Oud 06-08-2008, 12:26
N00se
N00se is offline
Ik zit dus met een probleem: overlaatste wat gekocht op een 2dehands website.
De verkoper stuurt dan zijn rekeningnummer en je schrijft het bedrag over.
Echter na de betaling reageert die verkoper niet meer op je mails, de aanbieding wordt offline gehaald en je vindt nergens de contactgegevens van die persoon.

Dik in de zak gezet dus. Maar wat daarna ?

Je hebt dus enkel die kerel zijn rekeningnummer waar jouw geld op staat. Kan je dan niet via de bank of een andere instelling aan die persoon zijn contactgegevens geraken ? Zoals adres of telefoon ?

Wat zijn alle mogelijke dingen die je kan doen in deze sittuatie om je geld terug te krijgen ? Of is alle hoop verloren ? Maw, dan loop je dus bij elke 2dehands verkoop een énorm risoco dat je je geld nooit meer terug ziet (en dus ook geen goederen)...

Hier moet toch iets voor bestaan ?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-08-2008, 12:34
Lyne
Lyne is offline
Laatst was er nog een topic over oplichting via Marktplaats, en dat ze tegenwoordig wel dit soort gegevens kunnen uitzoeken via bankrekeningnummer oid. Als het goed is dan is dat topic nog wel actief. En tja, aan dit soort aankopen zit altijd een risico inderdaad.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 12:37
Jon
Jon is offline
Alert zijn. Het blijft een vertrouwenskwestie.

Er zijn overigens meer aanknopingspunten dan alleen een rekeningnummer: als er emailverkeer is geweest kun je het ip-adres vaak achterhalen. Marktplaats slaat daarnaast ook nog een en ander op en zeggen zelf medewerking te verlenen aan de politie in het geval van oplichting (belangrijk is dat je het advertentienummer onthouden hebt).
Oud 06-08-2008, 12:55
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Hier moet toch iets voor bestaan ?
Ja, het heet versturen onder rembours, of voorschot-goederen-volledige betaling, of face to face zaken doen.

En in jouw geval, ik hoop toch dat je al wel aangifte hebt gedaan?
Oud 06-08-2008, 13:01
robser
robser is offline
- niet vooruit betalen
- adres vragen, controleren en huistelefoon bellen
- bij internetbankieren geef je zover ik weet altijd (bij Postbank teminste) een "ter name van" met naam + woonplaats. Als deze niet kloppen krijg je een foutmelding.

zijn genoeg manieren.
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 13:25
N00se
N00se is offline
Ik heb weeral wat bijgeleerd vandaag, voortaan andere betelings- en verzendings methoden kiezen zodat ik meer zekerheid heb.

Als ik nu naar de politie aangifte ga doen met dit geval, en ik heb als enigste aanknoopingpunt een rekeningnummer, waar kan ik dan nog op hopen ?

In die nadere topics over marktplaats lees ik dat die oplichters rustig blijven voortdoen, zelfs als mensen hun adres en al kennen, en dat de politie er geen flikker tegen doet. Daar dit een enkele melding is gaan ze er dus niets aandoen zeker ? Dus toch in de zak gezet ?

Wat voor nut heeft aangeven dan ? Enkel als er nog verschillende mensen aangifte doen zullen ze "misschien" aan het werk gaan ??
Met citaat reageren
Oud 06-08-2008, 13:32
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Als ik nu naar de politie aangifte ga doen met dit geval, en ik heb als enigste aanknoopingpunt een rekeningnummer, waar kan ik dan nog op hopen ?
Nou ja, wat werkt er bij de politie? Opsporingsambtenaren. Wie mogen bankrekeningnummers natrekken? Opsporingsambtenaren. Aan wie zijn sites als Marktplaats medewerking verplicht? Opsporingsambtenaren in een strafrechtelijk onderzoek.

En zelfs als dat niets uitmaakt kun je beter aangifte doen voor statistische doeleinden.
Oud 06-08-2008, 18:20
robser
robser is offline
als jij de enige bent zal er weinig gebeuren.
je kan op internetoplichting.nl je verhaal doen en kijken voor meer gedupeerden.

verder kan je googlen op het rekeningnummer, email adres (en de naam die hierbij hoort).
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 08:33
Femic
Femic is offline
Citaat:
- niet vooruit betalen
Dan doet niemand zaken met je.

Citaat:
- bij internetbankieren geef je zover ik weet altijd (bij Postbank teminste) een "ter name van" met naam + woonplaats. Als deze niet kloppen krijg je een foutmelding.
Neuh bij Rabo doet ie 't ook zonder hoor..

@TS: altijd aangifte doen. "Maar dat heeft toch geen nut" is een kulargument, want géén aangifte doen helpt je sowiesó niet verder.
Oud 08-08-2008, 08:42
gurl19
gurl19 is offline
Neuh bij Rabo doet ie 't ook zonder hoor..

Dat is niet zo. Ik had laatst ook iets gekocht via internet en toen hadden de mensen mij het verkeerde rekeningnr gegeven. Ik heb het wel overgemaakt, maar de Rabobank heeft het mij teruggestort omdat het nummer niet overeenkwam met de naam en de plaats.
Met citaat reageren
Oud 08-08-2008, 10:37
Femic
Femic is offline
Ik kán bij Rabo interbankieren niet eens plaatsnaam invullen.. (wel naam idd).
Oud 09-08-2008, 20:09
Missy
Missy is offline
Citaat:
- niet vooruit betalen
En dan denk je wel dat de mensen het al opsturen?
Oud 09-08-2008, 20:14
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
En dan denk je wel dat de mensen het al opsturen?
Lijkt me wel. Als ze jouw contactgegevens hebben kun je daarna namelijk vrij simpel zelf aanmanen, en dan een incassobureau op je dak sturen. Dat kan zelfs online tegenwoordig, mits je de vereiste gegevens digitaal hebt.

Met de correspondentie die naar de koop leidde en bewijs van versturen in de hand is dat een kat in het bakkie.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten