nooit gelijk de volgende dag af zijn natuurlijk.

1 uur gewoon werken aan wat ik vandaag op heb gekregen. En 1 - 1,5 uur werken aan wat ik voor morgen af moet hebben. En zo iedere dag. Als ik mezelf vast hou aan die instelling. En gewoon om half 7 mijn PC uit zet (van achter de PC zitten kan je ook moe worden, want je neemt natuurlijk alsnog informatie in je op) en wat voor mezelf ga doen een half uurtje (Gitaar spelen, of alvast opzoeken wat ik moet maken). Dan denk ik wel dat het goed komt.

In plaats van 1 week voor de tentamens beginnen te leren. Gewoon gelijk beginnen, 3 maanden stukje voor stukje in je laten door dringen.

En natuurlijk op tijd naar bed. Ik ga de laatste tijd rond half 2 slapen. Dat zorgt volgens mij er ook wel voor dat je niet zo helder bent in je hoofd.
Dat doe ik dan niet met opzet, maar gewoon door de stress. Ik ben te nerveus om te slapen. Ik heb een glas alcohol of valeriaan nodig om in slaap te vallen.

Als iemand nog tips heeft tot motivatie om te gaan leren, zou ik ze zelf graag aanhoren.

En nog bedankt voor jullie advies
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 07:21
Gunkan
Gunkan is offline
> Motivatie tot leren

Die heb je zelf gevonden... Je wilt graag dit jaar halen, zodat je het HAVO kan doen om daarna door te gaan naar het HBO.

Met nog twee cijfers per vak te gaan kan je zeer zeker je cijfers opvijzelen naar zessen en zevens. Je zal d'r alleen iets harder voor moeten werken dan je klasgenoten. Gezien het feit dat je hier om hulp vraagt en dat je al plannen maakt, heb ik hier alle vertrouwen in. Je wil gewoon en dat is het halve werk!

Wat betreft het slapen gaan: geef het eventjes de tijd, maar het idee dat je goed bezig bent en dat je hard aan het werk bent voor je HAVO zal al veel twijfels wegnemen. Op dat moment zal je al iets rustiger in slaap gaan vallen. Daarnaast: half twee gaan slapen is voor de meeste mensen inderdaad veel te laat, als ze de volgende dag naar school/werk moeten. De alcohol helpt ook niet.

Ik wil trouwens niet belerend klinken, maar pas op met die alcohol en valeriaan. Wat je nu voor jezelf aan het doen bent, is in je hoofd de regel opbouwen dat je dat spul nodig hebt om in slaap te komen. Als je dit lang doorzet zal je onderbewuste inderdaad ook echt zo gaan werken: je kan niet meer slapen zonder alcohol/valeriaan. Dat wil je echt niet hebben! Dus probeer het tot een minimum te beperken, alsjeblieft.

Een suggestie die voor mijn beste vriend heel goed werkt, maar die misschien wat zweverig klinkt: meditatie. Ik bedoel niet het stereotype Hoem-hoem-namo-hoem!, in kleermakerszit zweverig mediteren Nee, ik bedoel dat je een kwartiertje rustig de tijd neemt voor jezelf. In bad, of in je kamer. Ga rustig zitten, doe je ogen dicht, focus jezelf op je eigen ademen en adem diep en rustig. Je hoofd zal vol zitten met gedachten. De bedoeling is niet dat je die buiten gaat sluiten, maar dat je ze gewoon los laat. Blijf niet steken bij een gedachte (want dan ga je juist denken), maar laat de gedachte meteen los om naar de volgende door te gaan. Dit werkt voor veel mensen enorm ontspannend en het kan je helpen om je problemen eventjes los te laten, zodat je in slaap kan komen.

Hey, enorm veel succes! Ik duim voor je
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 10:52
Nyawa
Is er bij jullie geen leerbegeleider of desnoods examentraining waar je aan mee kunt doen zodat je efficiënter leert te leren? Of dat je voor de vakken die je lastig vindt bijles zou kunnen nemen? Wat bij mij heel goed helpt bij het leren is het maken van samenvattingen; ik weet niet of je dat al doet? Daardoor ben je actief met de stof bezig en leer je het in feite alvast een keer.

Ik weet niet of je voor je SE's al oude centraal examens krijgt of dat je leraren zelf hun toetsen maken. Is het eerste het geval, dan zou je met het soort toetsen misschien alvast een beetje kunnen oefenen op sites als www.havovwo.nl, waar je oude centraal examens kunt vinden.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2008, 11:40
Gunkan
Gunkan is offline
@Nyawa:

Bedankt voor die link van havovwo.nl! Die kende ik nog niet en ik zie d'r een heleboel nuttige dingen op staan! /o/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten