Oud 21-02-2008, 13:09
clubje
clubje is offline
Hallo,

even het probleem even heel kort geschetst: hoe los je het probleem op dat een excel-file eindig is?

het zit zo: ik heb DAGEN gezwoegd om een excel-sheet te maken die ik nodig heb om te doen wat ik wil doen (ben allerminst een excel-kenner). Ik heb zo'n 300-tal observaties, en met elke observatie moet ik hetzelfde doen. Ik heb dan een excel-sheet gemaakt die hiervoor kan dienen, en dan dacht ik van alles te selecteren en 'door te trekken' naar rechts (je weet wel, zodat in alle andere cellen het analoge gebeurt als in het geselecteerde). Toen kwam ik tot de spijtige constatie dat een excel-sheet eindig is! Wat een shit Ik kan maar 35 observaties oplossen op die manier.
Dat is wel een probleem want ik moet enkele vrij ingewikkelde kerncijfers halen uit al deze observaties samen; als ik die observaties spreid over meerdere excel-bestanden kan ik dit niet meer. Hoe los ik dit op?

Ik zal vanavond het bestand eens uploaden (nu zit ik op een openbare pc) zodat jullie het zelf kunnen zien.
Concreet: cel A1 tot en met G258 is voor één observatie. Dan heb ik dit doorgetrokken naar rechts maar plots kon ik niet meer verder
Nadat alle observaties in de sheet zouden staan ging ik helemaal rechts nog een aantal kolommen zetten met statistische cijfers voortkomende uit alle observaties, die dan samen met de gegevens onderaan de sheet (die je nu al kan zien) mijn gezochte cijfers zouden leveren.

Ik hoop dat mijn probleem wat duidelijk is.

Heeft iemand een oplossing of tips want dit is uiterst vervelend

alvast bedankt

grtz
clubje

(dus vanavond zet ik de sheet online)

ps. meerdere sheets gebruiken is geen optie

Laatst gewijzigd op 21-02-2008 om 13:35.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-02-2008, 14:07
clubje
clubje is offline
update:

http://users.pandora.be/dries.heyte/excel/

dat is de sheet
Oud 21-02-2008, 15:38
deefeketje
deefeketje is offline
per sheet gaat het aantal kolommen maar tot IV en het aantal rijen tot 65536
stel voor dat je met meerdere tabbladen gaat werken..
Met citaat reageren
Oud 21-02-2008, 19:42
ILUsion
ILUsion is offline
Dat is gewoon een beperking in Excel, je kan er (voor zover ik weet en logisch vind) niet omheen: als je meer cellen had kunnen gebruiken, had je die extra cellen wel gekregen, hoor.

Verder begrijp ik ook niet echt welke berekeningen je aan het doen bent, maar als je die berekeningen kan opsplitsen in meerdere subdelen, kan je ze wel in verschillende tabbladen steken (en anders kan je dat ook wel proberen te doen door je formules manueel te maken in plaats van die ingebouwde). Anyhow: je kan vanop het ene tabblad wel aan gegevens uit een ander tabblad als dat je probleem zou zijn.

Verder is Excel (volgens mij) niet echt bedoeld om dergelijke gigantische gegevenshoeveelheden mee te verwerken, waarschijnlijk gebruikt men daar in het bedrijfsleven echte statistische programma's, databases en zelfgeschreven programma's voor (veel makkelijker te automatiseren).
Oud 21-02-2008, 21:11
clubje
clubje is offline
Citaat:
Verder is Excel (volgens mij) niet echt bedoeld om dergelijke gigantische gegevenshoeveelheden mee te verwerken, waarschijnlijk gebruikt men daar in het bedrijfsleven echte statistische programma's, databases en zelfgeschreven programma's voor (veel makkelijker te automatiseren).
ja dat is waar, maar ik moet het toch met excel doen.
en daar ben ik inderdaad bang voor: zal excel het nog kunnen bolwerken als ik heel veel observaties ga hebben?

Of telt hier ook: 'een computer mist nooit'?
Oud 21-02-2008, 21:39
ILUsion
ILUsion is offline
Tja, volgens mij ga je dan ofwel je hele concept opnieuw moeten uitdenken, ofwel ga je je meetresultaten per observatie steeds moeten samenvatten in kencijfers en die kerncijfers verwerken. Voor gemiddeldes kan je zoiets vrij makkelijk doen, voor meer ingewikkelde functies is dat veel moeilijker. Nog steeds: probeer het eens in meerdere tabbladen te gooien en dan op je allereerste of allerlaatste bereken je van alles je resultaten (wel veel werk, omdat je met gigantische ranges gaat werken).

Maar als ik je formules zo bekijk, moet het wel mogelijk zijn dat in meerdere sheets te gooien, of zelfs in meerdere bestanden (Excel kan ook tussen bestanden referenties onthouden, dacht ik). Veel werk allemaal: ja. Ik zou eigenlijk vooral elke observatie een een losse sheet steken, die dan linken aan een sheet die niet meer gegevens bevat dan nodig (dus kerngegevens van alle firma's en dan nog totale kerngegevens van alles samen (eventueel op nog een andere sheet).

Voor gemiddeldes kan je dus wel degelijk je kerngegevens samenvatten via eenvoudige formules (gemiddelde van gemiddeldes = gewogen gemiddelde van elke observatie, gewogen met aantal metingen per observatie). Voor allerhande andere gegevens zullen er ook dergelijke regels wel bestaan, of moet je die zelf proberen op te stellen (of te benaderen natuurlijk).
Oud 22-02-2008, 07:48
clubje
clubje is offline
ja maar de sheet zoals ze nu is, is goed. Waarom zou het dan niet lukken als ik het doe voor veel observaties? Als de sheet goed is is ze toch goed? De sheet zal groot worden maar een computer moet dat toch aankunnen?
Oud 19-03-2008, 19:15
KleinSpookje
KleinSpookje is offline
Kan ook Office 2007 nemen, voor zover ik weet heeft Excel 2007 die beperking niet meer. Echter is IMO excel niet de juiste tool om dit soort dingen in uit te voeren, zijn ook zoveel betere programma's.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 09:31
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
ja maar de sheet zoals ze nu is, is goed. Waarom zou het dan niet lukken als ik het doe voor veel observaties? Als de sheet goed is is ze toch goed? De sheet zal groot worden maar een computer moet dat toch aankunnen?
Het is een beperking van Excel, niet van je computer. Normaal worden dergelijke bakken data ook niet met Excel beheerd maar met statistische software zoals SPSS.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten