Advertentie | |
|
![]() |
|
Volgens mij hoef je echt niet 5 uur per dag aan je huiswerk te zitten hoor. Als je alles goed bijhoudt en oefent (opgaven maken bij wiskunde) kom je al een heel eind.
Het is misschien ook handig om te kijken of je wel op de goede manier leert. En weet jij wat je kunt verwachten bij een proefwerk? Zo ja, dan kun je het leren daar op inspelen. |
![]() |
|
![]() |
Serieus: geef niet midden in het jaar op. Als je nu naar het MBO zou gaan, dan zit je daar ook middenin het schooljaar en voel je je alsnog verloren.
HAVO is inderdaad heel anders dan VMBO. Een van de belangrijkste verschillen die je ziet tussen verschillende niveaus, is de hoeveelheid eigen inzet die nodig is. Je zal inderdaad, zoals je zelf suggereert, een plan moeten maken. Je kan niet zomaar even aan je huiswerk gaan zitten, in de hoop dat je het afkrijgt. Aan het einde van de week weet je wat je volgende week allemaal af moet hebben en wanneer. Maak daar een lijstje van en ga per dag bepalen wat je allemaal gaat doen. Op die manier houdt je het voor jezelf overzichtelijk en stel je doelen voor jezelf. Er voelt niets beter dan een aantal doelen van je lijstje af kunnen schrappen aan het einde van de dag! ![]() Ja, je cijfers zijn laag, maar ze zijn geen ramp! Met wat hard werken en een koel hoofd kom je er doorheen, als je maar wilt. En inderdaad, misschien moet je HAVO4 een keertje overdoen, maar onthoudt dat dat geen schande is! Je bent jezelf nu een niveau hoger aan het werken en dat is heel wat waard. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je CV. Het is overigens ook geen schande om iemand om hulp te vragen bij het maken van zo'n planning. Vraag je ouders, klasgenoten, mentor, of bij iemand anders die je vertrouwt om hulp. Dat geeft je meteen een steuntje in de rug ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
@TS: Misschien kan je hulp krijgen bij het (leren) leren? |
![]() |
|
![]() |
Ik stress zo veel vooral omdat ik dit jaar dus inderdaad niet over mag doen. Ik heb nu dus nog zo ongeveer 2-3 cijfers voor ieder vak over, en ik heb 2 cijfers al gehad. Ik heb de plan gemaakt om iedere dag van 7 t/m 8 (soms 9) huiswerk te gaan maken. En maar zien tot hoe ver ik het af krijg die dag. Want het moet nooit gelijk de volgende dag af zijn natuurlijk.
1 uur gewoon werken aan wat ik vandaag op heb gekregen. En 1 - 1,5 uur werken aan wat ik voor morgen af moet hebben. En zo iedere dag. Als ik mezelf vast hou aan die instelling. En gewoon om half 7 mijn PC uit zet (van achter de PC zitten kan je ook moe worden, want je neemt natuurlijk alsnog informatie in je op) en wat voor mezelf ga doen een half uurtje (Gitaar spelen, of alvast opzoeken wat ik moet maken). Dan denk ik wel dat het goed komt. In plaats van 1 week voor de tentamens beginnen te leren. Gewoon gelijk beginnen, 3 maanden stukje voor stukje in je laten door dringen. En natuurlijk op tijd naar bed. Ik ga de laatste tijd rond half 2 slapen. Dat zorgt volgens mij er ook wel voor dat je niet zo helder bent in je hoofd. Dat doe ik dan niet met opzet, maar gewoon door de stress. Ik ben te nerveus om te slapen. Ik heb een glas alcohol of valeriaan nodig om in slaap te vallen. Als iemand nog tips heeft tot motivatie om te gaan leren, zou ik ze zelf graag aanhoren. En nog bedankt voor jullie advies ![]() |
![]() |
|
![]() |
> Motivatie tot leren
Die heb je zelf gevonden... Je wilt graag dit jaar halen, zodat je het HAVO kan doen om daarna door te gaan naar het HBO. Met nog twee cijfers per vak te gaan kan je zeer zeker je cijfers opvijzelen naar zessen en zevens. Je zal d'r alleen iets harder voor moeten werken dan je klasgenoten. Gezien het feit dat je hier om hulp vraagt en dat je al plannen maakt, heb ik hier alle vertrouwen in. Je wil gewoon en dat is het halve werk! Wat betreft het slapen gaan: geef het eventjes de tijd, maar het idee dat je goed bezig bent en dat je hard aan het werk bent voor je HAVO zal al veel twijfels wegnemen. Op dat moment zal je al iets rustiger in slaap gaan vallen. Daarnaast: half twee gaan slapen is voor de meeste mensen inderdaad veel te laat, als ze de volgende dag naar school/werk moeten. De alcohol helpt ook niet. Ik wil trouwens niet belerend klinken, maar pas op met die alcohol en valeriaan. Wat je nu voor jezelf aan het doen bent, is in je hoofd de regel opbouwen dat je dat spul nodig hebt om in slaap te komen. Als je dit lang doorzet zal je onderbewuste inderdaad ook echt zo gaan werken: je kan niet meer slapen zonder alcohol/valeriaan. Dat wil je echt niet hebben! Dus probeer het tot een minimum te beperken, alsjeblieft. Een suggestie die voor mijn beste vriend heel goed werkt, maar die misschien wat zweverig klinkt: meditatie. Ik bedoel niet het stereotype Hoem-hoem-namo-hoem!, in kleermakerszit zweverig mediteren ![]() Hey, enorm veel succes! Ik duim voor je ![]() |
![]() |
|
Is er bij jullie geen leerbegeleider of desnoods examentraining waar je aan mee kunt doen zodat je efficiënter leert te leren? Of dat je voor de vakken die je lastig vindt bijles zou kunnen nemen? Wat bij mij heel goed helpt bij het leren is het maken van samenvattingen; ik weet niet of je dat al doet? Daardoor ben je actief met de stof bezig en leer je het in feite alvast een keer.
Ik weet niet of je voor je SE's al oude centraal examens krijgt of dat je leraren zelf hun toetsen maken. Is het eerste het geval, dan zou je met het soort toetsen misschien alvast een beetje kunnen oefenen op sites als www.havovwo.nl, waar je oude centraal examens kunt vinden. |
![]() |
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Liefde & Relatie |
Chaos, toekomstonzekerheden, je kent het wel Verwijderd | 33 | 06-05-2013 11:45 | |
Algemene schoolzaken |
Ik heb dyscalculie, dit betekent geen diploma voor mij! Help mij en vele anderen! petitierekenen | 34 | 03-01-2013 15:17 | |
Studeren |
keuze vwo of tvwo garfield24 | 9 | 21-11-2010 21:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat maakt jouw religie zo bijzonder? Love & Peace | 170 | 16-05-2007 12:04 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Is het juist om mensen te hypnotiseren? Dotcom | 16 | 28-08-2004 04:14 | |
Verhalen & Gedichten |
[Verhaal] verloren tss liefde en vrijheid *nerwen elensar | 28 | 15-08-2004 20:35 |